Vitamiinit ja foolihappo alkuraskaudessa
Moi!
Syksyn synkkinä hetkinä tuli mieleen, onko moni aloittanut syömään vitamiineja tms. alkuraskauden vuoksi?
Eikö foolihappo olis ainakin tärkeää? Oliko niin, että A-vitamiinia ei saanut sisältää, muuten kaikki käy?!
Voitteko suositella jotain... Onko esim. lekuri määrännyt tiettyä vitamiinia?
Kiitos!
Kommentit (6)
heti kun raskaus vahvistui (vko 5?). Täällä briteissä lääkäri määrää foolihappoa (mulle 3kk), kun reseptilääkkeet on ilmaiset. Olen syönyt Sanatogen äitiysvitamiineja " ProNatal" , joissa on kaikki tarvittavat , eikä A-vitamiinia. Sitä suositellaan läpi raskauden ja imetyksen...Mutta ei kait sitä tarvis mitään ottaa jos syö tarpeeksi monipuolisesti. Mikä ei kyllä pahoinvointi kautena ollut mulle ainakaan mikään itsestään selvyys...
ja a-vitamiinia välttää. Foolihapon olennaisin merkitys on aivan alkuraskaudessa, jolloin moni ei vielä tiedä edes olevansa raskaana, eli tosiaankin kun alkaa raskautta yrittämään niin silloin kannataa jo valita vitam. valmiste joka sisältää foolihappoa.
mulle sanottiin D-vitamiinista. Mä syön myös B6-vitamiinia (auttaa etovaan oloon) ja foolihappoa, koska viimeisellä kolmanneksella aloitetaan epilepsialääkitys. Lääkäri käski sitä syömään ekassa raskaudessa ja tämä on nyt neljäs, joten aloitin heti plussa-päivänä. Ehkä sitä voisi muitakin vitamiineja popsia, mutta mulla on tuo pillereitten syönti vähän onnetonta, joten syön vain ne mitä pakko on...
Mulla oli käytössä ennen raskautta noin 3kk ajan Berocca, Foolihappolisä ja E-epa kalaöljy. Jatkoin Teratologisen keskuksen ohjeiden mukaan foolihappoa ja Beroccaa vielä noin 3kk ja sitten siirryin Multitabsiin, jossa mukana maitohappolisä. Nyt aloin syömään taas kalaöljyä loppuraskaudessa. Ihan vaan omakin hyvinvoinnin takia, koska pimeä aika alkaa masentaa mieltä. Tiedän kokemuksesta, et tammikuu tulee oleen vaikeeta ja vitamiineja kuluu.
Haikara ja pikku-poika rv 34+
Ainahan sanotaan, että normaalista ruokavaliosta saa kaiken mitä tarvitaan. Itse kuitenkin suhtaudun aina vähän kriittisesti siihen, että mahtaako minun ruokavalioni olla nyt riittävä takaamaan kaikkien vitamiinien ja hivenaineiden saannin. VAikka siis syön ns normaalisti...silti huolettaa!
D-vitamiinia tosiaan pitää kaikkien raskaanaolevien käyttää pimeä talvikausi. Meillä ainakin neuvolantäti ja ravitsemusterapeutti (jossa kävin lapsen allergian vuoksi) sanoivat, että nykyiset d-vitamiinin suositukset ovat jopa vähän alakanttiin, että kannattaa huolehtia, että saa sen 10 mg päivässä. Myös kehotti, että mies voisi ihan hyvin napsia silloin tällöin purkistani myöskin d-vitaminia, varsinkin jos maitotuotteiden kulutus on vähäistä.
Foolihappo on tärkeää raskauden alkuvaiheessa, mutta käydessäni tuolla ravitsemusterapeutilla hän kehotti minua aloittamaan foolihapon käytön silloin. Kyseessä oli siis silloin kiinteitä aloittelemassa oleva poikani, jonka ruokavalion suunnittelua ja lisäravinteita oltiin kartoittamassa allergioiden vuoksi. Imetin nimittäin yhä poikaa, ja satuin mainitsemaan myös että hiukseni lähtevät aivan hurjasti. Kehotti aloittamaan foolihapon ja tarkastamaan kalsiumin saannin vielä kertaalleen. Vaikka siis tuolloin tosiaan en ollut raskaanakaan, vaan imetin.
Raskaus ja imetys on kuitenkin aikalailla kaikkia varantoja kuluttavia elimistölle, siksi kannattaa kyllä huolehtia, että kaikkea saa tarpeeksi.
Itse olen mieltä rauhoittaakseni alkuraskaudesta alkaen käyttänyt Multitabsin 2+:aa erityisesti raskaana oleville ja imettäville äideille. Siinä on mukana myös foolihappo. Vastaavia monivitamiineja, jotka eivät sisällä sitä kiellettyä a-vitamiinia, on kyllä muitakin. Nuo erityisesti raskaanaoleville ovat siitä hyviä, että ne sisältävät suht hyviä kokoonpanoja tarvittavia vitamiineja, hivenaineita, ja sopivissa määrissä. Mutta varmasti siis muutkin monivitamiinit on käyttökelpoisia, kunhan vain vähän lukee, millaisia määriä mitäkin on, ja ettei sisällä a-vitamiinia.
t. Meku
Neuvolasta tuli viime viikolla ohje aloittaa D-vitamiini, ei muuta, kun hemoglobiini oli mulla ok.
Foolihappohan on tärkeää ALKUraskaudessa. Siksi sitä monissa maissa suositellaankin a
otettavaksi jo raskauden yrittämisvaiheessa.