Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita 2v10kk-3v:n vanhempia, joiden lapset eivät vielä paljoa puhu?

Vierailija
09.06.2007 |

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3v neuvola parin päivän päästä ja jänskättää jo valmiiksi, mitä siellä pojan puheesta tuumataan. Lauseita ei kovinkaan paljon synny, mutta sanoja tulee ja kirjaimetkin suhteellisen hyvin. R puuttuu ja K muuttuu joissain sanoissa T-kirjaimeksi.

Vierailija
2/87 |
09.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhe on sellaista vauvankieltä osittain. Lauseita tulee, mutta sanajärjestys hakusessa eikä sanat taivu mitenkään. Saa nähdä, mitä 3v neuvolas tuumataan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kehitysvammainen lapsi jolle puheen kehityksen hitaus kuuluu osana vammaan. Jo alusta asti tiedossa ollut asia ja siksi otettiin tukiviittomat avuksi jo vauvana. Heti kun ikätoverit alkoivat oppia ensimmäisiä sanoja tuli meillekin jo kyselyitä siitä kuinka paljon lapsi puhuu ja kun vastaus oli: " ei yhtään" saatiin kuulla että kannattaisi lukea kirjoja, loruilla ja jutella lapselle. Arvatkaa tekikö muutaman kerran mieli hivauttaa jotain neuvojaa korville!?!

Nyt kun 2v iässä lapsi on itse alkanut viittoa on se meille suuri riemu ja mahtava tunne kun ollaan löydetty yhteistä kieltä. Useampi tuttu vaan ei osaa suhtautua tuohonkaan positiivisesti vaan ovat sitä mieltä että viittomilla hidastamme lapsen puheen kehitystä kun näin hän tulee ymmärretyksi ilman sanoja.

Voimia kaikille näiden kanssa painiville!

Vierailija
4/87 |
09.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 2v10kk. Yksittäisiä sanoja on satoja, mutta 2 sanan lauseita/yhdyssanoja vain muutama. Yhden kolmesanaisen lauseen on suustaan päästänyt. Yksittäisiä sanoja hokee kokoajan.

Puh. ter. käytiin talvella. Jatkuu mahdollisesti syksyllä.

Vierailija
5/87 |
09.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan eilen yhtäkkiä alkoi tulla pitempiä lauseita. Yleensä on niissä eri mieltä, tietenkin: nyt sinä menetkin suihkuun" ... " ei mennä uikkuun" " tulepas nyt syömään" ... " ei tuu syömään, ittuu tässä"

Vierailija
6/87 |
09.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole käyneet puheterapiassa, kun neuvolasta oltu sitä mieltä, että poika ymmärtää kaiken puhutun. Mutta itseäni asia on alkanut kovasti vaivaamaan. Onneksi täältä löytyy muitakin " kohtalotovereita" , joten ei poikamme ole sitten ainoa, jolla puhe tulee viiveellä.

Vierailija
7/87 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen sen tarkkaamattoman lapsen äiti ja epäilen itse ettei lapsi ole dysfaattinen, vaan hänellä tulee olemaan lukihäiriö tulevaisuudessa ja oppimisvaikeuksia.

mieheni suvussa on paljon lukihäiriötä. miehelläni ja hänen äidillä on lukihäiriö.

Vierailija
8/87 |
09.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ainakin luetaan kovasti kirjoja ja loruillaan. Lapsi ei vaan puhu!

Vierailija
9/87 |
09.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika katsoo arkisin pikkukinon+pikkukakkosen. Viikonloppuisin Ylen aamulastenohjelmat. Sadepäivinä, kun ei ulkoilla, katsoo ehkä tunnin verran jotain lasten dvd:tä.

Kirjoja luetaan ennen päivä- ja yöunia.

Lapselle tulee juteltua pitkin päivää kaikenlaista.

Vierailija:

Paljonko teidän lapset katsoo telkkaa, videoita? Montako kirjaa luetaan päivässä, montako kunnon keskustelua päivässä lapsen kanssa?

Vierailija
10/87 |
09.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ovat hiljaisia tarkkailijoita.

Vierailija
11/87 |
09.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Einstein oppi " vasta" 3v puhumaan. No, jokatapauksessa myöhään.

Vierailija
12/87 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin mitä todennäköisemmin tästä on kyse. Poika haluaisi puhua, mutta sanojen muodostaminen vaikeaa. Nyt onneksi tulee joitakin sanoja perättäin, mitään taivutusta niissä ei ole paitsi minun autoni, joka on ulkoaopittu juttu. Tiivis puheterapia alkaa syksyllä, lapsi pitäisi viedä päivähoitoon, mutta se jää vielä tältä vuodelta koska muut lapset kotona hoidossa.

Vierailija
13/87 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä kotona EI VIITSITÄ tehdä!

puheterapeutti

Vierailija
14/87 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kaikille lapsille luettaisiin? Eli ne sairaudet ovat siis mielestäsi itseaiheutettuja? Itse myönnän, että olen lukenut aivan liian vähän, mutta ei meillä kyllä videoitakaan ole katsottu, vasta nyt rupeaa joku lastenohjelma hetken kiinnostamaan. Puheenkaan kuulemiselta ei voi välttyä kun on isompia sisaruksia pitämässä siitä huolen.

15

Vierailija
15/87 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jos kaikille lapsille luettaisiin? Eli ne sairaudet ovat siis mielestäsi itseaiheutettuja? Itse myönnän, että olen lukenut aivan liian vähän, mutta ei meillä kyllä videoitakaan ole katsottu, vasta nyt rupeaa joku lastenohjelma hetken kiinnostamaan. Puheenkaan kuulemiselta ei voi välttyä kun on isompia sisaruksia pitämässä siitä huolen.

15

Vierailija
16/87 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 2 v 10 kk ikäinen poikamme sanoo useita yksittäisiä sanoja (satoja)ja joitain kahden sanan lauseita esim. " hei äiti" ym. Pari kolmen sanan lausetta olen joskus kuullut lapsemme sanovan . Vanhempi lapsemme on paljon puheliaampi ja tämä nuorempi lapsemme tuntuu enemmän tarkkailevan ja olevan hiljaisempi. Viime aikoina on kyllä alkanut enemmän sanomaan näitä yksittäisiäkin sanoja varsinkin äidin (siis minun) ja myös isän ja veljensä perässä. Mutta paljon tulee myös vielä sellaista " vauvajokeltelua" . Olen välillä ollut huolestunut asiasta, mutta edistystä puheessa on kuitenkin tapahtunut. Tuntuu vain, että se puheen oppiminen on jotenkin niin kovin hidasta. Puheterapeutilla emme ole käyneet. Saa nähdä mitä 3-v. neuvolassa sanotaan. Yllättävän paljon on tämän viestiketjun perusteella hidasta puheen oppimista juuri näillä hieman vajaa 3-vuotiailla. Mistähän johtuu...

Vierailija
17/87 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti meidän poika kuuluu sitten siihen kolmasosaan lapsista, jotka eivät ole oppineen normaalisti puhumaan.

15

Vierailija
18/87 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se käsittelee puheen kehityksen ongelmia/viiveitä, ja se antaa hyviä ohjeita kuinka tukea lapsen puheen kehitystä mm. leikin avulla, leikki ja puhe kun kehittyvät synkroniassa ja auttamalla lasta laajentamaan leikkirepertuaaria myös puheen kehitys edistyy. Kummatkin kun ovat symbolisia toimintoja. Myös motoriikan monipuolinen harjoittaminen auttaa puheen kehitystä. Nämä " kotiavut" auttavat lasta, jolla ei ole vakavampaa syytä puheen viiveeseen, esim. dyspraksiaa tai dysfasiaa tai jotain muuta samantasoista fysiologista syytä.

Vierailija
19/87 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2,5-vuotias, jolla puhe viivästynyt. On kotihoidossa, joten syy on sitten oitis siinä muka.

Nyt pääsin - omasta vaatimuksesta - puheterapeutille ja kävi ilmi, että lapsen epäselvän puheen syy on kielijänteessä. Ja terapeutti sanoi, että ei se päiväkoti muutenkaan mikään autuaaksi tekevä paikka ole ollenkaan. Eikä olisi auttanut meidän lasta pätkääkään.

Vierailija
20/87 |
16.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika turha siis neuvoa puhumaan niille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi