Muita 2v10kk-3v:n vanhempia, joiden lapset eivät vielä paljoa puhu?
Kommentit (87)
parempi kaikille, että pitäisit suusi kokonaan kiinni.
Kuopus juuri 3v. puhuu tosi vähän ja " omaa kieltään" . Kumpikin kuitenkin täysin normaaleja neuvolan mukaan (ja minunkin).
Ottakaa vähän rennommin!
aloittaa säännöllinen puheterapia.
Esikoinenkin alkoi yhtä myöhään puhumaan, mutta sillloin ei päässyt terapiaan. Nyt on 4v. ja puhuu todella hyvin.
ja noihin halavatun " luetteko sille, jutteletko sille?" -juttuihin olen alkanut vastata että " en, pitäiskö, voi kamala" kun pännii niin - luuleeko joku OIKEASTI että kotona ollaan kolmistaan (kaksi lasta kotihoidossa) ihan hipihiljaa koko päivä?!!
Seuraava kontrolli 3,5v ja jos siihen mennessä ei ole puheessa tapahtunut kehitystä, niin sitten pääsemme puheterapeutille.
Soitettiin neuvolaan ja haluavat vasta elokuussa meidät sinne jonojen takia. Sanoin puheesta, että tulee paljon, mutta aika epäselvää. Niin kyseli muuta kehitystä (motoriikkaa, onko kuiva, jne).
Sanoi, että lapset itse priorisoi asiat mitkä haluavat oppia ensin.
Kyllä se sielä tulee ku lapsi tarpeeksi motivoituu!
Tämä kuopus taas menee kuin pieni ampiainen ja näpertelee ja askartelee ja jopa leikkaa saksilla jne. Eli toimii ei höpötä. Aina veljelleen huutaakin, että HILJAA, kun murkkuikäinen veli selittää koko ajan jotain.
: )
ja lyhentelee paljon esim. leppäkerttu=kettu. Vaikeita kirjaimia ei lausu (r, d, l). Myös ymmärtämisessä pikkuisia: puutteita päydän alla ja pöydällä menee sekaisin ja värien oppinen on vaikeaa (yritetään nyt punaista ja sinistä) Puheterapeutilla käyty kontrollissa ja nyt odotetaan aikaa foniatrille. Jonkinasteinen dysfasia on varmaan ja jotain vialla myös motoriikassa. Kolmisanaisia lauseita tulee ja käsittelee puheessa menneitä ja tulevia sekä selvästi mielikuvitusleikkejä on.
Kannataa painostaa neuvolaa, jotta saa lähetteen terapeutille. Ei kolmivuotiaasta ole pitkä matka enää koululaiseen. Jos jotain häikkää oikeasti puheentuottamisessa ja ymmärtämisessä on niin parasta saada apua ajoissa, jotta pystyisi menemään normaalille luokalle kouluun.
Kuinka huolissaan pitäisi olla? Sanavarasto, jota päivittäin käyttää, on aikas suppea.
Eli näyttää ymmärtävän mitä muut sanoo, mutta lapsen oma päivittäin käytetty sanavarasto on suppea ja ikää 2 v 10 kk.
eli tiukka kielijänne tai sitten suun seudun lihaksisto ei ole kunnolla kehittynyt. Meillä syy on näissä.
luetaan päivittäin. kirjojen kanssa hätäinen ja vauhti on liian kova. puhuu joitain 4 sanan lauseitakin. kun lapselle puhuu joku vieras ihminen, niin lapsi puhua pälpättää kakki ja bussi juttuja eli kääntää puheenaiheen. EI KUUNTELE, tarkkaamattomuus.
puheterapian seurannassa ollaan, mutta jatkotutkimuksiin ei olla viellä päästy, olen pyytänyt.
käskyihin reagoi erittäin huonosti tai ei ollenkaan. esim. ota kengät pois.
muutama taivutus.
ulkona sen perässä on pakko juasta, koska en tiedä reagoiko käskyihin ja varoituksiin.
tuntuu ettei ymmärrä tarpeeksi tai ei kuuntele ja siksi ei ymmärrä riittävän paljon.
kyllä puheterapeutti on ammattiihminen ja pystyy tukemaan lapsen puhekehitystä ja antamaan neuvoja kotiin.
enpä haluaisi että vastaaja 16 olisi lapseni puheterapeutti.
esikoiseni on kehitysvammainen ja hänellä vasta hyvä puheterapeutti onkin.
eivät puheterapeutit turhaan akateemista tutkintoa suorita.
lapsen puheenkehitystä pitää tukea sillä tasolla millä lapsi itse on. esikoisella mainioita harjoitustehtäviä, ei sellaisia tavallinen äiti keksi.
jokaisella lapsella kuntoutus on erillaista ja lähtee lapsen tarpeesta.
Vierailija:
Meillä on 2,5-vuotias, jolla puhe viivästynyt. On kotihoidossa, joten syy on sitten oitis siinä muka.Nyt pääsin - omasta vaatimuksesta - puheterapeutille ja kävi ilmi, että lapsen epäselvän puheen syy on kielijänteessä. Ja terapeutti sanoi, että ei se päiväkoti muutenkaan mikään autuaaksi tekevä paikka ole ollenkaan. Eikä olisi auttanut meidän lasta pätkääkään.
lapsi tutkitaankunnolla ja suljetaan pois nuo fyysiset syyt. Tämän jälkeen voidaan miettiä jos päiväkodista olisi lapselle apua, ja uskokaa tai älkää tunnen monta lasta jotka ovat todella hyötyneet tästä. Se että päiväkodin tarjoama apu suljetaan pois sillä että jollain lapsella on ollutkin taustalla fyysinen syy on aika naurettavaa.
Autuaaksi tekeviä asioita tuskin löytyy, mutta itse olisin valmis lapseni eteen kokeilemaan niitä keinoja mitä on tarjolla. Vaikkei niistä sitten kaikille apua ole ollutkaan.
Mitään diagnoosia ei ole tehty eikä neuvolassa oltu vielä huolissaan...
Poika on nyt kolmen vanha, ja puhuu yleensä vain yksitäisiä sanoja. Välillä " vahinossa" livauttaa pitempiäkin sana yhdisteitä. Kovasti höpisee siskonsa (1v9kk) kanssa heidän omaa kieltään ja tarkaan kun kuuntelee löytyy oikeitakin sanoja joukosta.
Puheterapeutilla kävimme neuvolan kehoituksesta. Puheterapeutti sanoi vain että katsellaan syksyllä uudelleen eikä syytä huoleen, puhuu siten kun huvittaa.
Silti lapsista voi tulla erittäin fiksuja ja hyvin koulussa menestyviä. Meillä kokemusta siitä. Siis älkää äidit turhaan murehtiko! Se on tärkeää, että lapsi ymmärtää puheen ja käskyt.
Ei se puheenkehitys nyt noin yksioikoista ole.
Pitäisköhän sitä laittaa 3v esikoinen päiväkotiin esim. puolipäiväiseksi?
Minua ärsyttää kyllä se, että sitä päiväkotia tuputetaan heti ratkaisuna ihan kaikkeen ja vähän hirvittääkin, kuinka paljon minun lapseni kaltaisia lapsia niissä notkuu puhettaan kehittämässä ihan väärin eväin.
73