Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita 2v10kk-3v:n vanhempia, joiden lapset eivät vielä paljoa puhu?

Vierailija
09.06.2007 |

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt 2v 10 kk ikäinen poika ja puhetta tullut nyt kaksi viikkoa oikein enemmän ja ymmärrettävästi. Se alkaa sitten yhtäkkiä, jos on alkaakseen. Ei ole käyty puheterapiassa, katsotaan sitten 3-vuotisneuvolassa, miltä tilanne näyttää.

Vierailija
82/87 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei olisi mitään apua.

Koska syy puheenviivästymään on fysiologinen. Hän arvioi, että lapsen puhe normalisoituu, kunhan fysiikka saadaan toimimaan. Ja tämä on omakin käsitykseni, koska lapsi koko ajan tuottaisi puhetta, muttei pysty, koska suu ei toimi.

Sen sijaan lapsi ei olisi päässyt yhtään eteenpäin, jos hänet olisi vain tuupattu päiväkotiin, mutta jätetty fyysinen puoli tutkimatta. Ja nimenomaan tätä tarjotaan vakioratkaisuna! Ihan ilman mitään tutkimuksia. Nyt ne tutkimukset tuli, koska minä vaatimalla vaadin, ei todellakaan muuten.

Väitänpä suorastaan, että minun lapselleni päiväkodista olisi ollut suorastaan haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttävät tuota vain tekosyynä. Tosiasiassa haluavat vain saada vapaata lapsesta ja koska lapsella on " ongelmia" on heillä mielestään isompi oikeus lepoon.

Päiväkoti sinänsä ei auta lapsen puheenkehitsytä lainkaan. Tietysti tukee enemmän kuin koti missä ei lapselle ei puhuta tai lueta lainkaan. Mutta ihan normaali kotiarki ajaa samanasian kuin päiväkoti. Varsinainen hyöty saadaan noista puheterapioista, mutta joidenkin mielestä ne on vaan helpompi sysätä päiväkodin niskoille kuin tehdä itse mitään lapsensa eteen.

Vierailija
84/87 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" yksi lapsi sinne tai tänne" , mutta mulle minun lapseni ja _yksilö_.

Vierailija
85/87 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos 2-vuotias ei puhu kuin yksittäisiä sanoja (jos niitäkään), vaikka kuitenkin YMMÄRTÄÄ puhetta sujuvasti ja ilmaisee itseään muulla tavoin, ei yleensä aihetta huoleen ole. Joku pölvästi kun täällä jo sellaisenkin " faktan" heitti ilmaan...

Meillä esikoinen puhui 3-4 sanan selkeitä pötköjä jo 1,5-vuotiaana, keskimmäinen ei sanonut kuin pari epäselvää sanaa vielä siinä iässä (parin sanan pötköjä 2,5v ja 3v yhtäkkiä pitkiä lauseita) ja kuopus aloitti puhumisen suoraan valmiilla lauseilla 2-vuotiaana :D Kaikille olemme lukeneet tosi paljon ihan pienestä vauvasta asti (jopa tosi vilpertille keskimmäisellemme), eikä me edes omisteta telkkaria saati jotain dvd-laitetta/videoita. Ja kaikki nuo ovat lopulta puhuneet ihan yhtä sujuvasti :)

Eli tosi yksilöllistä on tuo puheenkehitys, aivan kuten muukin kehitys lapsilla. Harva on samaan aikaan kaikilla alueilla nopea oppimaan, esim. motorisesti taitavat (nopeat juoksijat ja hurjapäiset kiipeilijät) saattavat oppia puhumaan myöhemmin, ja päinvastoin.

Eiköhän 3v neuvolassa asiaa selvitellä, jos tarvetta on, nou hätä!

Vierailija
86/87 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki nopin kuitenkin itse lukemaan 5-vuotiaana, koska halusin osata, kun naapurin kaverikin opetteli.

TÄnä päivänä olen myös toimittaja. Joten ihan turhaa vouhkaamista täällä on asiasta kuin asiasta, pikkulapsen kehityksestä on mahdotonta päätellä tulevaisuuden menestymistä, ellei kyseessä ole oikeasti jokin vamma tms.

Vierailija
87/87 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan normaaleita lapsia/aikuisia he ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan