Miten asia nyt oikein on viitaten tuohon vanhempien käyttöoikeuteen lapsen tilille:
Lapsella on oma tili, jonne mummi on laittanut 50€ synttärilahjarahaa "ostakaa jotain mitä lapsi toivoo tai tarvitee". Saanko nyt nostaa tuon summan ja käyttää CD-soittimeen, jota lapsi toivoo? Millään lailla välttämätön tai tarpeellinen tuo ostoshan tuo ei ole...
Lapsen tilillä on muutama sata euroa, ei ei jouduta selvittämään minnekään maistraattiin lapsen rahojen käyttöä.
Kommentit (93)
Alaikäisen lapset rahat ovat lapsen, eivät vanhempien. Vanhempi ei saa ostaa huulipunaa itselleen lapsen rahoilla, se on rikos.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
En suoraan sanoen tajua, miten joku kehtaa varastaa omalta lapseltaan. Jos käytät lapsen tilillä olevia rahoja omiin juttuihisi (huulipuna, hesari, vuokra, ruoka jne) niin varastat lapseltasi. Aika hienot vanhemmat lapsella =(
Näitä tuomioita tulee jatkuvasti ja silloin ei puhuta suurista summista. Harva tuomio pääsee lähtien sivuille asti. Yllättävän moni vanhempi käyttää lapsensa rahoja tietämättömyyttään/ tyhmyyttään - miltähän lapsesta tuntuu kun myöhemmin näkee tilitiedot? Aika moni nostaa syytteen juuri murrosiässä, osa ehkä ihan kostona murrosiän kuohunnassa - mutta jos se lapsi poliisille menee niin syyte tulee, samoin tuomio. Lapsen tilin rahoja ei saa vanhempi käyttää, laki on yksiselitteinen tästä. Tuomio tulee vaikka ei olisi asiaa tajunnut.
Käyttöehdoissa on, että kustannetaan lasten mahdollisiin juttuihin..ei nyt noin kirjoitettuna, vaan virallisemmin...Mutta me vanhempina päätetään, koska lapsi saa rahat..Tai jos isompi hankinta lapselle, niin voisi hankkia. Teemme kuitenkin niin, että kun katsomme, että nuori on tarpeeksi kypsä tekemään rahalla muutakin, kuin ostamaan vaatteita ja juhlimaan niin lapset saavat käyttöoikeuden tiliin.
Lakitekstin jos lukee, niin asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää. Lapsen rahat ovat lapsen rahoja, pienetkin summat. Vanhemmat eivät saa käyttää lapsen rahoja omian mielensä mukaan. Niillä voi ostaa jotain lapselle, ei kuitenkaan mitään elatuksen piiriin kuuluvaa, vaan jotain ekstraa.
Simppeliä. Mutta jos ei järki riitä tuon yksiselitteisen lakitekstin tulkintaan, niin voihan sitä kokeilla onneaan ja mennä mutulla eteenpäin. Voi toki käydä niin, että oikeuteen mennään ja tuomio rapsahtaa, kuten äskettäin kävi.... Av-mammahan ei mitään lakitekstiä usko, kun "MINÄ TIEDÄN, MITEN SE HOMMA MENEE" :)
Muidenkin kuin vain lapsen rahaa? Mun tilillä ainakin on myös mieheni rahoja.
Asia on mielestäni harvinaisen selvä, mutta silti useampi jaksaa jankata asiasta ja ilmeisesti _luulee_ ihan oikeasti, että vanhemmalla on oikeus käyttää lapsen rahoja miten haluaa.
Ja lain mukaan rahat ovat sen, kenen tilillä ne ovat.
rahat ovat tilinomistajan eli vastaus on ei, lapsen tilillä ei voi olla muiden rahaa kuten ei kenenkään muunkaan tilillä - näin se menee lain mukaan.
Jos mies on ne sinne siirtänyt omalta tililtään, niin jos sinä nyt kuolet sinun perintöinäsi ne kyllä jaetaan. Turha mennä miehen pyristelemään, että ne oli kyllä mun... Perheissä rahat on aika usein enemmän ja vähemmän yhteisiä, mutta vain vanhempien ja vanhemmat niitä yksissä tuumin käyttävät. Ja varmaan jos kysyt lapseltasikin että ostaako hän sinulle kengät se lapselle varmaan sopii ihan hyvin, mutta lasta ei katsota ymmärtävän tuota, joten hyväuskoista ei silti saa käyttää hyväkseen.
Mutta täällä on tosiaan AV-mammoja, jotka ei tätä tajua, vaikka noita tuomioita lehdissä julkaistaankin. Heillä on ihan omat lait, ja se kyllä valitettavasti näkyy. Kyllä minä kehoitan jokaista nuorta haastamaan vanhempansa oikeuteen jos mitään väärinkäsityksiä on tehty.
Omilta lapsiltani säästän kaikki tiliotteet ja sieltä näkyy mihin rahaa on nostettu. Ja ihan ovat enimmäkseen mun sinne lahjoittamia rahoja. Ei onneksi ole toistaiseksi tarvinnut varastaa lapsiltani.
Luuletko että pankin holvissa on teidän tilin kohdalla kaksi nippua rahaa: sinun ja miehen? Kyllä ne rahat aina kuuluvat sille, jonka tilillä ne ovat, eikä sitä voi jälkikäteen selittää muuksi. Siksi esim. lapsille annettavat lahjarahat kannattaa pyytää vanhempien tilille, mikäli haluaa että niitä voi laillisesti käyttää muihin kuin lasten henkilökohtaisiin menoihin. Meillä on lapsilla omat tilit, joille he säästävät rahaa BMX-pyörää ja Nintendoa varten, sinne menee synttäri- ja viikkorahat. Jos äitini puolestaan haluaa ostaa lapsille talvitakit, hän laittaa sen rahan minun tililleni.
Olen minäkin jonkin verran sumplinut lasten rahoilla, esim. yksi risteily tehtiin niin, että he maksoivat tileiltään osan matkasta kun sinne kovasti kinusivat (käytännössä enemmän kuin oman osuutensa). Lain silmissä tämä oli väärin, mutta otin riskin kasvatuksellisista syistä :-) Lakihan on aivan yksiselitteinen enkä minäkään ymmärrä, miten joku ei sitä ymmärrä?
kanssa lapsen saamista rahoista. Poikani saa nuoren kuntoutusrahaa ja sosiaalitoimisto yritti väittää, että ne rahat kuuluu meidän perheen elatukseen. Eivät kuulu, vaan lapseni kuntoutukseen, ja minulla on oikeus kontrolloida rahojen käyttöä. Eivät kuulu muun perheen elatukseen. Rahojen on tarkoitus edistää poikani tulevaa mahdollista ammattikouluun hakemista ka tulevaa työllistymistä. Itse opiskelen ja tulot tällä hetkellä minimissä, mutta ei tule mieleenkään ottaa poikani rahoja. Oma elämä on vaan sovitettava tähän muottiin, että rahaa on vähän ja sillä on pärjättävä. Tuttavapiirissäni on äiti, jonka oma lapsi haastoi oikeuteen täysi-ikäisenä, koska äiti oli käyttänyt lapsen rahat omiin menoihinsa. Lapsi voitti oikeudessa asian.
"Kenelle kuuluvat lapsen rahat?". Siinä professori U. Kangas Helsingin yliopistosta selventää asiaa... En jaksa kaikkes kirjoittaa mutta tässä pääpointti:
[b]Mitä tapahtuu jos vanhemmat käyttävät lapsen perimiä rahoja?[/b] Siinä tapauksessa vanhemmat syyllistyvät kavallukseen. Tällaista on tapahtunut, ja ilmitulon jälkeen rahojen käyttäjä on velvoitettu antamaan lapselle velkakirja kavalletusta summasta. Se on maksettava takaisin viimeistään sitten kun lapsi on täysi-ikäinen.
Niin ei tarvitse maksaa lahjaveroa.
alle 18-vuotiaan lapsen omat tulot huomioidaan siltä osin, kun tulot kattavat hänen osuutensa menoista (perusosa, osuus asumiskuluista, omat terveydenhuoltomenot). Ylimenevää osuutta ei huomioida tulona.
Pankkihan ei voi tietää onko teidän perheessä lapsi, joka halusi hesarin tilattavaksi. Pankkineiti ei voi valvoa lapsen etuja, mutta luulisin että pankista lähtee maistraattiin ilmoitus, jos lapsen tililtä aletaan säännöllisesti maksaa esim. vanhempien nimissä olevan asuntolainan lyhennyksiä.
Meidän pankista kyllä neuvottiin, että en voi ostaa rahasto-osuuksia muuten kuin lasten nimellä, koska rahat on lasten nimissä olevilla tileillä. Joitakin vakuutuksia kun olisi järkevämpi pitää vanhempien nimissä, jolloin edunsaajan nimen voi tarvittaessa vetää vielä takaisin, jos vaikka lapsi sortuu huumeisiin tms.
[
i]vaikka Hesarin laskun pankissa,niin miksi siellä ei sitten sanota että ei noin saa tehdä??????
[/quote]