Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuosta toisesta ketjusta, mitä pahaa on mehuissa?

Vierailija
05.06.2007 |

Kun tuossa lasten ylipaino ketjussa monet sanoivat etteivät anna lapsensa juoda ollenkaan mehua.

Mitä pahaa niissä siis on?

Ehkä jos juo litratolkulla kaupan sokerimehuja niin sitten...

Mutta meillä juovat lapset 2.5v ja 10kk molemmat mehua. Aina janojuomana ja ulkona mukana on mehua.

Mehu on itse tehty itse poimituista marjoista. Pääasiassa sokerittomia, johonkin puolukkamenuun tulee vähän lisättyä sokeria.

Onko siinä jotain väärää?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en anna yhtään mehua lapsilleni sen takia, että äidin tekemät melkein sokerittomat mehut on happamuudellaan tuhonneet mun hampaat. Ulkopuolinen ei näe että niissä mitään vikaa on mutta pintakerros on syöpynut ja hampaitani vihloo aivan järkyttävästi. Hammaslääkärin mukaan happamat mehut ovat sen aiheuttaneet.

Vierailija
22/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko sitä sokeria on. Vähäsokerinen mehukin on reippaasti haitallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ja appelsiini ja greippimehu on ihan vihoviimeset

Vierailija
24/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei maitokaan hyväksi hampaille ole mutta ei todellakaan pahempi kuin mehu.

Vierailija
25/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat pienestä pitäen oppineet ja halunneet juoda vettä (itselläni on aina lasissa, tai pullossa vettä). Saavat mehua viikottain, mutta eivät päivittäin ja koskaan tästä ei ole muodostunut ongelmaa.

Turhaan rajoitat lapsesi elämää,

Vierailija
26/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti kohta kuitenkin antaa mehua. On se pentele, että taaperoiden annetaan vedättää!

Vierailija
27/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kun tuossa lasten ylipaino ketjussa monet sanoivat etteivät anna lapsensa juoda ollenkaan mehua.

Mitä pahaa niissä siis on?

Ehkä jos juo litratolkulla kaupan sokerimehuja niin sitten...

Mutta meillä juovat lapset 2.5v ja 10kk molemmat mehua. Aina janojuomana ja ulkona mukana on mehua.

Mehu on itse tehty itse poimituista marjoista. Pääasiassa sokerittomia, johonkin puolukkamenuun tulee vähän lisättyä sokeria.

Onko siinä jotain väärää?

Vierailija
28/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ei päivittäin eikä välillä edes joka viikko. Hän on sairastanut lähes koko alku vuoden, eikä ruoka ole maistunut. Silloin hän saa mehua monta kertaa päivässä. Sitten taas kun on parantunut juodaan mehua harvemmin.

Nyt helteellä olen myös antanut mehua janoon.

" Pahoista" ruokatottumuksista tuli mieleen, että lapsi (2v.) viettää usein lauantaipäivät isän kanssa (olen töissä) ja saa silloin mehua ja jopa ranskalaisia, pitsaa ym.. IIK!

Vierailija
29/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mehua ei voi antaa joskus ja joskus vettä. Mies joutuu juomaan mehunsa salassa, koska jos lapsi huomaa, hän kinuu mehua. Mies sitten antaa, ja seuraavalla janokerralla vingutaan menua vinkumasta päästyään. Lapsi jaksaa vielä seuraavanakin päivänä jankuttaa mehusta. Eli meillä on nollalinja. Mehu on juhlajuomaa, piste.

Mieskin on vähentänyt, sen jälkeen kun kävi hammaslääkärissä. Seitsemän reikää aikuisella ihmisellä. Toi alkaa tuntua jo kukkarossakin.

Vierailija
30/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Niin, siksi maitoa ei pidä enää ant...

Reiät hampaissa voi paikata. Paha paikata jotakin jota ei enää ole.

Vierailija
31/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito suojaa hampaita

Maito sisältää runsaasti kalsiumia, joka vahvistaa luustoa ja myös hampaita. Maidon koostumus on lähellä syljen koostumusta ja sen tiedetään jo sinällään suojaavan hampaita reikiintymistä vastaan.

Vierailija
32/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sisältävät turhia sokereita, kehdosti vitamiineja ja usein happamina tuhoavat hampaat.

Älyttömintä on, että joissakin päiväkodeissa tarjotaan mehuja (vaikka ruuankin yhteydessä, mutta silti). Kiva huomata, että lapsella on hammaskiveä, kun pk:ssa on alettu tarjota mehuja.

Mehut sopivat tosi helteisiin ja kerran viikossa saunajuomaksi. Siinä niille riittävän vähäinen käyttö.

Vettä kannattaa jokaisen opettaa vauvaikäisestä juomaan. Vesi on pääsääntöisesti hyvää Suomessa ja sitä on aina saatavilla.

Vierailija
33/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitamiinit jäljellä? Kyllähän sitä kuumennetaan sen verran, että epäilen suuresti. Kaupan purkeissa on ilmoitettu tutkittu määrä vitamiineja, jotka yleensä on lisätty mehuun. Millä ihmeen vippaskonstilla kotimehuissa olisi enemmän vitamiineja. Lisäaineita niissä ei ole, mutta ei ole monissa kaupan mehuissakaan. Olen käynyt tätä samaa keskustelua äitini kanssa ja voi luoja ettei sana mene perille. Mehua kuten maitoakin juodaan vain ja ainoastaan ruoan kanssa tai jälkiruokana. Molemmista tulee joka ikinen kerta happohyökkäys. Hampaat kestävät 5 happohyökkäystä päivässä jos se ylittyy alkaa pikkuhiljaa kehittyä reikiä. Ja voisi siis kuvitella, että jos em. juodaan janojuomaksi niin ylittyy ihan rankastikin.

Toinen haitallinen ominaisuus on mehun happamuus joka sekin altistaa kariekselle.

Meillä lapsille opetetaan ihan käytännössä ajattelua siitä, että vesi on janojuoma, jotta he osaisivat juoda sitä myös teini-iässä ja aikuisenakin. Tämä asia vaikuttaa lasten kasvaessa myös painonhallintaan. Jos olet aina tottunut juomaan jotain makeaa niin eihän vesi millekään maistu - teini-iässäkään.

Vierailija
34/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on että kalsium vahvistaa luustoa, mutta sen päivittäisannoksensa saa kyllä muualtakin kun maidosta, joka kyllä sulattaa niitä hampaita.

Vierailija
35/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei esim. keitetä omppumehua, vaan kylmäpuristetaan se mehuasemalla. Mutta siis kyllähän keskivertokodissa mehumaijat porisee ja vitamiini pois lorisee.

Vierailija
36/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ruokajuomaksi maitoa.

Muutenvain juomaksi mehua, 1-3 kertaa viikossa.

Itse en juo mehua ollenkaan, en kai ole " oppinut" , juon vain vettä ja saunapäivänä oluen, ruoan kanssa maitoa.

Vierailija
37/37 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin aiheesta eilen ketjunkin. Kaikessa pitää olla jotain makua että menee alas. Pelkkä vesi maistuu suussa tosi tympeältä...siis kraanavesi, vaikka olisi kuinka kylmää! Ehkä kivennäisvesi menee joskus paremmin. Jos janottaa niin juon kyllä jääkylmää hyla-maitoa mieluiten tai laimennettua mehua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän