Eläkeikä jopa 74 vuoteen
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012326622.html
Tämäkö on nyt toivottava kehitys? Tekoälyn ja automaation aikana!
No, toivotaan edes, että tähän kaikkeen kuuluisi kuuden tunnin työpäivä, joka olisi erittäin tervetullut aikana, kun on paljon työttömiä ja ihmistyötä kaikkinensa tarvitaan vähemmän.
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Älkää rutisko vaan tehkää töitä ja ottakaa niitä töitä myös vastaan mitä on tarjolla! Ja 50v+ ikäiset voisivat hakea niitä töitä aktiivisemmin eikä vedota ikärasismiin. Harvaa nyt kotoa tullaan töihin kysymään. Näin tein itse aikanani ja ansaitsin eläkkeeni.
T. Eläkeläinen.
Pari kertaa on tultu kotoa kysymään. Ja monet kerrat soitettu että tulisitko töihin. Se vaan oli viime vuosituhannella kun oli töitä. Minulle on sanottu monta kertaa että en ole tullut valituksi ikäni vuoksi vaikka olin muuten tehtävään sopiva. Etsin töitä vaikka ei ole pakkohakua enää. Niin, sinäkin jota asia ei kosketa, viisastelet ilman mitään ymmärrystä.
Rahoitusvastikkeen yhtiölainaosuus ei ole meno toimeentulotuessa, vain sen korot on.
Ihan samalta kuulostaa kuin sen yhden lääkärin höpinä, että ihmisen työkyky ei koskaan ole täydet sata tai täydet nolla vaan kipeänäkin pitää mennä töihin myös lyhyellä sairaslomalla. Mihin tämä maailma on menossa? Sai kyllä niskavillat pystyyn. Minä en auton rattiin 39 asteen kuumeessa lähde. Vaan vieläpä varmaan kaikki lähdetään, koska sinulle voidaan tämän nykyhöpinän perusteella esittää työpaikalta ”kevennettyä työtä”. Tottukaa siihen; sairaana töihin ja painakaa vaan 80-ikävuoteen asti.
Pitää olla siis isot säästöt, jos haluaa asunnot ja kesämökit pitää, jos on 10 vuotta 595 yleistuella ennen eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Reilu kerho. Ensin ollaan maksettu 25% tuloista eläkkeisiin koko ikämme, ja sitten ei itse koskaan päästä eläkkeelle. Viduttaa niin paljon, että kohta katkeaa suoni päästä.
Niinpä , samoin fiiliksen ja vit..niin että haistattelen tälle maalle , mitä muuta kun heikennyksiä ja kaiken loppumista ja verorahat menee ties mihin eikä ne työpaikat lisäänny että vanhat on töissä , saat.... mikä maa
Vierailija kirjoitti:
Minä veikkaan, että tuo on vain rahvaalle. Hyväosaisia ei voi koskea.
Eihän se ainakaan käytännössä koskekaan, kun rikas voi jättäytyä oman varallisuutensa turvin työelämästä pois jo aikaisemmin.
Toimeentulotukea ei saa, jos on säästöjä.
Eläkejärjestelmä on paljastumassa pyramidihuijaukseksi. Viimeiset jotka järjestelmästä ovat saamassa jotain ovat jäämässä näillä näppäimillä eläkkeelle. Sanoisin, että nyt on aika repiä elökerahastot maantasalle ja katsoa onko siellä ylipäätään sitä rahaa jota väitetään olevan ja katsoa onko kansaa kusetettu kaikki nämä vuodet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut eihän työnantajat halua palkata lähes seitsemänkymppistä jos samaa työtä hakee parikymppisetkin. Eli onko tää vaan kusetus että maksetaan työttömyysetuutta, joka tulee halvemmaksi yhteiskunnalle kuin eläke?
Pitkälti kyllä. Tosin moni onnistuu vanhassa työpaikassa jatkamaan eläkeikään saakka. Julkisella sektorilla se on vieläpä melko tavallista.
Valtionhallinnosta leikataan taas 60 miljoonaa euroa.
Toivottavasti sielläkin heitetään jengiä pihalle 😂
Vierailija kirjoitti:
Näissä eläkekorotuksissa ei oteta huomioon sitä, että jos jää työttömäksi yli 60v, niin on todella vaikeata enää päästä mihinkään uuteen työpaikkaan. Nyt voit pahimmassa tapauksessa joutua työttömänä odottamaan yli 10v eläkkeelle pääsyä.
Olen odotellut eläkkeelle jäämistä jo 15 vuotta, osan aikaa töissä, osan aikaa ansiosidonnaisella. Pian se toteutuu. Ei elämä ole yhtä työntekoa. Työmarkkinajärjestelmä pitäisi uudistaa täydellisesti. Pitäisi huomioida myös työntekijän ja työttömän tarpeet eikä vain työnantajan tarpeita. Työmarkkinoiden joustamattomuus heikentää kilpailukykyä. Yksipuolinen sanelupolitiikka ei toimi, ei motivoi.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla siis isot säästöt, jos haluaa asunnot ja kesämökit pitää, jos on 10 vuotta 595 yleistuella ennen eläkeikää.
Voi johtaa myös siihen, että monella onkin joku yllättävä 100 tonnin velka, kun aika jättää.
Omaisuus pantattu velkoja vastaan.
Voi tietysti joskus olla peri kunnalle hyvä.
"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omat palkkatulot, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."
2025 syntyneet on siis eläkeiässä lähes 2100..
Luuleeko tuo että silloin on kellään töitä? :D
Kansalaispalkkaa silloin maksetaan ai:n vietyä työt.
Vierailija kirjoitti:
Älkää rutisko vaan tehkää töitä ja ottakaa niitä töitä myös vastaan mitä on tarjolla! Ja 50v+ ikäiset voisivat hakea niitä töitä aktiivisemmin eikä vedota ikärasismiin. Harvaa nyt kotoa tullaan töihin kysymään. Näin tein itse aikanani ja ansaitsin eläkkeeni.
T. Eläkeläinen.
Taasko sulla jäi 💊💊💊 ottamatta? Dementiasi näkyy jo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eläkeläinen.
Joo niin se oma äitinikin teki nuorena tyttönä 50-60 luvulla. Silloin sai ihan itse valita minne meni töihin kun oli valtava työvoimapula ja saatoit vaikka saman tien vaihtaa työpaikkaa jos sen hetkinen työpaikka ei miellyttänyt. Silloin kelpasi vähän vanhemmatkin ihmiset töihin.
Ihan pikkasen eri tilanteessa ollaan nyt. Yli viiskymppisillä ei työmarkkinoilla juuri mahiksia ole, yli kuuskymppisillä vieläkin vähemmän. Sinulla täytyy olla jotain todella spesiaalia osaamista, jos sinut vielä yli viiskymppisenä töihin huolitaan ja sellaisia erikoisosaajia ei yli viiskymppisissä juurikaan ole, koska lähes kaikilla se oma osaaminen on sellaista, jota ei tänä päivänä enää tarvita.
Jotain vastuuta pitää ottaa itsekin ja huolehtia siitä, että osaaminen pysyy ajan tasalla. Ammatista riippuu kuinka sen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalta kuulostaa kuin sen yhden lääkärin höpinä, että ihmisen työkyky ei koskaan ole täydet sata tai täydet nolla vaan kipeänäkin pitää mennä töihin myös lyhyellä sairaslomalla. Mihin tämä maailma on menossa? Sai kyllä niskavillat pystyyn. Minä en auton rattiin 39 asteen kuumeessa lähde. Vaan vieläpä varmaan kaikki lähdetään, koska sinulle voidaan tämän nykyhöpinän perusteella esittää työpaikalta ”kevennettyä työtä”. Tottukaa siihen; sairaana töihin ja painakaa vaan 80-ikävuoteen asti.
Olen huomannut että aina voi vedota työturvallisuuteen. Olen joutunut sanomaan pomolle muutaman kerran että sorry jos työ kestää mutta en ole oikein kunnossa ja kolmiolääkkeiden takia pitää toimia hitaasti ettei satu vahinkoja. Muutenkin työtahti on hitaampi vanhempana, juoskoot nuoremmat.
Ennen hoivakotiin joutumista voisi olla hyvä vetää velat ja verovelat tappiin.
Kun ulosottomies tulee sinne haastelemaan, niin voi todeta, että kakka on tänäänkin housussa. :D
Mitkä tässä olisi hyvät puolet. No ei tarvitse maksaa juurikaan eläkettä, kun kuolee pois heti eläkkeellä. Ne jotka eivät heti kuole, niin eivät tarvitse hoitapaikkaa kovin pitkään. Säästö on valtava. Mitkä tässä olisi huonot puolet. Nuorisotyöttömyys lisääntyy entisestään, kun vaarit ja mummot vievät työpaikat. Vanhusten työttömyys lisääntyy, koska yrityksille ei kelpaa yli 60-vuotias työntekijä, vaikka kuinka hakisi töitä. Tilannetta helpottaisi kun eutanasialakia muutettaisiin nyt heti. Kaikki jotka haluavat tappaa itsensä, saisivat haltuunsa pillerit joilla se onnistuu kotioloissa.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun.