Eläkeikä jopa 74 vuoteen
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012326622.html
Tämäkö on nyt toivottava kehitys? Tekoälyn ja automaation aikana!
No, toivotaan edes, että tähän kaikkeen kuuluisi kuuden tunnin työpäivä, joka olisi erittäin tervetullut aikana, kun on paljon työttömiä ja ihmistyötä kaikkinensa tarvitaan vähemmän.
Kommentit (289)
Olin itse työssä 68-vuotiaaksi asti, ei tehnyt heikkoakaan. Jaksamisen puolesta olisin voinut jatkaa vielä vuosia, mutta vapaa-aika alkoi kiinnostaa. Turhaa hälinää. Ihmiset ovat nykyään terveempiä ja toimintakykyisempiä vanhoinakin kuin ennen. Paitsi tietysti, jos päihteet ja roskamättö korvaa tavallisen ruoan.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse työssä 68-vuotiaaksi asti, ei tehnyt heikkoakaan. Jaksamisen puolesta olisin voinut jatkaa vielä vuosia, mutta vapaa-aika alkoi kiinnostaa. Turhaa hälinää. Ihmiset ovat nykyään terveempiä ja toimintakykyisempiä vanhoinakin kuin ennen. Paitsi tietysti, jos päihteet ja roskamättö korvaa tavallisen ruoan.
Muista päteä tällä myös kuolinvuoteellasi, varmasti olet ylpeä itsestäsi. Useimpien toive onkin "olisimpa tehnyt enemmän töitä!"
Vierailija kirjoitti:
Minä veikkaan, että tuo on vain rahvaalle. Hyväosaisia ei voi koskea.
No ei tietenkään koske. Hyväosaisilla on niin paljon omaisuutta, että voivat jäädä pois kun haluavat. Menestyneet yrittäjät, ison perinnön saaneet, vähintään 6 - 7 tonnin palkalla ikänsä työskennelleet ja niin edelleen. Suomi on vihamielinen maa köyhille nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu kerho. Ensin ollaan maksettu 25% tuloista eläkkeisiin koko ikämme, ja sitten ei itse koskaan päästä eläkkeelle. Viduttaa niin paljon, että kohta katkeaa suoni päästä.
Me boomerit olemme eläkkeemme ansainneet!
Äitini saa vuodessa eläkettä 42 000 euroa, jäi eläkkeelle 60-vuotiaana peruskoulun opettajan työstä, jota oli ehtinyt tehdä vähän alle 30 vuotta. On nyt ollut eläkkeellä n. 25 vuotta eli on todellakin ehtinyt saada lähemmäs miljoonan eläkettä. Hänellä on täysin eri elintaso kuin lapsillaan, jotka eivät ole koskaan saaneet edes yhtä paljon palkkaa kuin hän saa eläkettä. En valita tietenkään, mutta eihän tämä todellakaan reilua ole. Nuoremmat ikäpolvet ovat maksaneet eläkemaksuja satoja tuhansia, mutta heille ei tule sitten eläkettä edes maksamaansa summaa.
Oho onpas iso eläke jollaista melkoisen harvat saa. Yleisin eläke liikkuu jossain 1400-1900 e/kk brutto. Harvat saa yli 2000 e kk/brutto. No opettajilla on ollu aina sekä hyvä palkka että erinomaiset lomaetuudet.
Rläkeiän nosto ei kuitenkaan tuo tuloja vaan nostaa työllisten määrää usealla kymmenellä tuhannella. Tässä työttömyys tilanteesa, onko järkeä leipoa työttömien määrää korkeammaksi?
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla siis isot säästöt, jos haluaa asunnot ja kesämökit pitää, jos on 10 vuotta 595 yleistuella ennen eläkeikää.
Yleistukea ei saa jos on säästöjä ja myytävää omsisuutta kuten kesämökki.
Vierailija kirjoitti:
Reilu kerho. Ensin ollaan maksettu 25% tuloista eläkkeisiin koko ikämme, ja sitten ei itse koskaan päästä eläkkeelle. Viduttaa niin paljon, että kohta katkeaa suoni päästä.
Kovin on vaikea ymmärtää virkamiesten ajatusmaailmaa. Nähdään vain se Excelin taulukko EK:n ja kokoomuksen silmälasein, jossa ihmiset ovat hyödynnettävää karjaa. En ole eläessäni ollut näin raivoissani yhdellekään hallitukselle tai virkamiesjoukolle Suomessa. Kulunut hallituskausi on ollut selkäsaunoja aamuin illoin, jotta kumarretaan herroja ja rouvia kiitoksen kera. Voin kertoa, että kokoomus ja perussuomalaiset eivät enää KOSKAAN saa ääntäni. Se on täysin varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään koske. Hyväosaisilla on niin paljon omaisuutta, että voivat jäädä pois kun haluavat. Menestyneet yrittäjät, ison perinnön saaneet, vähintään 6 - 7 tonnin palkalla ikänsä työskennelleet ja niin edelleen. Suomi on vihamielinen maa köyhille nykyään.
Näinhän se on. Kun teollistuminen alkoi viime vuosisadalla lähtivät ihmiset maadeudulta kaupunkeihin työn perään.
No ajat on siitä muuttuneet kun teollistumisvaiheen jälkeen tuli teollinen automaatio ja myöhemmin it-teknologia ja nykyisin robotit ja tekoäly. Ihmistä ei tarvita enää juuri mihinkään.
Miten lähitulevaisuudessa ratkaistaan ihmisten välttämätön elintaso? Joku ratkaisu tuohon tulee eikä mene edes kovin kauan. Jonkunlainen yleistulo jota kaikki saavat mutta millaisilla ehdoilla kun töitä ei ole tarjolla edes?
Tuli mieleen ihmiset jotka koskaan käy töissä..kun sehän sama käykö.,vai ei??Työpaikkoja kun ei ole,en ainakaan elä niin pitkään...Ensin pitäs luoda työpaikkoja,saada talous kuntoon ei mitään tämmösiä järjettömiä uutuuksia mitä koko ajan sataa.Ei luo 100t työpaikkaa???,työpaikat vähenee..Kuka palkkaa iäkkään,kun jo 40v on liian vanha työmarkkinoille Sitten työt,eihän kaikissa ammateissa voi 40-70 v töissä olla.Kuolee,raihnasuus..säästävää hyvät ihmiset koko työura.Löhdette työstä pois kun siltä tuntuu.Suomen eläkkeet on muutenkin niin per...ä.Ellei ole kermis jonka palkka on huikea,ehdotan eläke katto Max 5t€.tehkööt töitä senkin jälkeen jos haluis.Tuohon varmaan moni olisi tyytyväinen.Mitä ihminen isolla eläkkeellä tekee,tai palkalla,kohtuu rajoin täällä pärjää .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Kun teollistuminen alkoi viime vuosisadalla lähtivät ihmiset maadeudulta kaupunkeihin työn perään.
No ajat on siitä muuttuneet kun teollistumisvaiheen jälkeen tuli teollinen automaatio ja myöhemmin it-teknologia ja nykyisin robotit ja tekoäly. Ihmistä ei tarvita enää juuri mihinkään.
Miten lähitulevaisuudessa ratkaistaan ihmisten välttämätön elintaso? Joku ratkaisu tuohon tulee eikä mene edes kovin kauan. Jonkunlainen yleistulo jota kaikki saavat mutta millaisilla ehdoilla kun töitä ei ole tarjolla edes?
Moni nyky yrittäjä lopettaa kun eläköityy.Mistäs niitä uusia työpaikkoja 100tsaadaan????ei mistään..Nytkin kok.Satonen lupasi saman verran ,mutta menikö saman verran vai enemmänkin...Kyllä 65v nippanappa on se hyvä eläköitymis ikä.Sen jälkeen ihmisen toiminta on mitä sattuu..voi??muisti pätkii.Sairas on.. kyllä 40+70v työelämää riittää..
Ettäkö suomalaiset naiset tekisivät huivien eteen töitä ja vielä hoitaisivat niitä. Kyllä alkushokin jälkeen tulee takuulla jossain vaiheessa kieltäytyminen. Suomalainen keikkuisi töissä viimeisillä voimillaan ja hoitaisi noita ja niiden omaisia.
No, perintömökit myydään halvalla, jotta saadaan ruokaa. Kokoomuslaiset varmaan vuokraa niitä sitten turisteille. Ei 595 yleistuki oikein riitä elämiseen, kun saa potkut töistä ennen eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Rläkeiän nosto ei kuitenkaan tuo tuloja vaan nostaa työllisten määrää usealla kymmenellä tuhannella. Tässä työttömyys tilanteesa, onko järkeä leipoa työttömien määrää korkeammaksi?
Saadaan omaisuus pois, kun 595 yleistuki ei riitä. Ihmisten on pakko myydä kesämökit jne halvalla pois ruokaa saadakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no. Ehkä ikäraja sama, mutta he voivat sijoitusten turvin jäädä "eläkkeelle" silloin, kun haluavat.
Ei ole pian mihin sijoittaa, kysyntä jää tuotannossa heikoksi ja yhä vähemmän asiakaskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta eihän nyt voi virkamiehiltä vaatia, että heillä olisi joku käsitys työpaikkojen määrästä tulevina vuosikymmeninä Nyt tällä vaalikaudella pitäisi keskittyä koulutuksen uudistamiseen, jotta koulun aloittavilla lapsilla olisi valmiuksia työskennellä 2040-luvun Suomessa, eipä ole mitään merkkejä tästä näkynyt
Siinä on mamulapsille mukavaa puuhaa loppuiäkseen.
Vierailija kirjoitti:
riippuu paljon työstä mitä tekee ja miten tekee , toiset selviää pelkästään puhumalla
Pitäisikö työnantajille antaa myös vinkki etteivät irtisanoisi kokoajan työväkeä että voivat työskennellä sinne hamaan tappiin asti ?
Puhut täyttä asiaa.