Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeikä jopa 74 vuoteen

Vierailija
07.10.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012326622.html

Tämäkö on nyt toivottava kehitys? Tekoälyn ja automaation aikana!

No, toivotaan edes, että tähän kaikkeen kuuluisi kuuden tunnin työpäivä, joka olisi erittäin tervetullut aikana, kun on paljon työttömiä ja ihmistyötä kaikkinensa tarvitaan vähemmän.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti suomalainen innoissaan tekee töitä vaikka 90-vuotiaaksi asti, eli suoraan hautaan, jotta saa kustannettua kehitysmaalaisten loisten elinikäinen ilmainen elämä. Jee! 

Tätä olen itsekin ihmetellyt. Viimeksi kun olin päiväaikaan monen vuoden jälkeen itäkeskuksen uimahallissa, miesten sauna oli aivan täynnä vastoin sääntöjä teltat päällä olevia somaleita. Ja näidenkö takia raataisin enää töissä burn outissa? Ei kiitos, näinpä vaihdoin ansiosidonnaiselle päivärahalle. Eivätkö poliitikot ymmärrä, mikä ruutitynnyri tässä on? 

Ymmärtävät ja juuri haluavat tätä. Ma muja on tuotu Suomeen nimenomaan kylvämään kaaosta ja romahduttamaan yhteiskunnan. 

Vierailija
62/72 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää rutisko vaan tehkää töitä ja ottakaa niitä töitä myös vastaan mitä on tarjolla! Ja 50v+ ikäiset voisivat hakea niitä töitä aktiivisemmin eikä vedota ikärasismiin. Harvaa nyt kotoa tullaan töihin kysymään. Näin tein itse aikanani ja ansaitsin eläkkeeni. 

T. Eläkeläinen. 

Joo niin se oma äitinikin teki nuorena tyttönä 50-60 luvulla. Silloin sai ihan itse valita minne meni töihin kun oli valtava työvoimapula ja saatoit vaikka saman tien vaihtaa työpaikkaa jos sen hetkinen työpaikka ei miellyttänyt. Silloin kelpasi vähän vanhemmatkin ihmiset töihin.

Ihan pikkasen eri tilanteessa ollaan nyt. Yli viiskymppisillä ei työmarkkinoilla juuri mahiksia ole, yli kuuskymppisillä vieläkin vähemmän. Sinulla täytyy olla jotain todella spesiaalia osaamista, jos sinut vielä yli viiskymppisenä töihin huolitaan ja sellaisia erikoisosaajia ei yli viiskymppisissä juurikaan ole, koska lähes kaikilla se oma osaaminen on sellaista, jota ei tänä päivänä enää tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä eläkeiän voi ihan hyvin pitää 65v tienoilla, pitää vain ahkerasti tehdä töitä sen eteen että eliniät pidetään max 60v paikkeilla.

Vierailija
64/72 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

74-vuotiaaksi pitäisi tehdä töitä, vaikkei mitään töitä edes ole? Ok. 

Vierailija
65/72 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä ajatus. Itselle tulee vain 3 vuotta lisää työelämää, mutta tänään syntyvien elinaikana keksitään keinot pidentää keskimääräinen elinikä 150 vuoden tuntumaan, jolloin nyt 74 vuoden aiottu eläkeikä nostetaan varmasti sinne 125 vuoden tuntumaan.

Vierailija
66/72 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään paljon ennen tuota 70v ikää työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
67/72 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää rutisko vaan tehkää töitä ja ottakaa niitä töitä myös vastaan mitä on tarjolla! Ja 50v+ ikäiset voisivat hakea niitä töitä aktiivisemmin eikä vedota ikärasismiin. Harvaa nyt kotoa tullaan töihin kysymään. Näin tein itse aikanani ja ansaitsin eläkkeeni. 

T. Eläkeläinen. 

Minun mielestäni voisit maksaa veroja vähän enemmän. Teillä ei ole asuntolainoja maksettavana, eikä lapsia elätettävänä. Miksi minun pitää maksaa hitommoisia eläkemaksuja, kun tuskin tulen eläkkeelle edes pääsemään. Mutta voitte olla varmoja, että en näihin suunnitelmiin alistu. Se on yleislakko tulossa. 

Vierailija
68/72 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö joku ihmettelee miksi nuoret eivät luota eläkejärjestelmään ja sen oikeudenmukaisuuteen.

Vierailija
69/72 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö joku ihmettelee miksi nuoret eivät luota eläkejärjestelmään ja sen oikeudenmukaisuuteen.

Vieläkö joku ihmettelee että nuoret eivät enää halua lapsia? 

Vierailija
70/72 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

83 = tuhat kuukautta. niin on lyhyt meijän elämä

Vierailija
71/72 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se jonkun on painaa, kun Orpon tulotasolle annettiin yli 1 000e lisää nettotuloja veronkevennysten muodossa. Hallitus sössi Suomen talouden tahallaan, että pääsivät nostaan eläkeikää rahvaalle.

Vierailija
72/72 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilu kerho. Ensin ollaan maksettu 25% tuloista eläkkeisiin koko ikämme, ja sitten ei itse koskaan päästä eläkkeelle. Viduttaa niin paljon, että kohta katkeaa suoni päästä.

Fiksut taisi olla ne jotka tajusi kusetuksen eikä koskaan menneet töihin. 74 vuotiaaksi asti työttömänä ja sitten ansaitulle eläkkeelle. 

Mä lorvin osa-aikatöissä ja tuilla. Aion tehdä näin niin pitkään kuin voin. Otan "eläkkeen" etukäteen. N40

Kieltämättä juuri nyt tuntuu vähemmän pahalta se, etten koskaan kelvannut töihin.