Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työelämästä on tullut niin kuormittavaa?

Vierailija
05.10.2026 |

Digitalisaation piti helpottaa työntekoa mutta onkin käynyt päinvastoin. Itse ydintyö esim. terveydenhoitoalalla ihmisen kokonaisvaltainen kohtaaminen ja hoitaminen, on vähentynyt. Sen sijaan tehdään valtavasti kirjaamista, opetellaan uusia digitaitoja ja - järjestelmiä. Koko ajan pitää olla tavoitettavissa, kehittää ja opetella uutta. Mutta se ihminen ei ole muuttunut miksikään, vaan kaipaa edelleen tutkimuksia, hoivaa, apua, tukea mutta tähän ei olekaan enää aikaa ja rahaa. Tämä ainakin aiheuttaa ison ristiriidan, kun pitää tehdä kaikkea epäolennaista, mutta se tärkein joudutaan tekemään kiireellä, sinnepäin.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousalalla jossa itse olen uusia ei palkata, vakkareille annetaan lisähommia, ihmiset väsyy, kuormittuu yms. Mulla sinänsä ok tilanne kun on omat kohteet, tiedän jos tulee kilpailutus ettei välttämättä säily mut tähän asti olen ollut ihan tyytyväinen ja toivon että säilyy, tämä pieni paikkakunta jossa myös muitakin siivousfirmoja mutta tämä jossa työskentelen on enemmän kohteita kuin muualla. 

Vierailija
22/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ihminen joutuu nykyään tekemään 3 ihmisen työt. Uusia työntekijöitä ei palkata, vaan lähtijän työtehtävät "jaetaan" muille työntekijöille. Siksi meillä on loppuunpalaneita työntekijöitä ja työttömiä. Itsekin saan "vain" määriksiä. Mielelläni tekisin koko päivää.

näissä työpaikoissa vaihtuvuus on jatkuvaa ja suurta, ja sen todellakin huomaa! tämä on sitä nykyajan tehostettua työntekomallia 1 voi tehdä 2 työt ja ehkä 3 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hakeutua töihin jollekin noin köyhälle alalle? Itse menin töihin apteekkiin, ei seuraa työt kotiin ja työtä saa tehdä hitaamminkin, jos hidas on. Pomo ei voi sen takia potkuja antaa 😂

Rauhallisuus on myös valttia, ei saa tehdä virheitä. 

Köyhälle alalle? Arkkitehdit, kirurgit, juristit, ekonomit yms?

Noi alkuketjun terveydenhoitoalat. Eikä ne jatkossa ollevien kommenttienkaan kuvaukset kovin rahakasta alaa kuvaa.

Ai? Edellä puhuttiin mm. kirurgeista, jotka eivät voi jättää potilasta pöydälle, kun kahdeksan tunnin työpäivä tulee täyteen. Ja asiantuntijoista, jotka tekevät nykyään myös tukityöt itse. Ja asiantuntijoista, joiden lusmuilusta tulee firmalle kymppitonnien sopimussakot. Rahakkaampia hommia taitavat olla kuin apteekissa, ellei satu olemaan proviisori ja apteekkari.

Vierailija
24/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hakeutua töihin jollekin noin köyhälle alalle? Itse menin töihin apteekkiin, ei seuraa työt kotiin ja työtä saa tehdä hitaamminkin, jos hidas on. Pomo ei voi sen takia potkuja antaa 😂

On ylimielisyys huipussaan ja se näkyy apteekeissa, ihme laiskimuksia olette ette tiedä mistään mitään ja seuraatte asiakkaita apteekissa ja samalla väkisin tyrkytätte tietoa jota asiakas ei tarvitse. 

Varo vaan rontti ettei yt potkut osu sunkaan kohdalle, teitä ei edes tarvita senkun robotit töihin jotka jakaa reseptilääkkeet ja osaavat kertoa ihan oikeata tietoa siitä eivätkä häiriköi kiertäviä asiakkaita. 

Vierailija
25/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että työpaikkoja on vaikka millä mitalla? Sen kun valitsee mieluisen.

Sittenhän meillä ei ole mitään hätää. Työttömät ovat laiskoja. Tuet nollille vain niin saadaan täystyöllisyys.

Vierailija
26/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ihminen joutuu nykyään tekemään 3 ihmisen työt. Uusia työntekijöitä ei palkata, vaan lähtijän työtehtävät "jaetaan" muille työntekijöille. Siksi meillä on loppuunpalaneita työntekijöitä ja työttömiä. Itsekin saan "vain" määriksiä. Mielelläni tekisin koko päivää.

Toisaalta kahdeksassa tunnissa ehtii tekemään töitä kahdeksan tuntia tauoilla. Mitä ei tänään ehdi jää huomiseen. 

Paitsi jos olet työssä, jossa on deadlinet, joiden umpeuduttua alkavat juosta kymppitonnien sopimussakot. Tai työssä, jossa potilasta ei voi jättää leikkauspöydälle, kun oma työaika loppuu. Tai työssä, jossa iso osa palkasta on sidottu tulokseen. Ei muuten jää huomiseen, tai jos jää, niin seuraavien yyteiden jälkeen ei tarvitse enää mennä jatkamaan.

Deadline ei paljoa paina, kun sen paukkuessa projektipäällikkö tai asiantuntija on uudessa työpaikassa. Tätä muuten tapahtuu yllättävän paljon. 

Kukahan mahtaa ottaa töihin tyypin, joka häipyy jokaisesta työpaikastaan jokaisen deadlinen kohdalla? Saati missä on niin monia firmoja tai avoimia työpaikkoja, että pystyy esim. muutaman kuukauden välein niin tekemään?

Yllättäen nämä saavat kyllä aina uuden duuinn jostain, kun palkkaus ei perustu osaamiseen, vaan kaverisuhteisiin. Meille tuli työnjohtaja, joka on saanut kenkää monesta paikasta, mutta sattuipa olemaan ison pomon kaveri ja veemäinen tyyppi, valmis antamaan muille varoituksia ja potkuja. Irtisanoi ensin ensitöikseen isän, sitten pojan. Suomalaisista työntekijöistä yritetään päästä eroon, sillä maksavat liikaa. Nepali on uusi Baltia. 

Onneksi jään eläkkeelle pian. Mä en saa tehdä työmaalla mitään, sillä mua kypsytetään, että lähtisin. Samalla vi**uillaan, kun en tee mitään ja etsitään epäkohtia, jotta voitais antaa viimeinen varoitus. Mulla oli kypärän hihna auki, varoitus. Palikkaa nostettiin ja siirrettiin ja kahdeksan miestä roikkui sitä palikkaa ohjaamassa, mikä on aivan selkeä työturvallisuusasia. Ikinä ei pitäisi mennä kiinni siirrettävään kappaleeseen, mutta ei siitä ketään huomautettu, kehuttiin vain ahkeria poikia. 

Osaamista ei enää ole. 

Vierailija
27/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut yli 25 vuotta markkinointi- ja viestintäalalla. Tunnistan nykyisen työelämän kuormittavuuden vaikka se kaukana onkin ap:n esimerkistä. Muistan, että työurani alussa muutokset tapahtuivat hitaasti, riitti että pysyi ajan hermolla 1-2 vuoden sykleillä, nykyään puhutaan 1-2 kuukaudesta. Kaikki tapahtuu niin nopeasti, se työn oteutustapa mikä toimi pari kuukautta sitten ei toimi enää, eri alustat päivittyvät jatkuvasti, isossa organisaatiossa ohjeet ja säännökset muuttuvat jatkuvasti, kalenteri täyttyy palavereista ja viikon "oikeat" työt pitää tehdä parissa päivässä. Koko ajan pitää olla innovatiivinen ja oppia kaikkea uutta jota sitten myös kokeilee käytännössä. Joka vuodelle on uudet erilaiset tavoitteet, koskaan ei voi keskittyä parantamaan aiempaa tekemistään, koska sitä pitää olla vuosittain uudistamassa täysin. Sähköposteja tulee koko ajan, Teams hälyttää koko ajan, yritä siinä sitten keskittyä mihinkään. Ratkaisuna esihenkilö varaa täydestä kalenterista aikaa koulutukselle, jossa opetellaan miten voisi sietää häiriöitä paremmin.

Vierailija
28/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yyteet pystyyn, niin voi antaa potkut ihan kenelle tahansa, ilman mitään muuta syytä kuin ne yyteet.

Mutta eikö niihinkin vaadita syy? Farmasian alalla on pääsääntöisesti työvoimapulaa, varsinkin osassa maakuntia, niin ei siinä mitään potkuja ole varaa jaella. 

Tuotannollis-taloudelliset syyt taitaa olla yleiisin, minkä firmat ilmoittavat, eikä kukaan mitään perusteluja tai esim. työvoimapulaa kysele. Täälläkin on viime päivinä keskusteltu varsin laajasti firmasta, joka on viime vuonna tehnyt miljardiluokan voittoa ja aloittaa nyt yyteet pistääkseen monta sataa työntekijää pihalle.

Vierailija
29/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuoden tehostamisella on vaikutuksensa, kun yksi henkilö tekee nykyään työt joita aiemmin hoiti 3-4 ihmistä. Sen lisäksi 3-17%:lla taipumusta työnarkomaniaan (https://yle.fi/a/74-20244759), eli eivät oikein kykene vetämään itsekään rajaa järkevän työnteon määrän ja vapaa-ajan välille. Laitteet ja netti lisäksi tätä helpottavat. Meillä on ahkeruuden ihannointi yhä kovassa ja siten sellainen kiireen signalointi on hyve jota monet harrastaa. Se sitten luo tätä mystistä kiireen tuntua kaikille kollegoillekin ympärillä, vaikka oikeasti ei ole suurin osa töistä minuuteista tai tunneista tai päivöstäkään kiinni (tietysti on hetkiä ja töitä joissa näin on). 

Vierailija
30/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kahdeksassa tunnissa ehtii tekemään töitä kahdeksan tuntia tauoilla. Mitä ei tänään ehdi jää huomiseen. 

Paitsi jos olet työssä, jossa on deadlinet, joiden umpeuduttua alkavat juosta kymppitonnien sopimussakot. Tai työssä, jossa potilasta ei voi jättää leikkauspöydälle, kun oma työaika loppuu. Tai työssä, jossa iso osa palkasta on sidottu tulokseen. Ei muuten jää huomiseen, tai jos jää, niin seuraavien yyteiden jälkeen ei tarvitse enää mennä jatkamaan.

Kuinka moni suomalainen sitten on tuollaisessa työssä? 

Elän varmaan paljon puhutussa kuplassa, mutta lähipiirissäni kaikki. Ovat korkeakoulutettuja mm. pankkialalla, it-alalla, tapahtuma-alalla ja vientiteollisuudessa. Palkkaus on toki sen mukainen, mutta ei se sitä kuormittavuutta poista.

Vierailija
31/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut yli 25 vuotta markkinointi- ja viestintäalalla. Tunnistan nykyisen työelämän kuormittavuuden vaikka se kaukana onkin ap:n esimerkistä. Muistan, että työurani alussa muutokset tapahtuivat hitaasti, riitti että pysyi ajan hermolla 1-2 vuoden sykleillä, nykyään puhutaan 1-2 kuukaudesta. Kaikki tapahtuu niin nopeasti, se työn oteutustapa mikä toimi pari kuukautta sitten ei toimi enää, eri alustat päivittyvät jatkuvasti, isossa organisaatiossa ohjeet ja säännökset muuttuvat jatkuvasti, kalenteri täyttyy palavereista ja viikon "oikeat" työt pitää tehdä parissa päivässä. Koko ajan pitää olla innovatiivinen ja oppia kaikkea uutta jota sitten myös kokeilee käytännössä. Joka vuodelle on uudet erilaiset tavoitteet, koskaan ei voi keskittyä parantamaan aiempaa tekemistään, koska sitä pitää olla vuosittain uudistamassa täysin. Sähköposteja tulee koko ajan, Teams hälyttää koko ajan, yritä siinä sitten keskittyä mihinkään. Ratkaisuna esihenkilö varaa täydestä kalenterista aikaa koulutukselle, jossa opetellaan miten voisi sietää häiriöitä paremmin.

Oon kuullut samansuuntaista joiltain kokeneilta kollegoilta, he ovat saattaneet kestää työelämää ilman ongelmia yli 30 vuotta, mutta nykyajan työelämä on heille liikaa. Pari tuttua on saanut ensimmäisen burnoutin yli 50-vuotiaana. Moni säästää, jotta voisi jättäytyä työelämästä ennen eläkeikää. Yksi tyyppi toivoo, että tekoäly veisi hänen hommansa ihan oikeasti, koska ei ole itsellä uskallusta irtisanoutua ja tehdä elämänmuutosta. 

Vierailija
32/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yyteet pystyyn, niin voi antaa potkut ihan kenelle tahansa, ilman mitään muuta syytä kuin ne yyteet.

Mutta eikö niihinkin vaadita syy? Farmasian alalla on pääsääntöisesti työvoimapulaa, varsinkin osassa maakuntia, niin ei siinä mitään potkuja ole varaa jaella. 

Tuotannollis-taloudelliset syyt taitaa olla yleiisin, minkä firmat ilmoittavat, eikä kukaan mitään perusteluja tai esim. työvoimapulaa kysele. Täälläkin on viime päivinä keskusteltu varsin laajasti firmasta, joka on viime vuonna tehnyt miljardiluokan voittoa ja aloittaa nyt yyteet pistääkseen monta sataa työntekijää pihalle.

Tuotannolliset ja taloudelliset syyt on siitä kätevä, että ansiosidonnaiselle päivärahalle pääsee ilman karenssia. 

Se oikea syy voi olla mikä tahansa. Alkaen ettei naama miellytä tai ajaa väärän merkkisellä autolla.

Vierailija
33/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva " kehittäminen" = tilanteen huonontaminen.  " Säästäminen"= ihmisten potkiminen pihalle ja rahat johtoportaan taskuun.

Vierailija
34/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi alkuketjun terveydenhoitoalat. Eikä ne jatkossa ollevien kommenttienkaan kuvaukset kovin rahakasta alaa kuvaa.

Ai? Edellä puhuttiin mm. kirurgeista, jotka eivät voi jättää potilasta pöydälle, kun kahdeksan tunnin työpäivä tulee täyteen. Ja asiantuntijoista, jotka tekevät nykyään myös tukityöt itse. Ja asiantuntijoista, joiden lusmuilusta tulee firmalle kymppitonnien sopimussakot. Rahakkaampia hommia taitavat olla kuin apteekissa, ellei satu olemaan proviisori ja apteekkari.

Niin, pointti onkin siinä, että sun työnantajalla pitää olla sitä rahaa.

Vierailija
35/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ylimielisyys huipussaan ja se näkyy apteekeissa, ihme laiskimuksia olette ette tiedä mistään mitään ja seuraatte asiakkaita apteekissa ja samalla väkisin tyrkytätte tietoa jota asiakas ei tarvitse. 

Varo vaan rontti ettei yt potkut osu sunkaan kohdalle, teitä ei edes tarvita senkun robotit töihin jotka jakaa reseptilääkkeet ja osaavat kertoa ihan oikeata tietoa siitä eivätkä häiriköi kiertäviä asiakkaita. 

Eipä ole näköpiirissä 😂 Ei meidän alalla ole edes tekoälyä mainittu kertaakaan missään 😂 Eikä se osallistu missään kohtaa meidän työntekoomme edes, tietenkään. 

En usko, että tähän on tulossa farmaseuteilta työpaikkoja vieviä muutoksia ihan äkkiäkään. 

Vierailija
36/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että työpaikkoja on vaikka millä mitalla? Sen kun valitsee mieluisen.

Sittenhän meillä ei ole mitään hätää. Työttömät ovat laiskoja. Tuet nollille vain niin saadaan täystyöllisyys.

Eihän tässä siitä keskusteltu, torvelo. Vaan siitä, että onko työelämä niin hirvittävän raaaaskasta. Onkohan täällä valittamassa yksikään yli 5-kymppinen? Omastakin mielestäni työelämä oli raskasta 3-kymppisenä, mutta enää ei kyllä ole yhtään. Tai no mä teenkin kyllä 26-tuntista työviikkoa, omasta halustani, koska mä voin 😎

Mutta jos töissäkäynti joka päivä ois ok, eikä kaipaisi "muuta elämää", niin apteekissa se ei ole mielestäni juurikaan raskasta.

Vierailija
37/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sille tuotannon heikkenemiselle pitää olla todisteet esittää, ei niitä voi noin vain hatusta vetäistä. 

Ja se työvoimapula liittyy tietenkin siihen, että jengiä ei potkita pois koska ilkeä vauvapalstalainen niin haluaa, koska uusiakaan ei saa tilalle. 

Vierailija
38/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuotannolliset ja taloudelliset syyt on siitä kätevä, että ansiosidonnaiselle päivärahalle pääsee ilman karenssia. 

Se oikea syy voi olla mikä tahansa. Alkaen ettei naama miellytä tai ajaa väärän merkkisellä autolla.

Eikös aina irtisanomisen 

jälkeen pääse?

Vierailija
39/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, pointti onkin siinä, että sun työnantajalla pitää olla sitä rahaa.

Ok, esim. miljardivoittoja tekevällä pankkialalla ei ole työnantajilla rahaa, kun kerran työ on kuormittavaa eikä jää kahdeksan tunnin jälkeen työpaikalle?

Vierailija
40/65 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös aina irtisanomisen 

jälkeen pääse?

Jos irtisanominen on henkilöperusteinen, esim. työpaikalta varastamisen takia, niin ei pääse, koska se on henkilön omasta toiminnasta johtuvaa, samaan tapaan kuin itse irtisanoutuminen.