Voiko äitipuolelta vaatia osallistumista lapsen hoitoon ja kasvatukseen?
Olen eronnut lapseni äidistä jo vuosia sitten, ja lapsi asuu nykyään pääasiassa minun ja nykyisen vaimoni kanssa. Vaimoni tulee lapsen kanssa ihan hyvin toimeen, mutta hän on alusta asti sanonut, ettei halua ottaa vastuuta lapsen kasvatuksesta tai hoidosta, koska kyseessä ei ole hänen oma lapsensa.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lähes kaikki lapseen liittyvä jää minulle: kuskaamiset, ruuat, kouluhommat, harrastukset ja muut arjen asiat. Ymmärrän tietenkin, että ensisijainen vastuu on minulla ja lapsen äidillä, mutta tuntuu silti oudolta, että samassa taloudessa asuva puoliso haluaa täysin irtisanoutua lapsiperhearjesta.
Voiko mielestänne äitipuolelta kohtuudella odottaa jonkinlaista osallistumista lapsen hoitoon ja kasvatukseen, jos lapsi kuitenkin asuu suurimman osan ajasta meidän kanssamme?
Kommentit (127)
Et voi ellei toinensitä itse halua tehdä. Miksi valita kumppani joka itse sanoo että ei halua osallistua mutta sinä haluat hänen osallistuvan?
Tiedän kaksikin perhettä, joissa lasten ollessa isällään, on bonusäiti hän, joka lapset tuolloin hoitaa. Ajattelen, tilanne saattaa olla melko yleinenkin.
Toinen on serkkuni, joka toteaa, että hän ei ole lapsen isä eikä äiti, mutta silti hän on se, joka lapsen kanssa on.
Ja toinen on ystäväni, joka erosi/joutui eroamaan, ja miehensä löysi uuden puolison kovin nopeasti. Ystäväni suhtautui asiaan yllättävän kypsästi, ja kertoi olevansa iloinen, että tuo nainen on lastensa elämässä. Exänsä hoitoon ei mielellään lapsiaan antaisi.
Bonusäidin näkemystä asiasta en ole kuullut.
Mut joo, ei tarvitse hoitaa, vaikka mies niin olettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, hoida itse pentusi. Se ei ole kenenkään muun riesa. Itse olet lapsen tehnyt.
Niinhän sinäkin olet ollut vain oman äitisi ja isäsi riesa, et kenenkään muun. Äläkä nyt tule keulimaan että vanhempasi olivat onnellisesti naimisissa toistensa kanssa ja että teillä oli ehjä perhe.
Niin meillä olikin.
Vierailija kirjoitti:
Rukoule jumalaa ja pyydä häneltä neuvoa ja voimia jaksamiseen.🙏 Kukaan meistä maallisista ei sen paremmin tiedä.
Juuri tämä. Heivaa äm mä pihalle, on mustasukkainen lapsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsen isästä tietoa? Onko isäpuoli vai verisukulainen. Onko sukua äitipuolelle?
Eihän nämä kaksi lepakkoja ole.
Aikuiselta riittää asiallinen ja ystävällinen käytös, mitään vastuuta vaatteista, ruuasta, kuljetuksista tms. ei tarvitse kantaa. Jos lapsi satuttaa itsensä, niin tietenkin antaa ensiavun, mutta ei ole tarpeen olla yhteydessä kouluun sairastumisista tai tekemättömistä läksyistä. Jos lapsen vanhempi ei pysty kuljettamaan harrastukseen, niin hän hankkii kyydin harrastuskaverin vanhemmalta eikä oleta, että perheen toinen aikuinen on paikkaamassa vanhemman puutteellista arjenhallintaa.
nosto