Nyt niistetään eläkkeistä ja se on oikein
Suuret ikäluokat, suurimmat eläkkeet, suurimmat erisoissairaanhoidon menot. Ja omasta tulosta aikanaan perityt eläkerahat minimaaliset.
N. 60-66% nykyeläkeläiset suurikäluokat
N. 50% nykyeläkeläiset 50-60-luvun taitteessa syntyneet
N. 40% 10v sisään eläköityvät
N. 20%? Työelämääntulevat nuoret
Nykyiset lapset ja nuoret huomioitava. Nyt kunnon raippa eläkkeisiin.
SDP jarruttaa tätä muutosta. Nuoret, meidän paikka on nyt äänestää jarruttajat pihalle päätöksenteosta.
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin luulen, että tämäkin isketään nuorempien sukupolvien osaksi, pidennetään työuraa entisestään ja suuret ikäluokat pääsee kuin koira veräjästä tässäkin. Köyhyysrajalla olevien eläkkeitä ei tulisi kyllä nytkään leikata.
Ennen 1965 syntyneiden eläkkeistä olisi varaa ja oikeudenmukaista leikata paljonkin. Se heidän eläketurvansa olisi leikattava samalle tasolle kuin sen jälkeen syntyneille on tehty, eli yhtä itse maksettua eläkemaksueuroa kohti keskimäärin 1,5 takaisin ja eläkeikä (keskimääräinen eläkkeelläoloaika) samaan kuin nuoremmilla.
1970-luvulla syntyneillähän se eläke ei edes kata läheskään sitä mitä nuo kassaan maksetut eurot olisivat tuottaneet itse sijoitettuna sillä pitkällä aikavälillä ja heille ei kertynyt mitään alle 25v tehdystä työstä, armeijavuodesta tai opiskelusta kuten nykynuorille taas kertyy. Samalle tasolle nyt nuo vanhat boomereitten eläkkeet niin oppivat mitä se on. Isoa leikkaustahan se vaatii koska ovat jo syöneet suurimman osan jäätyään eläkkeelle tai turvattuun putkeen jo 58-62 vuotiaina aikoinaan.
No olipas ihmeellistä tekstiä.1962-1965 syntyneet on kyllä ihan työikäisiä nykyään.Miten sinä heidän eläkkeistä leikkaat?? Viimeisin eläkkeelle jäänyt sukupolvi on- -61 syntyneet.Kuulumme siihen ikäluokkaan jolle eläkettä ei kertynyt alle 23-vuotiaana tehdystä työstä.Missään vaiheessa ei ole ollut mitään 25 vuoden ikärajaa.Olemme maksaneet koko työssä olo aikamme eläkemaksuja.Eläkkeen kertymissääntöjä on rukattu useaan otteeseen ja aina heikennetty plus että eläköitymisikää nostettu.
1960 luvun alkupuolella syntyneitä leikkausten tulisi koskea tasapuolisuuden vuoksi. Saavat jäädä vielä viimeistään 65v eläkkeelle toisin kuin heidän jälkeiset ikäluokat ja ovat maksaneet liian pieniä nykymaksuihin verrattuna hyvin pieniä eläkemaksuja suuren osan työurastaan ja saaneet olla töissä silloin kun työelämä oli vielä normaalia ja hyvää, työsuhteet turvallisia ja työtä helpompi saada.
Miten leikataan jo eläkkeelle jääneiltä vai? No hyvin yksinkertaista, pudotetaan heidän eläke edut samalle tasolle kuin 1970 luvulla tai sen jälkeen syntyneillä nyt tulee olemaan eli samalla prosentilla keskimäärin maksettua euroa kohti eläkettä takaisin koko eläkeajan aikana. Se on laskettavissa ja koska saivat jäädä suojaan eläkkeelle tai putkeen jo 58-63v iässä niin se toki pudottaa sitten aika paljon maksussa olevan eläkkeen tasoa nyt.
Kuulostaa pahalta mutta niin ON JO TEHTY nuorempien ikäluokkien eläkkeille. Nyt se vaan sitten ulotetaan viimein myös teihin isoihin kultapossuikäluokkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan koulutetut ei ymmärrä mikä on vakuutus. Säälittävää.
Vakuutusjankkaaja, miksi minä joudun maksamaan moninkertaisesti suurempaa vakuutuslaskua, ja vielä huonommin ehdoin? Jos joku on päässyt eläkkeelle 59v ja minä pääsen josku ehkä 69v, se 59 vuotiaana päässyt on 10 vuoden aikaisemman eläköitymisen aikana nostanut (esim. 2t/kk eläkkeellä) rahaa ulos järjestelmästä yhteensä 240 tuhatta euroa. Siis se on 240 tuhatta euroa voitolla siinä kohtaa 69v eläköityvään nähden kun tämä vihdoin eläköityy. Tämä vaikka maksoikin vähemmän. Ompa reilu vakuutus
Työvuodet? Tuleeko sulle edes 30 vuotta?
Nyt kahdeksankymppisillä tuli työvuosia 50.ja tietävät mikä on vakuutus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin luulen, että tämäkin isketään nuorempien sukupolvien osaksi, pidennetään työuraa entisestään ja suuret ikäluokat pääsee kuin koira veräjästä tässäkin. Köyhyysrajalla olevien eläkkeitä ei tulisi kyllä nytkään leikata.
Ennen 1965 syntyneiden eläkkeistä olisi varaa ja oikeudenmukaista leikata paljonkin. Se heidän eläketurvansa olisi leikattava samalle tasolle kuin sen jälkeen syntyneille on tehty, eli yhtä itse maksettua eläkemaksueuroa kohti keskimäärin 1,5 takaisin ja eläkeikä (keskimääräinen eläkkeelläoloaika) samaan kuin nuoremmilla.
1970-luvulla syntyneillähän se eläke ei edes kata läheskään sitä mitä nuo kassaan maksetut eurot olisivat tuottaneet itse sijoitettuna sillä pitkällä aikavälillä ja heille ei kertynyt mitään alle 25v tehdystä työstä, armeijavuodesta tai opiskelusta kuten nykynuorille taas kertyy. Samalle tasolle nyt nuo vanhat boomereitten eläkkeet niin oppivat mitä se on. Isoa leikkaustahan se vaatii koska ovat jo syöneet suurimman osan jäätyään eläkkeelle tai turvattuun putkeen jo 58-62 vuotiaina aikoinaan.
No olipas ihmeellistä tekstiä.1962-1965 syntyneet on kyllä ihan työikäisiä nykyään.Miten sinä heidän eläkkeistä leikkaat?? Viimeisin eläkkeelle jäänyt sukupolvi on- -61 syntyneet.Kuulumme siihen ikäluokkaan jolle eläkettä ei kertynyt alle 23-vuotiaana tehdystä työstä.Missään vaiheessa ei ole ollut mitään 25 vuoden ikärajaa.Olemme maksaneet koko työssä olo aikamme eläkemaksuja.Eläkkeen kertymissääntöjä on rukattu useaan otteeseen ja aina heikennetty plus että eläköitymisikää nostettu.
1960 luvun alkupuolella syntyneitä leikkausten tulisi koskea tasapuolisuuden vuoksi. Saavat jäädä vielä viimeistään 65v eläkkeelle toisin kuin heidän jälkeiset ikäluokat ja ovat maksaneet liian pieniä nykymaksuihin verrattuna hyvin pieniä eläkemaksuja suuren osan työurastaan ja saaneet olla töissä silloin kun työelämä oli vielä normaalia ja hyvää, työsuhteet turvallisia ja työtä helpompi saada.
Miten leikataan jo eläkkeelle jääneiltä vai? No hyvin yksinkertaista, pudotetaan heidän eläke edut samalle tasolle kuin 1970 luvulla tai sen jälkeen syntyneillä nyt tulee olemaan eli samalla prosentilla keskimäärin maksettua euroa kohti eläkettä takaisin koko eläkeajan aikana. Se on laskettavissa ja koska saivat jäädä suojaan eläkkeelle tai putkeen jo 58-63v iässä niin se toki pudottaa sitten aika paljon maksussa olevan eläkkeen tasoa nyt.
Kuulostaa pahalta mutta niin ON JO TEHTY nuorempien ikäluokkien eläkkeille. Nyt se vaan sitten ulotetaan viimein myös teihin isoihin kultapossuikäluokkiin.
Palkat myös pudotettava sinne 1970-luvun tasolle,olisi oikeudenmukaista meinaan😄
Vierailija kirjoitti:
Nykyeläkeläiset jääneet eläkkeelle juuri 60v ikäisinä ja erilaisten putkien kautta jo aiemmin. Nykytyössäkävijä sinnittelee 70v saakka.
Täytyy kyllä melkoisesti elämä jatkua pidempään, että ehtii yhtä hyväkuntoisena ja pitkään olla eläkkeellä.
Niinpä, mutta aloitimme työteot 15 vuotiaina ja eläke alkoi kertyä 23 vuotiaina. Varsin moni ikäryhmästäni on tämön polun käynyt. Maalta kaupunkiin tai muuhun suurempaan kuten kirkonkyliin. Itse olen elättänyt itseni ja myöhemmin perheeni jo 14- vuotiaasta alkaen. Aikuisena työn ohella iltaoppikoulu ja lukio ja siitä eteenpäin monet ammattiin opiskeluvuodet. Olen levollisella mielellä ja eläkkeeni ansainnut. Neljä kunnollista veronmaksajaa ja ammattilaista kasvattanut kaiken päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saamme jäädä AIKAISINTAAN 65-vuotiaana eläkkeelle.Itse vm.1961 eikä meillä mitään eläke putkia ole,en ymmärrä mitä horiset???
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppisenä perheen isänä sitä mieltä, että koomannes eläkkeistä saatava välittömästi leikattua. Nykyeläkeläiset eivät edellisille sukupolville keränneet mitään. Kehtaavat valittaa tonnin eläkkeistä.
Sinä eläkeläinen. Joka aamu kun nouset sängystä, muista kiittää tämän päivän työssäkävijää. Minä ja muut työssäkävijät maksamme sinunkin arjen ja juhlan
Paskan haistatan sulle. Muita työnTEKIJÖITÄ ( eikä vain työssäKÄVIJÖITÄ) voin kiittääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan koulutetut ei ymmärrä mikä on vakuutus. Säälittävää.
Vakuutusjankkaaja, miksi minä joudun maksamaan moninkertaisesti suurempaa vakuutuslaskua, ja vielä huonommin ehdoin? Jos joku on päässyt eläkkeelle 59v ja minä pääsen josku ehkä 69v, se 59 vuotiaana päässyt on 10 vuoden aikaisemman eläköitymisen aikana nostanut (esim. 2t/kk eläkkeellä) rahaa ulos järjestelmästä yhteensä 240 tuhatta euroa. Siis se on 240 tuhatta euroa voitolla siinä kohtaa 69v eläköityvään nähden kun tämä vihdoin eläköityy. Tämä vaikka maksoikin vähemmän. Ompa reilu vakuutus
Työvuodet? Tuleeko sulle edes 30 vuotta?
Nyt kahdeksankymppisillä tuli työvuosia 50.ja tietävät mikä on vakuutus
Kuule ihan puhdasta matematiikkaa. Jos meillä on esimerkkinä 2 henkilöä, molemmat saa 2t/kk eläkettä, elävät 85 vuotiaaksi. Toinen eläköity 59v, on siis eläkkeellä 26 vuotta ennen kuolemaansa. Toinen eläköityy 69v, on siis eläkkeellä 16v ennen kuolemaansa. Se 59v eläköitynyt nostaa eläkejärjestelmästä 26 vuoden aikana yhteensä 624 tuhatta euroa, 69v eläköityvä nostaa 384 tuhatta. Tämä siitäkin huolimatta että se 69v eläköityvä maksaa moninkertaisestienemmän eläkemaksuja, ymmärrätkö, MAKSAA MONINKERTAISESTI mutta saa lopulta paljon vähemmän
Itse vedin itseni konkurssiin ja en maksa kellekään mitään, vaan loisin 53-vuotiaana sen, minkä pystyn!
Jokakuukautinen eläkejankutus taas palstalla meneillään, toisto on tunnetusti propagandan paras ase. Palataan asiaan taas marraskuussa, aikansa kuluksi ja pimenevien iltojen iloksi voi vaikka lukea edellisiä eläke/ boomerit ketjuja.
Vierailija kirjoitti:
Itse vedin itseni konkurssiin ja en maksa kellekään mitään, vaan loisin 53-vuotiaana sen, minkä pystyn!
Ainoa oikea, voittava peliliike tässä helvetin kommariutopiassa!
Vierailija kirjoitti:
Jokakuukautinen eläkejankutus taas palstalla meneillään, toisto on tunnetusti propagandan paras ase. Palataan asiaan taas marraskuussa, aikansa kuluksi ja pimenevien iltojen iloksi voi vaikka lukea edellisiä eläke/ boomerit ketjuja.
Näinhän se juuri on.Sama jankuttaja joka ketjussa ja vissiin aloittajanakin???? Tietää jo hänen maneerinsa kun pätkän ketjua lukee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kyllä oikeisto nyt vallankahvassa,mitä ne kommarit ees on??,Eihän kommunistista puoluetta edes ole!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä meille kertynyt eläkettä äitiyslomilta ja hoitovapailta kuten nuoremmille on kertynyt. Lisäksi meidän nuoruuden aikana ei eläkettä kertynyt alle kahden viikon työsuhteista ollenkaan. Olin kasarilla töissä HYKS:issä. Yi 120 sijaisuutta, jotka olivat alle 2 viikkoa. Päivääkään en ollut työtön, mutta HYKS katkaisi työsuhteet aina siiten, että eläkettä ei kertynyt. Ei eläkkeeni takia vaan siksi, että silloin mulle ei kertynyt myöskään lomapäiviä eikä HYKS:in tarvinnut maksaa mitään lomarahojakaan. Meidän ikäpolvelle ei eläkettä kertynyt myöskään opiskelusta vaan vasta niille, jotka ovat valmistuneet 2005 jälkeen. Eläkekertymän osalta mulla meni lähes koko 1980-luku täysin hukkaan ja myös puolet 1990-luvusta.
Mutta onhan tämä nykyinen yhtälö ihan järjetön, koska ihmisille ei ole enää töitä.
Itse lopetin työt kokonaan ja pidän eläkkeeni nyt Kelan piikkiin.Enkä halua maksaa itsekkäiden buumereitten eläkkeitä.
M31
Tänään julkaistussa kuuntelija podcastissa aihe käsittelyssä. Kannattaa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kyllä oikeisto nyt vallankahvassa,mitä ne kommarit ees on??,Eihän kommunistista puoluetta edes ole!!!!
Mitä nyt nimeään vaihtaneet, sama pee uudessa kääreessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te punikkipirut olette kuin n e e k e r e i t ä, teidän tulevaisuus- ja menneisyys käsittää max. n.15 minuuttia suuntaansa.
Ei teille piruille mene jakeluun, että demaripaskasakki eli kommarit, on väylänneet tämän systeemin pystyyn JO 60-90 lukujen välissä. Tällä ei ole mitään muuta tekemistä nykyhallituksen kanssa kuin se että, yrittävät tulla toimeen tämän kommaripaskan kanssa miten parhaiten taitavat.
No voi herranjumala sentään.Mistä sä oot karannut?
No voi herrajumala että taas yllättää, kun demarimummo meinaa tukehtua kieleensä, kun joku hävytön kyseenalaistaa demarisyöpäisen kommariutopian!
Odotas hetki, pitää ihan maate laittaa kun jalat ei enää kanna yllätyksestä.
*Laittaa manuaalisesti lattialle maaten*
No nimenomaan hävytönhän sä juuri oot.Hyvä että tiedostat itsekin.Ja majailee vaan siellä lattialla,eihän susta muuhunkaan oo.😜
Jotenkin tuntuu että nuori on vaan laiskaa velttoa läskiä, itse olen 66. v ja kävelen päivittäin, naapurin 40 , v hyvä kun jaksaa postilaatikolle kävellä. rööki suussa ja pussi mälli huulessa.
Ainoastaan pääkaupunkiseudun rikkaissa kunnissa on ylisuuret mediaanieläkkeet. Kauniaisissa peräti yli 3800 euroa. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011915090.html
Miesten mediaanieläke oli 2 102 euroa ja naisten 1 742 euroa, ei nuo nyt kovin kummoisilta summilta vaikuta varsinkaan kun puolet tuosta saa vähemmän kuin mediaani.
Ei ole yhteiskunta kun on kaikenlaisia vapaamatkustajia joiden ei tarvitse osallistua säästötalkoisiin. Päinvastoin eläkeläiset, virkarälssi(mukaanlukien poliitikot) ja maahanmuuttajat porskuttaa. Työikäiset keski-ikäiset on heitetty bussin alle. Sori siitä.