Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt niistetään eläkkeistä ja se on oikein

Vierailija
04.10.2026 |

Suuret ikäluokat, suurimmat eläkkeet, suurimmat erisoissairaanhoidon menot. Ja omasta tulosta aikanaan perityt eläkerahat minimaaliset.

N. 60-66% nykyeläkeläiset suurikäluokat

N. 50% nykyeläkeläiset 50-60-luvun taitteessa syntyneet

N. 40% 10v sisään eläköityvät

N. 20%? Työelämääntulevat nuoret

Nykyiset lapset ja nuoret huomioitava. Nyt kunnon raippa eläkkeisiin. 

SDP jarruttaa tätä muutosta. Nuoret, meidän paikka on nyt äänestää jarruttajat pihalle päätöksenteosta.

Kommentit (269)

Vierailija
181/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saisin myös toimeentulotukea , en hae koska säästän sen teille jotka haluatte asua kalliissa asunnoissa.

Vierailija
182/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saisin myös toimeentulotukea , en hae koska säästän sen teille jotka haluatte asua kalliissa asunnoissa.

Turhaan itseäsi kidutat. Minä en ainakaan jätä yhtään ainutta tukea hakematta jonka tästä yhteiskunnasta saa ja sen tarvitsen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Minullakin on noin tuhat euroa liian suuri eläke eli nettona 1230€.

Muista kiittää joka jumalanpäivä nykytyössäkävijöitä, että rahoittavat sinunkin elämäsi.

Muista sinä kiittää joka jumalnpäivä eläkeläisiä, jotka kustansivat aikanaan sinun tutkintosi, opintorahasi, lastesi lapsilisät ja asumistukesi. Ja loivat maahan mittavan tukijärjestelmän, joka edelleen on kansinvälisesti hyvää tasoa huolimatta sinun narinastasi.

Ja minä maksan nyt näiden eläkkeet, ja terveydenhuoltokulut (eläkeläiset suurin kuluerä)

Ja me nykyiset eläkeläiset maksoimme edellisen sukupolven eläkkeet.

Vierailija
184/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota mitä mieltä olette takaperin kävelystä, eli olenko menossa vai tulossa ja mitenkä se olisi helpoin tapa suorittaa.?

Vierailija
185/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan koulutetut ei ymmärrä mikä on vakuutus. Säälittävää.

Vakuutusjankkaaja, miksi minä joudun maksamaan moninkertaisesti suurempaa vakuutuslaskua, ja vielä huonommin ehdoin? Jos joku on päässyt eläkkeelle 59v ja minä pääsen josku ehkä 69v, se 59 vuotiaana päässyt on 10 vuoden aikaisemman eläköitymisen aikana nostanut (esim. 2t/kk eläkkeellä) rahaa ulos järjestelmästä yhteensä 240 tuhatta euroa. Siis se on 240 tuhatta euroa voitolla siinä kohtaa 69v eläköityvään nähden kun tämä vihdoin eläköityy. Tämä vaikka maksoikin vähemmän. Ompa reilu vakuutus

Työvuodet? Tuleeko sulle edes 30 vuotta?

Nyt kahdeksankymppisillä tuli työvuosia 50.ja tietävät mikä on vakuutus 

Kuule ihan puhdasta matematiikkaa. Jos meillä on esimerkkinä 2 henkilöä, molemmat saa 2t/kk eläkettä, elävät 85 vuotiaaksi. Toinen eläköity 59v, on siis eläkkeellä 26 vuotta ennen kuolemaansa. Toinen eläköityy 69v, on siis eläkkeellä 16v ennen kuolemaansa. Se 59v eläköitynyt nostaa eläkejärjestelmästä 26 vuoden aikana yhteensä 624 tuhatta euroa, 69v eläköityvä nostaa 384 tuhatta. Tämä siitäkin huolimatta että se 69v eläköityvä maksaa moninkertaisestienemmän  eläkemaksuja, ymmärrätkö, MAKSAA MONINKERTAISESTI mutta saa lopulta paljon vähemmän

Ymmärrätö että hän on 10 vuotta vanhempanaaloittanut työnteon kuin ensin mainittu. Et.

Vierailija
186/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Minullakin on noin tuhat euroa liian suuri eläke eli nettona 1230€.

Muista kiittää joka jumalanpäivä nykytyössäkävijöitä, että rahoittavat sinunkin elämäsi.

Muista sinä kiittää joka jumalnpäivä eläkeläisiä, jotka kustansivat aikanaan sinun tutkintosi, opintorahasi, lastesi lapsilisät ja asumistukesi. Ja loivat maahan mittavan tukijärjestelmän, joka edelleen on kansinvälisesti hyvää tasoa huolimatta sinun narinastasi.

Ja minä maksan nyt näiden eläkkeet, ja terveydenhuoltokulut (eläkeläiset suurin kuluerä)

Ja me nykyiset eläkeläiset maksoimme edellisen sukupolven eläkkeet.

Ja me nykyiset eläkeläiset myös teimme lapsia,ne nyt suurimmat ikäluokat eli 1990 luvulla syntyneet.

Vierailija
187/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000 euroa näyttäisi olevan eläkearvio 66v, mutta siihen on vielä 14 vuotta. Jos työskentelen tavoite-eläkeikään eli reilun 1,5 vuotta päälle niin eläke nousee 400 euroa kuussa. 70-vuotiaaksi asti työskentely tuottaisi 4000 euroa kuussa. 

Seuraavat hallitukset kyllä tulevat eläkeikää nostamaan ja eläkkeet laskemaan, joten pääsen suoraan työelämästä hautaan. Tässä maassa ihmiset ovat valtiota varten, eivätkä valtio ihmistä varten. Oikeistopaskaa.

Vierailija
188/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä 75% maksetuista pakollisista eläkemaksuista menee suoraan tällä hetkellä eläkkeillä oleville. Saa nähdä paljonko prosentti on kun muista maista tulleille luvattu takuueläke alkaa vaikuttamaan.

Vierailija
189/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankuti jankuti tästäkin aiheesta. Etkö keksinyt jotain uutta? 

Vierailija
190/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vedin itseni konkurssiin ja en maksa kellekään mitään, vaan loisin 53-vuotiaana sen, minkä pystyn!

Ainoa oikea, voittava peliliike tässä helvetin kommariutopiassa!

Meillä on kyllä oikeisto nyt vallankahvassa,mitä ne kommarit ees on??,Eihän kommunistista puoluetta edes ole!!!!

Te punikkipirut olette kuin n e e k e r e i t ä, teidän tulevaisuus- ja menneisyys käsittää max. n.15 minuuttia suuntaansa.

Ei teille piruille mene jakeluun, että demaripaskasakki eli kommarit, on väylänneet tämän systeemin pystyyn JO 60-90 lukujen välissä. Tällä ei ole mitään muuta tekemistä nykyhallituksen kanssa kuin se että, yrittävät tulla toimeen tämän kommaripaskan kanssa miten parhaiten taitavat.

No voi herranjumala sentään.Mistä sä oot karannut?

No voi herrajumala että taas yllättää, kun demarimummo meinaa tukehtua kieleensä, kun joku hävytön kyseenalaistaa demarisyöpäisen kommariutopian!

Odotas hetki, pitää ihan maate laittaa kun jalat ei enää kanna yllätyksestä.

*Laittaa manuaalisesti lattialle maaten*

🥱

Tunnen erään miehen joka veti maatilansa konkurssiin ja vältteli velkoja kunnes ne vanhenivat. Sitten osti talon ja lähti töihin, mitä sitä kaiken maailman ahneille velkojille kuten verottajalle mitään maksaa. 

eri

Vierailija
191/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutusjankkaaja, miksi minä joudun maksamaan moninkertaisesti suurempaa vakuutuslaskua, ja vielä huonommin ehdoin? Jos joku on päässyt eläkkeelle 59v ja minä pääsen josku ehkä 69v, se 59 vuotiaana päässyt on 10 vuoden aikaisemman eläköitymisen aikana nostanut (esim. 2t/kk eläkkeellä) rahaa ulos järjestelmästä yhteensä 240 tuhatta euroa. Siis se on 240 tuhatta euroa voitolla siinä kohtaa 69v eläköityvään nähden kun tämä vihdoin eläköityy. Tämä vaikka maksoikin vähemmän. Ompa reilu vakuutus

Kuule ihan puhdasta matematiikkaa. Jos meillä on esimerkkinä 2 henkilöä, molemmat saa 2t/kk eläkettä, elävät 85 vuotiaaksi. Toinen eläköity 59v, on siis eläkkeellä 26 vuotta ennen kuolemaansa. Toinen eläköityy 69v, on siis eläkkeellä 16v ennen kuolemaansa. Se 59v eläköitynyt nostaa eläkejärjestelmästä 26 vuoden aikana yhteensä 624 tuhatta euroa, 69v eläköityvä nostaa 384 tuhatta. Tämä siitäkin huolimatta että se 69v eläköityvä maksaa moninkertaisestienemmän  eläkemaksuja, ymmärrätkö, MAKSAA MONINKERTAISESTI mutta saa lopulta paljon vähemmän

Ymmärrätö että hän on 10 vuotta vanhempanaaloittanut työnteon kuin ensin mainittu. Et.

Ymmärrän, silloinhan molemmilla yhtä pitkä työura, toinen aloitti 10v aiemmin, toinen jatkoi 10v pidempään. Ei poista sitä epäkohtaa että aiemmin aloittanut saa paljon enemmän, vaikka maksoi paljon vähemmän niitä maksuja. Ymmärrätkö? Toinen maksoi paljon vähemmän, kuitenkin saa paljon enemmän. 

Vierailija
192/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin luulen, että tämäkin isketään nuorempien sukupolvien osaksi, pidennetään työuraa entisestään ja suuret ikäluokat pääsee kuin koira veräjästä tässäkin. Köyhyysrajalla olevien eläkkeitä ei tulisi kyllä nytkään leikata.

Ennen 1965 syntyneiden eläkkeistä olisi varaa ja oikeudenmukaista leikata paljonkin. Se heidän eläketurvansa olisi leikattava samalle tasolle kuin sen jälkeen syntyneille on tehty, eli yhtä itse maksettua eläkemaksueuroa kohti keskimäärin 1,5 takaisin ja eläkeikä (keskimääräinen eläkkeelläoloaika) samaan kuin nuoremmilla. 

1970-luvulla syntyneillähän se eläke ei edes kata läheskään sitä mitä nuo kassaan maksetut eurot olisivat tuottaneet itse sijoitettuna sillä pitkällä aikavälillä ja heille ei kertynyt mitään alle 25v tehdystä työstä, armeijavuodesta tai opiskelusta kuten nykynuorille taas kertyy. Samalle tasolle nyt nuo vanhat boomereitten eläkkeet niin oppivat mitä se on. Isoa leikkaustahan se vaatii koska ovat jo syöneet suurimman osan jäätyään eläkkeelle tai turvattuun putkeen jo 58-62 vuotiaina aikoinaan.

No olipas ihmeellistä tekstiä.1962-1965 syntyneet on kyllä ihan työikäisiä nykyään.Miten sinä heidän eläkkeistä leikkaat?? Viimeisin eläkkeelle jäänyt sukupolvi on-  -61 syntyneet.Kuulumme siihen ikäluokkaan jolle eläkettä ei kertynyt alle 23-vuotiaana tehdystä työstä.Missään vaiheessa ei ole ollut mitään 25 vuoden ikärajaa.Olemme maksaneet koko työssä olo aikamme eläkemaksuja.Eläkkeen kertymissääntöjä on rukattu useaan otteeseen ja aina heikennetty plus että eläköitymisikää nostettu.

1960 luvun alkupuolella syntyneitä leikkausten tulisi koskea tasapuolisuuden vuoksi. Saavat jäädä vielä viimeistään 65v eläkkeelle toisin kuin heidän jälkeiset ikäluokat ja ovat maksaneet liian pieniä nykymaksuihin verrattuna hyvin pieniä eläkemaksuja suuren osan työurastaan ja saaneet olla töissä silloin kun työelämä oli vielä normaalia ja hyvää, työsuhteet turvallisia ja työtä helpompi saada.

Miten leikataan jo eläkkeelle jääneiltä vai? No hyvin yksinkertaista, pudotetaan heidän eläke edut samalle tasolle kuin 1970 luvulla tai sen jälkeen syntyneillä nyt tulee olemaan eli samalla prosentilla keskimäärin maksettua euroa kohti eläkettä takaisin koko eläkeajan aikana. Se on laskettavissa ja koska saivat jäädä suojaan eläkkeelle tai putkeen jo 58-63v iässä niin se toki pudottaa sitten aika paljon maksussa olevan eläkkeen tasoa nyt.

Kuulostaa pahalta mutta niin ON JO TEHTY nuorempien ikäluokkien eläkkeille. Nyt se vaan sitten ulotetaan viimein myös teihin isoihin kultapossuikäluokkiin.

Saamme jäädä AIKAISINTAAN 65-vuotiaana eläkkeelle.Itse vm.1961 eikä meillä mitään eläke putkia ole,en ymmärrä mitä horiset???

Olen syntynyt 1946 ja pääsin eläkkeelle 64 vuotiaana. Työvuosia 42. Ei kovin suurta eroa ole 1961 syntyneeseen.

Vierailija
193/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan itseäsi kidutat. Minä en ainakaan jätä yhtään ainutta tukea hakematta jonka tästä yhteiskunnasta saa ja sen tarvitsen.

Olen vaatimaton suomalainen ja tulen pienellä rahalla toimeen.

Vierailija
194/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3000 euroa näyttäisi olevan eläkearvio 66v, mutta siihen on vielä 14 vuotta. Jos työskentelen tavoite-eläkeikään eli reilun 1,5 vuotta päälle niin eläke nousee 400 euroa kuussa. 70-vuotiaaksi asti työskentely tuottaisi 4000 euroa kuussa. 

Seuraavat hallitukset kyllä tulevat eläkeikää nostamaan ja eläkkeet laskemaan, joten pääsen suoraan työelämästä hautaan. Tässä maassa ihmiset ovat valtiota varten, eivätkä valtio ihmistä varten. Oikeistopaskaa.

Alin vanhuuseläkeikä oli minulla  vuonna 2021 63v9kk. Yrityksen omistaja tarjosi jatkoaikaa 15 kk eli normaali 65 eläikään saakka, mutta ei pidemmälle. Työsuhdehan päättyy automaattisesti kun säädetty ikä täyttyy. Mitenhän jatkossa kun tänä päivänä alle 50v ovat jo liian vanhoja palkattaviksi töihin, ja kun yyteet (vast) niin vanhoista halutaan päästä eroon koska heillä yleensä korkeimmat palkat ikä- ja pätevyyslisineen jne. Pitääkö työnantajat jatkossa seniorin vaikkapa 70v saakka?

Vierailija
195/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, silloinhan molemmilla yhtä pitkä työura, toinen aloitti 10v aiemmin, toinen jatkoi 10v pidempään. Ei poista sitä epäkohtaa että aiemmin aloittanut saa paljon enemmän, vaikka maksoi paljon vähemmän niitä maksuja. Ymmärrätkö? Toinen maksoi paljon vähemmän, kuitenkin saa paljon enemmän. 

"aiemmin aloittanut saa paljon enemmän", mitä saa enemmän?

Vierailija
196/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin luulen, että tämäkin isketään nuorempien sukupolvien osaksi, pidennetään työuraa entisestään ja suuret ikäluokat pääsee kuin koira veräjästä tässäkin. Köyhyysrajalla olevien eläkkeitä ei tulisi kyllä nytkään leikata.

Ennen 1965 syntyneiden eläkkeistä olisi varaa ja oikeudenmukaista leikata paljonkin. Se heidän eläketurvansa olisi leikattava samalle tasolle kuin sen jälkeen syntyneille on tehty, eli yhtä itse maksettua eläkemaksueuroa kohti keskimäärin 1,5 takaisin ja eläkeikä (keskimääräinen eläkkeelläoloaika) samaan kuin nuoremmilla. 

1970-luvulla syntyneillähän se eläke ei edes kata läheskään sitä mitä nuo kassaan maksetut eurot olisivat tuottaneet itse sijoitettuna sillä pitkällä aikavälillä ja heille ei kertynyt mitään alle 25v tehdystä työstä, armeijavuodesta tai opiskelusta kuten nykynuorille taas kertyy. Samalle tasolle nyt nuo vanhat boomereitten eläkkeet niin oppivat mitä se on. Isoa leikkaustahan se vaatii koska ovat jo syöneet suurimman osan jäätyään eläkkeelle tai turvattuun putkeen jo 58-62 vuotiaina aikoinaan.

No olipas ihmeellistä tekstiä.1962-1965 syntyneet on kyllä ihan työikäisiä nykyään.Miten sinä heidän eläkkeistä leikkaat?? Viimeisin eläkkeelle jäänyt sukupolvi on-  -61 syntyneet.Kuulumme siihen ikäluokkaan jolle eläkettä ei kertynyt alle 23-vuotiaana tehdystä työstä.Missään vaiheessa ei ole ollut mitään 25 vuoden ikärajaa.Olemme maksaneet koko työssä olo aikamme eläkemaksuja.Eläkkeen kertymissääntöjä on rukattu useaan otteeseen ja aina heikennetty plus että eläköitymisikää nostettu.

1960 luvun alkupuolella syntyneitä leikkausten tulisi koskea tasapuolisuuden vuoksi. Saavat jäädä vielä viimeistään 65v eläkkeelle toisin kuin heidän jälkeiset ikäluokat ja ovat maksaneet liian pieniä nykymaksuihin verrattuna hyvin pieniä eläkemaksuja suuren osan työurastaan ja saaneet olla töissä silloin kun työelämä oli vielä normaalia ja hyvää, työsuhteet turvallisia ja työtä helpompi saada.

Miten leikataan jo eläkkeelle jääneiltä vai? No hyvin yksinkertaista, pudotetaan heidän eläke edut samalle tasolle kuin 1970 luvulla tai sen jälkeen syntyneillä nyt tulee olemaan eli samalla prosentilla keskimäärin maksettua euroa kohti eläkettä takaisin koko eläkeajan aikana. Se on laskettavissa ja koska saivat jäädä suojaan eläkkeelle tai putkeen jo 58-63v iässä niin se toki pudottaa sitten aika paljon maksussa olevan eläkkeen tasoa nyt.

Kuulostaa pahalta mutta niin ON JO TEHTY nuorempien ikäluokkien eläkkeille. Nyt se vaan sitten ulotetaan viimein myös teihin isoihin kultapossuikäluokkiin.

Saamme jäädä AIKAISINTAAN 65-vuotiaana eläkkeelle.Itse vm.1961 eikä meillä mitään eläke putkia ole,en ymmärrä mitä horiset???

Olen syntynyt 1946 ja pääsin eläkkeelle 64 vuotiaana. Työvuosia 42. Ei kovin suurta eroa ole 1961 syntyneeseen.

Vastasin tuolle joka väitti että kaikki nykyeläkeläiset on muka jääneet eläkkeelle 58-63 vuotiaita.

Vierailija
197/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan pääkaupunkiseudun rikkaissa kunnissa on ylisuuret mediaanieläkkeet. Kauniaisissa peräti yli 3800 euroa.  https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011915090.html

Miesten mediaanieläke oli 2 102 euroa ja naisten 1 742 euroa, ei nuo nyt kovin kummoisilta summilta vaikuta varsinkaan kun puolet tuosta saa vähemmän kuin mediaani.

Ei ole olemassa käsitettä ylisuuri mediaanieläke. Ihan se eläke kertyy kaikilla samalla tavalla kykyjen ja ahkeruunden mukaan. Mitä vaativampaa ja kovapalkkaisempaa duunia teet ja mitä enemmän työvuosia jaksat sitä tehdä, niin sitä suuremman eläkkeen saat. Jos joku on jaksanut kouluttautua ja paahtaa töissä yli suosittellun eläkeiän, niin sitä enemmän eläkettä hänelle kertyy. Ei se tee siitä eläkkeestä "ylisuurta"!

Vierailija
198/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä 75% maksetuista pakollisista eläkemaksuista menee suoraan tällä hetkellä eläkkeillä oleville. Saa nähdä paljonko prosentti on kun muista maista tulleille luvattu takuueläke alkaa vaikuttamaan.

Takuueläke ei liity mitenkään työeläkkeisiin ja työeläkemaksuihin. Takuueläkkeen maksaa Kela ja se menee suoraan valtion budjetista (ja siis verovaroista).

Vierailija
199/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"aiemmin aloittanut saa paljon enemmän", mitä saa enemmän?

Myönnetut eläkkeet on suurempia joka tapauksessa kuin näille kansakoulun käyneille 80-vuotiaille.

Kukaan ei voi etukäteen päättää pysyykö edes terveenä ja työkykyisenä.

Vierailija
200/269 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan pääkaupunkiseudun rikkaissa kunnissa on ylisuuret mediaanieläkkeet. Kauniaisissa peräti yli 3800 euroa.  https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011915090.html

Miesten mediaanieläke oli 2 102 euroa ja naisten 1 742 euroa, ei nuo nyt kovin kummoisilta summilta vaikuta varsinkaan kun puolet tuosta saa vähemmän kuin mediaani.

Ei ole olemassa käsitettä ylisuuri mediaanieläke. Ihan se eläke kertyy kaikilla samalla tavalla kykyjen ja ahkeruunden mukaan. Mitä vaativampaa ja kovapalkkaisempaa duunia teet ja mitä enemmän työvuosia jaksat sitä tehdä, niin sitä suuremman eläkkeen saat. Jos joku on jaksanut kouluttautua ja paahtaa töissä yli suosittellun eläkeiän, niin sitä enemmän eläkettä hänelle kertyy. Ei se tee siitä eläkkeestä "ylisuurta"!

Miksi ihmeessä ylisuureen eläkkeeseen ei koskaan liitetä termiä "ylisuuri eläkevakuutusmaksu", koska hassusti se maksu% on ihan sama isoista ja pienistä tuloista, mutta kummallisesti paljon maksanut saa ylisuuren eläkkeen - suhteessa mihin? Ei ainakaan suhteessa siihen, mitä palkasta on joka kuukausi maksettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme