Nyt niistetään eläkkeistä ja se on oikein
Suuret ikäluokat, suurimmat eläkkeet, suurimmat erisoissairaanhoidon menot. Ja omasta tulosta aikanaan perityt eläkerahat minimaaliset.
N. 60-66% nykyeläkeläiset suurikäluokat
N. 50% nykyeläkeläiset 50-60-luvun taitteessa syntyneet
N. 40% 10v sisään eläköityvät
N. 20%? Työelämääntulevat nuoret
Nykyiset lapset ja nuoret huomioitava. Nyt kunnon raippa eläkkeisiin.
SDP jarruttaa tätä muutosta. Nuoret, meidän paikka on nyt äänestää jarruttajat pihalle päätöksenteosta.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei puhuta leskeneläkkeen leikkaamisesta koskaan ? Siinäpä vasta elintasoeläke jota kaikki maksamme. Saisi olla määräaikainen. Moni saa mojovan potin joka kk vuosikymmeniä äkin
Miten ispksi luulet leskeneläettä? Eikö sinustakin olisi kohtuullista jos kuomet niorena meskesi hyötyuisi sinusta maksetuista eläkemaksuista eikä ne jäisi vak yhtiön voitoksi.
Minä duunsrimummo saan leskeneläkkeen kanssa 1702 euroa tilille.
Hoitajana työskennellyt tuttuni saa omansa ja lesken eläkettä yhteensä enemmän kuin sai palkkaa aikoinaan.
Leskeneläke suhteutetaan omaan eläkkeeseen.
Epäilen juttuasi. Eläke on enintään 60 % palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke on luonteeltaan tulonsiirto nuoremmalta sukupolvelta vanhemmalle. Mikään yhteiskunta ei kestä, jos tekevät käsiparit tajuavat, että tämä siirto ei ole tasapainossa. Nyt se ei sitä olr. Siksi korjausliike on välttämätön pakko. Valitettavasti näin.
Kerro ihmeessä, miten se korjasliikkeen teet? Ihmisillä on eläkekertymät. Palkkaindeksiin koskeminen alkaa vaikuttamaan nykyisin töissä olevien eläkekertymiin eli silloin nuoremmille jo nyt eläkejärjestelmän potkimat saavat huonomman eläkkeen. Jos sitten kosketaan eläkeindeksiin eli eläkkeillä olevien eläkkeiden nostamiseen, niin siellä on suuri ikäluokka, joka on jo nyt koko eläkejärjestelmän suurin voittaja. He ovat saaneet sen nykyisen indeksin edut jo noin 15 vuotta. Siinäkin tapauksessa suurimmat kärsijät tulee olemaan nuoremmat ikäluokat eli 60-luvulla ja sen jälkeen syntyneet.
Jos eläkkeiden veroja korotetaan, niin silloin ne isot eläkemaksut menee suurimmaksi osaksi valtion pohjattomaan kaivoon veroina.
Suuri ikäluokka? Että jaksat. Puolet heistä kuollut. On 1 300 000 muuta eläkeläistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin luulen, että tämäkin isketään nuorempien sukupolvien osaksi, pidennetään työuraa entisestään ja suuret ikäluokat pääsee kuin koira veräjästä tässäkin. Köyhyysrajalla olevien eläkkeitä ei tulisi kyllä nytkään leikata.
Moniko teistä kärsivistä on elättänyt itsensä 15 lähtien ja eläke kertyy vasta 23 v. Olisi kiva tietää😅
7 v töitä, josta ei tule yhtään centtiä eläkettä.
Ihan mahdotonta tämä lain mukaan nykyään on, yleinen oppivelvollisuus on pakollinen 18-vuotiaaksi saakka nykyään, ihan turhaa räksytät kun nykytyössäkäyvät maksaa 25% palkastaan eläkemaksuja. Virkavalta puuttuisi kuvioon, saati peruskoulun päättötodistuksella ei taitaisi paljoa työpaikkoja olla tarjolla, kun ei ole monen vuoden koulutuksellakaan.
Et siis ole työelämässä. En kehtaisi kirjlittaa noin tietämätöntä tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin luulen, että tämäkin isketään nuorempien sukupolvien osaksi, pidennetään työuraa entisestään ja suuret ikäluokat pääsee kuin koira veräjästä tässäkin. Köyhyysrajalla olevien eläkkeitä ei tulisi kyllä nytkään leikata.
Ennen 1965 syntyneiden eläkkeistä olisi varaa ja oikeudenmukaista leikata paljonkin. Se heidän eläketurvansa olisi leikattava samalle tasolle kuin sen jälkeen syntyneille on tehty, eli yhtä itse maksettua eläkemaksueuroa kohti keskimäärin 1,5 takaisin ja eläkeikä (keskimääräinen eläkkeelläoloaika) samaan kuin nuoremmilla.
1970-luvulla syntyneillähän se eläke ei edes kata läheskään sitä mitä nuo kassaan maksetut eurot olisivat tuottaneet itse sijoitettuna sillä pitkällä aikavälillä ja heille ei kertynyt mitään alle 25v tehdystä työstä, armeijavuodesta tai opiskelusta kuten nykynuorille taas kertyy. Samalle tasolle nyt nuo vanhat boomereitten eläkkeet niin oppivat mitä se on. Isoa leikkaustahan se vaatii koska ovat jo syöneet suurimman osan jäätyään eläkkeelle tai turvattuun putkeen jo 58-62 vuotiaina aikoinaan.
Yksikään puolue ei aja nuorten asiaa. Sellainen pikku ongelma. Nuorten pitäisi perustaa joku tulevaisuuspuolue.
Tällaisten puolueiden ongelma on se, että jäsenet vanhenevat ja alkavat lopulta ajaa ikääntyvien oikeuksia, eli siinä pitäisi olla ikärajana esim. 40v.
Ihmettelen miten tietämätöntä tekstiä nykyajan koulutetut kirjoittavat.
En tietysti ihmettele juuri heidän katkeruuttaan, tyhmyys näkyy varmaan jo työhaastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Minullakin on noin tuhat euroa liian suuri eläke eli nettona 1230€.
Muista kiittää joka jumalanpäivä nykytyössäkävijöitä, että rahoittavat sinunkin elämäsi.
Muista sinä kiittää joka jumalnpäivä eläkeläisiä, jotka kustansivat aikanaan sinun tutkintosi, opintorahasi, lastesi lapsilisät ja asumistukesi. Ja loivat maahan mittavan tukijärjestelmän, joka edelleen on kansinvälisesti hyvää tasoa huolimatta sinun narinastasi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen eläkejärjestelmä on hyvin toimiva ja yksi maailman parhaista. Se ei kaipaa mitään isoa remontiia ja myös nyt työssä olevat tulevat aikanaan saamaan eläkkeensä. Jos eläkekertymää tai indeksejä aletaan leikkaamaan, se vaikuttaa eniten työelämässä olevien tuleviin eläkkeisiin. Kannattaa miettiä tarkkaan, mitä toivoo. Ennen kaikkea kannattaa ottaa itse selvää, miten suomalainen eläkejärjestelmä toimii, ennen kuin alkaa ehdottaa muutoksia.
Hyvä ja paras mutta kenelle. Mä joudun käymään töissä 70v asti ja maksan monikertaisesti enemmän. Ei tunnu kovin hyvältä tai parhaalta. Onhan se pirun hyvä sille joka sai maksunsa takaisin moninkertaisena ja pääsi 59v ikilomalle matkustelemaan ja tulevien sukupolvien piikkiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Minullakin on noin tuhat euroa liian suuri eläke eli nettona 1230€.
Muista kiittää joka jumalanpäivä nykytyössäkävijöitä, että rahoittavat sinunkin elämäsi.
Muista sinä kiittää joka jumalnpäivä eläkeläisiä, jotka kustansivat aikanaan sinun tutkintosi, opintorahasi, lastesi lapsilisät ja asumistukesi. Ja loivat maahan mittavan tukijärjestelmän, joka edelleen on kansinvälisesti hyvää tasoa huolimatta sinun narinastasi.
Ja minä maksan nyt näiden eläkkeet, ja terveydenhuoltokulut (eläkeläiset suurin kuluerä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen 1965 syntyneiden eläkkeistä olisi varaa ja oikeudenmukaista leikata paljonkin. Se heidän eläketurvansa olisi leikattava samalle tasolle kuin sen jälkeen syntyneille on tehty, eli yhtä itse maksettua eläkemaksueuroa kohti keskimäärin 1,5 takaisin ja eläkeikä (keskimääräinen eläkkeelläoloaika) samaan kuin nuoremmilla.
1970-luvulla syntyneillähän se eläke ei edes kata läheskään sitä mitä nuo kassaan maksetut eurot olisivat tuottaneet itse sijoitettuna sillä pitkällä aikavälillä ja heille ei kertynyt mitään alle 25v tehdystä työstä, armeijavuodesta tai opiskelusta kuten nykynuorille taas kertyy. Samalle tasolle nyt nuo vanhat boomereitten eläkkeet niin oppivat mitä se on. Isoa leikkaustahan se vaatii koska ovat jo syöneet suurimman osan jäätyään eläkkeelle tai turvattuun putkeen jo 58-62 vuotiaina aikoinaan.
No olipas ihmeellistä tekstiä.1962-1965 syntyneet on kyllä ihan työikäisiä nykyään.Miten sinä heidän eläkkeistä leikkaat?? Viimeisin eläkkeelle jäänyt sukupolvi on- -61 syntyneet.Kuulumme siihen ikäluokkaan jolle eläkettä ei kertynyt alle 23-vuotiaana tehdystä työstä.Missään vaiheessa ei ole ollut mitään 25 vuoden ikärajaa.Olemme maksaneet koko työssä olo aikamme eläkemaksuja.Eläkkeen kertymissääntöjä on rukattu useaan otteeseen ja aina heikennetty plus että eläköitymisikää nostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen eläkejärjestelmä on hyvin toimiva ja yksi maailman parhaista. Se ei kaipaa mitään isoa remontiia ja myös nyt työssä olevat tulevat aikanaan saamaan eläkkeensä. Jos eläkekertymää tai indeksejä aletaan leikkaamaan, se vaikuttaa eniten työelämässä olevien tuleviin eläkkeisiin. Kannattaa miettiä tarkkaan, mitä toivoo. Ennen kaikkea kannattaa ottaa itse selvää, miten suomalainen eläkejärjestelmä toimii, ennen kuin alkaa ehdottaa muutoksia.
Hyvä ja paras mutta kenelle. Mä joudun käymään töissä 70v asti ja maksan monikertaisesti enemmän. Ei tunnu kovin hyvältä tai parhaalta. Onhan se pirun hyvä sille joka sai maksunsa takaisin moninkertaisena ja pääsi 59v ikilomalle matkustelemaan ja tulevien sukupolvien piikkiin
Samassa veneessä. Mulle tämä "hyvin toimiva ja yksi maailman parhaista"-järjestelmistä toimii äärimmäisen tehokkaana motivaattorina oman varallisuuden kartuttamiseen.
Kun omaa sijoitusvarallisuutta on riittävästi, teen työelämästä täyden exitin ja siihen loppuu maksaminen omalla kohdalla. Tämän pitäisi onnistua näillä näkymin reilusti alle 50-vuotiaana, harmi että sitä ennen joutuu olla kupattavana tässä tyhjentyvässä pajatsossa.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään puolue ei aja nuorten asiaa. Sellainen pikku ongelma. Nuorten pitäisi perustaa joku tulevaisuuspuolue.
Tällaisten puolueiden ongelma on se, että jäsenet vanhenevat ja alkavat lopulta ajaa ikääntyvien oikeuksia, eli siinä pitäisi olla ikärajana esim. 40v.
Johtuiskohan siitä, että nuoret eivät ole kovin aktiivisia äänestäjiä? Vanhemmat sukupolvet pitävät äänestämistä eräänlaisena kansalaisvelvollisuutenaan, joten tottakai puolueet koittavat houkutella vaalilupauksillaan niitä, jotka sinne vaaliuurnille viitsivät vaivautua. Ei riitä, että puolueilla on nuoriso-osastoja, jos puolueen agenda kuitenkin on, että nuorista viis veisataan. Viimeksi, kun kävin vaalipäivänä äänestämässä, niin eipä siellä pahemmin alle 40-vuotiaita jonossa näkynyt. Toki olivat saattaneet äänestää ennakkoon.
Ymmärrän senkin, että monet nuoret kokevat, että ei äänestämällä voi mihinkään vaikuttaa. Toisaalta, jos jätät äänestämättä, annat vallan niille, jotka käyvät äänestämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppas mikä merkittävä ero eläkkeissä ja niiden kertymisessä on 60-luvun alkupuolella syntyneiden ja 65 tai sen jälkeen syntyneen välillä?
Toisekseen 70-luvulla syntyneelle eläkettä on kertynyt 23-vuotiaasta lähtien, ihan kuten häntä vanhemmillekin. Kummasti tuo ikäraja näissä kommenteissa näyttää nousevan.
70-luvulla syntyneet saavat maksamansa eläkemaksut takaisin keskimäärin 1,7-1.8-kertaisina (naiset yli 2-kertaisina), ei suinkaan 1,5 kertaisina.
Suomen eläkejärjestelmä on eläkeVAKUUTUS, ei eläkesijoitus, joten vertailut omiin sijoituksiin ovat ihan turhia. Eläkejärjestelmästä maksetaan eläkettä loppuiän ajan myös niille, jotka menettävät työkykynsä kesken työuransa vaikkapa 35-vuotiaina. Miten he mahtaisivat elää, jos loppuelämän tulot olisivat vain heidän omien sijoitusten tuottojen varassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei puhuta leskeneläkkeen leikkaamisesta koskaan ? Siinäpä vasta elintasoeläke jota kaikki maksamme. Saisi olla määräaikainen. Moni saa mojovan potin joka kk vuosikymmeniä äkin
Miten ispksi luulet leskeneläettä? Eikö sinustakin olisi kohtuullista jos kuomet niorena meskesi hyötyuisi sinusta maksetuista eläkemaksuista eikä ne jäisi vak yhtiön voitoksi.
Minä duunsrimummo saan leskeneläkkeen kanssa 1702 euroa tilille.
Hoitajana työskennellyt tuttuni saa omansa ja lesken eläkettä yhteensä enemmän kuin sai palkkaa aikoinaan.
Leskeneläke suhteutetaan omaan eläkkeeseen.
Epäilen juttuasi. Eläke on enintään 60 % palkasta.
Leskeneläke voi helposti olla suurempi kuin lesken oma eläke, jos puolisolla on ollut huomattavasti paremmat tulot. Silloin leski voi saada eläkettä enemmän kuin on saanut palkkaa.
Nykyajan koulutetut ei ymmärrä mikä on vakuutus. Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylpeänä eläkeläisenä äänestän eläkkeiden leikkaamisen puolesta ja rajulla kädellä. Arvostan nykylapsia ja -nuoria niin paljon, että en voi sietää ajatusta, että loisin muiden piikkiin.
Vaaleissa tulen tukemaan sellaista linjaa, joka eläkkeiden pienentämisen mahdollistaa. Nykytaso on sairaan korkea suhteessa tuleviin sukupolviin. Asialla on jo kiire korjata.
Minä taas vihaan nykylapsia ja varsinkin niiden "kasvattajia".
Että tasoissa ollaan. 👍
Joista jälkimmäiset on sun ikäiset kasvattanut.
Palstallahan on melkoinen määrä vanhoja kääkköjä, tämä vitsi on siis aidosti totta!
Vierailija kirjoitti:
Palstallahan on melkoinen määrä vanhoja kääkköjä, tämä vitsi on siis aidosti totta!
Tämä tuli yllätyksenä, vaikka palstan kolmekymppiset punkerotkin ovat mummeleita, toki eivät eläkkeellä, ehkä puolet sairaseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempien yhtään kritisoivat kommentit alapeukutetaan aina kiireen vilkkaa. Mitään ei saisi sanoa, maksaa vaan nöyränä kun itseltä viedään terveet vanhuusvuodet ja valtava summa rahaa.
Likikään kaikki eläkeläiset eivät kuluta terveydenhoitoa eivätkä hoivapalveluita.
Sensijaan kaikki lapsiperheet kuluttavat monia julkisia palveluja.