Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt niistetään eläkkeistä ja se on oikein

Vierailija
04.10.2026 |

Suuret ikäluokat, suurimmat eläkkeet, suurimmat erisoissairaanhoidon menot. Ja omasta tulosta aikanaan perityt eläkerahat minimaaliset.

N. 60-66% nykyeläkeläiset suurikäluokat

N. 50% nykyeläkeläiset 50-60-luvun taitteessa syntyneet

N. 40% 10v sisään eläköityvät

N. 20%? Työelämääntulevat nuoret

Nykyiset lapset ja nuoret huomioitava. Nyt kunnon raippa eläkkeisiin. 

SDP jarruttaa tätä muutosta. Nuoret, meidän paikka on nyt äänestää jarruttajat pihalle päätöksenteosta.

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen eläkejärjestelmä on hyvin toimiva ja yksi maailman parhaista. Se ei kaipaa mitään isoa remontiia ja myös nyt työssä olevat tulevat aikanaan saamaan eläkkeensä. Jos eläkekertymää tai indeksejä aletaan leikkaamaan, se vaikuttaa eniten työelämässä olevien tuleviin eläkkeisiin. Kannattaa miettiä tarkkaan, mitä toivoo. Ennen kaikkea kannattaa ottaa itse selvää, miten suomalainen eläkejärjestelmä toimii, ennen kuin alkaa ehdottaa muutoksia.

Vierailija
122/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa tapa selvitä tästä velkaongelmasta, jotta hyvinvointia voidaan säilyttää edes lähellä nykytasoa, on leikata kiireesti eläkkeitä.

Tämä ei ole mukavaa, mutta vaihtoehtoja ei kansantaloudellemme valitettavasti ole. Pelkkä palveluiden leikkaaminen ja verokorotukset eivät toimi vaan pahentavat tilannetta.

Eläkkeisiin siis ripeästi käsiksi.

Älä orpo viitsi. Ainoa tapa on nyt vähän stanan äkkiä järjestää työpaikkoja kaikille jotka ovat käsi ojossa joko tahtomattaan työttöminä tai ulkomailta tänne muuttaneita sosiaaliturvan käyttäjiä. Nilistäkää sieltä. Niillä on kodit siellä mistä ovar tulleetkin.

Onhan se ny helevettiä, ettei kaikkein parhaiten koulutettu js hoidettu sukupolvi muka itse osaa muutakuin edelleen vaatia  niitä jo työuransa tehneitä auttamaan.

Kyllä me autamme edelleen, mutta kantakaa tekin vastuunne maan tilasta.

Täytistäkö se on tarpeellista esimerkiksi ehontahon ottaa kaikkia velekarahalla tänne elätettäviksi? 

Mitä tämäki ap luulee voittavansa tällä vanhusten kiusaamisella? 

Saisit hävetä.

Lusikalla taas annettu. Onko jäänyt huomaamatta, että jotkin asiat ulkomailla vaikuttaisivat.

Orpo ei työpaikkoja luo. Yritykset sen tekevät. Puitteet oltava kunnossa. Työn.ja yritysten verotus alas. Jos hyvivointitaso halutaan säilyttää, niin nykyeläkkeisiin reippaasti kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä sinullq eläkeläisellä on kaksi vaihtoehtoa.

- hyvä. Leikataan eläkkeitä ja palvelut säilyy parempina

- huono. Leikataan palveluita. Samalla työttömyys lisääntyy ja kohta leikataan lisää.

Kumman otat. Molempia et saa. Eli vähemmän rahaa tilille ja palveluita enemmän. Tai sitten maksat itse omat terveyskulusi, kun palvelut katoaa alta.

Vierailija
124/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa tapa selvitä tästä velkaongelmasta, jotta hyvinvointia voidaan säilyttää edes lähellä nykytasoa, on leikata kiireesti eläkkeitä.

Tämä ei ole mukavaa, mutta vaihtoehtoja ei kansantaloudellemme valitettavasti ole. Pelkkä palveluiden leikkaaminen ja verokorotukset eivät toimi vaan pahentavat tilannetta.

Eläkkeisiin siis ripeästi käsiksi.

Älä orpo viitsi. Ainoa tapa on nyt vähän stanan äkkiä järjestää työpaikkoja kaikille jotka ovat käsi ojossa joko tahtomattaan työttöminä tai ulkomailta tänne muuttaneita sosiaaliturvan käyttäjiä. Nilistäkää sieltä. Niillä on kodit siellä mistä ovar tulleetkin.

Onhan se ny helevettiä, ettei kaikkein parhaiten koulutettu js hoidettu sukupolvi muka itse osaa muutakuin edelleen vaatia  niitä jo työuransa tehneitä auttamaan.

Kyllä me autamme edelleen, mutta kantakaa tekin vastuunne maan tilasta.

Täytistäkö se on tarpeellista esimerkiksi ehontahon ottaa kaikkia velekarahalla tänne elätettäviksi? 

Mitä tämäki ap luulee voittavansa tällä vanhusten kiusaamisella? 

Saisit hävetä.

Lusikalla taas annettu. Onko jäänyt huomaamatta, että jotkin asiat ulkomailla vaikuttaisivat.

Orpo ei työpaikkoja luo. Yritykset sen tekevät. Puitteet oltava kunnossa. Työn.ja yritysten verotus alas. Jos hyvivointitaso halutaan säilyttää, niin nykyeläkkeisiin reippaasti kiinni.

Jos nyt sitten vaikka laskettaisiin työn tekemisen verotus samalle tasolle kuin yrittämisen verotus? Tai hei mitä jos poistettaisiin kaikki verotus koko maasta niin logiikallasi meillä menisi superhyvin????

Vierailija
125/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:ta jurppii, kun hän saa sossun luukulta kuukausittain vähemmän, kuin eläkeläinen eläkettä, joka sentään on elämässään tehnyt vuosikymnmenet töitä.

Vierailija
126/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, turhake ap!

Vierailija
127/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten itke kun jäät itse eläkkeelle, itse kaivat kuoppaasi...

Tällä nykymenolla, demaripaskasakin hyysäyksellä, sieltä ei ole mitään eläkkeitä MEILLE, NYT TÖISSÄ KÄYVILLE JA KAIKEN MAKSAVILLE EDES TULOSSAKAAAN!

Mutta kun nykyiset demarieläkeloiseläjät laitetaan maksamaan tavalla tai toisella meiltä varastettu elintaso, niin on OHKAINEN MAHDOLLISUUS että mekin saadaan EDES jotain takaisin maksamistamme eläkemaksuista.

Sitä kutsutaan OIKEUDENMUKAISUUDEKSI, sana joka ei demaripaskakin piireissä edes sanavarastoon kuulu.

Vierailija
128/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikataan eläkkeistä ja sitten pienennetään toimeentulotukea, jotta saadaan korvattua eläkkeiden supistamisesta seuraava veroeurojen väheneminen ja hyvinvointialueiden pienentyneet hoitomaksutuotot.

Harva muistaa, että laitoshoidossa yhteiskunta ottaa eläkkeen itselleen ja kun eläke pienenee, pitää se kompensoida jollain, jotta hyvinvointialue voi taata palvelut nuoremmillekin.

Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin just eläkkeelle eli heti, kun alin eläkeikä 64v 9kk tuli täyteen. Tosin hyppäsin pois oravanpyörästä jo vuosi sitten. Yksi syy oli se, että firmassa työtilanne huononi ja piti miettiä, annetaanko kenkää jollekin nuoremmalle vai mitä tehdään. Mulla on kaksi etenevää kroonista sairautta ja jo noin 8 vuotta sitten työterveyslääkäri mietti, pitäisikö jo ruveta miettimään työkyvyttömyyseläkettä. Koska mulla oli etätyö, niin ei tarvinnut. Sängystä vessaan on pidempi matka kuin sängystä työpöydän ääreen. Paras ratkaisu kaikkien kannalta oli, että mun työtehtävät siirrettiin nuoremmille ja minä lähdin viettämään oloneuvospäiviä. Toki tein aiemmin laskelmia, miten paljon suurempi eläkkeeni olisi, jos jatkaisin töissä ylimpään eläkeikään asti. Ja olisihan se ollut. Mutta mahdollista sekin, että olisin siirtynyt sitten työtuolista suoraan pyörätuoliin ja se sitten niistä mukavista eläkepäivistä. 

Nykyisin maksussa olevia eläkkeitä lienee aika vaikea leikata. Paitsi verottamalla ja poistamalla tai pienentämällä indeksikorotuksia. Veroprosenttia voidaan kiristää ja ainahan voidaan keksiä eläkkeisiin joku uusi vero. Hoivavero, harmaahapsisuusvero, köpöttelyvero, rollaattorivero tai jotain muuta. Indeksikorotukset olisi mielestäni järkevämpää olla euroissa kuin prosentteina. Hinnat nousee ihan kaikilla ja ihan yhtä paljon. Ensi vuoden indeksikorotus tarkoittaa 1500 € eläkeläiselle 39 € kuukaudessa lisää, 3000 € eläkeläiselle 78€, 4500 € eläkeläiselle 117 € ja 6000 € eläkeläiselle 156 € lisää. Kenelle noista hintojen nousu aiheuttaa eniten rahahuolia? Tai voisi ainakin olla niin, että indeksikorotus olisi prosentuaalisesti suurin pienimmistä eläkkeistä ja pienenisi sitten sen mukaan, kuinka suuresta eläkkeestä on kyse. Mun eläkkeeni ei ole mikään erityisen suuri, mutta keskimääräistä suurempi kuitenkin. En mä joudu hintojen nousun takia myymään asuntoani tai menemään leipäjonoon, vaikka indeksikorotusta ei tulisikaan.  Tunnen vähillä rahoilla sinnitteleviä eläkeläisiä, työttömiä ja pienipalkkaisissa tai osa-aikaisissa töissä olevia ihmisiä. Ennemmin he tarvitsisivat korotuksen tuloihinsa kuin minä. 

Ymmärrän joidenkin nuorten katkeruuden eläkeläisiä kohtaan, mutta aivan kuten työssäkäyvissäkin  niin myös eläkeläissä on merkittäviä eroja. Joillain on pieni palkka ja joillan suuri, joillain on pieni eläke ja joillain suuri. Kuubassa aikoinaan kokeiltiin samapalkkaisuutta eli siivooja sai saman palkan kuin neurokirurgi, mutta ei se lopulta oikein toiminut sielläkään. Tällä hetkellä mun mielestä Suomessa on erittäin huolestuttavaa se, että nuoret eivät tahdo päästä edes siihen ensimmäiseen työpaikkaansakaan ja päälle viiskymppiset ovat monen työnantajan silmissä pelkkää ongelmajätettä. Jos valmistumisen jälkeen on sellaiset 10 vuotta ensin yleistuella ja ehkä jotain silpputöitä välissä, sitten hyvässä lykyssä saa 15-20 vuodeksi töitä ja - kun eläkeikää nostetaan koko ajan - loput parikymmentä vuotta taas yleistuella. Eipä siinä kauheesti eläkettä kerry. Jos nyt edes jaksaa kituutella hengissä siihen asti, että alin eläkeikä tulee täyteen. 

Vierailija
130/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- huono. Leikataan palveluita. Samalla työttömyys lisääntyy ja kohta leikataan lisää.

Kumman otat. Molempia et saa. Eli vähemmän rahaa tilille ja palveluita enemmän. Tai sitten maksat itse omat terveyskulusi, kun palvelut katoaa alta.

Mitä ihmeen iloa on palveluista, joita ei käytä eikä tarvitse? Tai nimenomaan terveyspalveluista, joita ei saa, koska ikä. Sitten pitää joka tapauksessa mennä yksityiselle. Joten mieluummin leikataan palveluita, koska joka tapauksessa joudun ne itse ostamaan ja maksamaan. En tarvitse mitään kunnallista seniorikoordinaattoria tai mummoliikuttajaa, ne pestit voi lakkauttaa.

Vierailija
131/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten itke kun jäät itse eläkkeelle, itse kaivat kuoppaasi...

Tällä nykymenolla, demaripaskasakin hyysäyksellä, sieltä ei ole mitään eläkkeitä MEILLE, NYT TÖISSÄ KÄYVILLE JA KAIKEN MAKSAVILLE EDES TULOSSAKAAAN!

Mutta kun nykyiset demarieläkeloiseläjät laitetaan maksamaan tavalla tai toisella meiltä varastettu elintaso, niin on OHKAINEN MAHDOLLISUUS että mekin saadaan EDES jotain takaisin maksamistamme eläkemaksuista.

Sitä kutsutaan OIKEUDENMUKAISUUDEKSI, sana joka ei demaripaskakin piireissä edes sanavarastoon kuulu.

Kommentistasi loistaa typeryys ja tietämättömyys. Ymmärrätkö sen että keväällä on vaalit ja sinä persukka haluat purkaa hyvinvointivaltion jota on rakennettu vuosikymmeniä ja jonka puolesta taisteltu. Onnea vaaleihin.

Vierailija
132/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle jäämisen salainen ehto on, että pitää liittyä Demaripuolueeseen. Sitten aletaan yhdessä kurmoottaan nuorisopelle-sukupolvea.

Vierailija
133/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako ostaa vielä sen vokaalin, ettei oikeesti otettais enää lisää elätettäviä?

Me kyllä saadaan nuo työeläkkeemme tämän yhteiskunnan rattaisiin kulumaan. Me ollaan lypsävä lehmä tälle yhteiskunnalle, kun ne tulee eläkkeet työeläkeyhtiöiltä ja kun me tästä heitetään lusikka nurkkaan niin miten sä niiltä muilta otat? 

Millä sä niitä uhkailet niitä?

Vierailija
134/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mänkee töihin!

Vierailija
135/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeiän nosto on oikeasti iäkkäiden elintason laskuun johtava toimi. Ihmiset potkitaan tässä yt-suossa joka tapauksessa 50-60 vuotiaana pihalle työelämästä ja siinäpä sitten kituutetaan jopa 30v minimityöttömyystuella kelan armoilla. Eläkkeen sentään saa tililleen ilman mitään karenssiuhkia.

Vierailija
136/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ei taas ymmärrä. Eläkkeet tulevat työeläkeyhtiöiltä, ne ei mitenkään vaikuta verovaroilla järjestettihin palveluihin.

Paitsi että eläkeläiset maksavat myös veroja. Enemmän kuin samansuuruisesta palkkatulosta.

Jos saan 2200 brutto ja joku saman verran  palkkaa. Maksan enemmän veroja.

Vierailija
137/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoitat kirjoituksellasi että et tunne eläkejärjestelmiä, lainsäädäntöä jne. Opiskele lisää ja palaa sitten asiaan. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeelle jäämisen salainen ehto on, että pitää liittyä Demaripuolueeseen. Sitten aletaan yhdessä kurmoottaan nuorisopelle-sukupolvea.

Höpsistä. Mutta se kyllä on ihan totta, että monen tämän päivän päälle 70v eläkeläisen työelämän aikana SDP oli työssäkäyvien  - varsinkin työläisten ja alemman keskiluokan - puolue. Demareiden kannatus perustui juuri näihin ihmisiin. Ei suinkaan silloin eläkkeellä oleviin.  Suomessa elinikä on - kiitos lääketieteen kehittymisen - noussut vimeisen 40 vuoden aikana lähes kymmenellä vuodella. Poliittinen kenttä on myös muuttunut ja valitettavasti se näkyy kaikissa puolueissa. Myös demareissa. Demarit keskittyvät ihan eri asioihin kuin vielä kasarilla, joten säilyttääkseen edes ne entiset äänestäjänsä - eli tämän päivän eläkeläiset - eivät uskalla koskea eläkkeisiin. Rahaa riittää Kyllikille ja Ahmedille, mutta ei enää Jonnalle ja Teemulle. 

Vierailija
139/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei puhuta leskeneläkkeen leikkaamisesta koskaan ? Siinäpä vasta elintasoeläke jota kaikki maksamme. Saisi olla määräaikainen. Moni saa mojovan potin joka kk vuosikymmeniä äkin

Miten ispksi luulet leskeneläettä? Eikö sinustakin olisi kohtuullista jos kuomet niorena meskesi hyötyuisi sinusta maksetuista eläkemaksuista eikä ne jäisi vak yhtiön voitoksi.

Minä duunsrimummo saan leskeneläkkeen kanssa 1702 euroa tilille.

Hoitajana työskennellyt tuttuni saa omansa ja lesken eläkettä yhteensä enemmän kuin sai  palkkaa aikoinaan.

Vierailija
140/154 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskemme nyy maksussa olevan tason samaksi kuin se on meillekin tulossa.

Huomiotavaa, että keräämme tämän lisäksi eläkkeitä 10v nykyisiä suurikäluokkia pidempään.

Kyllä, koska nykyiset eläkeläiset eivät ole kerryttäneet eläkettä nuoresta saakka, eivät opiskeluajalta eivätkä ollessaan työttömänä. Saatte kaiken help9mmalla.

Maksoimme kyllä työeläkemaksua vaikka se ei eläkettä kerryttänytkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi