Miksi koen ahdistusta ihmisestä joka todella välitti
Hän kertoi avoimesti millaisena minut näkee plus sanoja joita en ole tainnut ennen kuulla. Hän usein kannusti minua, yritti saada minut avautumaan. Antoi jopa aikaa mulle mutta silti ahdistaa. Lopulta ei kai hänkään jaksanut kuten en mä. Tykkään/tykkäsin hänestä, mutta muutama kerta riitti tuomaan ahdistuksen.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA
Ei ollutkaan. Suurta osaa ihmisistä ahdistaa.
Kuulostaa tutulta, mutta minä olin tuo välittävä ihminen.
Onko mahdollista, että koet ahdistusta enemmän siitä, että sinun pitäisi avautua asioistasi hänelle eikä niinkään henkilön tapaaminen?
Oletko tottunut kertomaan omista vaikeista asioistasi toiselle ihmiselle, oletko kertonut hyvälle ystävällesi? Onko aikaisemmin ollut ahdistusta? Keskustelussasi on noussut ahdistuneisuus, joka usein liittyy kiintymysmallista vanhempiin tai ensimmäisiin parisuhteisiin.
Kerrot saamastasi huomiosta ja kommenteista, joita et ole ennen kuullut. Kehuminen ja kauniiden asioiden kertominen kuulostaa siltä, että henkilö on aidosti kiinnostunut sinusta, arvostaa ja siksi kehuu sinua. Itsekin kuvailet henkilöä välittäväksi. Voisiko tämä johtua siitä, että aikaisemmin olet seurustellut erilaisten ihmisten kanssa, joilla ei ole ollut tapana kehua tai kannustaa? Oletko seurustellut aikaisemmin ihmisten kanssa, joille on ollut tärkeämpää keskittyä oman itsensä huomioimiseen (esim. päihteet) eikä sinun tarpeisiisi? Kehuuko puolisosi sinua usein?
Ihmisillä on taipumusta löytää itsensä uudestaan samanlaisista suhteista. Jos olet monta kertaa seurustellut päihderiippuvaisen kanssa, saatat ihmetellä jopa itsekin, miten löydät itsellesi aina samanlaisia kumppaneita. Tässä on myös jännä erityispiirre. Vaikka parisuhde olisi ollut turvaton, ihmiset valitsevat myös seuraavaksi parisuhteeksi samanlaisen, jonka on kokenut, tuntuu olevan hallinnassa ja jossa mahdollisesti olet kokenut suuria (myös positiivisia) tunteita. Väkivallan (varsinkin henkisen) normalisointi voi olla ajatustesi edessä, ettet edes ymmärrä nykyisen suhteen tai entisten suhteiden haitallisuutta. Uudenlainen suhde, jossa sinuun luotetaan, voi olla uusi, erilainen ja liian pelottava. Tämä johtaa ahdistukseen.
Kaikkein oleellisin kysymys on kuitenkin tapauksissa:
1 oletko valmis tekemään muutoksia elämääsi? Jos olet, olet mahdollisesti löytänyt todella potentiaalisen henkilön, jonka kanssa muutos on mahdollinen. Hän oikeasti välittää sinusta ja tahtoo sinun parastasi.
2. Jos et ole valmis tekemään muutoksia. Jatkatte eri polkua ja koitat päästä henkilöstä yli. Hän kuitenkin ahdistaa sinua, joten on parempi jatkaa ilman häntä.
Kannattaa lukea lisätietoja kiintymyssuhdemalleista, tunnelukoista, traumoista, väkivallan normalisoinnista.
Mä olin tuollainen välittävä ihminen yhdelle. Hänen oli ajoittain vaikea ottaa hellyyttä vastaan ja sitten hän eräänä päivänä käyttäytyikin ilman syytä väkivaltaisesti/ kovakouraisesti, loukkaavasti ja nöyryyttävästi, joten päätin suhteen.
Mikä lie henkilöä vaivasi, tuskin selviää ikinä.
Et ole tottunut sellaiseen kohteluun? Pelkäsit omien rajojesi katoamista suhteessa? Kun ei ketään ole, ei ole mitään menetettävääkään?