IS: Sara Sieppi kohun keskellä, kehottaa vaunuttomia ihmisiä poistumaan hisseistä, jotta mahtuu vauvanvaunujensa kanssa
Sieppi kertoo podcastilla joutuvansa komentelemaan ihmisiä hisseistä pois. Tämä on saanut aikaan kiivasta keskustelua somessa, sillä hissit ovat kaikkien käyttöä varten eikä päällepäin aina voi arvata, mistä syystä joku käyttää hissiä eikä rappusia.
-Liikun vaunuilla paljon keskustassa ja vaikka Stockmannille, minne ikinä. Ihmiset eivät avaa ovia, hississä on ihmisiä, keillä ei ole rattaita ja ne eivät päästä sinne ihmisiä, kellä on vaikka vaunut, Sieppi sanoo.
Hän kertoo esimerkkinä tilanteen, jossa hän on ollut jonottamassa hissiä. Hänen edessään on ollut ihmisiä, jotka Siepin mukaan ”voisivat mennä rappusia ylös”.
– Olen siis se tyyppi, joka menee sinne, anteeksi, onko sinulla vaunut? Jos ei ole, niin hei hei. Olen välillä joutunut sanomaan, että itse asiassa tuossa on portaat, voitko mennä. Koska me haluamme vauvani kanssa myös päästä tuonne samaan kerrokseen ylös.
Kommentit (291)
Uskomaton juntti. Hän ei voi peruukkinsa alla olevilla aivoillaan nähtävästi käsittää, että hissejä saa käyttää kuka tahansa ja syyt hissin käyttöön eivät kuulu tälle instabimbolle.
En tiedä mistä puhuu, mulla täysin eri kokemus: lastenrattailla jyrätään päälle niin että soi. Olin tullut polvileikkauksesta ja taas sama homma. Kepit oli jo pois mutta en pystynyt hyppäämään muiden tieltä kuin varsa. Yhdelle kärryläiselle jouduin sanomaan, että älä jyrää päin, mun jalka on juuri leikattu. Henkensä edestä saa pelätä näitä. Menevätkö autonkin eteen vauva edellä samalla asenteella,että kyllä tämä panssari sut jyrää. Hävytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä vaan millasta hirviökakaraa se kasvattaa. Käy jo valmiiksi sääliksi tulevaa opea 😳😂😂
Sama tuli mieleen, tuo nainen tulee olemaan päiväkodin tätien ja opettajien kauhu.
Noni mammoilla kunto kohenee kun rappusia kävelee. Hissit on tarkoitettu vain lastenrattaille muut menee pirtaita jos on niin huonossa kunnossa ette7 jaksa rappusia ni tuskinpa kaupassakaan on. Mars lenkille ja rappusiin jos ei ole penskaa
Vierailija kirjoitti:
Se on just niin että päälle et voi nähdä kaikkea. Minä, täysin toimintakykyinen ihminen kärsin tässä muutaman viikon polvikivusta ja kulkeminen oli hankalaa ja hidasta. Jos olen ontunut jo 300m parkkipaikalta hissille, niin kyllä olen valinnut käyttää hissiä. En muiden kiusaksi vaan helpottaakseni omaa oloani hetken.
Ja peeäs. Polveni voi nyt paremmin.
Niin, sinä sitä ja tätä ja polvesi tuota ym. ym. Mutta se ei ole liikuntarajoitteisten hissi, vaan ihan kaikille, jotka haluavat sitä käyttää, perustelematta, selittelemättä.
Vähäinen syntyvyys on aiheuttanut kumman ilmiön, äidit vaunujen kanssa kokevat olevansa etuoikeutettuja. Törmäsin ilmiöön lentokentällä kun mamma pyrki etuilemaan hissiin, livahdin ketterästi ennen häntä muiden joukossa ja sekös mammaa häiritsi. Tokaisi äänekkäästi miksi menemme ennen heitä kun meillä ei ole lastakaan mukana.
Jalkani on toisinaan törkeän kipeä. Siihen paukahtaa tulehdus ja turvotus päälle. Ei auta särky tai kipulääke. Se ei näy päällepäin.
Joten pitäisin suuni supussa hissin jonossa Sarana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi ärsyttävä tyyppi ja ylimielinen. Voihan ihmisillä olla muitakin syitä käyttää hissiä, kun lastenvaunut.
Jokaisella on oikeus käyttää hissiä. Oli vaunuja tai ei. Sara taas on hyvä ja odottaa omaa vuoroaan kuten kaikki muutkin.
Oikeus on, mutta joskus sen oikeuden käyttäminen on moukkamaista ja ajattelematonta. Viimeksi auton kanssa matkustaessa menimme rattaiden kanssa vartin etuajassa jonottamaan ainoalle autokannelle vievälle hissille ennen virallista kuulutusta siirtyä autokannelle. Siis lähes puoli tuntia ennen laivan pääsyä satamaan. Lopulta oli pakko laittaa rattaat kasaan ja napata vauva kainaloon, kun kaljalavojen kanssa kulkevat 30-50v miehet tukkivat hissin kymmeniksi minuuteiksi. En tiedä miten kolme muuta vaunuilla kulkevaa lopulta pääsi autoillensa, sillä ehdimme itsekin vain nipin napin. Hissi siis kyllä pysähtyi aina kerroksessamme ja ukot kaljojensa kanssa näkivät, että meitä on monta vaunujen kanssa odottamassa vuoroa, mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Noni mammoilla kunto kohenee kun rappusia kävelee. Hissit on tarkoitettu vain lastenrattaille muut menee pirtaita jos on niin huonossa kunnossa ette7 jaksa rappusia ni tuskinpa kaupassakaan on. Mars lenkille ja rappusiin jos ei ole penskaa
Missä lukee, että hissin käytölle on tällaiset säännöt?
Mitä helvettiä? Miksi tuo typerys mölisee juttujaan ja vielä julkisesti?
Sehän voi vetää vielä perinteiset "Eksä tiiä kuka mä oon?!" tossa hissijonossa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä puhuu, mulla täysin eri kokemus: lastenrattailla jyrätään päälle niin että soi. Olin tullut polvileikkauksesta ja taas sama homma. Kepit oli jo pois mutta en pystynyt hyppäämään muiden tieltä kuin varsa. Yhdelle kärryläiselle jouduin sanomaan, että älä jyrää päin, mun jalka on juuri leikattu. Henkensä edestä saa pelätä näitä. Menevätkö autonkin eteen vauva edellä samalla asenteella,että kyllä tämä panssari sut jyrää. Hävytöntä.
Niinpä. Vaunujen ja rattaiden kanssa jyrätään päälle ja ollaan kuin maailman omistajat. Kaikki paikat tukitaan niillä kärryillä eikä vaan vahingossakaan väistetä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo Sara ihan vakavissaan? Ventovieraille ihmisille menee avautumaan ja käskemään käyttää portaita? Käykö tyyppi ihan täysillä???
Niin. Miksei voi odottaa omaa vuoroaan? Antaa edellä olijoiden mennä ensin ylös ja menee sitten seuraavalla hissillä.
Minä
Minä
Minä
Niin ja mun ihana.
Mulla on oikeuksia... velvollisuuksia? Nevö hööd. Pois tieltä, kun minä tulen.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella on sairaus, jonka vuoksi ei pysty niitä portaita nousemaan. Ei näy aina päällepäin.
Älä nyt viitsi, nuoret ihmiset sairaita. Hel..... lihavia ja laiskoja on nykynuoret. Eletään kuin maailmassa ei olisi muita.
Niinpä, tätä harrastaa monet kolmikymppiset kauppakeskuksissa. Ymmärrän, että lapset ovat siinä vaiheessa se koko elämä, mutta sori, muu maailma on silti olemassa.
Itselläni on polvivamma, ei näy ulospäin, mutta polven kanssa on vaikea väistää vaunuja ja myös vastaantulevia. Käytän hissiä tästä syystä, ja en voi väistää jos tuut kohti, koska polvi saattaa lumpsahtaa väärään asentoon.
No, olen miettinyt että elämä opettaa. Nopeasti nää pikkuvauvojen äitylit ovat kulkeneet maallista matkaa parikymmentä vuotta eteenpäin, ja voi osua kohdalle joku kulkuongelma.
Vierailija kirjoitti:
Minä
Minä
Minä
Niin ja mun ihana.
Mulla on oikeuksia... velvollisuuksia? Nevö hööd. Pois tieltä, kun minä tulen.
* ihana pentu
Voi elämä!
Sara voi tietty miettiä, että onko hänen ja vauvansa paikka just Stockmannilla... Käy siellä sitten ilman vaunuja.
Hissit on tarkoitettu kaikille, myös terveillekin.
Stockalla on vielä hyvin hissejä, mutta pieniä ja kaposet käytävät. Itseä ketutti siellä shoppailla vaunujen kanssa. Vaikka siihen vauva-aikaan olikin paras kahvila vitoskerroksessa.
Nyt mulla on polvikulumaa, ettei taivu rappusiin. Ei päälle päin huomaa.
Saran aika tutkia omaa napaa. Ketuttaahan se jos joutuu pitkäänkin odottamaan tyhjää hissiä. Silti. Kärsivällisyyttä muija!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lukee, että hissin käytölle on tällaiset säännöt?
Huh teijän takia jopa miten käyttää tikapuita oikein ohjekirja joka on paksu kuin raamattu. Normi älyiselle se on selvää että vaunuilla hissiin ja muut kävelee
Eikö äitiyslomalla ole aikaa odottaa vuoroaan hissiin.