Hitto tätä painonnousua nelikymppisenä!
Nuorempana pysyin normaalipainossa kun vain liikuin ja söin normaalisti. No enpä enää. Olin jopa hoikka, kokoa XS/S. Nyt menee heittämällä M. Aina jos vähän saa painoa pois tilanne jotenkin "korjaantuu" itsestään parissa päivässä. Ihan järjetön taistelu ylipainoa vastaan!
Fyysistä voimaakin kyllä on eli kaikki ei ole pelkkää läskiä, mutta kun olen niin turvonnut. Paino on 72 kg ja pituutta 166 cm, ennen paino oli 57-64 kg.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä BMI 25 -> on lievä ylipaino.
Kaikki rajat vedetty alas, että saadaan tekosyy tunkea ihmisiin lääkettä puoliväkisin. Sama juttu verenpaineen kanssa.
Tässä on tietty totuuspohja. Kun aikoinaan keskusteltiin, mihin ylipainon raja laitetaan, laihdutusteollisuus vaati pienempää indeksiä. Alun perin normaalin raja oli tarkoitus laittaa BMI 27:ään. Toihan se hetkessä heille lisää asiakkaita. Menit nukkumaan normaalipainoisena, heräsit lihavana.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa aasialaisnaisista mallia. He eivät lihota itseään, kun ikää tulee. Sirpakan sorjia keijukaisia, joilla on kepeä askel ja herttainen hymy.
Kepeä askel ja herttainen hymy😂
Jep jep.
41 mies ja pari kolme vuotta kun on käynyt aktiivisesti salilla niin elämäni kunnossa. Juu kyllä se aineenvaihdunta hidastuu, mutta sohvanpohjalla se on hitaimmillaan.
Nainen ja mies on keski-iässä lihavimmillaan. Harvempi enää vanhuksena kun lihakset kuihtuu ja rasva sulaa. Luontoko asian on järjestänyt että ennen vanhuutta ihminen kerää ympärilleen vara-rasvaa? Terveellinen painoindeksikin nousee ikääntyneillä että se on 28.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kans ymmärrä mitään pitäisi tehdä. Nyt jo käyn salilla 2-3 krt viikossa, pyöräilen joka paikkaan (tosin ei kauppaan ole kuin reilu km) .hölkkään/kävelen 5 km 2-3 krt viikossa ja sitten vielä 1 krt viikossa omaa lajia. Karkkia en syö juurikaan, en herkuttele, mutta silti paino ei putoa eikä vyötärö kapene.
Sinun pitäisi syödä vähemmän kuin kulutat. Ihan tavallistakin ruokaa voi syödä liikaa. Lihominen ei vaadi karkkia ja toisaalta karkkia voi syödä (kohtuudella) myös laihduttaessa. Kokonaiskalorit ratkaisevat.
Juuri näin! Itse lihotin itseäni lasten saannin jälkeen ihan tavallisella ruualla (ja liikunnan vähenemisellä), enkä herkkuja mässyttämällä. Kun vanhenee ja lihakset katoaa, niin kulutus vähenee ja on helppo lihoa ihan vain syömällä liikaa ruokaa ja leipää. Ensin ruokailu kuntoon (herkutellakin välillä saa, mutta ei jatkuvasti, eikä joka viikkokaan) ja sitten voimatreenit, niin kyllä pysyy hoikkanakin.
T: se nelikymppinen 165/55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, että vaikka paino on pysynyt samana, vyötärö kasvaa.
Mulla kasvaa vaan lantionympärys ja kohta mennään jo yli metrin. Vyötärö alle 70 cm.
N45
Päärynävartalo on tutkitusti parempi kuin omena. Itse valitettavasti perinyt omenavatsan.
Ei mun vartalotyyppi ole päärynä vaan suora tai jopa Y. Ei ole tullut siis synnyinlahjana tämä, vaan kovan työn tuloksena.
N45
Nämä säästöliekkiavautumiset ovat aina samanlaisia, tuonkin selittelyyn käytetyn energian voisi vaan käyttää itsensä aktivointiin oikeastaan millä tahansa tavalla.
Kuka syö "normaaliin" tapaan viisi ateriaa päivässä??? Kaksi riittää tai vähemmän, jos molemmat ateriat ovat kunnollisia tietenkin riippuen siitä mitä "kunnollinen" merkitsee.
5 ateriaa= aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Ei ole mitään mahdollisuutta syödä näin.
Kaksi on minulle liian vähän ja viisi aivan liikaa!
Itse syön kevyen aamiaisen klo 07, kunnon lounaan klo 13 ja päivällisen klo 19. Kaloreja alle 1400. Hyvin jaksan liikkua ja touhuta ja tehdä fyysistä työtä. Askeleita tulee 6000-20000 päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki rajat vedetty alas, että saadaan tekosyy tunkea ihmisiin lääkettä puoliväkisin. Sama juttu verenpaineen kanssa.
Tässä on tietty totuuspohja. Kun aikoinaan keskusteltiin, mihin ylipainon raja laitetaan, laihdutusteollisuus vaati pienempää indeksiä. Alun perin normaalin raja oli tarkoitus laittaa BMI 27:ään. Toihan se hetkessä heille lisää asiakkaita. Menit nukkumaan normaalipainoisena, heräsit lihavana.
Ja liikunnan suositukset menee alaspäin vuosi vuodelta, jo nyt mietitään että onkohan menty liian pitkälle tässäkin liikunnan välttelyssä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.duodecimlehti.fi/duo92732
Psykoosilääkkeet voivat lihottaa merkittävästi jo ensimmäisten hoitoviikkojen aikana
Psykoosilääkkeet lisäävät suurimmalla osalla käyttäjistä ruokahalua, mikä lisää syömistä, mistä seuraa painon nousu. Ei siinä sen suurempaa taikuutta ole. Jos joutuu käyttämään näitä lääkkeitä, pitäisi olla erityisen tarkka syömisessään.
Kuitenkin tässä on haaste, jonka lääkäritkin varmasti tunnistavat, eli ihmiset jotka tarvitsevat psykoosilääkeitä eivät välttämättä ole siinä tilanteessa, että kykenevät vaikkapa kalorilaskentaan tai että heidän kokonaishyvinvointinsa kannalta olisi edes järkevää ottaa siitä ylimääräistä stressiä. Todennäköisesti on järkevämpää hoitaa ensin henkisen puolen asiat edes jossain määrin kuntoon ja miettiä painoa sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
165cm pituisena saisin painaa 74kg, jotta bmi on 27. Painan 55kg. Olen painavimmillani ollut pikkulapsiarjessa tuon 74 ja kyllä se oli kuule ihan ylipainoa ja sen näköistäkin. Vaikka itselleni on ruumiinrakenne sellainen, että paljon pelastaa, kun menee tissiin ja perseeseen läskit. Mutta ihan täyttä peetä väittää, etteikö silloin olisi jo selkeästi liikaa painoa.
Suosittelen pysyvää pätkäpaastoa illalla lopetat syömisen 21.00 ja taas kaloreita suuhun 13.00.
Aikaikkuna 8 h saat syödä ja 16h et syö. Tätä aikaikkunaa voit sitten itse säätää miten haluat.
Tätä voit sitten tuunata, jos ei paino tipu niin vähennä aikaa ja kun saat tavoite painon niin voit palata takaisin 16/8, sitten esim viikonloppuna voit syödä aamupalan joskus.
Tämä on pysyvä ratkaisu ja ei tarvitse laskea kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lääkkeitä, kannattaa vilkaista, kuuluuko sivuvaikutuksiin painon nousu. Yllättävän moni lääke vaikuttaa aineenvaihduntaan.
Lääkäreiden välinpitämättömyyttä! Tuttuni sai lääkkeen ocd-oireisiin. Rauhoittava. Se lääke lihotti hänet kolminkertaiseksi. Olen yrittänyt tutulleni sanoa, että sanoo lääkärille, että lääke ei sovi ja se täytyy vaihtaa. Onhan se ihan kamalaa, kun terveys menee suuren ylipainon takia.
Miksi lääkäriä ei se ylipaino huoleta?
Miksi nykyään lääkärit ovat niin tyhmiä.
Viimeisellä lääkärivisiitillä naislääkärillä itsellään oli ainakin 30kg painonpudotusvaraa ja kertoi, että terveysongelmani voivat johtua psyykkisistä syistä. Annoin potkut.
Vierailija kirjoitti:
Helpointa on hyväksyä itsensä.
Tämä onkin vaikeinta. Ja jostain syystä sitä kuvittelee olevansa ihan ok kunnossa, asia ei juurikaan pyöri mielessä. Sitten näkee itsensä valokuvassa, sovituskopin peilissä jne ja järkyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, että vaikka paino on pysynyt samana, vyötärö kasvaa.
Se johtuu siitä, että menetät lihasta samaa tahtia kuin keräät rasvaa. Se on terveyden kannalta erittäin haitallista ja asialle kannattaisi tehdä jotain.
Mutta minä teen jo parhaani. Käyn salilla kolme kertaa viikossa (ja treenaan kanssa, en seurustele), sekä kävelen joka päivä vähintään puoli tuntia (kolme kilometriä).
Jos salilla ei tule tuloksia, on kolme asiaa, joita voidaan tarkastella: treeni, ravinto ja palautuminen.
Miten treenaat? Vietkö sarjat failureen saakka, eli niin pitkälle, että paino pysähtyy kesken liikkeen, etkä saa viimeistä toistoa tehtyä loppuun tai 1-2 toiston päähän tästä. Jos et, tässä on todennäköisin syy. Treeni on liian kevyttä, että se antaisi keholle signaalia, että lihasta pitäisi kasvattaa, koska keho selviytyy siitä vallan mainiosti nykyisilläkin lihaksilla. Tällöin treeni on lähinnä kardiojumppaa, joka kuluttaa kyllä kaloreita, mutta paljoa muuta hyötyä siitä ei ole. Toki treenaamisessa on miljoona muutakin muuttujaa, mutta mutulla heittäisin, että tämä on keski-ikäisillä naisilla yleisin ongelma.
Jos painosi ei muutu, syöt kulutuksesi mukaan ja tämä on hyvä tilanne, jos et halua laihtua, vaan muuttaa kehonkoostumistasi. Varmista, että saat n. 2 g proteiinia per painokilo, koska tavoitteesi on kasvattaa lihasmassaa. Jos merkittävä osa proteiinistasi tulee kasvislähteistä, perehdy tarkemmin niiden aminohappokoostumuksiin, että saat oikeastti sellaista proteiinia, jota kehosi voi hyödyntää. Tällöin voi myös olla mielekästä tähdätä hiukan yli kahteen grammaan per painokilo.
Huolehdi unen määrästä ja laadusta. Huono nukkuminen vähentää kulutusta, syö lihasmassaa ja lisää rasvan määrää. Se ei luo energiaa tyhjästä, mutta ajaa kehon luomaan enemmin rasva- kuin lihaskudosta.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen pysyvää pätkäpaastoa illalla lopetat syömisen 21.00 ja taas kaloreita suuhun 13.00.
Aikaikkuna 8 h saat syödä ja 16h et syö. Tätä aikaikkunaa voit sitten itse säätää miten haluat.
Tätä voit sitten tuunata, jos ei paino tipu niin vähennä aikaa ja kun saat tavoite painon niin voit palata takaisin 16/8, sitten esim viikonloppuna voit syödä aamupalan joskus.
Tämä on pysyvä ratkaisu ja ei tarvitse laskea kaloreita.
Pätkäpaasto on pidemmän päälle mahtava tapa saada vatsansa epäkuntoon.
Kaloreita ei tarvitse "laskea", ne oppii arvioimaan. Esim. minulla ja tällä kulutuksella päivällisellä riittää 1 peruna tai 1,5 dl riisiä tai keitettyä pastaa. Jos välipalaa tai iltapalaa tarvitsee, se on 1 juustoeipä tai joku hedelmä.
Jos haluaa laskea voi rehellisesti naputella syömänsä asiat chatGPT:lle. Se kyllä laskee.
Vierailija kirjoitti:
Samassa veneessä ollaan. 45-vuotiaaksi olin jopa hoikka ja oli helppoa myös pysyä hoikkana 163cm/52kg. Nyt muutamassa vuodessa tullut 20kg lisää painoa. Ja se vaan pysyy, kuumia aaltojakin on joten vaihdevuodet ne tässä on syynä. Todella turhauttavaa.
Ei ne kyllä itestään tuu. Se vaatii liikkumattomuutta ja ylisyömistä jo aika paljon et 20kg ylipainoa ja tiedän koska olen itse ollut suurimman osan elämästä ylipainoinen.
Aineenvaihdunta hidastuu todella hidasta vauhtia, sitä ei voi syyttää lihomisesta keski-iässä. Lihominen johtuu liiasta syömisestä ja liikumattomuudesta, joskus harvoin sairauksista.
Olen 48-vuotias, pituu 162 cm ja painoa 52 kg. En ole lihonut kiloakaan nelikymppisenä, koska kiinnitän huomiota ruokavaliooni. Jonkinasteisen lihaksikkuuden ylläpito vaatii toki myös säännöllistä liikuntaa.
Mitä ihmettä laitat tietoa ikääntyneistä, kun keskustelu on nelikymppisistä??