Hitto tätä painonnousua nelikymppisenä!
Nuorempana pysyin normaalipainossa kun vain liikuin ja söin normaalisti. No enpä enää. Olin jopa hoikka, kokoa XS/S. Nyt menee heittämällä M. Aina jos vähän saa painoa pois tilanne jotenkin "korjaantuu" itsestään parissa päivässä. Ihan järjetön taistelu ylipainoa vastaan!
Fyysistä voimaakin kyllä on eli kaikki ei ole pelkkää läskiä, mutta kun olen niin turvonnut. Paino on 72 kg ja pituutta 166 cm, ennen paino oli 57-64 kg.
Kommentit (161)
Keski-iässä eläimetkin ovat tukevampia kuin nuorina. Sekä villieläimet että kesyt, jos vaan ei ole joku kauhea nälänhätä päällä.
Ei siis pidä liikaa syyllistää itseään siitä, että keski-iässä kroppa on iälle tyypillinen. Tietenkään ei pidä päästää itseään vaikeasti lihavaksi, mutta semmoinen tavallinen tukevoituminen, josta osa on vuosien varrella kertyvää lihasmassaa ja osa taas rasvakudosta, on normaali ilmiö, jota vastaan ei kannata hirveästi taistella.
Vierailija kirjoitti:
Odotellaas nyt vielä niitä parikymppisiä miespuolisia kuikeloita muistuttamaan fysiikan laeista. Vai eikö se porukka ole vielä hereillä? ap
Tällä yksi juuri herännyt kuikelo ;)
Ikää tosin on kolmisen kertaa enemmän. Vielä mahtuu saman kokoiset housut kuin parikymppisenä. Ei se lihominen ole iästä kiinni vaan niistä sinun elintavoista ja tottumuksista. Liikut vähemmän ja syöt enemmän kuin nuorena. Kilojahan voi kertyä myös pikkuhiljaa kilon tai parin verran vuodessa. 10v kuluttua voi havahtua siihen kuinka roppaan on kertynyt 10-20 kiloa näkyvällä tavalla.
Laihtuminenkaan ei ole iästä kiinni ja kyllä ne kilot lähtee ihan yhtä hyvin 40v+ kuin nuorempana.
olisko sulla apoe4-geeni?
Minulla todettiin se ja verisuonet oli kerenneet kalkkeutua melkoisesti, mutta ajoissa sain muutettua ruokavalion kokonaan kasvispohjaiseksi ja jätin maitotuotteet pois. Täysjyvää lähinnä ja sitäkin kohtuudella. Eläinrasvat oli yksi tärkein pääasiallinen syy miksi olin todella tuhti keskivartalolta.
Kun yleensä ohjataan että pitäisi ottaa hiilareista pois, niin kohdallani ei ollut siitä kyse. Juustot oli minun heikkous ja isot veriset pihvit. Niistä sain ison vatsan, mikä ei normaalilla ihmisellä lihottaisi samalla tavoin kuin meikäläisellä. Kaipaan vieläkin punaista lihaa ja juustoja, mutta söin niitä jo puolet elämästäni ja sen aika loppui. Ei ole varaa enää tuhota terveyttä. Lihavuus ei ollut edes se pahin asia, vaan verisuonten tukeutuminen kovista rasvoista. Laihduin itsestään vuodessa normaalipainoiseksi kun jätin eläinkunnan tuotteet pois. Olo on nyt tosi hyvä ja lääkärin mukaan statiinitkin voi jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä BMI 25 -> on lievä ylipaino.
BMI on lähinnä vitsi, se ei kerro mitään kehonkoostumuksesta ja rasvaprosentista. Jojolaihduttajilla se on kaukana kuvitellusta.
Kyllä se tavallisilla pulliaisilla kertoo hyvinkin paljon. Eri asia jos olen kunnon salilla kävijä, jolla on oikeasti tosi paljon lihaksia.
Jokainen ilman treeniä laihdutus hävittää lihaksia, sen jälkeen energiankulutus on alempana kuin kuvitellaan. Vaakalukemasta sitä ei voi määritellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa veneessä ollaan. 45-vuotiaaksi olin jopa hoikka ja oli helppoa myös pysyä hoikkana 163cm/52kg. Nyt muutamassa vuodessa tullut 20kg lisää painoa. Ja se vaan pysyy, kuumia aaltojakin on joten vaihdevuodet ne tässä on syynä. Todella turhauttavaa.
Ei ne kyllä itestään tuu. Se vaatii liikkumattomuutta ja ylisyömistä jo aika paljon et 20kg ylipainoa ja tiedän koska olen itse ollut suurimman osan elämästä ylipainoinen.
Itseasiassa ei vaadi ja tämä on varmaan syy, miksi niin monet uskovat kaikenlaiseen taikuuteen painonhallinta-asioissa.
Jos mennään ihan puhtaalla matematiikalla 20 kg lisää rasvaa tarkoittaa 140.000 kcal syömistä yli kulutuksen. Jos se jaetaan tasaisesti kolmelle vuodelle, se tarkoittaa 127 kcal ylimääräistä päivässä, mikä on esimerkiksi 20 g pähkinöitä, yksi ruispala (ilman päällysteitä), yksi iso banaani tai 100 g keitettyä riisiä, eli ei juuri mitään.
Lihominen ei sis todellakaan vaadi mitään mässäilyä vaan vain säännöllistä hiukan yli kulutuksensa syömistä vuosien ajan. Tästä seuraa, että ihmiset kuvittelevat syövänsä juuri niinkuin ennen ja ihmettelevät sitten, miksi lihovat.
Sama toimii sitten myös kulutuspuolella. Päivittäinen keskimääräinen askelmäärä laskee parilla tuhannella ja yksi treenikerta jää pois viikosta ja kalorivaikutus on samaa luokkaa ja silloin aletaan lihomaan, jos syöminen pysyy ennallaan. Tämä tapahtuu hyvin helposti esim. siinä vaiheessa, kun lapset kasvavat vaunulenkki-iästä harrastuskuskausikään ja sitten syytetään keski-ikää, hormoneita ja ties mitä horoskooppeja, vaikka syy on paljon yksinkertaisempi.
No tuo on hidasta lihomista. Mutta jos lihominen alkaa hetkessä kun tulee 40v ikää niin sitä en oikeen usko. Ja kyllä, tiedän itse että jos karkkia vetää naamaan ja jos masentuneena samalla makaa vaan sängyssä niin paino nousee kyllä. Sitten jos jättää karkit pois ja koittaa liikkua niin kai se hitaasti laskeekin.
Ai 20 kg kolmessa vuodessa on hidasta lihomista? No 20 kg vuodessa tarkoittaa n. 500 kcal päivittäistä ylimääräistä syömistä. Sekään ei ole kuin yksi kunnon voileipä liikaa päivittäin, eli ei sekään ei vaadi mitään järjetöntä mässäilyä, vaan säännöllistä päivittäistä yli kulutuksensa syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen pysyvää pätkäpaastoa illalla lopetat syömisen 21.00 ja taas kaloreita suuhun 13.00.
Aikaikkuna 8 h saat syödä ja 16h et syö. Tätä aikaikkunaa voit sitten itse säätää miten haluat.
Tätä voit sitten tuunata, jos ei paino tipu niin vähennä aikaa ja kun saat tavoite painon niin voit palata takaisin 16/8, sitten esim viikonloppuna voit syödä aamupalan joskus.
Tämä on pysyvä ratkaisu ja ei tarvitse laskea kaloreita.En ikinä pystyisi syömään mitään enää kello 21. Olen jo sängyssä siihen aikaan. Illan viimeinen ateria on joskus 17 - 18. Aamulla on toisaalta aina nälkä, veto loppuisi äkkiä, jos pitäisi olla syömättä klo 13 saakka eli myöhäiseen lounasaikaan.
Jos yrität tuputtaa jotain pätkäpaastoa, niin miksi tuputat omia kellonaikojasi? Kaikki eivät valvo yöllä ja nuku pitkälle aamupäivään, kuten sinä.
Itselleni aamupala on päivän tärkein ja runsain ateria. Sen syön varhain. Lounas on kevyt, ja lounaan jälkeen on pieni iltapala. Näin pysyn virkeänä päivän ja energiaa riittää.
"Itselleni aamupala on päivän tärkein ja runsain ateria"
Suoraan iltapaskoista opittu mantra, jolla katkaistaan se terveyttä eniten kohottava asia eli paasto.
No minä liikun työpäivän aikana todella paljon, työt alkaa 7.00. Syön aamupalan klo. 9 kahvitauolla, sitten lounas, töiden jälkeen sali ja sen jälkeen iltaruoka n. klo. 18.00, minkä jälkeen en syö mitään ennen seuraavan aamun aamupalaa. Miksi minun pitäisi paastota silloin aamulla, kun päivän liikunta keskittyy välille 7-17 ja syödä illalla yhdeksältä juuri ennen nukkumaanmenoa? Eihän siinä olisi mitään järkeä.
Mul se o onneks toisin päin. Paino vaan laskee ! En tee mitään sen kummempaa, liikun vain useimmin ja enemmän. En syö aina. Vain aamiaisen. Ja olen 50 v nainen. Vielä kauan sitten olin selvästi ylipainoinen. Joskus 30 v sitten. Ja tämä mukamas huolestuttaa äitiäni, 80 +. Nyt siis. Miksi ? Eikö voisi olla onnellinen, että nyt sekin on jo laiha.....ei mitään muuta reagointia, kuin ikuinen jauhaminen jostakin.......sitä ei vaan enää jaksa kuunnella ! Olisi iloinen, eikä huolehtisi turhaan ! Onko se nyt niin kovin vaikeaa ?
Vierailija kirjoitti:
Ootteko nyt ihan varmoja, ettei oo arkiliikunta vähentynyt salakavalasti tässä vuosien saatossa? Ja ruokailutottumukset pikkuisen muuttunut? Itse 45-vuotias nainen ja olen tosiaan itsekin kerännyt vähän kiloja, mutta tiedän tasan tarkkaan, että ne johtuvat noista edellämainituista. Lapsiperhekiireessä ajelen autolla paljon enemmän kuin aiemmin ja samaten tulee helposti syötyä ruokapöydässä oman annoksen lisäksi myös lapsen tähteet.
En aja autolla ja lapsen tähteitä en syö. Liikun myös töissä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, että vaikka paino on pysynyt samana, vyötärö kasvaa.
Se johtuu siitä, että menetät lihasta samaa tahtia kuin keräät rasvaa. Se on terveyden kannalta erittäin haitallista ja asialle kannattaisi tehdä jotain.
Mutta minä teen jo parhaani. Käyn salilla kolme kertaa viikossa (ja treenaan kanssa, en seurustele), sekä kävelen joka päivä vähintään puoli tuntia (kolme kilometriä).
Jos salilla ei tule tuloksia, on kolme asiaa, joita voidaan tarkastella: treeni, ravinto ja palautuminen.
Miten treenaat? Vietkö sarjat failureen saakka, eli niin pitkälle, että paino pysähtyy kesken liikkeen, etkä saa viimeistä toistoa tehtyä loppuun tai 1-2 toiston päähän tästä. Jos et, tässä on todennäköisin syy. Treeni on liian kevyttä, että se antaisi keholle signaalia, että lihasta pitäisi kasvattaa, koska keho selviytyy siitä vallan mainiosti nykyisilläkin lihaksilla. Tällöin treeni on lähinnä kardiojumppaa, joka kuluttaa kyllä kaloreita, mutta paljoa muuta hyötyä siitä ei ole. Toki treenaamisessa on miljoona muutakin muuttujaa, mutta mutulla heittäisin, että tämä on keski-ikäisillä naisilla yleisin ongelma.
Jos painosi ei muutu, syöt kulutuksesi mukaan ja tämä on hyvä tilanne, jos et halua laihtua, vaan muuttaa kehonkoostumistasi. Varmista, että saat n. 2 g proteiinia per painokilo, koska tavoitteesi on kasvattaa lihasmassaa. Jos merkittävä osa proteiinistasi tulee kasvislähteistä, perehdy tarkemmin niiden aminohappokoostumuksiin, että saat oikeastti sellaista proteiinia, jota kehosi voi hyödyntää. Tällöin voi myös olla mielekästä tähdätä hiukan yli kahteen grammaan per painokilo.
Huolehdi unen määrästä ja laadusta. Huono nukkuminen vähentää kulutusta, syö lihasmassaa ja lisää rasvan määrää. Se ei luo energiaa tyhjästä, mutta ajaa kehon luomaan enemmin rasva- kuin lihaskudosta.
Treenin täytyy olla nousujohteista eikä joka treenissä kannata edes failureen asti vetää. Lihas kyllä kehittyy, vaikkei sitä säpäleiksi laita joka kerta. Riittää, että saa joko painoja tai toistoja säännöllisesti lisättyä niin kehittyy.
Tuo pitää paikkansa, mutta treenin pitää olla lähellä failurea, eli 1-3 toiston päässä. Toki säännöllinen painojen ja toistojen lisääminen vie sitä kohti, mutta säännöllisyyden pitää olla ennemmin luokkaa joka treenissä lisää painoa, jos vain pystyy kuin kerran kuussa lisää, koska muuten rasituksen on niin hidasta, että kestää vuosia päästä kunnolla kehittävään treeniin.
Samat ongelmat. Olen kyllä ollut ylipainoinen lapsesta asti.mytta 40 v iässä se räjähti raskauksien jälkeen. Harrastan liikuntaa 8x vko ja syön 1500 kcal, kokemuksesta tiedän että kalorit pitää itsellä tiputtaa 1200kcal jotta laihdun.
Alavatsa ei katoa millään, se roikkuu sektioarven päällä.
Asiaa ei auta yhä säännölliset kuukautiset jotka ovat aivan älyttömän rajut, ferritiini on koko ajan alle 30 ja kuukautisten aikana huimaa. Terveyskeskuksesta en ole saanut tähän apua,syön rautaa mutta se ei auta.
Eli 1200 kcal pitää elää jotta paino tippuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että menetät lihasta samaa tahtia kuin keräät rasvaa. Se on terveyden kannalta erittäin haitallista ja asialle kannattaisi tehdä jotain.
Mutta minä teen jo parhaani. Käyn salilla kolme kertaa viikossa (ja treenaan kanssa, en seurustele), sekä kävelen joka päivä vähintään puoli tuntia (kolme kilometriä).
Jos salilla ei tule tuloksia, on kolme asiaa, joita voidaan tarkastella: treeni, ravinto ja palautuminen.
Miten treenaat? Vietkö sarjat failureen saakka, eli niin pitkälle, että paino pysähtyy kesken liikkeen, etkä saa viimeistä toistoa tehtyä loppuun tai 1-2 toiston päähän tästä. Jos et, tässä on todennäköisin syy. Treeni on liian kevyttä, että se antaisi keholle signaalia, että lihasta pitäisi kasvattaa, koska keho selviytyy siitä vallan mainiosti nykyisilläkin lihaksilla. Tällöin treeni on lähinnä kardiojumppaa, joka kuluttaa kyllä kaloreita, mutta paljoa muuta hyötyä siitä ei ole. Toki treenaamisessa on miljoona muutakin muuttujaa, mutta mutulla heittäisin, että tämä on keski-ikäisillä naisilla yleisin ongelma.
Jos painosi ei muutu, syöt kulutuksesi mukaan ja tämä on hyvä tilanne, jos et halua laihtua, vaan muuttaa kehonkoostumistasi. Varmista, että saat n. 2 g proteiinia per painokilo, koska tavoitteesi on kasvattaa lihasmassaa. Jos merkittävä osa proteiinistasi tulee kasvislähteistä, perehdy tarkemmin niiden aminohappokoostumuksiin, että saat oikeastti sellaista proteiinia, jota kehosi voi hyödyntää. Tällöin voi myös olla mielekästä tähdätä hiukan yli kahteen grammaan per painokilo.
Huolehdi unen määrästä ja laadusta. Huono nukkuminen vähentää kulutusta, syö lihasmassaa ja lisää rasvan määrää. Se ei luo energiaa tyhjästä, mutta ajaa kehon luomaan enemmin rasva- kuin lihaskudosta.
Treenin täytyy olla nousujohteista eikä joka treenissä kannata edes failureen asti vetää. Lihas kyllä kehittyy, vaikkei sitä säpäleiksi laita joka kerta. Riittää, että saa joko painoja tai toistoja säännöllisesti lisättyä niin kehittyy.
Tuo pitää paikkansa, mutta treenin pitää olla lähellä failurea, eli 1-3 toiston päässä. Toki säännöllinen painojen ja toistojen lisääminen vie sitä kohti, mutta säännöllisyyden pitää olla ennemmin luokkaa joka treenissä lisää painoa, jos vain pystyy kuin kerran kuussa lisää, koska muuten rasituksen on niin hidasta, että kestää vuosia päästä kunnolla kehittävään treeniin.
Itselläni kyllä edelleen 6 kk jälleen ihan kehonpainotreenissä reidet ja takapuoli ovat hellinä kun kyykkään vaikka 100 kertaa. Palautuminen tosin on jo nopeaa.
Oon vähän niinku kohta viiskymppinen ja samat housut sopii kuin kolmikymppisenä. Kannattaa ostaa laatua, meinaan.
Nuku hyvin, heitä ne herkut ja alkot pois. Nopeista hiilareista tulee karmea pöhö, 10kg voi olla pelkkää hiilaripöhöä.
Arkiliikuntaa (kävely, fillari) autoilun tilalle. Lenkilläkin saa käydä, mutta aika turhaa se on, jos esim. kävelet muutamia kilometrejä päivittäin jonnekin kaupoille.
Ensi alkuun 6kk "semi-karppaus", jolla tarkoitan terveellistä ruokavaliota, jossa ei ole paljoa nopeita hiilareita, mutta ei epäterveellistä rasvaa, suolaisia herkkuja tai alkoakaan. Jouluna voit syödä konvehdin tai kaksi, piparin ja tortun. Lähtee 5cm ainakin vyötäröltä heti.
Japanilaiset zen mestarit ei liho, ne kävelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, monet meistä päälle 40 v ovat tekni- ikäisten äitejä. Yritä tässä nukkua...
Hei, mene dialyysiin. Siellä poistetaan nestettä kehosta ( vettä). Minulla se on noin 1,5 litraa kerralla, mutta olenkin lyhytkasvuinen.
Vierailija kirjoitti:
Helpointa on hyväksyä itsensä.
On kaksi täysin eri asiaa hyväksyä itsensä ja hyväksyä se kunto, missä on tällä hetkellä.
Kuvitellaan vastaavanlainen tilanne. Haluaisit lääkäriksi, mutta sinulla ei ole osaamista siihen. Vaihtoehtosi on hyväksyä tilanne tai hankkiutua lääkikseen ja lukea lääkäriksi. Kumpi on parempi ratkaisu?
Aivan sama juttu terveyden ja hyvinvoinnin kanssa. Voit joko hyväksyä, että me ollaan hävitty tää peli tai tehdä asialle jotain. Kumpi on parempi ratkaisu?
Vierailija kirjoitti:
Hei, mene dialyysiin. Siellä poistetaan nestettä kehosta ( vettä). Minulla se on noin 1,5 litraa kerralla, mutta olenkin lyhytkasvuinen.
Mitä sä sekoilet?
Kannattaa katsoa mitä syö ja paljonko. Se on tosiasia että suun kautta ne kilot tulevat
t. N +60 v, 170 cm, 56 kg
Itsekin joudun tarkistamaan kalorimäärääni, kun oli isot nivelleikkaukset ja tuli muutama kilo toipuessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, monet meistä päälle 40 v ovat tekni- ikäisten äitejä. Yritä tässä nukkua...
Mä olen päälle 40 v ja mulla on teinejä. Mitä ne teinit haittaavat nukkumista? Ymmärtäisin, jos puhuisit vauvoista.
Miksi se paasto aamulla on parempi kuin illalla, jos nyt oletetaan, että paaston pituus on se 16 tuntia joka tapauksessa?