Hitto tätä painonnousua nelikymppisenä!
Nuorempana pysyin normaalipainossa kun vain liikuin ja söin normaalisti. No enpä enää. Olin jopa hoikka, kokoa XS/S. Nyt menee heittämällä M. Aina jos vähän saa painoa pois tilanne jotenkin "korjaantuu" itsestään parissa päivässä. Ihan järjetön taistelu ylipainoa vastaan!
Fyysistä voimaakin kyllä on eli kaikki ei ole pelkkää läskiä, mutta kun olen niin turvonnut. Paino on 72 kg ja pituutta 166 cm, ennen paino oli 57-64 kg.
Kommentit (127)
Ravitsemustaso vaikuttaa oleellisesti ikäihmisen terveyteen, toimintakykyyn ja kotona selviytymiseen. Laihtuminen, lihaskato ja vajaaravitsemus ovat ikääntyneillä ylipainoa huomattavasti yleisempiä ongelmia. Vanhuksen pieni ylipaino ei ole vaarallista – päinvastoin.
--- Tämä tieto Sydänliiton sivulta.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, että vaikka paino on pysynyt samana, vyötärö kasvaa.
Se johtuu siitä, että menetät lihasta samaa tahtia kuin keräät rasvaa. Se on terveyden kannalta erittäin haitallista ja asialle kannattaisi tehdä jotain.
Kuntosalilla treenaamaan. Soutulaitteella kun kiskoo niin ei panoa kerry 👍
Vierailija kirjoitti:
En kans ymmärrä mitään pitäisi tehdä. Nyt jo käyn salilla 2-3 krt viikossa, pyöräilen joka paikkaan (tosin ei kauppaan ole kuin reilu km) .hölkkään/kävelen 5 km 2-3 krt viikossa ja sitten vielä 1 krt viikossa omaa lajia. Karkkia en syö juurikaan, en herkuttele, mutta silti paino ei putoa eikä vyötärö kapene.
Sinun pitäisi syödä vähemmän kuin kulutat. Ihan tavallistakin ruokaa voi syödä liikaa. Lihominen ei vaadi karkkia ja toisaalta karkkia voi syödä (kohtuudella) myös laihduttaessa. Kokonaiskalorit ratkaisevat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kasvaa vaan lantionympärys ja kohta mennään jo yli metrin. Vyötärö alle 70 cm.
N45
On ihan mahdoton tehtävä pudottaa kiloja näin +40 tai siltä ainakin tuntuu. Lisäbonuksena vielä tämä kuluttava pikkulapsi arki, jatkuva sairastelu ja esivaihdevuodet. Ihan mahdoton yhtälö.
Teen painoilla treeniä aina kun ehdin(n. 30 min x 4 vko) liikun hyötyliikunnan, pyöräilen ja kävelen matkat, toki myös autolla paljon matkoja. Mutta uskon kehon olevan niin täynnä stressihormooneja valvomisesta(lapset herättelee) sairastelusta(ollaan lähes koko ajan jossain flunssassa tjms) ja kaikesta työ/ihmissuhde yms draamasta(vanhat vanhemmat yms) ettei keho päästä yhdestäkään kalorista irti jonka saa sisäänsä. Tuntuu, että tämä on sellainen noidankehä, joka ei enää tule ratkeamaan. Ja kyllä, jotain on tapahtunut hormoonitoiminnalle. Liekö jo esivaihdevuodet? Jos ei lapset herätä, herään muuten ja kaikki rasva kerääntyy vatsaan, hiukset ohenee ja rasvoittuu hetkessä.
Nuoret nauttikaa elämästänne! Kun tähän limboon ajautuu, se on menoa!😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että menetät lihasta samaa tahtia kuin keräät rasvaa. Se on terveyden kannalta erittäin haitallista ja asialle kannattaisi tehdä jotain.
Mutta minä teen jo parhaani. Käyn salilla kolme kertaa viikossa (ja treenaan kanssa, en seurustele), sekä kävelen joka päivä vähintään puoli tuntia (kolme kilometriä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lääkkeitä, kannattaa vilkaista, kuuluuko sivuvaikutuksiin painon nousu. Yllättävän moni lääke vaikuttaa aineenvaihduntaan.
Lääkäreiden välinpitämättömyyttä! Tuttuni sai lääkkeen ocd-oireisiin. Rauhoittava. Se lääke lihotti hänet kolminkertaiseksi. Olen yrittänyt tutulleni sanoa, että sanoo lääkärille, että lääke ei sovi ja se täytyy vaihtaa. Onhan se ihan kamalaa, kun terveys menee suuren ylipainon takia.
Miksi lääkäriä ei se ylipaino huoleta?
Miksi nykyään lääkärit ovat niin tyhmiä.
Koska lääke ei lihota. Jos lääkkeen sivuvaikutuksena on lihomisvaara, se mainitaan tuoteselosteessa. Silloin ainoa pätevä konsti on ruokavalion keventäminen, ja liikunta.
Naiset saattavat syyttää ylikiloistaan itsensä ulkopuolisia asioita vaikka todellinen kilojen kertymisen syy olisi syömisen ihanuus ja passiivisuus. Lääke ei siis itsessään ei lihota, mutta naishormonit saattavat lisätä soluissa nestettä. Se tuntuu turvotuksena.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009665740.html
Ota asioista selvää. Tietyt psyykenlääkkeet lisäävät tutkimusten mukaan ruokahalua ja muokkaavat suolistobakteereja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en tosiaan tajua mitä kehossa tapahtuu. Tuntuu ettei voisi syödä YHTÄÄN MITÄÄN. Jos söisi jatkuvasti 'normaaliin' tapaan 5 ateriaa kunnon ruokaa päivässä, painaisin varmasti 120 kg tällä hetkellä. Pakko välillä paastota ja silti kiloja kertyy!
Kuka syö "normaaliin" tapaan viisi ateriaa päivässä??? Kaksi riittää tai vähemmän, jos molemmat ateriat ovat kunnollisia tietenkin riippuen siitä mitä "kunnollinen" merkitsee.
5 ateriaa= aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Ei ole mitään mahdollisuutta syödä näin.
https://www.duodecimlehti.fi/duo92732
Psykoosilääkkeet voivat lihottaa merkittävästi jo ensimmäisten hoitoviikkojen aikana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kasvaa vaan lantionympärys ja kohta mennään jo yli metrin. Vyötärö alle 70 cm.
N45
Päärynävartalo on tutkitusti parempi kuin omena. Itse valitettavasti perinyt omenavatsan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä BMI 25 -> on lievä ylipaino.
Kaikki rajat vedetty alas, että saadaan tekosyy tunkea ihmisiin lääkettä puoliväkisin. Sama juttu verenpaineen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en tosiaan tajua mitä kehossa tapahtuu. Tuntuu ettei voisi syödä YHTÄÄN MITÄÄN. Jos söisi jatkuvasti 'normaaliin' tapaan 5 ateriaa kunnon ruokaa päivässä, painaisin varmasti 120 kg tällä hetkellä. Pakko välillä paastota ja silti kiloja kertyy!
Kuka syö "normaaliin" tapaan viisi ateriaa päivässä??? Kaksi riittää tai vähemmän, jos molemmat ateriat ovat kunnollisia tietenkin riippuen siitä mitä "kunnollinen" merkitsee.
5 ateriaa= aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Ei ole mitään mahdollisuutta syödä näin.
Joo nauratti erään vaikuttajan postaus jossa selitti, miten ei jätä koskaan aamupalaa välistä. No hyvä hänelle, mutta voisi myös rehellisesti kertoa jääkö muutama muu ateria sitten kuitenkin välistä?
Vierailija kirjoitti:
Mutta itse asiaan. Olen 52 v. nainen ja pituus 163 cm. Suomalaiset ovat aika lyhyitä ja meille monesti opetetaan jo koulussa, että peruskulutus on 2000-2200 kaloria.
Totuus on, että se on noin 1500 kaloria, joka tulee ihan hetkessä täyteen. Laihtuakseen pitäisi tiputtaa energiansaanti 1200 kaloriin.
Liikunta lisää hieman kulutusta, mutta se lisää myös nälkää, joten ollaan pattitilanteessa.
Helppoa normaalipainon säilyttäminen ei ole, mutta pitää edes tiedostaa tilanne.
Jos olet pidempi, niin tilanne on vähän helpompi.
Tuo peruskulutus on kyllä yksi suuri huijaus.
Ottakaa aasialaisnaisista mallia. He eivät lihota itseään, kun ikää tulee. Sirpakan sorjia keijukaisia, joilla on kepeä askel ja herttainen hymy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No suurin osa ihmisistä syö 4-5 kertaa päivässä. Jos poistuisit joskus äitisi kellarista ihmisten pariin, tietäisit tämän.
1-2 ateriaa päivässä riittää varmaankin passiivisille ihmisille, mutta liikkuvalle väestönosalle annoksista tulisi aika valtavia. Esim. mä syön tällä hetkellä 3500-4000 kcal päivässä ja jos sen yrittää koostaa edes semiterveellisestä ravinnosta eikä pelkästä mäkkiruuasta, siinä olisi melkoinen puputtaminen kahdella aterialla.
Ei tarvitse edes olla 40v. Mulla on ollut tällaistä ihan jo lapsesta asti. Enkä koskaan ole ollut hoikka. Vain syömällä kuin hiiri ja kävelemällä kokoajan paino putosi joskus normaaliin.
Itse jäti 42 vuotiaana kaiken sokerin ja herkut pois, kun huomasin että farkkujen tuumakoko oli noussut pykälällä. Yksi juttu oli, että lapset oli jo isompia ja työpäivien jälkeen aika kului taksikuskin hommissa: kärräät lapsia harrastuksesta toiseen. Pienempien lasten kanssa joutui olemaan koko ajan liikkeessä eli arkiliikuntaa oli enemmän. Stressaantuneena kiireestä annoskoot kasvoivat huomaamatta myös. Ja kirottu olkoon työpaikan kallis lounasbuffetti, jossa tuli aina syötyä liikaa. Lihasmassakin hupeni eli esim hauiksen tilalle tuli allit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä BMI 25 -> on lievä ylipaino.
BMI on lähinnä vitsi, se ei kerro mitään kehonkoostumuksesta ja rasvaprosentista. Jojolaihduttajilla se on kaukana kuvitellusta.
Kyllä se tavallisilla pulliaisilla kertoo hyvinkin paljon. Eri asia jos olen kunnon salilla kävijä, jolla on oikeasti tosi paljon lihaksia.