Hitto tätä painonnousua nelikymppisenä!
Nuorempana pysyin normaalipainossa kun vain liikuin ja söin normaalisti. No enpä enää. Olin jopa hoikka, kokoa XS/S. Nyt menee heittämällä M. Aina jos vähän saa painoa pois tilanne jotenkin "korjaantuu" itsestään parissa päivässä. Ihan järjetön taistelu ylipainoa vastaan!
Fyysistä voimaakin kyllä on eli kaikki ei ole pelkkää läskiä, mutta kun olen niin turvonnut. Paino on 72 kg ja pituutta 166 cm, ennen paino oli 57-64 kg.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla painonnousu alkoi korona-aikaan kun oli lockdown ja kuntosalille ei päässyt. Kiloja kertyi aluksi vain 6k, myöhemmin toiset 6kg. Näiti kiloja on pirun vaikea saada pois, vaikka olen edelleen normaalipainon ylärajoja hipoen eli BMI 27. Ennen koronaa minulla oli BMI 22.
Normaalipainon yläraja on BMI 25
Paitsi iäkkäiden kohdalla
Kuinka iäkkäiden?
Vierailija kirjoitti:
Naiset, lopettakaa välipalailu ja jatkuva syöminen.
mut ku nälkä
Vierailija kirjoitti:
Jos on lääkkeitä, kannattaa vilkaista, kuuluuko sivuvaikutuksiin painon nousu. Yllättävän moni lääke vaikuttaa aineenvaihduntaan.
Lääkäreiden välinpitämättömyyttä! Tuttuni sai lääkkeen ocd-oireisiin. Rauhoittava. Se lääke lihotti hänet kolminkertaiseksi. Olen yrittänyt tutulleni sanoa, että sanoo lääkärille, että lääke ei sovi ja se täytyy vaihtaa. Onhan se ihan kamalaa, kun terveys menee suuren ylipainon takia.
Miksi lääkäriä ei se ylipaino huoleta?
Miksi nykyään lääkärit ovat niin tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla painonnousu alkoi korona-aikaan kun oli lockdown ja kuntosalille ei päässyt. Kiloja kertyi aluksi vain 6k, myöhemmin toiset 6kg. Näiti kiloja on pirun vaikea saada pois, vaikka olen edelleen normaalipainon ylärajoja hipoen eli BMI 27. Ennen koronaa minulla oli BMI 22.
Normaalipainon yläraja on BMI 25
Paitsi iäkkäiden kohdalla
Kuinka iäkkäiden?
+60
Kyllä BMI 25 -> on lievä ylipaino.
Ikääntyessä pitää muuttaa ruoan määrää ja koostumusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lääkkeitä, kannattaa vilkaista, kuuluuko sivuvaikutuksiin painon nousu. Yllättävän moni lääke vaikuttaa aineenvaihduntaan.
Lääkäreiden välinpitämättömyyttä! Tuttuni sai lääkkeen ocd-oireisiin. Rauhoittava. Se lääke lihotti hänet kolminkertaiseksi. Olen yrittänyt tutulleni sanoa, että sanoo lääkärille, että lääke ei sovi ja se täytyy vaihtaa. Onhan se ihan kamalaa, kun terveys menee suuren ylipainon takia.
Koska lääke ei lihota. Jos lääkkeen sivuvaikutuksena on lihomisvaara, se mainitaan tuoteselosteessa. Silloin ainoa pätevä konsti on ruokavalion keventäminen, ja liikunta.
Naiset saattavat syyttää ylikiloistaan itsensä ulkopuolisia asioita vaikka todellinen kilojen kertymisen syy olisi syömisen ihanuus ja passiivisuus. Lääke ei siis itsessään ei lihota, mutta naishormonit saattavat lisätä soluissa nestettä. Se tuntuu turvotuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lääke ei lihota. Jos lääkkeen sivuvaikutuksena on lihomisvaara, se mainitaan tuoteselosteessa. Silloin ainoa pätevä konsti on ruokavalion keventäminen, ja liikunta.
Naiset saattavat syyttää ylikiloistaan itsensä ulkopuolisia asioita vaikka todellinen kilojen kertymisen syy olisi syömisen ihanuus ja passiivisuus. Lääke ei siis itsessään ei lihota, mutta naishormonit saattavat lisätä soluissa nestettä. Se tuntuu turvotuksena.
Sama se on ap n tapauksessa, viini- ja hiilaripöhö ei ole lihoamista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä BMI 25 -> on lievä ylipaino.
BMI on lähinnä vitsi, se ei kerro mitään kehonkoostumuksesta ja rasvaprosentista. Jojolaihduttajilla se on kaukana kuvitellusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei ole kenkään äiti, eikä hän voi tulla kenenkään kotiin valvomaan niitä elintapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko nyt ihan varmoja, ettei oo arkiliikunta vähentynyt salakavalasti tässä vuosien saatossa? Ja ruokailutottumukset pikkuisen muuttunut? Itse 45-vuotias nainen ja olen tosiaan itsekin kerännyt vähän kiloja, mutta tiedän tasan tarkkaan, että ne johtuvat noista edellämainituista. Lapsiperhekiireessä ajelen autolla paljon enemmän kuin aiemmin ja samaten tulee helposti syötyä ruokapöydässä oman annoksen lisäksi myös lapsen tähteet.
Siis syötkö lapsen limaiset tähteet? Kuvottavaa.
Miksi sinun lapsesi ovat limaisia? Etkö laita heitä koskaan pesulle? Minäkin syön välillä lasteni syömättä jääneet ruoat, eikä ö niissä mitään limaa ole. - eri.
Painoindeksi (engl. body mass index, BMI) on mitta-arvo, jonka avulla voidaan arvioida ihmisen painon ja pituuden suhdetta. Useimmin käytetyn kaavan mukainen painoindeksi on henkilön massa jaettuna pituuden neliöllä. Painoindeksin kehitti belgialainen Adolphe Quételet n. 1832–1835.[1] Sen korvaajaksi on ehdotettu vaihtoehtoisia painoindeksejä, jotka on tarkoitettu ottamaan paremmin huomioon ihmisten pituuserojen vaikutuksen painoon.
- Eli tämä indeksi on noin 200 vuotta vanha, ja silloin ihmiset eivät eläneet vanhoiksi. Siksi se soveltuu parhaiten alle 50-vuotiaiden seurantaan, jos siihenkään. Tätä ei ole tarkoitettu alun perin painonseurantaan.
Samassa veneessä ollaan. 45-vuotiaaksi olin jopa hoikka ja oli helppoa myös pysyä hoikkana 163cm/52kg. Nyt muutamassa vuodessa tullut 20kg lisää painoa. Ja se vaan pysyy, kuumia aaltojakin on joten vaihdevuodet ne tässä on syynä. Todella turhauttavaa.
Mitä suuhunsa pistää, on kaiken a ja o.
Sokerit vähiin ja rasvan laatu kohdilleen.Monet väittävät syövänsä terveellisesti, mutta eivät vaan halua myöntää, että ne kakut, karkit ja viinit kuuluvat aina vaan salaisiin paheisiin. Eikä aina edes salaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuttavasi on passiivisena tilanteen vietävissä ja se on lääkärien vika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko nyt ihan varmoja, ettei oo arkiliikunta vähentynyt salakavalasti tässä vuosien saatossa? Ja ruokailutottumukset pikkuisen muuttunut? Itse 45-vuotias nainen ja olen tosiaan itsekin kerännyt vähän kiloja, mutta tiedän tasan tarkkaan, että ne johtuvat noista edellämainituista. Lapsiperhekiireessä ajelen autolla paljon enemmän kuin aiemmin ja samaten tulee helposti syötyä ruokapöydässä oman annoksen lisäksi myös lapsen tähteet.
Siis syötkö lapsen limaiset tähteet? Kuvottavaa.
Miksi sinun lapsesi ovat limaisia? Etkö laita heitä koskaan pesulle? Minäkin syön välillä lasteni syömättä jääneet ruoat, eikä ö niissä mitään limaa ole. - eri.
hmm, miten lapsesi sitten syövät? Sormin? Suurin osa limasta valuu huomaamatta nielun kautta vatsaan joka päivä ja tätä kautta sitä on mm haarukassa tai lusikassa.
Ei keski-iässä ole mitään sen taianomaisempaa lihomisen suhteen kuin muissakaan ikäluokissa. Keskimäärin ihmisten kulutus vain tuppaa laskemaan, kun ikää tulee lisää. Ollaan vähemmän aktiivisia, liikuntaan vähemmän ja usein myös syödään enemmän. Opiskeluaikoina pankkitilin saldo on monille aika voimakas ruokailun kontrolloija.
Erityisesti naisilla, mutta toki myös miehillä, lihaskato vaikuttaa myös kulutukseen ja vastoin mammapalstojen yleisiä oletuksia, mitkään kävelyt tai jumpat eivät auta lihasmassan kasvattamisessa tai edes säilyttämisessä vaan se vaatii ihan kunnon voimatreeniä ja oikeaa ravintoa. Korkeampi lihasmassa auttaa pitämään kulutusta korkeampana.
Tänään ilta menee taas hyvän ruuan ja viinin parissa kun siitä saa kadehdittavia somekuvia?