Hitto tätä painonnousua nelikymppisenä!
Nuorempana pysyin normaalipainossa kun vain liikuin ja söin normaalisti. No enpä enää. Olin jopa hoikka, kokoa XS/S. Nyt menee heittämällä M. Aina jos vähän saa painoa pois tilanne jotenkin "korjaantuu" itsestään parissa päivässä. Ihan järjetön taistelu ylipainoa vastaan!
Fyysistä voimaakin kyllä on eli kaikki ei ole pelkkää läskiä, mutta kun olen niin turvonnut. Paino on 72 kg ja pituutta 166 cm, ennen paino oli 57-64 kg.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta itse asiaan. Olen 52 v. nainen ja pituus 163 cm. Suomalaiset ovat aika lyhyitä ja meille monesti opetetaan jo koulussa, että peruskulutus on 2000-2200 kaloria.
Totuus on, että se on noin 1500 kaloria, joka tulee ihan hetkessä täyteen. Laihtuakseen pitäisi tiputtaa energiansaanti 1200 kaloriin.
Liikunta lisää hieman kulutusta, mutta se lisää myös nälkää, joten ollaan pattitilanteessa.
Helppoa normaalipainon säilyttäminen ei ole, mutta pitää edes tiedostaa tilanne.
Jos olet pidempi, niin tilanne on vähän helpompi.
Toisaalta veikkaisin, että suurin osa näistä somessa 1200 kcal syövistä ihmisistä järkyttyisi, jos heidät pistettäisiin laitokseen, jossa heille tarjoiltaisiin oikeasti 1200 kcal edestä ruokaa päivässä.
Jos pyörii yhtään FB:n terveysryhmissä törmää päivittäin sairaalloisen lihaviin ihmisiin, jotka kuvittelevat syövänsä 1200 kcal (jostain syystä se on aina 1200 kcal) ja silti lihovat edelleen. Ei ole mitään syytä olettaa, että fysiikan lait jotenkin lakkaisivat pätemästä tämän yksilön kohdalla, vaan kyse on yksinkertaisisti joko osaamattomuudesta laskea kaloreita tai itselleen valehtelusta. Sinne päiväkirjaan merkataan suunnitellut ruuat, mutta sitten kun repsahdetaan, se perhepitsa ja jäätelöpönikkä jää merkkaamatta, koska ei haluta myöntää itselleenkään, että ollaan "mokattu".
Kaloriteoria on hyödyllinen perusmalli, mutta se yksinkertaistaa kehon toimintaa liikaa. Energiankulutus muuttuu painon, aktiivisuuden ja ruokavalion mukana, eikä kaikki ruoan energia imeydy samalla tavalla. Lisäksi ruoan laatu, kylläisyys, hormonit, uni ja stressi vaikuttavat syömiseen ja painon säätelyyn. Eli kaloritasapaino on todellinen ilmiö, mutta pelkkä kalorilaskenta ei selitä koko painonhallintaa.
Voi tsiisus! Lääkkeet vaikuttavat monella tavalla ja monissa on sivuvaikutuksena ruokahalun lisääntyminen, on ollut jo vuosikymmeniä esimerkiksi migreenilääkkeissä. Myös nälän ja kylläisyyden tuntemukset saattavat häiriintyä. Lähtökohtaisesti en kannata lääkkeitä mielialahäiriöihin (pois lukien vaikeat) tai lihavuuden hoitoon, näihinkin mainoksiin törmää jo kaupan ovilla.
Ja hyi olkoon tuota tapaa että syödään lasten ylijäänyt ruoka! Ymmärrän jos kaikille on varattu vaikka yksi kanan rintafile ja lapselle leikataan siitä osa ja joku syö loput mutta että närkityt palat lautaselta? Koiralle voisi ehkä antaa mutta ei äidille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa veneessä ollaan. 45-vuotiaaksi olin jopa hoikka ja oli helppoa myös pysyä hoikkana 163cm/52kg. Nyt muutamassa vuodessa tullut 20kg lisää painoa. Ja se vaan pysyy, kuumia aaltojakin on joten vaihdevuodet ne tässä on syynä. Todella turhauttavaa.
Ei ne kyllä itestään tuu. Se vaatii liikkumattomuutta ja ylisyömistä jo aika paljon et 20kg ylipainoa ja tiedän koska olen itse ollut suurimman osan elämästä ylipainoinen.
Itseasiassa ei vaadi ja tämä on varmaan syy, miksi niin monet uskovat kaikenlaiseen taikuuteen painonhallinta-asioissa.
Jos mennään ihan puhtaalla matematiikalla 20 kg lisää rasvaa tarkoittaa 140.000 kcal syömistä yli kulutuksen. Jos se jaetaan tasaisesti kolmelle vuodelle, se tarkoittaa 127 kcal ylimääräistä päivässä, mikä on esimerkiksi 20 g pähkinöitä, yksi ruispala (ilman päällysteitä), yksi iso banaani tai 100 g keitettyä riisiä, eli ei juuri mitään.
Lihominen ei sis todellakaan vaadi mitään mässäilyä vaan vain säännöllistä hiukan yli kulutuksensa syömistä vuosien ajan. Tästä seuraa, että ihmiset kuvittelevat syövänsä juuri niinkuin ennen ja ihmettelevät sitten, miksi lihovat.
Sama toimii sitten myös kulutuspuolella. Päivittäinen keskimääräinen askelmäärä laskee parilla tuhannella ja yksi treenikerta jää pois viikosta ja kalorivaikutus on samaa luokkaa ja silloin aletaan lihomaan, jos syöminen pysyy ennallaan. Tämä tapahtuu hyvin helposti esim. siinä vaiheessa, kun lapset kasvavat vaunulenkki-iästä harrastuskuskausikään ja sitten syytetään keski-ikää, hormoneita ja ties mitä horoskooppeja, vaikka syy on paljon yksinkertaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa veneessä ollaan. 45-vuotiaaksi olin jopa hoikka ja oli helppoa myös pysyä hoikkana 163cm/52kg. Nyt muutamassa vuodessa tullut 20kg lisää painoa. Ja se vaan pysyy, kuumia aaltojakin on joten vaihdevuodet ne tässä on syynä. Todella turhauttavaa.
Ei ne kyllä itestään tuu. Se vaatii liikkumattomuutta ja ylisyömistä jo aika paljon et 20kg ylipainoa ja tiedän koska olen itse ollut suurimman osan elämästä ylipainoinen.
Itseasiassa ei vaadi ja tämä on varmaan syy, miksi niin monet uskovat kaikenlaiseen taikuuteen painonhallinta-asioissa.
Jos mennään ihan puhtaalla matematiikalla 20 kg lisää rasvaa tarkoittaa 140.000 kcal syömistä yli kulutuksen. Jos se jaetaan tasaisesti kolmelle vuodelle, se tarkoittaa 127 kcal ylimääräistä päivässä, mikä on esimerkiksi 20 g pähkinöitä, yksi ruispala (ilman päällysteitä), yksi iso banaani tai 100 g keitettyä riisiä, eli ei juuri mitään.
Lihominen ei sis todellakaan vaadi mitään mässäilyä vaan vain säännöllistä hiukan yli kulutuksensa syömistä vuosien ajan. Tästä seuraa, että ihmiset kuvittelevat syövänsä juuri niinkuin ennen ja ihmettelevät sitten, miksi lihovat.
Sama toimii sitten myös kulutuspuolella. Päivittäinen keskimääräinen askelmäärä laskee parilla tuhannella ja yksi treenikerta jää pois viikosta ja kalorivaikutus on samaa luokkaa ja silloin aletaan lihomaan, jos syöminen pysyy ennallaan. Tämä tapahtuu hyvin helposti esim. siinä vaiheessa, kun lapset kasvavat vaunulenkki-iästä harrastuskuskausikään ja sitten syytetään keski-ikää, hormoneita ja ties mitä horoskooppeja, vaikka syy on paljon yksinkertaisempi.
No tuo on hidasta lihomista. Mutta jos lihominen alkaa hetkessä kun tulee 40v ikää niin sitä en oikeen usko. Ja kyllä, tiedän itse että jos karkkia vetää naamaan ja jos masentuneena samalla makaa vaan sängyssä niin paino nousee kyllä. Sitten jos jättää karkit pois ja koittaa liikkua niin kai se hitaasti laskeekin.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen pysyvää pätkäpaastoa illalla lopetat syömisen 21.00 ja taas kaloreita suuhun 13.00.
Aikaikkuna 8 h saat syödä ja 16h et syö. Tätä aikaikkunaa voit sitten itse säätää miten haluat.
Tätä voit sitten tuunata, jos ei paino tipu niin vähennä aikaa ja kun saat tavoite painon niin voit palata takaisin 16/8, sitten esim viikonloppuna voit syödä aamupalan joskus.
Tämä on pysyvä ratkaisu ja ei tarvitse laskea kaloreita.
En ikinä pystyisi syömään mitään enää kello 21. Olen jo sängyssä siihen aikaan. Illan viimeinen ateria on joskus 17 - 18. Aamulla on toisaalta aina nälkä, veto loppuisi äkkiä, jos pitäisi olla syömättä klo 13 saakka eli myöhäiseen lounasaikaan.
Jos yrität tuputtaa jotain pätkäpaastoa, niin miksi tuputat omia kellonaikojasi? Kaikki eivät valvo yöllä ja nuku pitkälle aamupäivään, kuten sinä.
Itselleni aamupala on päivän tärkein ja runsain ateria. Sen syön varhain. Lounas on kevyt, ja lounaan jälkeen on pieni iltapala. Näin pysyn virkeänä päivän ja energiaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Odottamalla odotan nyt niitä kommentteja joissa louskutetaan fysiikan laeista ja miten syömällä vähemmän kuin kuluttaa kyllä laihtuu. Niinhän se varmasti on, mutta mitä hiiren kulutusta tämä keho nyt harjoittaa? Älä syö mitään?
Ja saa arvailla onko sitä vuoroin säästöliekillä vai syökö liikaa ja älä syö näin vaan syö noin. Ei saakeli. ap
Palstan itseopinneiden asiantuntijoiden mukaan syömättä oleminen on väärin, koska häshtäg SÄÄSTÖLIEKKI!
Onko tässä ketjussa vain boomereita alapeukuttamassa kaikkea järkevää ja väittämässä joka v*tun asiassa vastaan? Kun en oikeasti tajua kuka nykyaikana vielä imuroi lasten lautaset omaan mahaan, yäk!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta itse asiaan. Olen 52 v. nainen ja pituus 163 cm. Suomalaiset ovat aika lyhyitä ja meille monesti opetetaan jo koulussa, että peruskulutus on 2000-2200 kaloria.
Totuus on, että se on noin 1500 kaloria, joka tulee ihan hetkessä täyteen. Laihtuakseen pitäisi tiputtaa energiansaanti 1200 kaloriin.
Liikunta lisää hieman kulutusta, mutta se lisää myös nälkää, joten ollaan pattitilanteessa.
Helppoa normaalipainon säilyttäminen ei ole, mutta pitää edes tiedostaa tilanne.
Jos olet pidempi, niin tilanne on vähän helpompi.
Toisaalta veikkaisin, että suurin osa näistä somessa 1200 kcal syövistä ihmisistä järkyttyisi, jos heidät pistettäisiin laitokseen, jossa heille tarjoiltaisiin oikeasti 1200 kcal edestä ruokaa päivässä.
Jos pyörii yhtään FB:n terveysryhmissä törmää päivittäin sairaalloisen lihaviin ihmisiin, jotka kuvittelevat syövänsä 1200 kcal (jostain syystä se on aina 1200 kcal) ja silti lihovat edelleen. Ei ole mitään syytä olettaa, että fysiikan lait jotenkin lakkaisivat pätemästä tämän yksilön kohdalla, vaan kyse on yksinkertaisisti joko osaamattomuudesta laskea kaloreita tai itselleen valehtelusta. Sinne päiväkirjaan merkataan suunnitellut ruuat, mutta sitten kun repsahdetaan, se perhepitsa ja jäätelöpönikkä jää merkkaamatta, koska ei haluta myöntää itselleenkään, että ollaan "mokattu".
Kaloriteoria on hyödyllinen perusmalli, mutta se yksinkertaistaa kehon toimintaa liikaa. Energiankulutus muuttuu painon, aktiivisuuden ja ruokavalion mukana, eikä kaikki ruoan energia imeydy samalla tavalla. Lisäksi ruoan laatu, kylläisyys, hormonit, uni ja stressi vaikuttavat syömiseen ja painon säätelyyn. Eli kaloritasapaino on todellinen ilmiö, mutta pelkkä kalorilaskenta ei selitä koko painonhallintaa.
Kalorit selittävät koko painonhallinnan. Väärinymmärrys tulee tyypillisesti siitä, että kuvitellaan sen jostain taulukosta löytyvän kulutuslukeman olevan jokin kosminen totuus ja pätevän jokaiseen ihmiseen jokaisessa tilanteessa.
Meillä kaikilla on oma peruskulutuksemme ja aktiivisuustasomme ja meidän pitää itse etsiä se kalorimäärä, millä paino käyttäytyy halutulla tavalla. Sitä laskurin arvausta voi pitää lähtökohtana, mutta jos paino ei lähde sillä laskuun (olettaen, että se oli tavoitteena) pitää joko vähentää syömistä tai lisätä kulutusta tavalla tai toisella.
Vika ei ole teoriassa, se ei yksinkertaista kehon toimintaa liiikaa, vaan vika on kalorinlaskijoissa, jotka eivät ymmärrä teoriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, että vaikka paino on pysynyt samana, vyötärö kasvaa.
Se johtuu siitä, että menetät lihasta samaa tahtia kuin keräät rasvaa. Se on terveyden kannalta erittäin haitallista ja asialle kannattaisi tehdä jotain.
Mutta minä teen jo parhaani. Käyn salilla kolme kertaa viikossa (ja treenaan kanssa, en seurustele), sekä kävelen joka päivä vähintään puoli tuntia (kolme kilometriä).
Jos salilla ei tule tuloksia, on kolme asiaa, joita voidaan tarkastella: treeni, ravinto ja palautuminen.
Miten treenaat? Vietkö sarjat failureen saakka, eli niin pitkälle, että paino pysähtyy kesken liikkeen, etkä saa viimeistä toistoa tehtyä loppuun tai 1-2 toiston päähän tästä. Jos et, tässä on todennäköisin syy. Treeni on liian kevyttä, että se antaisi keholle signaalia, että lihasta pitäisi kasvattaa, koska keho selviytyy siitä vallan mainiosti nykyisilläkin lihaksilla. Tällöin treeni on lähinnä kardiojumppaa, joka kuluttaa kyllä kaloreita, mutta paljoa muuta hyötyä siitä ei ole. Toki treenaamisessa on miljoona muutakin muuttujaa, mutta mutulla heittäisin, että tämä on keski-ikäisillä naisilla yleisin ongelma.
Jos painosi ei muutu, syöt kulutuksesi mukaan ja tämä on hyvä tilanne, jos et halua laihtua, vaan muuttaa kehonkoostumistasi. Varmista, että saat n. 2 g proteiinia per painokilo, koska tavoitteesi on kasvattaa lihasmassaa. Jos merkittävä osa proteiinistasi tulee kasvislähteistä, perehdy tarkemmin niiden aminohappokoostumuksiin, että saat oikeastti sellaista proteiinia, jota kehosi voi hyödyntää. Tällöin voi myös olla mielekästä tähdätä hiukan yli kahteen grammaan per painokilo.
Huolehdi unen määrästä ja laadusta. Huono nukkuminen vähentää kulutusta, syö lihasmassaa ja lisää rasvan määrää. Se ei luo energiaa tyhjästä, mutta ajaa kehon luomaan enemmin rasva- kuin lihaskudosta.
Nykypäivinä monet käyvät saleilla hieromassa enemmän kännykkää kuin hikoilemassa kunnolla ja sitten taivastellaan miksi paino nousee. Jonkun suklaapatukan nielemiseen menee pari kolme minuuttia, mutta sen polttamiseen salilla 30min - tunti tahdista riippuen jossain kardiovehkeessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sama toimii sitten myös kulutuspuolella. Päivittäinen keskimääräinen askelmäärä laskee parilla tuhannella ja yksi treenikerta jää pois viikosta"
Huomasin tämän konkreettisesti, kun muutin omakotitalosta kerrostaloon. Täällä tulee arkiliikuntaa niin vähän, että syömisiä piti karsia aivan radikaalisti. En tokikaan sitä ensin tajunnut, vaan vasta sitten, kun housut alkoivat kiristää vyötäröstä. Kerrostaloasujan pitää erikseen hakemalla hakea joka ikinen kulutettu aktiivikilokalori. Kun ei tarvitse tehdä yhtään mitään fyysistä arjessa selviytyäkseen, niin ei ole ihme, että vaa'an lukema kasvaa.
Muutto takaisin omakotitaloon toi hyötyliikuntaa lisää niin paljon, ettei enää tarvita päivittäisiä kahden tunnin juoksulenkkejä. Vähempi riittää.
Toisaalta liikunta ei ole painonhallinnassa yhtä kuin kulutetut kilokalorit. Se on paljon paljon muuta. Mitokondrioiden lisääntymistä ja tehostumista, lihasmassan ylläpitoa ja parhaimmillaan kasvattamista, lepoaineenvaihdunnan pitämistä riittävällä tasolla. Liikunnan merkitys on tosi paljon enemmän kuin vain se lukema, joka kertoo liikuntakerran aikana kulutetun energian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen pysyvää pätkäpaastoa illalla lopetat syömisen 21.00 ja taas kaloreita suuhun 13.00.
Aikaikkuna 8 h saat syödä ja 16h et syö. Tätä aikaikkunaa voit sitten itse säätää miten haluat.
Tätä voit sitten tuunata, jos ei paino tipu niin vähennä aikaa ja kun saat tavoite painon niin voit palata takaisin 16/8, sitten esim viikonloppuna voit syödä aamupalan joskus.
Tämä on pysyvä ratkaisu ja ei tarvitse laskea kaloreita.En ikinä pystyisi syömään mitään enää kello 21. Olen jo sängyssä siihen aikaan. Illan viimeinen ateria on joskus 17 - 18. Aamulla on toisaalta aina nälkä, veto loppuisi äkkiä, jos pitäisi olla syömättä klo 13 saakka eli myöhäiseen lounasaikaan.
Jos yrität tuputtaa jotain pätkäpaastoa, niin miksi tuputat omia kellonaikojasi? Kaikki eivät valvo yöllä ja nuku pitkälle aamupäivään, kuten sinä.
Itselleni aamupala on päivän tärkein ja runsain ateria. Sen syön varhain. Lounas on kevyt, ja lounaan jälkeen on pieni iltapala. Näin pysyn virkeänä päivän ja energiaa riittää.
"Itselleni aamupala on päivän tärkein ja runsain ateria"
Suoraan iltapaskoista opittu mantra, jolla katkaistaan se terveyttä eniten kohottava asia eli paasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, että vaikka paino on pysynyt samana, vyötärö kasvaa.
Se johtuu siitä, että menetät lihasta samaa tahtia kuin keräät rasvaa. Se on terveyden kannalta erittäin haitallista ja asialle kannattaisi tehdä jotain.
Mutta minä teen jo parhaani. Käyn salilla kolme kertaa viikossa (ja treenaan kanssa, en seurustele), sekä kävelen joka päivä vähintään puoli tuntia (kolme kilometriä).
Jos salilla ei tule tuloksia, on kolme asiaa, joita voidaan tarkastella: treeni, ravinto ja palautuminen.
Miten treenaat? Vietkö sarjat failureen saakka, eli niin pitkälle, että paino pysähtyy kesken liikkeen, etkä saa viimeistä toistoa tehtyä loppuun tai 1-2 toiston päähän tästä. Jos et, tässä on todennäköisin syy. Treeni on liian kevyttä, että se antaisi keholle signaalia, että lihasta pitäisi kasvattaa, koska keho selviytyy siitä vallan mainiosti nykyisilläkin lihaksilla. Tällöin treeni on lähinnä kardiojumppaa, joka kuluttaa kyllä kaloreita, mutta paljoa muuta hyötyä siitä ei ole. Toki treenaamisessa on miljoona muutakin muuttujaa, mutta mutulla heittäisin, että tämä on keski-ikäisillä naisilla yleisin ongelma.
Jos painosi ei muutu, syöt kulutuksesi mukaan ja tämä on hyvä tilanne, jos et halua laihtua, vaan muuttaa kehonkoostumistasi. Varmista, että saat n. 2 g proteiinia per painokilo, koska tavoitteesi on kasvattaa lihasmassaa. Jos merkittävä osa proteiinistasi tulee kasvislähteistä, perehdy tarkemmin niiden aminohappokoostumuksiin, että saat oikeastti sellaista proteiinia, jota kehosi voi hyödyntää. Tällöin voi myös olla mielekästä tähdätä hiukan yli kahteen grammaan per painokilo.
Huolehdi unen määrästä ja laadusta. Huono nukkuminen vähentää kulutusta, syö lihasmassaa ja lisää rasvan määrää. Se ei luo energiaa tyhjästä, mutta ajaa kehon luomaan enemmin rasva- kuin lihaskudosta.
Treenin täytyy olla nousujohteista eikä joka treenissä kannata edes failureen asti vetää. Lihas kyllä kehittyy, vaikkei sitä säpäleiksi laita joka kerta. Riittää, että saa joko painoja tai toistoja säännöllisesti lisättyä niin kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.duodecimlehti.fi/duo92732
Psykoosilääkkeet voivat lihottaa merkittävästi jo ensimmäisten hoitoviikkojen aikana
Psykoosilääkkeet lisäävät suurimmalla osalla käyttäjistä ruokahalua, mikä lisää syömistä, mistä seuraa painon nousu. Ei siinä sen suurempaa taikuutta ole. Jos joutuu käyttämään näitä lääkkeitä, pitäisi olla erityisen tarkka syömisessään.
Kuitenkin tässä on haaste, jonka lääkäritkin varmasti tunnistavat, eli ihmiset jotka tarvitsevat psykoosilääkeitä eivät välttämättä ole siinä tilanteessa, että kykenevät vaikkapa kalorilaskentaan tai että heidän kokonaishyvinvointinsa kannalta olisi edes järkevää ottaa siitä ylimääräistä stressiä. Todennäköisesti on järkevämpää hoitaa ensin henkisen puolen asiat edes jossain määrin kuntoon ja miettiä painoa sen jälkeen.
Kyllä ne lisäävät painoa vaikka syömiseen kiinnittäisi enemmän huomiota. Olen nähnyt tämän monen monituista kertaa potilaiden kohdalla. Ja se painonnousu voi olla pahimmillaan todella rajua, puhutaan kymmenistä kiloista. Kyse siis nimenomaan psyykenlääkkeistä jotka muuttavat suoliston mikrobistoa. Ei siis todellakaan pelkästään ole sitä että ruokahalu lisääntyy. Tästä on ihan tutkittuakin tietoa. Kuitenkin nuo lääkkeet voivat pelastaa henkiä joten se painonnousu jää siinä vaiheessa toissijaiseksi.
En osaa sanoa tarkemmin mikä ap:n tilanteessa voisi toimia parhaiten, mutta omasta kokemuksesta: Olen 44 ja hoikistunut vuoden alusta BMI 27 -> 23. Yksinkertaistettuna kevensin ruokavaliota (paljon kasviksia, marjoja, proteiinia, hyviä hiilareita kohtuullisesti, rasvaa sopivasti) Herkkuja syön 1-2 kertaa kuukaudessa kohtuudella. En syö valmisruokia, en juo mehuja, limuja enkä juuri alkoholiakaan, en käytä lisättyä sokeria missään. Liikun paljon ja salilla käyn 4 kertaa viikossa treenaamassa kovaa. Tämä elämäntapa ja ruokavalio nyt selvästi sopii minulle ja toimii hyvin. Jonkun mielestä liian askeettista, kurinalaista ja rankkaa, mutta itse tykkään tästä ja olo on todella hyvä ja energinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lääkkeitä, kannattaa vilkaista, kuuluuko sivuvaikutuksiin painon nousu. Yllättävän moni lääke vaikuttaa aineenvaihduntaan.
Lääkäreiden välinpitämättömyyttä! Tuttuni sai lääkkeen ocd-oireisiin. Rauhoittava. Se lääke lihotti hänet kolminkertaiseksi. Olen yrittänyt tutulleni sanoa, että sanoo lääkärille, että lääke ei sovi ja se täytyy vaihtaa. Onhan se ihan kamalaa, kun terveys menee suuren ylipainon takia.
Miksi lääkäriä ei se ylipaino huoleta?
Miksi nykyään lääkärit ovat niin tyhmiä.
Lääkäri ei ole kenkään äiti, eikä hän voi tulla kenenkään kotiin valvomaan niitä elintapoja.
Lääkärit eivät tiedä ravinnosta yhtään mitään. Tietävät vain lääkeitä, joita heidät on aivopesty tunkemaan ihmisille, millä maksimoidaan lääketeollisuuden voitot.
Nojoo. Tuntuu vaikeammalta mutta mietin että nuorena ei kyllä tullut samalla tavalla syötyä. Uni oli hyvää. Nyt olen 2-3 vuotta käynyt salilla 2 kertaa viikossa ja 2 kertaa viikossa aerobista. 10 000 askeleen päivätavoite. Liikun paljon, mutta paino on ollut sitkeässä. Parhaiten on auttanut lihasten lisääntyminen ja siinä parhaiten on auttanut yksinkertaisiin asioihin keskittyminen, kuten kyykky, toes to bar, leuanveto (no, nää ei tuu ikinä menemään puhtaasti mutta 3-4 kk jälkeen pääsin siihen että nousen ylös ja alas muutamia kertoja jotenkin).
Ja se että se paino pysyy siellä samoissa lukemissa tarpeeksi pitkään. On jotenkin herkkä nousemaan samoihin lukemiin kun laskee, jos ei seuraa. 6kk per kilo-kaksi, niin rupeaa pysymään.
Nyt yritän saada 56,5-57 kg pysymään seuraavat puoli vuotta. Siihen voisi jäädä. 170 cm pituutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on pysyvä ratkaisu ja ei tarvitse laskea kaloreita.En ikinä pystyisi syömään mitään enää kello 21. Olen jo sängyssä siihen aikaan. Illan viimeinen ateria on joskus 17 - 18. Aamulla on toisaalta aina nälkä, veto loppuisi äkkiä, jos pitäisi olla syömättä klo 13 saakka eli myöhäiseen lounasaikaan.
"Itselleni aamupala on päivän tärkein ja runsain ateria"
Suoraan iltapaskoista opittu mantra, jolla katkaistaan se terveyttä eniten kohottava asia eli paasto.
Ei, vaan oman kehon kuuntelua. Olen aina aamulla nälkäinen, ja illalla ei uppoa mikään ruoka. En pysty syömään illalla mitään. Ennemmin sanoisin tuota pätkäpaastoa opituksi mantraksi. Tuosta paaston tuputuksen viestistä käy selvästi ilmi, että sen on kirjoittanut iltavirkku tai jopa yökukkuja, joku, joka valvoo pikkutunneille asti. Iltavirkkuus on tutkitusti yhteydessä huonompaan terveyteen. On hyvä, jos jokin paasto toimii sen kompensoijana (mitä vähän epäilen...), mutta turha tuputtaa samaa kaikille.
Olen illasta aamuun syömättä 11 - 14 tuntia riippuen siitä, lähdenkö aamulenkille vai en. Jos teen aamulenkin, syön aamupalani vasta sen jälkeen. Laskin tuon tuntimäärän juuri äsken, sillä ei ole minulle mitään merkitystä.
Kehon kuuntelu on tärkeämpää kuin mikään ulkoa opittu, väkisin sovellettu syömis- ja unirytmi.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä ketjussa vain boomereita alapeukuttamassa kaikkea järkevää ja väittämässä joka v*tun asiassa vastaan? Kun en oikeasti tajua kuka nykyaikana vielä imuroi lasten lautaset omaan mahaan, yäk!
Miten se ruoka siinä lapsen lautasella muuttuu yllättäen jotenkin syömäkelvottomaksi? Mä voin hyvin syödä lapsen jämät, jos en ole täynnä tai jos ne ei nyt ole käynyt jossain lattialla siinä välissä. Jos en halua syödä jämiä, niin en syö.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, aivan kauheaa tämä lihominen. Pitäisikö alkaa kunnolla alkaa harrastaa voimaharjoittelua vai mikä on? Voimaa kyllä itsessään on reilusti. ap
Miten sulla voisi olla niin hurjasti voimaa, jos et tee lihaskuntotreeniä? Tämä "olen keskimääräistä lihaksikkaampi tekemättä mitään" on varmaan ihmisten yleisin harha.
No monet tekevät ruumiillista työtä. Esim nostelevat/kantavat raskaita taakkoja 8h päivittäin, ei silloin enää tarvitse mennä punttia nostamaan:)
Tämä on myös todella harhainen ajatus. Se fyysinen työ ei lisää lihaskuntoa tai voimaa juurikaan, paitsi jos säännöllisesti vaikka nostelet 25kg laastisäkkiä ylös alas samalla kyykäten kymmenen kerran sarjoissa. Tietysti se on sata kertaa parempi kuin istua kahdeksan tuntia päivässä, mutta fyysinen työ ei tuo merkittävästi lisää lihasvoimaa.
Ja nimenomaan fyysistä työtä tekevän olisi äärimmäisen tärkeää käydä salilla vahvistamassa lihaksia ja tekemässä vastaliikkeitä, ettei paikat hajoa. Itselläni on ollut fyysisen työn takia kaularangan välilevyn pullistuma jo neljä kertaa, koska olen ollut aivan liian laiska enkä ole käynyt salilla vahvistamassa niska-hartiaseutua, mikä olisi todella tärkeää, kun töissä nostetaan isoja painoja ja kurotellaan paljon ylös.
Aivan liikaa kuulee sitä "Ei tarvii salilla käydä, kun työpäivät nostelee kaikkea painavaa". Väärin, se on juuri päinvastoin.