Voiko taloyhtiö toimia ilman huoltoyhtiötä?
Asun rivitalossa jossa yksi ihminen haluaa irtisanoa huoltoyhtiön sopimuksen säästösyistä.
Hänen mukaan tarvittavat työt voidaan hoitaa asukkaiden kesken.
Eikö huoltoyhtiö hoida ovien avaamiset jne?
Voiko tällainen toimia? Tai asuuko joku yhtiössä jossa ei ole huoltoyhtiötä?
Olen kiinnostanut kuulemaan kokemuksia.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että voi toimia. Kuka tekee huollot? Soittaako jokainen vain sitten putkimiehelle ym ja maksaa itse? Kuka avaa ovet, kolaa ja hiekottaa parkkipaikat ja pihat ym. Kyllä jonkin huoltopäivystyksen tarvii.
Tätä päivystystä pohdin itsekin.
En ymmärrä kuinka tuollainen järjestely voisi toimia. Ap
Minä olen kohta neljäkymmentä vuotta asunut taloyhtiöissä joissa ei ole huoltosopimusta. Toimii hyvin
Kuka teillä tekee lumityöt ja huoltaa ja tarkastaa katot, rännit ym. Kuka avaa ovet, jos avain jää?
Meidän taloyhtiössä on pari yleisavainta, toinen niistä on meillä ja toinen jollakin toisella osakkaalla, jotka ovat paljon kotona. Esimerkiksi minä teen etätöitä parina arkipäivänä viikossa, miehellä on arkivapaita, kun on vuorotyössä ja viikonloppuisin on useimmiten joku paikalla. Taloyhtiömme on suht pieni, alle 10 asuntoa, niin ei niitä avaimen antamisia ole kuin muutaman kerran vuodessa. Tästä systeemistä ei koidu kustannuksia kellekään.
Tämä on meillä poissuljettu. Avain pakko olla ulkopuolisella. Ap.
Riippuu siitä mitä ihmiset ovat valmiita tekemään. Meillä oli kerrostalossa siivousvuorot. En ole ikinä asunut niin siistissä talossa. Kukaan ei sotkenut.
Koirien ja omat jalat pyyhittiin alaovella yms.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että voi toimia. Kuka tekee huollot? Soittaako jokainen vain sitten putkimiehelle ym ja maksaa itse? Kuka avaa ovet, kolaa ja hiekottaa parkkipaikat ja pihat ym. Kyllä jonkin huoltopäivystyksen tarvii.
Voi toimia ja toimiikin monessa paikassa.
Pihatyöt, ovien avaamiset yms. kuuluvat sitten asukkaille itselleen.
Jos tarvitaan huoltoa, niin se tilataan. Maksaja on sitten joko taloyhtiö tai asukas. Riippuen siitä mitä korjataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kohta neljäkymmentä vuotta asunut taloyhtiöissä joissa ei ole huoltosopimusta. Toimii hyvin
Kuka teillä tekee lumityöt ja huoltaa ja tarkastaa katot, rännit ym. Kuka avaa ovet, jos avain jää?
Meidän taloyhtiössä on pari yleisavainta, toinen niistä on meillä ja toinen jollakin toisella osakkaalla, jotka ovat paljon kotona. Esimerkiksi minä teen etätöitä parina arkipäivänä viikossa, miehellä on arkivapaita, kun on vuorotyössä ja viikonloppuisin on useimmiten joku paikalla. Taloyhtiömme on suht pieni, alle 10 asuntoa, niin ei niitä avaimen antamisia ole kuin muutaman kerran vuodessa. Tästä systeemistä ei koidu kustannuksia kellekään.
Jätä vara-avain sukulaiselle tai ystävälle.
Meillä alkoi rinteestä valumaan eräänä keväänä vettä siihen malliin, että uhkasi tulla muutamaan asuntoon. Koskaan aiemmin ei ollut kuulemma niin tulvehtinut. Piha oli jäässä ja vesi ei kerta kaikkiaan päässyt menemään sadevesikaivoihin.
Huoltoyhtiö kipaisi nopsaan laittamassa lämmityskaapelit sopiviin kohtiin ja tulvehtiminen loppui siihen.
Mites tuommoinen yllättävä tilanne (toki harvinainen) sujuisi OT-huollolta? Ovat myös sulatelleet jyrkähköjä rappusia jääpolanteista vapaiksi.
Samalla tavalla kuin omakotitaloasujakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitaan huoltoa, niin se tilataan. Maksaja on sitten joko taloyhtiö tai asukas. Riippuen siitä mitä korjataan.
Vastuunjakotaulukosta katsotaan kumpi korvaa, asukas vai taloyhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka ovat kotona?
Ei täysin ilman huoltoa pysty toimimaan. Viheralueiden hoito, eli mahdollinen nurmikon leikkuu ja lumien poisto talvisin voidaan tehdä asukasvoimin. Tosin tämä ei tule toimimaan kovin isossa yhtiössä, missä hoidettavaa on paljon. Tässäkin on sellainen hauskuus, ketään asukasta ei saa pakottaa hommaan, se perustuu vapaaehtoisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskekaa kulut kuukautta ja asuntoa kohti. Ne mitkä huoltoyhtiöstä koituu. Meillä ainoa oikea ratkaisu on huoltoyhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka ovat kotona?
Ja kykenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuunjakotaulukosta katsotaan kumpi korvaa, asukas vai taloyhtiö.
Näin juuri.
Tosin riitoja tuollaisessa saadaan. Kytätään kuka tekee mitäkin, kuka maksoi ja mitä. Onko varmasti kaikki samassa asemassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka ovat kotona?
Ja kykenevät.
Paperilla toimii. Ei muuten. En suosittele tuollaista järjestelyä.
En rupeaisi moiseen, ei ole yhdenvertaista.
Asukkaat hoitaa monessa yhtiössä itse lumenluonnit, pihasiivoukset, räystäät ja rännit (toki palveluita voi ostaa yksittäinkin)... Näissä vaan pitää olla samalla innolla kaikkien mukana, että jos jalka on murtunut, niin hommat hoidetaan omalla viikolla tavalla tai toisella.
Oven avaukseen valitaan joku toinen asukas, suht usein se on puheenjohtaja. Tai sitten ostaa vaan sen palvelun huoltofirmalta.
Meillä yrittivät tuota, mutta mä muiden muassa sanoin heti, että ei tule onnistumaan. Mulla on jo nyt tarpeeksi ongelmia liikkumisen kanssa, niin miten ihmeessä mä sitten saisin huolto-osuuteni hoidettua. Sitten tää pihisälli vielä ehdotti, että voisin muuttaa pois. Johonkin "esteettömään ratkaisuun".
Tää sälli on semmoinen puuhapete itse, joka vähän juosten kusten tekee kaiken ja valittaa. Hän ei ole saanut kannatusta ehdotuksilleen. Nyt se sitten ravaa tuolla huoltofirman perässä, kun tekevät esim lumitöitä aamulla kello viisi.. ja neuvoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka ovat kotona?
Se kuuluisa joku.
Omakotitalossa on helpompaa kuin useamman asunnon osakeyhtiössä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä alkoi rinteestä valumaan eräänä keväänä vettä siihen malliin, että uhkasi tulla muutamaan asuntoon. Koskaan aiemmin ei ollut kuulemma niin tulvehtinut. Piha oli jäässä ja vesi ei kerta kaikkiaan päässyt menemään sadevesikaivoihin.
Huoltoyhtiö kipaisi nopsaan laittamassa lämmityskaapelit sopiviin kohtiin ja tulvehtiminen loppui siihen.
Mites tuommoinen yllättävä tilanne (toki harvinainen) sujuisi OT-huollolta? Ovat myös sulatelleet jyrkähköjä rappusia jääpolanteista vapaiksi.
Käytit kahteen kertaan sanaa tulvehtia. Jotenkin pisti silmään ja korvaankin, kun luin ääneen. Onko se oikea sana vai keksitkö vahingossa moisen muodon. ;D
Asun rivarissa jossa ei ole huoltoyhtiötä. Rännit putsataan talkoilla kerran vuodessa tai parissa. Lumitöitä tehdään yhdessä. Yhteiset nurmikot leikataan, kuka ensin ehtii. Jos putki pamahtaa tai tulee muuta äkillistä tai ei niin äkillistä soitetaan alan ammattilainen paikalle, joka korjaa. Ei sitä huoltoyhtiötä väliin tarvita.
Iso säästö taloyhtiölle.
No meidän taloyhtiössä ei ole huoltofirmaa. 15 asuntoa. Ei ole ensimmäinen asunto jonka omistan eikä huoltofirmaa ole. Mitä haluat tietää?
Olen samaa mieltä. Kannattaa katsoa tarkkaan, että huoltoyhtiö ja isännöinti on remmissä.