Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko taloyhtiö toimia ilman huoltoyhtiötä?

Vierailija
27.09.2026 |

Asun rivitalossa jossa yksi ihminen haluaa irtisanoa huoltoyhtiön sopimuksen säästösyistä.

Hänen mukaan tarvittavat työt voidaan hoitaa asukkaiden kesken.

Eikö huoltoyhtiö hoida ovien avaamiset jne? 

Voiko tällainen toimia? Tai asuuko joku yhtiössä jossa ei ole huoltoyhtiötä?

Olen kiinnostanut kuulemaan kokemuksia.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hankkia oveen älylukko, jos oven avaaminen on suurin tarve huoltoyhtiön käytölle.

Höpö höpö. Taloyhtiön hallituksen jäsenillä esimerkiksi voi olla sovitusti yleisavaimia käytössään.

Kova luotto hallituksen jäseniin, mä en antaisi asuntooni avainta kenellekään tommoselle.

Ei sinulla siellä asuntolassa taida tarvetta moiseen olla. Hoitajat avaavat sinulle oven.

Vierailija
42/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii oikein mainiosti meillä. Lumityöt ja huoltotyöt tilataan tarvittaessa palveluntarjoajilta.

Entä äkilliset päivystyksenä tehtävät toimet? Sehän maksaa todella paljon. Entä vakuutukset? 

Ei huoltoyhtiön kautta vakuutuksia tule, kyllä ne pitää itse osata ottaa. Eikä ne huoltoyhtiössä mitään ylijumalia ole, jos joku iso vesivahinko tms merkittävä juttu tapahtuu, ihan samalla lailla ne soittaa palokunnan tai oikean putkiliikkeen päivystykseen niinkuin muutkin kuolevaiset.

Tarkoitan tapaturmavakuutusta.

Taidat olla vähän jälkeenjäänyt.

Ei kaikki saa tapaturmavakuutusta tai sairausvakuutusta. Eli silloin asukkaat eriarvoisessa asemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii oikein mainiosti meillä. Lumityöt ja huoltotyöt tilataan tarvittaessa palveluntarjoajilta.

Entä äkilliset päivystyksenä tehtävät toimet? Sehän maksaa todella paljon. Entä vakuutukset? 

Vakuutukset on tietenkin kunnossa taloyhtiöllä ja osakkaat vastaavat omista vakuutuksistaan. Äkillisessä avun tarpeessa soitetaan sovitulle palveluntarjoajalle. Halvempaa se on kuin huoltoyhtiön jatkuva sopimus.

Teillä on siis asukkaille tapaturvavakuutus? Ap

No yritä nyt edes alkeellisesti perehtyä taloyhtiön vakuutuksiin, niihin voi tietysti sisällyttää kaikkia talkoisiin osallistujia koskevan talkoovakuutuksen.

Vierailija
44/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan vuorot lumitöihin ja ostetaan tarvittaessa palvelu lukkosepältä. Äkkiä laskee maksut.

Vierailija
45/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huoltoyhtiötä tarvita, mutta huoltoa tarvitsevat asiat on kuitenkin hoidettava. Tällöin tämä työllistää taloyhtiön hallitusta tai tehtävään valtuutettua, joka joutuu työn tekemään itse, muuten järjestämään tai kilpailuttamaan tekijät. Toisaalta huoltoyhtiöilläkään ei välttämättä ole kaikkea tietotaitoa, joten hekin voi käyttää alihankkijoita, mutta tilaajan ei tarvitse siitä murehtia.

Vierailija
46/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan voi jos ei kuspäitä yhtiössä. Alalla työskentelevänä olen kuullut surullisia juttuja huoltojen laiminlyönneistä ja aurausvuoro tappeluista, kolataan lumet naapurin auton eteen jne.

Vierailija
47/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutukset on tietenkin kunnossa taloyhtiöllä ja osakkaat vastaavat omista vakuutuksistaan. Äkillisessä avun tarpeessa soitetaan sovitulle palveluntarjoajalle. Halvempaa se on kuin huoltoyhtiön jatkuva sopimus.

No yritä nyt edes alkeellisesti perehtyä taloyhtiön vakuutuksiin, niihin voi tietysti sisällyttää kaikkia talkoisiin osallistujia koskevan talkoovakuutuksen.

Tuo koskee talkoita. Mitä jos joku liukastuu piha-alueella? 

Vierailija
48/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dissaat toista vaikka et itse edes ymmärrä mitä talkoovakuutus kattaa. Not cool. 

Vierailija
49/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan voi jos ei kuspäitä yhtiössä. Alalla työskentelevänä olen kuullut surullisia juttuja huoltojen laiminlyönneistä ja aurausvuoro tappeluista, kolataan lumet naapurin auton eteen jne.

Tämä mietityttää. Yhtiössä asuu ihmisiä jotka eivät tee mitään. Ap.

Vierailija
50/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asukkaan tuttava liukastuu pihalla ja vammautuu, niin mikä taho korvaa? Eikö tuo ole huoltoyhtiön vastuulla?

Vierailija
51/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä mietityttää. Yhtiössä asuu ihmisiä jotka eivät tee mitään. Ap.

Asukkaat vaihtuvat myös välillä. Kiva kun tulee lottopotti ja pääsee tekemisiin kunnon mulqvistin kanssa.

Vierailija
52/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta kinaatte siivous- , talkoo- ja lumityövuoroista...

Vierailija
53/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asukkaan tuttava liukastuu pihalla ja vammautuu, niin mikä taho korvaa? Eikö tuo ole huoltoyhtiön vastuulla?

Tämäkin mietityttää!

Kertokaa viisaammat. Ap.

Vierailija
54/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni taloyhtiössä (seitsemän erillistaloa) ei ole koskaan ollut huoltoyhtiötä.

Isännöinti ja isompien kulkuväylien auraus ostetaan ulkoa, muuten kaikki hoidetaan asukkaiden kesken. Ovien avauksen osalta ei ole mitään yhteistä käytäntöä, mutta esim. vanhempieni vara-avain on naapurilla. 

Vierailija
55/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksetaan naapuripariskunnalle huollosta ja siivouksesta. Näin on toiminut jo 20 vuotta. 

Vierailija
56/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni taloyhtiö. Ei ole järkevää että olisi huoltoyhtiö. Hommat hoidetaan itse. Mitä ihmeellistä tässä on?

Vierailija
57/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen on järjestettävä liukkaudentorjunta. Jos joku liukastuu ja katkoo luitaan tutkitaan onko hiekoitettu ja myös kaatuneen jalkineet. Niilläkin on merkitystä, kun ratkotaan korvaajaa. 

Eikä ole mitenkään yksiselitteistä, että huoltoyhtiö on korvausvelvollinen täysmääräisesti. Pahimpina jää/sadekelipäivinä hiekkaa joutuu kylvämään monta kertaa vuorokaudessa, eikä sekään riitä.

Tuurilla ja kävelijöiden huolellisuudella on merkitystä.

Vierailija
58/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valitettavasti tommosia rivareita on ja ne kyllä kannattaa välttää. Kiertävillä asukastalonmiehillä hoidetaan pihan kolaamiset ja nurmikot ja ei kyllä itseä kiinnosta pätkääkään naapureiden kulkureittien kolaukset yms.

Vierailija
59/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni taloyhtiö. Ei ole järkevää että olisi huoltoyhtiö. Hommat hoidetaan itse. Mitä ihmeellistä tässä on?

Todellisessa elämässä asukastoiminen huolto on kinkkinen juttu. Kaiketi menee niin, että muutamat tekevät ja loput nauttivat edullisimmista hoitovastikkeista tekemättä mitään.

Vuokralaisten, jos sattuu asumaan ei tarvitse tehdä mitään ja vuokraisäntä ei sieltä matkojen takaa ilmaannu kolaamaan.

Vierailija
60/92 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että voi toimia. Kuka tekee huollot? Soittaako jokainen vain sitten putkimiehelle ym ja maksaa itse? Kuka avaa ovet, kolaa ja hiekottaa parkkipaikat ja pihat ym. Kyllä jonkin huoltopäivystyksen tarvii. 

Tätä päivystystä pohdin itsekin.

En ymmärrä kuinka tuollainen järjestely voisi toimia. Ap

Minä olen kohta neljäkymmentä vuotta asunut taloyhtiöissä joissa ei ole huoltosopimusta. Toimii hyvin

Kuka teillä tekee lumityöt ja huoltaa ja tarkastaa katot, rännit ym. Kuka avaa ovet, jos avain jää? 

Meidän taloyhtiössä on pari yleisavainta, toinen niistä on meillä ja toinen jollakin toisella osakkaalla, jotka ovat paljon kotona. Esimerkiksi minä teen etätöitä parina arkipäivänä viikossa, miehellä on arkivapaita, kun on vuorotyössä ja viikonloppuisin on useimmiten joku paikalla. Taloyhtiömme on suht pieni, alle 10 asuntoa, niin ei niitä avaimen antamisia ole kuin muutaman kerran vuodessa. Tästä systeemistä ei koidu kustannuksia kellekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan