Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko taloyhtiö toimia ilman huoltoyhtiötä?

Vierailija
27.09.2026 |

Asun rivitalossa jossa yksi ihminen haluaa irtisanoa huoltoyhtiön sopimuksen säästösyistä.

Hänen mukaan tarvittavat työt voidaan hoitaa asukkaiden kesken.

Eikö huoltoyhtiö hoida ovien avaamiset jne? 

Voiko tällainen toimia? Tai asuuko joku yhtiössä jossa ei ole huoltoyhtiötä?

Olen kiinnostanut kuulemaan kokemuksia.

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni pieni rivitalo ja paritalo Oy on ilman ammatti-isännöintiä ja huoltoyhtiötä. Koska taloyhtiö on osakeyhtiö, tietyt paperit siitä pitää lain mukaan tehdä, mutta huoltoyhtiön käyttö on täysin vapaaehtoista.

Kannattaa ottaa huomioon, että Yhtiöllä on kuitenkin alueen kunnossapito vastuu, joka monesti huoltoyhtiölle ulkoistetaan. Eli jos joku yhtiön pihalla liukastuu ja teloo itsensä, eikä kunnossapitoa kukaan ole tehnyt, lasku tulee osakkaille.

Taloyhtiöllä on vakuutukset, ei osakkaat henkilökohtaisesti vastaa.

Vierailija
102/111 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että voi toimia. Kuka tekee huollot? Soittaako jokainen vain sitten putkimiehelle ym ja maksaa itse? Kuka avaa ovet, kolaa ja hiekottaa parkkipaikat ja pihat ym. Kyllä jonkin huoltopäivystyksen tarvii. 

Tätä päivystystä pohdin itsekin.

En ymmärrä kuinka tuollainen järjestely voisi toimia. Ap

Minä olen kohta neljäkymmentä vuotta asunut taloyhtiöissä joissa ei ole huoltosopimusta. Toimii hyvin

Kuka teillä tekee lumityöt ja huoltaa ja tarkastaa katot, rännit ym. Kuka avaa ovet, jos avain jää? 

Palvelurittäjältä voi tilata tietyn suorituksen, kuten lumityöt, ei siihen tarvita kallista huoltoyhtiötä. Meidän yhtiössä hoidettiin kattohommat talkoilla ja yleisavain oli sovitulla asukkaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että voi toimia. Kuka tekee huollot? Soittaako jokainen vain sitten putkimiehelle ym ja maksaa itse? Kuka avaa ovet, kolaa ja hiekottaa parkkipaikat ja pihat ym. Kyllä jonkin huoltopäivystyksen tarvii. 

Tätä päivystystä pohdin itsekin.

En ymmärrä kuinka tuollainen järjestely voisi toimia. Ap

Minä olen kohta neljäkymmentä vuotta asunut taloyhtiöissä joissa ei ole huoltosopimusta. Toimii hyvin

Ok kerrotko lisää?

Millainen vakuutus on ja mitä se maksaa teille? 

Kuka avaa oven jos joku jää lukkojen taakse? 

Kuka avaa viemärit, tai hoitaa äkilliset ongelmat?

Miten voi olla vaikeata. Asukkaaltakin voi edellyttää jonkinlaista omatoimisuutta. Tilataan putkimies ja lasku isännöitsijälle tai maksetaan itse ja peritään myöhemmin yhtiöltä.

Vierailija
104/111 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia superihmisiä omakotitalossa asuvat ovat, kun joutuvat itse tekemään nämä asiat, jotka tuntuvat olevan osakeyhtiössä asuvalle mahdottomia?

Se on se juttu, mikä erottaa yhtiöasumisen ja omakotitalon. Kaikki on tehtävä ja maksettava itse, mutta oma valinta.

Vierailija
105/111 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii oikein mainiosti meillä. Lumityöt ja huoltotyöt tilataan tarvittaessa palveluntarjoajilta.

Entä äkilliset päivystyksenä tehtävät toimet? Sehän maksaa todella paljon. Entä vakuutukset? 

Ei huoltoyhtiön kautta vakuutuksia tule, kyllä ne pitää itse osata ottaa. Eikä ne huoltoyhtiössä mitään ylijumalia ole, jos joku iso vesivahinko tms merkittävä juttu tapahtuu, ihan samalla lailla ne soittaa palokunnan tai oikean putkiliikkeen päivystykseen niinkuin muutkin kuolevaiset.

Tarkoitan tapaturmavakuutusta.

Mikä tapaturmavakuutus? Taloyhtiön vakuutuksissa on varmaan myös vastuuvakuutus.

Vierailija
106/111 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia superihmisiä omakotitalossa asuvat ovat, kun joutuvat itse tekemään nämä asiat, jotka tuntuvat olevan osakeyhtiössä asuvalle mahdottomia?

Taloyhtiöllä on enemmän yleensä enemmän siivottavaa, kolattavaa ja huollettavaa pinta-alaa kuin omakotitalossa asuvalla. Tietty jo on vain muutaman asunnon yhtiö, ja siellä reippaita ja osaavia joka taloudessa, huoltoyhtiön hommat voidaan tehdä talkoilla ja jopa isännöitsijä valita osakkaiden keskuudesta.

Vierailija
107/111 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hankkia oveen älylukko, jos oven avaaminen on suurin tarve huoltoyhtiön käytölle.

Höpö höpö. Taloyhtiön hallituksen jäsenillä esimerkiksi voi olla sovitusti yleisavaimia käytössään.

Olen yhden taloyhtiön hallituksessa, eikä kukaan meidän hallituksen jäsenistä huoli yleisavainta. Se olisi loputon riesa ja ennen pitkää joku vainoharhainen asukas saisi päähänsä, että hänen asunnossaan on käyty yleisavaimella. 

Vierailija
108/111 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen taloyhtiön hallituksen pj tässä. Ei huoltoyhtiötä. Ainoastaan tilintarkastus tilataan vuosittain ulkopuolelta. Hyvin toimii. Ne huollot, jotka voidaan niin tehdään itse ja muutoin tilataan tarvittaessa ulkopuolelta. Tässä on muutama paritalo ja molemmat talot hoitavat oman pihansa/parkkipaikkansa. Yleisavain kahdella eri hallituksen jäsenellä. Ei ole kertaakaan kukaan sitä tullut kysymään eikä sitä itsekään juuri edes muista että se on meillä jemmassa. Remonttien valvonta on ollut aiemmin varmaan vähän mitä sattuu mut siinäkin on nyt skarpattu. Jos tähän muuttaisi joku hankala ihminen niin voisi tulla ongelmia, mutta toistaiseksi on mennyt todella hyvin ja vastike on ihanan pieni.  Meillä kyllä on se etuna, ettei ole kaikkien talojen yhteistä parkkipaikkaa tai isoja piha-alueita. Jokainen asukas hoitaa oman talonsa edustan.  

Vierailija
109/111 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no kuka kolaa ja hiekottaa omakotialossa? 

Vierailija
110/111 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa on vain yksi osakas joka hoitaa rivitalossa useita ja kokemukseni mukaan aina joku tai jotkin luistavat vuorostaan lumityöt liukkaudentorjunta yhteisten alueiden nurmikon leikkuu  harvoin onnistuu.

Vierailija
111/111 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on taas tyhjästä juttu tehty.

Hyvin on ilman huoltoyhtiötä toimeen tultu vuodesta 1995.

Osakkaat on keskenään sopineet miten hommat hoidetaan ja kun ei ole ihan kädetöntä porukkaa niin kaikki on toiminut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme