Voiko taloyhtiö toimia ilman huoltoyhtiötä?
Asun rivitalossa jossa yksi ihminen haluaa irtisanoa huoltoyhtiön sopimuksen säästösyistä.
Hänen mukaan tarvittavat työt voidaan hoitaa asukkaiden kesken.
Eikö huoltoyhtiö hoida ovien avaamiset jne?
Voiko tällainen toimia? Tai asuuko joku yhtiössä jossa ei ole huoltoyhtiötä?
Olen kiinnostanut kuulemaan kokemuksia.
Kommentit (92)
Minkälaisia säästöjä kertyy/huoneisto/kuukausi? Toki huoneistot ovat erikokoisia, joten säästöt ovat eri suuruisia.
Taloyhtiöissä on vielä toimitettava lämmönkulutukset kaukolämpöyhtiöille, mikäli kaukolämpö on käytössä. Vakuutukset, sähköt lisäksi.
Ja kirjanpito, sekä tilinpäätös on hoidettava asianmukaisesti. Tilintarkastajalla on pätevyysvaatimus, riippuen yhtiön koosta.
Minkälaisia superihmisiä omakotitalossa asuvat ovat, kun joutuvat itse tekemään nämä asiat, jotka tuntuvat olevan osakeyhtiössä asuvalle mahdottomia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että voi toimia. Kuka tekee huollot? Soittaako jokainen vain sitten putkimiehelle ym ja maksaa itse? Kuka avaa ovet, kolaa ja hiekottaa parkkipaikat ja pihat ym. Kyllä jonkin huoltopäivystyksen tarvii.
Tätä päivystystä pohdin itsekin.
En ymmärrä kuinka tuollainen järjestely voisi toimia. Ap
Minä olen kohta neljäkymmentä vuotta asunut taloyhtiöissä joissa ei ole huoltosopimusta. Toimii hyvin
Kuka teillä tekee lumityöt ja huoltaa ja tarkastaa katot, rännit ym. Kuka avaa ovet, jos avain jää?
Olen eri mutta meilläkään ei ole huoltosopimusta. Teemme itse puhdistustyöt ja muutkin työt. Katon tarkistaa kattofirma viiden vuoden välein. Yleisavain on taloyhtiön puheenjohtajalla, koska on eläkeläinen. Jos hän lähtee lomalle, avain menee jollekin hallituksen jäsenelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii oikein mainiosti meillä. Lumityöt ja huoltotyöt tilataan tarvittaessa palveluntarjoajilta.
Entä äkilliset päivystyksenä tehtävät toimet? Sehän maksaa todella paljon. Entä vakuutukset?
Vakuutukset on tietenkin kunnossa taloyhtiöllä ja osakkaat vastaavat omista vakuutuksistaan. Äkillisessä avun tarpeessa soitetaan sovitulle palveluntarjoajalle. Halvempaa se on kuin huoltoyhtiön jatkuva sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii oikein mainiosti meillä. Lumityöt ja huoltotyöt tilataan tarvittaessa palveluntarjoajilta.
Entä äkilliset päivystyksenä tehtävät toimet? Sehän maksaa todella paljon. Entä vakuutukset?
Ei huoltoyhtiön kautta vakuutuksia tule, kyllä ne pitää itse osata ottaa. Eikä ne huoltoyhtiössä mitään ylijumalia ole, jos joku iso vesivahinko tms merkittävä juttu tapahtuu, ihan samalla lailla ne soittaa palokunnan tai oikean putkiliikkeen päivystykseen niinkuin muutkin kuolevaiset.
Tarkoitan tapaturmavakuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että voi toimia. Kuka tekee huollot? Soittaako jokainen vain sitten putkimiehelle ym ja maksaa itse? Kuka avaa ovet, kolaa ja hiekottaa parkkipaikat ja pihat ym. Kyllä jonkin huoltopäivystyksen tarvii.
Tätä päivystystä pohdin itsekin.
En ymmärrä kuinka tuollainen järjestely voisi toimia. Ap
Minä olen kohta neljäkymmentä vuotta asunut taloyhtiöissä joissa ei ole huoltosopimusta. Toimii hyvin
Kuka teillä tekee lumityöt ja huoltaa ja tarkastaa katot, rännit ym. Kuka avaa ovet, jos avain jää?
Meillä yksi eläkeläinen tekee huoltotyöt. Naapurit päästää ulko-ovesta sisään, mutta vara-avain pitää olla jollain tutulla. Kaikilla on omat lukot ovissa, joihin ei ole yleisavainta. Eri
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia säästöjä kertyy/huoneisto/kuukausi? Toki huoneistot ovat erikokoisia, joten säästöt ovat eri suuruisia.
Taloyhtiöissä on vielä toimitettava lämmönkulutukset kaukolämpöyhtiöille, mikäli kaukolämpö on käytössä. Vakuutukset, sähköt lisäksi.
Ja kirjanpito, sekä tilinpäätös on hoidettava asianmukaisesti. Tilintarkastajalla on pätevyysvaatimus, riippuen yhtiön koosta.
Mistä huoltoyhtiöstä tulee kirjanpito, tilinpäätös ja tilintarkastaja?
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia superihmisiä omakotitalossa asuvat ovat, kun joutuvat itse tekemään nämä asiat, jotka tuntuvat olevan osakeyhtiössä asuvalle mahdottomia?
Mutta silloin tekee itselle. Taloyhtiössä on aina jotain lusmuja, jotka esim tekee vuorollaan lumityöt huonosti tai ovat matkalla, sairaana ym. Kiristää välejä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia oveen älylukko, jos oven avaaminen on suurin tarve huoltoyhtiön käytölle.
Höpö höpö. Taloyhtiön hallituksen jäsenillä esimerkiksi voi olla sovitusti yleisavaimia käytössään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuuluu isännöitsijälle, en sitä laskisi huoltoyhtiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtiöjärjestyksessä näin sovitaan, niin kyllä. Ei kenenkään ole pakko pihoja aurata, jos osakkaat ovat sitä mieltä ettei tarvi.
Ei tarvitse, mutta luunkatkoja haastaa yhtiön ja vastuunalaiset oikeuteen. Jos koululainen vammautuu pysyvästi, saattavat korvaukset olla miljoonaluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vastuukysymykset ovat erilaiset kun asut yksin vs yhtiössä jossa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuuluu isännöitsijälle, en sitä laskisi huoltoyhtiöön.
Huoltoyhtiö käy tarkistamassa mittarit kerran kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia oveen älylukko, jos oven avaaminen on suurin tarve huoltoyhtiön käytölle.
Höpö höpö. Taloyhtiön hallituksen jäsenillä esimerkiksi voi olla sovitusti yleisavaimia käytössään.
Kova luotto hallituksen jäseniin, mä en antaisi asuntooni avainta kenellekään tommoselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutukset on tietenkin kunnossa taloyhtiöllä ja osakkaat vastaavat omista vakuutuksistaan. Äkillisessä avun tarpeessa soitetaan sovitulle palveluntarjoajalle. Halvempaa se on kuin huoltoyhtiön jatkuva sopimus.
Teillä on siis asukkaille tapaturvavakuutus? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huoltoyhtiön kautta vakuutuksia tule, kyllä ne pitää itse osata ottaa. Eikä ne huoltoyhtiössä mitään ylijumalia ole, jos joku iso vesivahinko tms merkittävä juttu tapahtuu, ihan samalla lailla ne soittaa palokunnan tai oikean putkiliikkeen päivystykseen niinkuin muutkin kuolevaiset.
Tarkoitan tapaturmavakuutusta.
Taidat olla vähän jälkeenjäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne mahdottomia ole mutta usein kitsastellaan tärkeistäkin asioista, esim hiekotus, lumenpudotus katoilta, leikkipaikan kunnossapito yms
Näitä hometalonyhtiöitä on joka paikassa, koska kalevit päätti kokouksessa tehdään putkityöt ja tarkastukset itse pääasia että vastike pystyy pienenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtiöjärjestyksessä näin sovitaan, niin kyllä. Ei kenenkään ole pakko pihoja aurata, jos osakkaat ovat sitä mieltä ettei tarvi.
Pihojen huolto taitaa olla pakollista. Joku loukkaa itsensä niin taloyhtiö on korvausvelvollinen. Hälytysajoneuvojen pitää päästä lähelle taloa.
Joitakin palveluita ostetaan, mutta kattavampi huoltosopimus olisi paljon kalliimpi