Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko taloyhtiö toimia ilman huoltoyhtiötä?

Vierailija
27.09.2026 |

Asun rivitalossa jossa yksi ihminen haluaa irtisanoa huoltoyhtiön sopimuksen säästösyistä.

Hänen mukaan tarvittavat työt voidaan hoitaa asukkaiden kesken.

Eikö huoltoyhtiö hoida ovien avaamiset jne? 

Voiko tällainen toimia? Tai asuuko joku yhtiössä jossa ei ole huoltoyhtiötä?

Olen kiinnostanut kuulemaan kokemuksia.

Kommentit (158)

Vierailija
141/158 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että voi toimia. Kuka tekee huollot? Soittaako jokainen vain sitten putkimiehelle ym ja maksaa itse? Kuka avaa ovet, kolaa ja hiekottaa parkkipaikat ja pihat ym. Kyllä jonkin huoltopäivystyksen tarvii. 

Tätä päivystystä pohdin itsekin.

En ymmärrä kuinka tuollainen järjestely voisi toimia. Ap

Miten aiakisemmin homma on hoitunut? Talkkarista kuullut koskaan? 

Vierailija
142/158 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni pieni rivitalo ja paritalo Oy on ilman ammatti-isännöintiä ja huoltoyhtiötä. Koska taloyhtiö on osakeyhtiö, tietyt paperit siitä pitää lain mukaan tehdä, mutta huoltoyhtiön käyttö on täysin vapaaehtoista.

Kannattaa ottaa huomioon, että Yhtiöllä on kuitenkin alueen kunnossapito vastuu, joka monesti huoltoyhtiölle ulkoistetaan. Eli jos joku yhtiön pihalla liukastuu ja teloo itsensä, eikä kunnossapitoa kukaan ole tehnyt, lasku tulee osakkaille.

Miksi kenelläkään olisi asiaa yhtiön pihaan? Postilaatikot on kadun varressa, roskat katoksessa, pihaan ei ole tarvetta kenelläkään mennä ja jos ei ole selkeää kulkureittiä, niin on oma ongelma, jos kaatuu.

Eikö kenelläkään käy vieraita, eikö kenelläkään käy joku kuriiri tuomassa pakettia tai pitsalähetti?
Kummallinen taloyhtiö, jos siellä ei käy ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/158 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni pieni rivitalo ja paritalo Oy on ilman ammatti-isännöintiä ja huoltoyhtiötä. Koska taloyhtiö on osakeyhtiö, tietyt paperit siitä pitää lain mukaan tehdä, mutta huoltoyhtiön käyttö on täysin vapaaehtoista.

Kannattaa ottaa huomioon, että Yhtiöllä on kuitenkin alueen kunnossapito vastuu, joka monesti huoltoyhtiölle ulkoistetaan. Eli jos joku yhtiön pihalla liukastuu ja teloo itsensä, eikä kunnossapitoa kukaan ole tehnyt, lasku tulee osakkaille.

Miksi kenelläkään olisi asiaa yhtiön pihaan? Postilaatikot on kadun varressa, roskat katoksessa, pihaan ei ole tarvetta kenelläkään mennä ja jos ei ole selkeää kulkureittiä, niin on oma ongelma, jos kaatuu.

Eikö kenelläkään käy vieraita, eikö kenelläkään käy joku kuriiri tuomassa pakettia tai pitsalähetti?

Meillä on aidattu takapiha, mutta talon edustasta on pidettävä hyvää huolta talvella. Pari kertaa on ollut kuin luistelurata, kun on sateen jälkeen pakkastanut. 

Vierailija
144/158 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin ettei taloyhtiöllä ole parkkipaikkaa, mistä asukkaat kulkevat kotiinsa tai ettei kukaan talon asukas kulje kotoaan jalkaisin minnekään.

Vierailija
145/158 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Pihatyöt talkoilla. Tietyt remontit ja korjaukset tilataan erikseen. Aivan normaali käytäntö monessa taloyhtiössä. 

Vierailija
146/158 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii oikein hyvin, tilataan urakoitsijoilta ne työt joita itse ei pystytä tekemään. Avauspalvelun voi ostaa erikseen, meillä se maksaa parisataa vuodessa ja lisäksi tietenkin käyntimaksu jonka maksaa palvelun käyttäjä

Älä nyt sentään homoilemaan taas ala.

Vierailija
147/158 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole. Tehdään lumen kolaus itse omalta kohdalta ja parkkikselta kuka ennättää. Olen päivät kotona niin olen joskus ennättäessäni kolannut toisille kuuluvia kohtia kävelytieltä lukuunottamatta aivan pihaa. Ostopalveluna oli joinakin talvina, mutta ei toiminut. Kävi auraamassa paikat esim klo 10  kun kaikki oli jo lähteneet. Lunta tuli sen jälkeen 20cm ja sitten kävi joskus illalla kun ennätti. Hyöty 0. Vanhuksen lumenluonnin hoiti toinen naapuri. Minusta kiva kuntoilu ulkona, joten mielelläni hoidan itse. 

Talkoilla tehty huomattaviakin asioita. 

Vierailija
148/158 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että voi toimia. Kuka tekee huollot? Soittaako jokainen vain sitten putkimiehelle ym ja maksaa itse? Kuka avaa ovet, kolaa ja hiekottaa parkkipaikat ja pihat ym. Kyllä jonkin huoltopäivystyksen tarvii. 

Minä olen kohta neljäkymmentä vuotta asunut taloyhtiöissä joissa ei ole huoltosopimusta. Toimii hyvin

Kuka teillä tekee lumityöt ja huoltaa ja tarkastaa katot, rännit ym. Kuka avaa ovet, jos avain jää? 

Miksei osakas itse osaisi näitä tehdä?

Ei osaa tai ei ala tekemään. Kuka tekee, milloin ja millä vakuutuksella kiipeää katolle? Mites vanhukset ym. Ei ihn yksinkertaista. 

Huoltoyhtiöillä on osaaminen, telineet, työkalut, vakuutukset... 

No käytännössä varmaan tarkoitus on että mitään lain kirjaimia ei noudateta vaan katolle kiipeää pertti ilman köyttä ja telinettä.

Vierailija
149/158 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhtiöjärjestyksessä näin sovitaan, niin kyllä. Ei kenenkään ole pakko pihoja aurata, jos osakkaat ovat sitä mieltä ettei tarvi.

Ei tarvitse, mutta luunkatkoja haastaa yhtiön ja vastuunalaiset oikeuteen. Jos koululainen vammautuu pysyvästi, saattavat korvaukset olla miljoonaluokkaa.

Meillä ainakin vastuuvakuutukset.

Ei se vakuutus mitään korvaa, jos lumityöt tekemättä ja piha hiekoittamatta. Vakuutus toimii vain silloin, jos taloyhtiö voi osoittaa, että huoltotöitä ei ole laiminlyöty eli ts. tästä pitää olla jonkinlaista dokumenttia olemassa: ennakkoon sovitut listat talkoovuoroista, miten työt hoidetaan ja esim. hiekoituspäiväkirja toteutuneesta työstä.

Itse en ikinä uskaltaisi olla taloyhtiön hallituksessa silloin, jos lumityöt ja hiekoitus tehdään talkoovoimin. Vastuu nimittäin on kova, jos jotain sattuu.

https://www.jurinet.fi/ajankohtaista/liukastuin-taloyhtin-pihalla-kuka-…

https://rakennusmaailma.fi/pihalla-liukastuminen-toi-jattilaskun-taloyh…

Vierailija
150/158 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaisen työn teettämistä asukkailla vielä omien töiden lisäksi? Muuttaisin heti pois.

Vierailija
151/158 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii oikein hyvin, tilataan urakoitsijoilta ne työt joita itse ei pystytä tekemään. Avauspalvelun voi ostaa erikseen, meillä se maksaa parisataa vuodessa ja lisäksi tietenkin käyntimaksu jonka maksaa palvelun käyttäjä

Avauspalvelunkin voi sopia esim. hallituksen jäsenille. Ennenhän taloyhtiöissä oli talkkarit, monessa yhtiössä pj hoitaa samat hommat, isännöitsijä mahdollisesti jotain.

Vierailija
152/158 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinun henkilökohtaisella mielipiteellä nyt ei ole mitään merkitystä. Jos joku pihalla kaatuu huonon ylläpidon takia, niin taloyhtiö maksaa.

Ja tosiaan meillä muilla käy ihan vieraita kylässä, paketteja tilataan välillä kotiinkuljetuksella, huoltoukkoja käy tekemässä korjauksia jne. Eli kyllä niitä kulkijoita vaan löytyy, ja se piha on ihan sitä kulkemista varten tarkoitettu.

Vierailija
153/158 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkoovoimin on tähän mennessä sujunut hyvin. 

Vierailija
154/158 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kohta neljäkymmentä vuotta asunut taloyhtiöissä joissa ei ole huoltosopimusta. Toimii hyvin

Kuka teillä tekee lumityöt ja huoltaa ja tarkastaa katot, rännit ym. Kuka avaa ovet, jos avain jää? 

Miksei osakas itse osaisi näitä tehdä?

85v lonkkavikainen mummo sinne katolle rännejä putsaan?

Vierailija
155/158 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rivariasunto, jossa ei ole huoltoyhtiötä.  Rivitalo on tien vieressä. Jokaiseen asuntoon kulkee oma pihatie yleiseltä tieltä ovelle ja jokainen kolaa sen ja ajaa asuntonsa edessä olevan pienen nurmikkoalueen. Jos tulee muita huoltotarpeita, ilmoitetaan isännöitsijälle ja sieltä tilataan joku huoltomies erikseen. Autopaikat on jokaisella asunnon edessä. Tämä on toiminut hyvin, koska se ei vaikuta omaan elämään, jos naapuri ei hoida hommia.

Anoppi taas asuu yhtiössä, jossa on iso yhteinen piha-alue ja parkkipaikka ja niiden hoito osakkaiden vastuulla. En ikinä suostuisi sellaiseen.

Vierailija
156/158 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole huoltoyhtiötä. 7 asunnon rivitalo. 

Urakoitsijan kanssa on tehty sopimus, että kun lunta sataa tarpeeksi, ajaa pihan läpi. Maksaa n. 500/ talvi. Jokainen sitten kolaa tarkemmin pihansa jos haluaa. Itse esim olen joka talvi kuukauden poissa, joten hyvä on että joku ajaa pihan muuten ei autolla pääse toisetkaan.

Rännit putsataan joka syksy, se tilataan erikseen. Toki sen voisi joku itsekin tehdä. Ei se paljon maksa, oisko n. 200 €. 

Meillä on avainboxi ulkona jemmassa, siinä on yleisavain. Numero on kaikkien tiedossa. Luotto pelaa. 

Mitään liputuksia ei ole ja yleiset tilat pidetään siistinä. Tarvittaessa otetaan siivous.

Hätätilanteessa isännöitsijään yhteys, hän tilaa putkarit ja sähkärit ym. huoltoa tarvittaessa.

Vierailija
157/158 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teillä maksaa vuodessa se huoltoyhtiö? Kuinka iso säästö? Kokeilkaa, aina voi palata entiseen.

Pitää myös huomioida, ettei huoltoyhtiössä välttämättä ole sähkäriä tai putkimiestä, joilla on lupa tehdä asennuksia. Joten huolto sitten soittaa kuitenkin urakoitsijan? Sen voi yhtä hyvin soittaa hallituksen pj tai isännöitsijä.

Vierailija
158/158 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tehdään. Parilla osakkaalla yleisavain. Hyvin toimii. Naapurit pitkäaikaisia, kivoja ja yhteispeli toimii. Tosin hallitukseen ollut vaikea löytää vapaaehtoisia. 
Tosin jos on jotain akuuttia korjattavaa, itse pitää tilata, hommata ja maksaa. Kotitalousvähennyksessä huomioidaan. Vastike on hyvin maltillinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän