Pankin utelu käteistalletuksista
Olen tallettanut viimeisen vuoden aikana kymppitonnin käteistä automaatilla. Nyt tuli pankista tiedustelu että mistä rahat on peräisin. Vastasin että olen myynyt sieniä, marjoja, ym omaisuutta viimeisen vuoden aikana. Tosiasiassa olen saanut rahat läheiseltä. Tuleeko tästä ongelmia?
Kommentit (62)
Itse sanon pankille, että olen huorannut ilman kuittia. M41
Tottakai annoin selvityksen mutta eihän nyt omaisuuden myynnistä kuitteja ole kellään näyttää. Vastasin että olen myynyt merkkivaatteita, marjoja, sieniä, autonrenkaita, huonekaluja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vaativat kuvan perseestä todisteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai annoin selvityksen mutta eihän nyt omaisuuden myynnistä kuitteja ole kellään näyttää. Vastasin että olen myynyt merkkivaatteita, marjoja, sieniä, autonrenkaita, huonekaluja jne.
Näin olen itsekin toiminut. Kertonut myyneeni käytettyjä tavaroita.
Utelevat yleensä jos siirtyy suuri summa. Liittyy jotenkin rahanpesuun.
Vierailija kirjoitti:
Marjojen myynti on verovapaata.
Verovapaata kyllä, mutta sen pitää olla myös totta ja se pitää todistaa. Tällaisesta voi tulla lisäkysely perään jossa pitää aika tarkastikin selvittää rahojen alkuperä ilman takavarikkoa. Jos asia katsotaan rahanpesuksi, rahat menettää kunnes asia on selvitetty.
Vierailija kirjoitti:
Sulla pitäisi varmaan olla tositteet kauppapaikasta, jos ryhtyvät asiaa penkomaan eli ilmoitukset siitä, että sinulla on tavaraa myynnissä. Usein tuollainen kauppa tapahtuu postittamalla eikä käteiskaupalla tavattaessa. Summa on sen verran iso jo, että riski asian penkomiselle on olemassa, joten koeta keksiä joku tuttavapiiristäsi, joka olisi voinut ostaa sulta renkaat ja marjoja ja sieniä.
Rikolliset siirtelevät miljoonia pimeätä rahaa, mutta pankeilla on aikaa kytätä mummojen marjanmyynti-satasia. Ihan älyvapaata touhua 🙄
Vierailija kirjoitti:
Marjojen myynti on verovapaata.
Lahja ei ole ja niitä nämä rahat olivat. Vero lahjasta olisi 400 tai 950 euroa ja verottaja voi korottaa summaa jos yrittää valehdella.
Ei tuu ongelmia. Tuo riittää hyvin pankille. Mä oon aina myyny auton tai veneen jos pankki kyselee käteistalletuksista. Aina ne pyytää toimittamaan kauppakirjan, mut koskaan enoo sellasta niille lähettäny, eikä oo perään kyselty.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä tietysti, taas joku typerys kommentoimassa.
Vierailija kirjoitti:
Rikolliset siirtelevät miljoonia pimeätä rahaa, mutta pankeilla on aikaa kytätä mummojen marjanmyynti-satasia. Ihan älyvapaata touhua 🙄
Et ole tainnut automaatiosta kuulla?
No ne kysyy MISTÄ VARASTIT NE RAHAT . ONKO ne huumerahaa vai sutenööri ihmiskauppa rahaa . Ja sitten ne katsoo mihin maahan sä siirtelet niitä rahoja . Tai mistä sulle tulee outoja rahoja .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut automaatiosta kuulla?
Huomattu kyllä että pankit vainoaa ihmisiä jotka vaikka minimi eläkettä mutta ei huumekauppojen tuhansia satoja tuhansia .
Oman tai perheen käytössä olleen tavallisen koti-irtaimiston myynti on Verohallinnon ohjeiden mukaan verovapaata, eikä tuloja tarvitse ilmoittaa, jos myyntivoitto ei ylitä 5 000 euroa vuodessa.
Itse tehdyt tuotteet tai uudet tavarat: Jos myyt itse tekemiäsi käsitöitä tai teet osto- ja myyntitoimintaa jatkuvasti, tulot ovat veronalaisia ansiotuloja tai elinkeinotoimintaa ja ne pitää aina ilmoittaa verottajalle.
Digitaaliset alustat (Torit, huuto.net, kierrätyssovellukset): Verohallinto saa nykyään myyntitietoja suoraan alustoilta. Jos myyntirajasi ylittyvät, muista ilmoittaa tiedot OmaVerossa esitäytetyllä veroilmoituksella
Sain perinnön. Kävin pankissa paikan päällä laittamassa lapselleni rahaa ennakkoperintönä ja tekemässä määräaikaistalletuksen. Rahat tililleni olivat tulleet toisesta pankista asianmukaisin viitetiedoin. Silti jouduin jälkikäteen toimittamaan sekä perukirjan että jakopaperit omalle pankilleni. Siis ne paperit, jotka jo maksajapankki oli saanut haltuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Huono trolli. Mikään pankki ei ottaisi rahojasi vastaan tuollaisella tarinalla
Eikä huomaa miten rikolliset siirtelee uhrinsa tililtä joka kk jonkun summan itselleen jollekin tilille tai käyttää jonkun tunnuksia kopioita niistä . Tai siirtää varastettua rahaa tililleen minkä varasti nostamalla jonkun uhrin tililtä . Tai niitä asunnoista varastettuja kotivaran rahoja tai pimeitä kirpputori myyntirahoja verottomana tuhansia . Meillä kun on uskonnoissa lahkoja varastetun myynnille .
Pankki on velvollinen tekemään kyselyn ja sulla pitäisi olla jotain kuitteja asiasta. Itse talletin vain muutamia tonneja, kun myin erään koneen pois, silloinkin piti täyttää rahanpesua koskeva lomake ja esittää kuitti. En sitten tiedä mitä seuraa, jos et selvitystä anna. Toivottavasti sanoit, että olet myynyt marjoja yksityishenkilölle, koska yrityksillähän on kuitit kaikesta mitä he ovat ostaneet. Kymppitonnin ansaitseminen marjastamalla ei oikein kuulosta uskottavalle. Huonekaluja tai muuta kodin tavaraakin pitää aika paljon myydä, että summa on kasassa, joten nyt sulla taitaa tosiaan olla ongelma. Verottaja voi kiinnostua.