***Pikku-ENSKOJEN to-pe-höpinät***
Tässäpä tälle ja huomiselle uusi pino. Liene riittää :)
Ti ja ke jutustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10427422&p=1&tmode=1&smod…
Kommentit (31)
Kävin lukemassa kunnolla edellisen pinon läpi, ja nyt just Arttu heräsikin aamupäikkäreiltä... Pitää mennä sylittelemään sitä kunnolla - aika vaikea yö täällä takana. Eilen ei tullut kakka koko päivänä (HYVIN harvinaista) ja sitä se sitten illan huusi ja yritti ängetä - eikä se kakka ole siis vieläkään tullut. Yö meni sitten kolmesti heräten (kahdesti söi, kerran riitti hetken sylittely ja rauhoittelu) ja aamu alkoikin jo 6:30. Tosin itse nousin ylös jo 5:30, kun ei uni enää rikkonaisen yön jälkeen tullut. Ja nyt sitten huomaa tän väsymyksen...kauhee heikotus ja " vapina" päällä... :( No, jospa se tästä. Täytyy käydä nyt syömässä nopeesti jotain aamupalaa lisää.
Mutta tulen siis myöhemmin kommentoimaan edellisiä tekstejä! :)
Pi-Ki ja Arttu 12+vkoa
[color=#8B008B]Oli hurlumhei päivä eilen.. :) Miehen sisko oli vauvelia katsomassa aamupäivän ja iltapäivällä matkasimme neidin kanssa mummolaan. Siellä sitten neiti oli hoidossa kun äiti kävi jumpassa. Tekipäs muuten kutaa! :) Vatsalihaksia ei siis saa vielä yli kuukauteen tehdä, mutta kaikkea muuta tein ja varovasti aloittelin. Kiva huomata ettei tullut edes lihakset kipeäksi, joten en ole ihan rapakuntoon mennyt. heh!
Ollaan nyt päätetty ottaa kylpy jokailtaiseksi rutiiniksi. Neiti kyllä tykkää siitä kovasti ja simahtaa yleensä aika hyvin kylvyn jälkeen. Eilen hän ei nukkunut päikkyjä kuin 30min + 1h ja sitten olikin vaikea yö. POPPIKSELLA ja Emiliinalla taisi olla sama onkelma.. Eli 2h välein heräsi ja otin viekkuun rinnalle. Lupsutti aina pienen hetken ja sitten nukahti. Täytyy yrittää tänään saada neiti vaunuihin unille, josko se sitten helpottaisi noita yöuniakin.
TIKRU ja Rontti oli sitten oikein Ideaparkin kantiksiksi alkaneet! ;) hih!
AINOAURORA, myöhästyneet onnittelut 4-v hääpäivän johdosta! Kävittekö eilen koko perheen voimin syömässä, miten meni? :) Meilläkin tulee 4v hääpäivä elokuun 2. Saas nähdä miten sitä juhlistetaan..
IIDA-LINNEA ¿ varmasti teilläkin lähtee se paino nousuun, jospa sitä herättelyä 4h välein ei tarvitsisi harrastaa kovin pitkään. Jos sua se pullosta syöttäminen tuntuu kurjalle, mites hörpyttäminen? Siis jos ei hirmusti tarvitse antaa, meillä nimittäin harrastettiin sitä hörpyttämistä jonkin verran silloin muutaman ekan viikon aikana.. TSEMPPIÄ SINNE!
MOOLI ¿ maidoton dieetti tosiaan vähän rajoittaa sun ruokailuja jos rahkat ja jugurtit on olleet suosiossa. Mites hedelmät ja ¿smoothiet¿, mehut sun muut? Mulla on ollut banaani ahkerassa käytössä, siitä saa energiaa ja nopeasti. Mehuja oon juonut jonkin verran ja huomannut että maitoa tulee paremmin kun pidän ainakin nesteytyksestä huolen..
Ainakin KESIS & JENNI oli menossa leffaan.. Toisaalta ois ollut kiva lähteä, mutta meillä ollaan oltu menossa nyt 3 päivää, joten ehkä on hyvä pitää yksi päivä niin että ollaan ihan kotosalla.. Jos nuo päikyt onnistuis paremmin terassilla vaunuissa.
COLTSFOOT ¿ me vielä pähkäillään osallistutaanko siihen B-hepatiitti tutkimukseen.. Vaikea päättää. Enpä ole kuullutkaan että noin pitkään pitäisi olla tekemättä vatsalihaksia! Outoa. Siis, mulle on sanottu usealta eri taholta että sektion jälkeen 3kk tekemättä.. Ja siitä aion pitää kiinni. Syviä & poikittaisia nyt muutenkin on aina paras tehdä, mutta kyllähän niitä suoria vatsalihaksiakin pitää jossain välissä alkaa harjoittamaan..
BEJPI ¿ saakos udella että oletko joskus tiputtanut niinkin paljon kuin 25-30kg ja niin millä tavalla? Itse olen viimeiset pari vuotta onnistunut painonvartijoiden pisteiden voimin. Mulla on tosin ollut aineenvaihdunnan kanssa paljon häikkää + siihen päälle ihan järkyttävän stressaava & ahdistava työ (entinen työ joka loppui 2005 joulukuussa), joiden johdosta paisuin. Sieltä sitten pisteiden avulla tiputtelin hissukseen painoa ja oli hyvä putki menossa kun tulin raskaaksi. Että kunhan imetys loppuu sitten joskus niin taidan jatkaa taas niiden pisteiden laskemista. :)
PI-KI ¿ teilläkin rikkonainen yö takana. :( höh. Toivottavasti Artulla nyt alkaisi kakka luistamaan, ei oo kivaa jos pitää oikein ängetä pienen. Meillä on muuten hirmusti vähentynyt kakkavaipat. Aiemmin saatettiin oikeesti vaihtaa 10 vaippaa päivässä ja nykyään on parit kolmet kakkavaipat.. Saas nähdä millon meillä sitten tulee se hetki kun ei tule kakkaa lainkaan.
Neiti tuhisee repussa, taas tulee hirmu ikäviä pieruja niin ei halua olla erossa mamista. :( Raasu. No, unet ne tulee repussakin. Ja tää mama menee nyt laittaan aamupalaa, maha on murissut jo yli 2h.
Mammis + Tiitiäinen tasan 7 viikkoa :)[/color]
[color=deeppink]PI-KI, kaikkeen tottuu. Meillä ollut jo pari viikkoa yöt sellaisia, että tyyliin viidestä etenpäin heräillään vähän väliä ähistelyyn. Tai en tiedä, onko Sampo hereillä, mutta äiti ainakin on. Viime yönä eka herätys on ollut yhdeltä (tosin silloin S ei vielä syönyt, nostin vain pojan viereeni), toinen kahdelta (tisuttelut), viideltä (tisuttelut), kuudelta (ähinää yms.), seitsemältä (tisuttelut) ja vähän ennen kasia ylös. Eikä mua oikeastaan edes väsytä. Kun kuitenkin tuossa oli yksi pidempi pätkä, tuo kahdesta viiteen. Onneksi usemmiten saa nukkua jonnekin kolmeen ennen ekaa herätystä, mutta monesti aamuyö onkin hieman levoton.
MAMMIS, meilläkin kylpy on jokailtainen rutiini, Sampo kuitenkin nauttii siitä kovin ja se myös jotenkin rauhoittaa iltaa (ja Sampoa) jos on ollut levotonta aiemmin.
Meillä tuleekin mukava viikonloppu, kun heti huomenna on siskon valmistujaisjuhlat (jossa mun pitää toimia apuemäntänä kaiken lisäksi :p), ylihuomenna serkun lakkiaiset ja sunnuntaina Sampon kummisedän avovaimon lakkiaiset. Siinäpä se viikonloppu hurahtaakin.
Sampo aamutorkuilla. Nukkunu jo tunnin! Onkohan viime yön ähinät väsyttäneet pientä noin kovasti... Paitsi nyt kyllä venyttelee siihen malliin, että taitaa heräillä :)
......
Nyt Sampo harjoittelee tuossa lattialla kääntymistä. Oon huomannut, että silloin kun kukaan ei oo viihdyttämässä häntä, Sampo harjoittelee kääntymistä, mutta heti jos menee viereen houkuttelemaan kääntymään esim. lelujen avulla, Sampo vaan lötköttää selällään. Että antaa pojan tuossa nyt itsekseen touhuilla, kun kerran viihtyy! :) Kai se ajattelee, että kun ei oo kukaan viihdyttämässä, niin pitää itse yrittää viihdyttää itseään vaikka kääntymällä :D
Mutta mutta, eipä tässä enempää nyt ehdi, kun pitää lähteä siistiytymään. Oon lähdössä kartsalle erään mammatuttuni kanssa (jee, mulla on jopa mammatuttuja! :D) Saapa nähdä, suostuuko Sampo nukkumaan vai tekeekö toissapäiväiset, eli nukkuu puoli tuntia ja loppuajan vain huutaa...
Han ja Sampo vielä hetken 3kk[/color]
Aamu pyöritty taas kaupungilla ja nyt hetki koneella..
Mammis, juu, on tullut kerran pudotettuá reilusti painoa. Alku lähti siitä että epäiltiin keliakiaa, jolloin en syönyt paljoa mitään, ja sit aloin treenaamaan Taekwondoa parhaimmillaan 3h/pvä ja 7 kertaa viikossa. Siihen vielä kerta viikkoon sähly/jalis 1,5h. Ja kesäisin jaliksen lisäksi joku 5h potkuoalloa. Sillon tuli käytyä grillillä monta kertaa viikossa, mutta kun kulutus oli kovaa, niin hyvä tuli. :) Tietysti nyt on erilaista kun jalkapallo, sähly ja potkupallo jäi edelliseen kaupunkiin, mut lajitreeni + oma treeni saa riittää. Ja vielä että saa tuon leikatun polven 100% kuntoon niin siinäkin on tekemistä..
Eve nukkui viime yön todella levottomasti.. En tiedä johtuiko piikistä vai kuumuudesta. Äsken syötiin eka broileri-kasvis ateria. :) Ja typy ei tainnu huomata mitään eroa, yhtä hyvin meni kuin ennenkin.
Mut nyt alkaa vaipassa haisemaan, pesulle... Palataan myöhemmin..
Ai niin, millos Tikru teillä on 5kk neuvola?
Bejpi ja Eve 5kk ja 3pv
[color=#8B008B]Sain aamupäivällä jopa tyhjennettyä / täydennettyä tiskikoneen sekä pestyä koneellisen pyykkiä. Laitoin itselleni & papalle lounasta ja juuri tultiin 1,5h vaunulenkiltä. Neiti tuhisee terassilla vaunuissa. :) Ihanaa.. Meilläkin taisi viime yön levottomat ähinät ja tiheät heräilyt aiheuttaa sen että neiti nukkui melkein 2h aamulla ja nyt on nukkunut vaunuissa melkein 2h. Toivottavasti ensi yönä menisi sitten taas paremmin.
Lauantaiksi pitäisi keksiä neidille jotain nättiä päällepantavaa. Ollaan menossa serkun tyttären lakkiaisiin ja täytyyhän sitä kai neidille mekko laittaa. :) Ehkäpä hän pukeutuu samaan mekkoon ja pitsipökiin mitkä hänellä oli äitienpäivänä. Muillakin on juhlia tiedossa, HAN ja Sampo pääsee oikein 3 eri juhliin! :)
BEJPI ¿ wautsi wau, että oot sitten reippaammin treenannut! ;) Itse parhaimmillani pidin erinäisiä jumppatunteja 35h/vko, joten silloin tosiaan sai syödä mitä halusi ja silti oli ihan ¿luuviulu¿. No, itse en halua takaisin ¿luuviuluksi¿, kunhan saisi ne ylimääräiset pois ja mahtuisi vanhoihin farkkuihin. ;)
Do dii, jos menis ihan hetkeksi pötkölleen soffalle nyt kun on tilaisuus!
Mammis + Tiitiäinen :)[/color]
[color=red]Pitkin jotain sanoa, että Sampo nukkuu, kun nyt taas ei oo nukkunut kuin parit +/-30min. torkut. Kaupungille kun lähdettiin, niin nukkui jotain 20min. ja loppuajan killitteli hereillä vaunuissa. Äsken nukkui reilun puoli tuntia mun sylissä. On ihan väsy, kuulee jutuista :D Mutta kun ei nukuta niin ei nukuta.
Pitää mennä viihdyttämään lasta, vaikka kyllähän se tuolla kuuluu viihtyvän itsekseenkin -> harjoittelee kiekumista :D
Han ja Sampo[/color]
Poppiksella on ollut kivan kuuloiset yöunet, kuten myös tytsällä.
Iida-Linneaan törmäsinkin tänään prismassa, voimia sinne ja elä hermoile pikkulikka varmasti kasvaa se maailmaan tuleminen on vaan niin jännä juttu ettei sitä heti kaikkea hoksaa.
Ihana teidän tyttö kyllä oli, niin pikkuinen, tuskin muistaa enää aikaa kun Aino oli noin pieni, nyt se on jo kohta puolivuotias Iiiisoooo likka !
Mooli, kärsivällisyyttä pumppaamiseen, se on aluksi tosi hankalaa kunnes löytää se oikean kohdan mihin tissi pitää laittaa, siitä se sitten lähtee usko pois, kokemusta on !
Pi-Kille ¿onnittelut¿ velkavankeudesta ja voimia valvotunyön johdosta, väsymys on kyllä rankkaa mutta jotenkin sitä vaan kuitenkin aina tsemppaa !
Mammis oli ollu jumpassa, voi kun sitä pääsis mutta neiti on niin äitin tyttö että kauheesti ei oo toivoa, kun nyt vaan nää sateet lakkais niin pääsis rulliksilla veteleen, uusi jarrupalakin on hankittu ja rullat ja laakerit huollettu !
Hanin sampo harjoittelee kääntymistä, meillä Aino on kääntynyt itsekseen vasta muutamia kertoja, vaikka on osannut sen taidon jo pitkään, ei vissiin ole vaan huvittanut, on niin pal kivempi istua ja seistä !
Hääpäivä illallinen meni kivasti Aino nukkui alkupalat ja heräsi sitten pää ruoan kohdalla, pyysin keittiöstä leipää ja sitähän tuo mussutteli oikein innoissaan koko ruokailun ajan. Mies toi töistä tullessaan kukkia muita lahjoja ei meillä nyt annettu, kaikki liikenevä raha kun uppoaa nyt tuohon pihaan joka pitää saada kuntoon ens kuun aikana.
Nyt ei irtoa kyllä mitään muuta joten menen hetkeksi katsomaan telkkaria ennekuin Aikku herää päikkäreiltä.
AA ja AE
Meinasin ihan unhoittaa, mulle tuli raskauden aikana joku 14-15 kiloo joista 9 jäi laitokselle, siitä paino on sitten tippunu hitaasti mutta varmasti nyt ollaan jo 2 kiloa alle aloituspainon, mutta lihashan se on kadonnut siitä tuo johtuu.
Niin ja perse on tippunut 5 senttiä alemmas, on taas työ ja tuska kyykätä se ylöspäin :D
Paino tippuu muuten hitaammin alussa mutta sitten 5-6 kk kohilla katoaa nopsasti isojakin määriä ( siis jos imettää )
aa taas
Pitää vielä kiittää maanantain treffiseurasta kaikkia paikalla olleita - olipas vaan kivaa taas! =)
Painosta olittekin jutelleet ja sitä piti tulla kommentoimaan. Mulle tuli odotusaikana varmaan joku 18 kg ja jo ennen odotusta muutama ikävä. Sairaalaan mulla tais jäädä suunnilleen 7 ja aika tasaisesti ne sen jälkeen tippuivatkin. Olisikos Emmi ollut 4-5kk kun olin lähtöpainossa ja nyt muutaman kilon sen alle. Samaan aikaan söin kuin hevonen ja herkkujakin ihan urakalla. Sama tahti kun on jatkunut, vaikka imetystä olen lopettelemassa, niin tuntuu, että nyt on vajaa kilo tullut takaisin. Ja saattaapa syynä olla myös pari viikkoa sitten aloitetut cerazettet. Täytyis vain nyt ottaa itteensä niskasta ja liikkua enemmän ja syödä vähemmän, mutta laiskimus-lurjimus on iskenyt...
Mites Poppiksen ja Emiliinan viikka muskari?
Pi-Kille jaksuja, toivottavasti ensi yö olisi jo rauhallisempi!
Mammis oli ennättänyt jo jumppaan - hui! Ei vaan, tosi hienoa!
Hanilla ja Sampolla on kiirus viikonloppu tiedossa, mutta aika mukava sellainen. Emmi oli kans aika pitkään sellainen, ettei kääntyillyt, jos joku oli lähellä. Nyt kyllä menee edestakaisin vaikka kuka olis vieressä.
Bejpi, Eve on ihan saman mittainen kuin Emmi 5kk neuvolassa ja painoa Evellä on 160 g enemmän. Miten Eve voi näyttää edelleen niin paljon pienemmältä kuin Emmi " koskaan" ...? ;o)
AA:lla oli ollut kiva hääpäivän illallinen. Niin nuo tytsyt vaan oppii olemaan nätisti ravintoloissa ym. kun pienestä saakka viedään. Me oltiin tänään taidenäyttelyn avajaisissa Emmin ja mun äitin kanssa. Emmi otti täysin yleisönsä hymyilemällä ja kujeilemalla kaikille, jotka vaan jaksoi häntä ihastella. =)
Jaa-has, nyt alkaa olla aika aloittaa iltapuuhat. Muutaman hankalan illan ja kahden uuden hampaan jälkeen alkoi eilen taas olla vähän helpompi ilta. Saas nähdä kuin tänään käy...
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
-Amy ja Emmi, 7kk+
Olen ihan pihalla jutuista, kun jotenkin aika vaan mennyt eteenpäin enkä ehtinyt muuta kuin pikaisesti lukea pinot läpi:(
Painosta oli puhetta, mulla tuli joku 12kg ja kun Oliver oli 9 päivää, oli kaikki lähtenyt. Nyt ollaan samoissa lukemissa kun ennen raskautta=) Ja sama juttu kuin Kaimalla, mulla kans tuo peppu valahtanut alas.... kauhea näköistä:( Eli siis kaikki lihakset hävisi kuin tuhka tuuleen!
Kaimalle vielä onnittelut hääpäivästä! Meillä ei olla edes vielä naimisiin päästy, vaikka yhteiseloa jo yli 11 vuotta takana.
Me mennään siis vieläkin pelkällä maidolla, maisteltu ollaan maissivelliä joinain päivinä ja porkkanaperunasosetta testailtiin kolme päivää, mutta ei taas lähes pariin viikkoon kumpaakaan. Jotenkin toinen tuntuu vielä niin pieneltä aloittamaan moisia. Mut kun se neuvolatäti kehotti ottamaan lounaaksi juures- ja päivälliseksi hedelmäsoseen?! Tänään avattiin sit persikkasose purkki ja Oliver ois syönyt vaikka kuinka paljon. syötiin aika reilusti kyllä kun maistui, ei jäänyt pariin teelusikalliseen;) Mut onneksi masu ei tullut kipeäksi, huomenna jatketaan! Onko väliä vaikka syötäis noita hedelmiä ekaksi, voiko olla sit vaikea tottua juureksiin kun makeita eka syönyt? Kun se porkkanaperunasose ei niin maistunut Oliverille...
Mites kun puhetta jossain tutkimuksissa ollut, että jos liian aikaisin aloittaa kiinteät, altistaa keliakialle yms. Voiko sanoa että ollaan aloitettu kiinteät, kun kolmena päivänä syöty pari tl porkkanaperunasosetta (elämänsä aikana siis syönyt pari ruokalusikallista sitä yhteensä) ja maissivelliä jonkun kerran lantrattu korvikkeeseen. Eli jos nyt en enää antais soseita ja odotettais esim 5kk saakka, niin onko turhaa odottaa kun kerran jo vähän maisteltu vai saataisko " pelkän maidon syönnin hyöty" kun noin pienistä määristä ollut kyse?? (paitsi tänään sitä persikkaa kyllä maisteltiin). Kun täällä puntaroin aloittaako soseet vai ei, kun maidollakin kerran nukkuu jopa 11h tyytyväisenä. Tosin paino ei kauheasti ole noussut..
Viime yönä Oliver nukkui jo 11h!!!=) Voi kun jatkais tohon malliin, kun yleensä jää siihen 9-10h eka pätkä.
Mies lähti ärrälle hakemaan leffaa ja jädeä, sit katsotaan leffa ja herkutellaan suklaa mövenpickillä:) *nam* ja masu tulee kipeäksi kun sille maidolle allerginen olen=(
Nyt suihkuun,
Aurora & Oliver 15vkoa 2pvää
[color=#008B8B]JUST sain Sampon unille, phuuh...
AURORA, en kyllä osaa sanoa uohon kiinteäruoka-asiaan oikein mitään. Jos nyt lakkaist antamasta, niin tuskinpa silloin vois sanoa, että kiinteitä on aloiteltu. Tai ehkä aloiteltu, muttei jatkettu. En ollut kuullutkaan, että liian aikaisin aloitetut kiinteät voisi altistaa keliakialle, mutta nyt kun tietää, niin pitää varmaan suosiolla jättää kiinteiden maistelut tulevaisuuteen, kun mun miehellä on ollut keliakia vauvana ja se varmaan voi periytyä.. :p Vaan mikäs hätä tässä on, kun tissimaidolla kerta pärjää :)
Kauankohan pitäis muuten olla viljattomalla " dieetillä" että näkis onko sillä vaikutusta vauvaan? Meinaan, oon melkoinen leipäsyöppö ja muutenkin käytän paljon viljatuotteita (myslejä, puuroja jne.). Mietin, että entä jos suurin syy pojan yöähinöihin yms. on nuo viljat, niin kuinka pian vois huomata MAHDOLLISET (hyvät) muutokset, jos viljat jättäis pois? Mietin siis sitä, että jos Sampollakin olis sitä keliakiaa, toivottavasti ei!
Mitenköhän muuten keliakia ilmenee pienillä vauvoilla? :O
Joops, tän päivän päiväunisaldo on kokonaiset 2,5h! Siis yhteensä. Poju ei nukkunut edes iltatorkkuja ja silti yöunille nukahtaminen kesti kymmeneen asti! Mitä ihmettä teen tuon kans... Mää vissiin puen sille liikaa tuonne ulos, kun ei nuku. Sillä oli esim. tänään sellainen shortsipuku (jossa siis lyhyet hihat ja lyhyet lahkeet), sukat, myssy ja kevyttoppis (lähes kokonaan auki) eikä muuta. Ei peitteitä, ei mitään. Ja se on vissiin liikaa (poika niska limassa), kun ei poju nuku. Ei kyllä nukkunut mun sylissäkään tänään, yleensä sentään sylissä nukkuu ainakin tunnin.
Noh, samapa tuo, ei vaan tahdo jäädä aikaa mihinkään muuhun. Ei sillä että olisin kuvitellut ennen vauvan tuloa, että samalla tavalla vois katsella töllöä ja istuskella koneella, mitä ennen, mutta olin ihan siinä uskossa, että edes se 2-3 tuntia päivässä olis aikaa muuhun (esim. kotihommiin) kun vauva nukkuu päiväunia. Mutta eipä tuo mittään, Sampo no niin ihana ja veikeä, että pienikin harmistus hellittää heti, kun poika alkaa flirttailemaan! :)))
Tänään taas kun Sampoa yöunille nukutin, alkoi hieman riepoa tuo nukkumisen vaikeus, mutta sitten katsoin poikaa kunnolla ja tajusin, miten uskomaton olento se on! Niin pieni, niin viaton, niin täydellinen! Sen jälkeen ei rieponut yhtään, tuli vain tippa linssiin :´) Siinä toinen lutkutti rättiä ja huitoi käsillä ja äiti vetisteli :)
Noh, pitänee itsekin painua yöpuulle, varmaan pitkä yö edessä :)
Ainiin, Sampo ei pelkästään harjoitellut kääntymistä, vaan myös kääntyi ja vielä useaan otteeseen :) Reipas poika.
Han ja Sampo[/color]
Sitä vaan nopsaan, että mä jostain luin, että oli se määrä vähän tai vähän enemmän, ni se on ihan sama... Koska suolistoon on menny uutta ainetta mitä siellä ei oo ennen ollu. Mut en sit tiä oliko se kauheen luotettavasta lähteestä kun en enää muista mistä luin.
Burde ja Heidi 8kk
[color=3A5FCD]Hitsi kun uuteen päivään herääminen on Emiliinalle niin valtavan ihana juttu..=D Se potkiskelee ja jokeltelee sen aikaa kun meen laittaan kahvin päälle ja sit kun meen hakeen sitä suihkuun niin se alkaa nauraan ja kiljahteleen ihan innoissaan..Ei voi olla nauramatta, vaikka kuinka itseään väsyttää..=)
Tänään odotettais jo kovasti isiä kotiin työreissulta..Eilen soittaessa silläkin oli jo mahdoton ikävä ja oli joutunut kuulemma monta kertaa katsoon puhelimen taustakuvaa (tietenkin siellä komeilee Emiliinan kuva) =)
Viimeinen muskari meni ihan kivasti..Ei ollut kuin 7 vauvaa tällä kertaa ja ei tullut niin kuuma..Emiliina oli kyllä vähän väsy ja tuli alahuuli kun vetäjä yritti innostaa uuteen lauluun..Joka oli kyllä munkin mielestä synkkä ja tylsä..Eikä kukaan osannut sanoja niin se vetäjä laulo vaan yksin..pläh. Ja meidän lempileikki piirikävely jätettiin välistä..höh.. =) ens syksynä sit taas..
Ihana Hanin Sampo kun yksikseen kääntyilee..=) Meidän tyttö keskittyy enemmänkin tohon käsien hienomotoriikaan ja puhumiseen..ehkä se kääntyminenkin sieltä joskus..=)
Paljon on varmaan juhlia tulossa tänä viikonloppuna! Kiva, että tulee kaunista ilmaa niin voi laittaa köykäsempiä juhlahepeneitä pienille..=)
AA:n tavoin täälläkin on toi pylly merkillisesti valahtanut alaspäin..=D Yök..milloin, oi milloin sinne salille jo pääsis? =)
Aurora pohtii niitä kiinteitä..Mäkin oon sitä mieltä, että ne soseet kun on jo ehtinyt sinne suoleen niin voidaan sanoa, että on kiinteät aloitettu määrästä riippumatta..Tiedä sitten siitä altistumisesta..jost teillä ei ole mitään suurempia oireitakaan ollut? Mutta ei kai noista tiedä ikinä..mä ajattelin alkaa maisteleen jotain perunasosetta tossa viimeistään juhannuksena jos ei siis neuvolasta tuu sitä ennen käskyä aloitella..=)
Han: eikös niitä dieettejä jatketa ainakin 2 vkoa ennenkuin aletaan odotteleen vaikutuksia? Näin mulle on jostain jäänyt mieleen..=) Mä oon kans sellanen leipäpylly, että olis hyvin vaikeaa jättää viljoja pois..=/
Tänään oliskin sitten se isompi siivouspäivä eli lakanoiden vaihto ja lattioiden pesu..Eli kyllä tästä pitää lähteä jo hommiin..=)
Ihanaa perjantaita!
t. poppis ja Emiliina 3,5kk++
[color=deeppink]POPPIS, ihanan pirteältä kuulostaa Emiliina! Kyllä meilläkin Sampo on parhaimmillaan just aamuisin, kun on saanut nukkua yön hyvin.
Ehkä en omin päin voi jättää viljoja pois mun ruokavaliosta, pitää ehkä kysyä neuvolasta. Tosin tuli mieleen, että voiskohan näihin levottomiin öihin olla syynä tuo, että Sampo oppii uusia taitoja? :O
Viime yö...... Mielelläni unohtaisin ;) Menin sänkyyn 23 enkä saanut unta, Sampo heräsikin ekan kerran jo puolilta öin, kun oli kääntyänyt mahalleen. Tassuttelin uneen. Uudelleen heräili joskus yhden aikaan ja lutkutteli rättiä iihen malliin, että otin viereen syömään. Sitten heräs kahden aikaan, puoli neljän aikaan, viiden aikaan, puoli seitsemän aikaan ja nyt nousi ja on isin kans aamutoimilla. Söi pari kertaa ja muuten oli hirmu levoton. En tajua. Toivottavasti johtuu vain tuosta uusien taitojen oppimisesta. Meinaan voi olla aika rankkaa pienellekin, kun ei nuku päiväunia ja jos nyt yöunetkin jää... Tuntee oikein, kuinka pieni epätoivon poikanen on hiipimässä tuonne takaraivoon, vaikka lupasin itselleni, etten stressaa noista Sampon nukkumisista. No, eiköhän tämä tästä jotenkin suttaannu :)
Joops, pitää mennä touhuamaan pikku kehvelin kanssa ♥
Han ja Sampo vielä 3kk[/color]
[color=#8B008B]Se on taas perjantai. :) Kivaa! Tiedossa juhlat huomenna ja vähän enemmän seuraa (mies + mun muu perhe) kuin arkisin. Ihana kun aurinko paistaa!
AA ¿ päätin että parempi alkaa vaan antamaan neitiä välillä hoitoonkin, jotta tottuu sitten olemaan muidenkin hoivattavana kuin äidin. Muuten ei tämä mamma kyllä jaksaisi jos 24h pitää olla vauvan kanssa. Jostain kumman syystä sitä kaipaa kuitenkin aina silloin tällöin vähän aikuisempaa seuraa ja himoliikkuja kun oon, noi jumpat kyllä piristää mieltä, jaksan sitten taas nauttia täysin siemauksin neidin seurasta! :)
Ja painostako oli ollut jotain juttua.. Niin, mulle tuli n. 15kg ja kaikki oli lähtenyt about 2vk leikkauksesta (toiv muistan oikein). Siinä samassa junnaa edelleen. Toivossa ois tosiaan saada sitten jokunen kilo lisää pois, kun oli pikkasen ylimääräistä ennen raskautumista. Ikävä ¿reppu¿ nahkaa on tuossa masussa, mutta toivossa elän että saan sitä ainakin pienemmäksi jos en kokonaan pois, kunhan saa alkaa tekemään niitä vatsalihaksia! Mulla oli ennen ihanan lihaksikkaat reidet ja ne on nyt ihan löllöt! Yök.. Täytyy varmaan alkaa kyykkäileen kotona neiti sylissä. ;)
Ihanasti AMY kertoili Emmin taidenäyttelyn avajaisista, hymyilystä ja kujeilusta! :) On ne NIIN IHANIA nämä meidän pienokaiset!
AURORAN Oliver oli nukkunut ruhtinaalliset 11h! WOW! Ja teillä on herkuteltu oikein mövenpickin suklaalla, mun lempijätski! Nam! Mekin yritettiin miehen kanssa eilen illalla josko oltaisi saatu vähän ¿omaa aikaa¿, eli vähän pussailua yms. Heti kun neiti oli nukahtanut syliin, kiikutettiin omaan sänkyyn ja siitä n. 2min päästä alkoi itkut.. Tätä kun harrastettiin vajaat 3h, luovutettiin ja otin neidin kainaloon. Sitten se uni tulikin kaikille.
HAN ¿ mä olen kans miettinyt että aika ei riitä oikein ¿mihinkään¿. Neiti kun välillä ei nuku päikkyjä käytännössä ollenkaan.. Välillä sit ottaa ihan kunnon unet. Eli säännöllisyydestä ei mitään tietoa. Kotihommat mustakin tuntuu että kärsii.. Tosin ennen vauvan tuloa taloon, kummasti sitä tuli tehtyä hommat ja ei niihin mun mielestä kyllä kauheen kauan mennyt.. Vai on Sampo kääntynyt, hienoa! :) Ja meillä on kans muutama viime yö mennyt ihan saman tyylisellä 1,5-2h välein heräilyllä. En tiedä mistä moinen johtuu..
POPPIS ¿ meidän Tiitiäinen kans on itse aurinko aamulla ja se on tarttuvaa. :) Hymyili tänään jo sängyssä kauan ja sitten jatkoi Hangon Kekseilyä hoitotasolla kylppärissä kun oli ilman vaippaa tovin. Puuhiksessakin hän viihtyi kokonaiset 10min ennen kuin taisi tulla väsy ja itku. Kiva kun teidän isi tulee työreissulta kotiin!
Kertokaapas nyt sitten tyhmälle siitä tassuttelusta, mitä se on ja miten se tapahtuu? Yritin eilen illalla nukuttaa neitiä omaan sänkyyn (kylvyn & syömisen jälkeen), mutta se vaan mutusteli tuttia ja katseli silmät ammollaan maisemia. Varmaan 30min jaksoi ja sitten alkoi parku.. Eikä se siis sinne sänkyyn nukahtanut.. blaah.
IHANAA viikonloppua kaikille & toivottavasti aurinko paistaa koko viikonlopun! :)))
Mammis + Tiitiäinen :)
P.S. Missäs luuraa NINCA + LEENIS? Tulkaa pikaisesti huikkaamaan heit jos ette ehdi pitkästi turinoimaan..[/color]
[color=#8B008B]Jotkut oli pohtineet (täällä vai isojen enskojen puolella, en nyt muista) kotiin jäämisestä ja töihin menemistä..
Musta olisi ihana jäädä kotiin vähän pidemmäksi aikaa, mutta en kyllä harmittelisi jos töihin menisin tän ¿ekan vuoden¿ jälkeen. Tosin en haluaisi neitiä hoitoon laittaa vielä n. 1v iässä, eli haaveilen siitä että mies voisi kenties jäädä kotiin tai sitten jos joku näistä isovanhemmista voisi avustaa.. Ehkä haaveilua.. Mutta, mulla ei itse asiassa ole aavistustakaan paljonko sitä rahaa saa jos jää hoitovapaalle!? Olen vain siinä uskossa että ei me pärjättäisi miehen palkalla (sosiaalialalla kun ei juhlita noilla palkoilla). Muutenkin kun tekee tälläkin hetkellä tiukkaa, niin olen alkanut miettiä että josko jotain jumppatunteja ohjaisin jotta saisi vähän lisää rahaa.. Tästä on varmaan myös ollut juttua, mutta saikos sunnuntaisin tehdä töitä ilman että se vaikuttaa noihin kelalta tuleviin rahoihin? Ehkä tää tilanne kesän jälkeen helpottaa, toivon mukaan..
Ok, nyt mä oikeesti meen!
Mammis + Tiitiäinen :) [/color]
Heissulivei kaikille!
Täällä päivä alkoi viiden maissa. Neiti oli sitä mieltä ettei äiti ja iskä enää unta tartte... =) No, syömisten ja aamutoimien jälkeen läheteltiin iskä töihin ja kun tosi ajoissa lähti, niin pääsee tietysti ajoissa myös kotiin. Torkuttiin tytön kans puolisen tuntia, mutta sitten päivä onkin jatkunut tyttö sylissä. Pieni on minusta ihan väsynyt mutta ei millään malta nukahtaa. Parhaillaan siis nuokkuu tässä äidin sylissä. Jos sänkyyn vien niin huuto alkaa. Kotityöt siis odottaa täälläkin parempia aikoja!
Aika monilla pienillä ollut uniongelmia. Yksi ystäväni sanoi miettineensä, että vaikuttaakohan kuuma ja kostea ilma lapsensa nukkumisiin. Heillä kuulemma aina aikaisemmin hyvin yöt ja päikkärit nukkunut lapsukainen on viime aikoina nukkunut tosi levottomasti. Vain sadepäivinä unta riittänyt entiseen malliin..
Monilla oli tiedossa juhlia vkonloppuna. Meillä ei ole juhlia nyt, mutta myöhemmin kesällä kylläkin. Katselinkin eilen Prismassa juhlamekkoja tytölle. Vielä en tosin ostanut, kun katsotaan miten neiti tästä alkaa kasvamaan.
AA, oli kiva nähdä eilen. Teidän Aino oli tosiaan jotenkin muka kasvanut kovasti siitä kun viimeksi nähtiin. Suloinen on teidänkin tyttönen. =)
Aurinkoista viikonloppua ja nauttikaa juhlista, ken sellaisiin on menossa! Minä koitan nyt siirtää tytön sänkyyn jos vaikka tiskikoneen saisin täytettyä. Ja ristiäiskutsuja voisi rueta jossain väsäämään myös.
t. iida-linnea ja neiti päivän vajaa 3 vkoa
Pikaisesti tulin poika sylissä ilmottamaan, että hengissä ollaan ja pinojaki ollaan yritetty lukea mut ei ole ehtinyt kirjottelemaan. Meille on hampaita tulossa ja päivät menee melkeen itkiessä, yleensä vaan Joel, välillä äitikin. Ylös on kulmahampaat tulossa ja tuntuu ettei millään ihan ulos asti puhkee. Mut pojasta tuntuu ilkeeltä. Puruleluista tulee vaan huuto, millähän pientä vois helpottaa?? Päivällä ei ees kunnolla nuku,muutaman 10 minuutin pätkän ja sit taas kauheet itkut. Öisin onneks nukkuu vähintään 10 tuntia ilman heräilyjä...
Nyt taitaa taas tulla itku, pitää ruveta keksimään jotakin.
Henna ja vielä hampaaton Joel
AURORA, en tiedä mitä haittaa siitä Oliverille olisi jos jo kiinteät aloitatte? Kyllähän Oliverilla alkaa olla jo ihan mukavasti ikää, ja kyllä on olemassa muitakin vauvoja jotka saavat 3 kk iästä jo kiinteitä, jos vaan massu kestää. Eri vauvoilla voi suolistokin kypsyä eri aikoihin, joten ei sekään välttämättä ole este. Noita tutkimuksia tuntuu olevan joka asiasta puolesta ja vastaan. Loppupeleissä on vaan itse tehtävä päätös, ja teet varmasti oikean päätöksen, kun tunnet kuitenkin Oliverin parhaiten!
HAN, kyllä uudet taidot voivat aiheuttaa yölevottomuutta. Ainolla ainakin ovat aiheuttaneet kun oppi ryömimään, sen jälkeen on ryömitty myöskin öisin ihan urakalla. Toissayönä, joka oli oikein poikkeuksellisen levoton, löysin kolmisen kertaa suustani pienet varpaat. =)
HAN ja MAMMIS, meillä oli aika samanlaista alkuun. Ainon unet oli tosi epäsäännölliset enkä saanut tehtyä yhtään mitään. Helpotti ajan mittaan¿ Puolen vuoden iässä Ainolle tuli vasta säännöllinen rytmien päiväunien suhteen, yöunet onneksi on sujuneet alusta alkaen hyvin. Tassuttelussa käsittääkseni vauva rahoitetaan niin, että vauvan pötkötellessä sängyssä laitetaan raskas käsi selän tai kyljen päälle ja se rauhoittaa vauvaa. Ei toimi meillä vieläkään. Jos ei neiti halua rauhoittua niin ei kyllä rauhoitu tassuilla tai muullakaan. :)
Painosta, mulle tuli noin 20 kg ja vielä on 3 kg kiloa jäljellä pudotettavaa + haluaisin muutenkin muutaman kilon pudottaa. Tosi hitaasti putoaa nämä viimeiset kilot, tosin onpa tuo ruokavaliokin mikä on¿ Mutta en ole hirveästi asiasta stressannut, kun kuitenkin posket alkaa jo olla kapoisemmat ja naama näyttää mun naamalta. Lantio on niin levinnyt, etten vanhoihin pöksyihin mahdu varmaan ikinä! :/
Meille kuuluu hyvää! Mamma on positiivisella mielellä koska nukuin viime yönä pitkät unet, kympistä kasiin ja Ainokin nukkui suht hyvin. Tänään onkin sitten jaksanut touhuta kaikenlaista, jumppasinkin jo. Mä oon ottanut tavakseni jumpata noita Yle2:n jumppia heti kun Aino menee päikkäreille, niin ehtii ainakin sen jos ei muuta. :)
Hyvät viikonloput!
Karssuli & Aino 8kk+
[color=3A5FCD]Kylläpäs me taas nukuttiin hyvin ilman iskää! Unille tyttö uuvahti jo 20.30 ja se taas jonkinmoinen ennätys..=)
Tänään onkin vimppa muskari ennen kesätaukoa..Pitää laittaa oikein nätti mekko päälle näin viimeiseksi kerraksi..=)
Mitenkäs AA:n ja perheen ravintolareissu sujui? =)
I-L:lle tsemppiä..kyllä se paino varmasti alkaa kohta nousemaan sutjakkaasti..jos siitä lisämaidostakin sit taas pääsisitte..!
Mooli: munkin piti oikein harjoitella sitä pumppaamista..Välillä vielä menee niin, että asentoa tissillä pitää vekslata aina parin pumppauksen jälkeen ja sit taas vähän suihkuaa ja taas vaihdetaan..koitahan vielä yrittää jos se vaikka lähtis siitä onnistuun! Jaksuja! =)
Pi-Kille onnittelut lainallisten porukkaan pääsyyn ;) Me kuulutaan vielä niihin lainattomiin, mutta katsotaan kuinka kauan! =)
C päätti ottaa osaa siihen hepatiittitutkimukseen..tsemit siihen! =) Meillä mies päätti, että ehdottomasti ei..pöh..=/
Piuh..tytsä vaatii nyt jutteluseuraa tuolla lattialla eli menenpäs viihdyttäjäksi..Palataan kun on aihetta..=)
Oikein mukavaa torstaita kaikille!
t. poppis ja Emiliina 3,5kk++