Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin ylipukemisesta!

01.11.2006 |

Kyllähän eilen taas ihmetytty kun hain lasta pk-seudulla hoidosta. Olivat räntäsateessa ulkoilemassa ja lämpötila nollassa.

Lapsella oli päällä alaosassa: verkkarit, vedenpitävät toppahousut ja kurahousut. Yläosassa: t-paita, neule, vedenpitävä talvitakki, kurahousujen yläosa ja sadetakki tungettuna vielä kaiken päälle!

Lapsi on atooppinen ja hikoilu ärsyttää ihoa kovasti. Iho olikin aivan punainen ja hikinen ja lapsi alkoi sitä tuskaisena heti hangata kun sain kuorittua pari päällimmäistä kerrosta pois.

Olen pyytänyt että ei laiteta ulkovaatteita ja kuravaatteita päällekkäin vaan joko tai, mikä on kaikenlisäksi aivan älytöntä koska ulkovaatteemme ovat vedenpitäviä, mutta ei kun topataan vaan.

Ymmärrän että on vaikea muistaa yli 20 lapsen pukemisohjeita, mutta joku maalaisjärki nyt tulisi olla, itse ainakin tukehtuisin moiseen vaatemäärään nollakelillä, niin kuin lapsenikin!

On vaan turhauttavaa yrittää hankkia asiaankuuluvia varusteita, jotka hengittää ja pitää vettä, kun sitten tungetaan hengittämätön sadetakki vielä siihen päälle ja tässä kun on kyse vielä lapsen ihon terveydestä.

Ainoat vettäpitämättömät vaatteet eilen lapsellamme olivat rukkaset ja ne olivatkin sitten läpimärät ja kädet märkinä, ja vuorilliset kurarukkaset roikkuivat tarhan eteisessä, hohhoijaa...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,

tuttua. Meillä oli alkusyksystä sama ongelma. Vaikka iltapäivisin oli lähes hellelukemat lapsilla oli sisähousujen päällä ulkohousut ja takit ja lakit ja jopa joskus hanskat!!! Itse hoitajat ihmetteli t-paidat päällä, että ompa lämmin. Kiskoin heti hoitajien silmien alla päällimmäisen kerroksen hikiseltä lapselta pois, mutta ei ollut mitään vaikutusta. Tuntui vaan niin typerältä neuvoa ammattilaisia, että älkää hei pukeko helteellä kaksia housuja yms. Onneksi kylmeni nopeasti.

Tietysti täytyy muistaa, että pukijoita on monta, esim. harjoittelijoita ja kaikki ei tiedä kenen haalarit pitää vettä ja kenen ei. Siksi kaikille sama varustus varmuuden vuoksi. Sano ihmeessä hoidossa, että varusteenne pitävät vettä ja kirjoita vaikka lappu vaatelokeron oveen. Jos lapsi saa iho-reaktioita, täytyyhän siihen puuttua.

Tsemppiä!

Vierailija
2/21 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...meillä ei tosin ole atooppista ihoa, mutta hikoillessa lapsi saa mm. helposti vaippa-alueen tosi ikävään kuntoon. Olen pyrkinyt kertomaan kaikille hoitajille, että lapsi hikoilee helposti. Lisäksi olen usein vielä erikseen sanonut, jos lapsella on liikaa päällä (siis ihan kiltisti, tyyliin " jos huomenna laittaisitte ulos vähemmän vaatetta, kun ** oli taas ihan hikinen" ). Muut hoitajat ovat ottaneet viestin kiltisti vastaan, mutta yksi oli heti puolustuskannalla (" ei näistä syyssäistä koskaan osaa sanoa, miten pitäisi pukeutua" ) sen sijaan, että olisi sanonut, että ok, hoituu. Nyt olen viime aikoina hakenut lapsen sen verran aikaisin, etten tiedä, miten ulkoilu ja pukeminen ovat sujuneet.

Minun vinkkini olisi, että pyri vaan systemaattisesti muistuttamaan aiheesta päiväkodissa. Toisekseen voisit ehkä itse pukea lapsen vielä välikausihaalariin, jos kerran päälle tulee kuitenkin kurahousut. Kysy päiväkodista, onko heillä jokin erityinen syy laittaa aina kurikset päälle (siisteys tms.)? Muussa tapauksessa yritä vielä markkinoida pelkän kostussuojahaalarin käyttöä. Entä helpottaisiko lasta, jos alusvaatteet olisivat eri materiaalia? Esim. Ruskovillalta saa villa-, silkki- ja silkkivilla-asuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalla eilen päällä sukkahousut,villahousut, poolopaita, villapaita, toppajousut, toppatakkia ja näiden päällä vielä sadehousut ja -takki. Olipa vielä lainattu päiväkodista kuomat jalkaan villasukan kanssa ja tungettu kolmet hanskat käteen!

Voi jessus sentään, jos nollakelillä varustus on tuollainen, niin mitä puetaan päälle kun on oikeasti pakkasta?

Tämä on jo toinen talvi, kun asian kanssa taistelen, mutta enpä tiedä mikä auttaisi. Olen yrittänyt viedä päiväkotiin vähän vähemmän vaatteita, mutta silloin lainaavat pk:sta...

Huoh!

Vierailija
4/21 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille!

Mainitsemanne pukemiskysymys on kyllä tosi kurja. Ja ilman muuta hoitajien _pitäisi_ pystyä pukemaan lapset aina sään mukaisiin varusteisiin. Yleensä näin onkin, meidän päiväkodissa ainakin. Mutta mutta... ongelma on myös vanhemmat. Osa haluaa lapsilleen laitettavat 1 asteen pakkasessa villavaatteet ja kuravaatteet ja lisävillapaidat yms. Samaan aikaan osalla on pelkät välikausihaalarit. Joillakin vanhemmilla on tosi tarkkaa se, mitä saa pukea milloinkin ja auta armias jos on väärä vaatetta päällä...VAikka se " väärä vaate" olisi meidän hoitajien mielestä juuri oikeanlainen vaate kyseiseen säätilaan ja muut lapset olisi sillä tavalla puettu...

Joten koittakaan ymmärtää myös meitä! Ja tuoda asiaa aina vaan uudestaan ja uudestaan esille, jospa se siitä... :)

Vierailija
5/21 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips!

Nuo pukemisasiat ovat tosi hankalia, kuten Lto jo kertoikin. Nyt itsekin omien kahden lapsen kanssa kotona ollessa, joka aamu mietin ja pohdin mitä lapsille pukea ulos päälle. Toisina päivinä on tosi tuulista ja myrskyistä ja toisina taas ei tuule yhtään. Mittari saattaa näyttää samaa, vaikka hieman erilaisen vaatevarusteuksen tarvisikin.

Perheet pukevat erilailla lapsia, ja se on totta että lapsissa on siinäkin suhteen eroja, kuka pärjää milläkin varustuksella. Toiset lapset viilettää koko ulkoiluajan " tukka putkella" ja toiset ovat paikallaan ja tekevät hiekkakakkuja.

Olen samoilla linjoilla kanssasi siitä, että ylipukeminen on huono jutuu - erityisesti iho-ongelmien takia, mutta myös muutenkin. Ota asia puheeksi päiväkodissa (ja vaikka aina uudestaan, jos ei mene perille). Tosi juttu tuokin, että nämä ensimmäiset lumikelit on sellaisia, että se lumi on märkää. Josko laittaisit sen välikausihaalarin lapsellesi päälle. Vedenpitävätkään ei aina pidä kaikkea vettä. (Meillä käytössä Remun haalari, joka ei kyllä kaikkea vettä pidä. Mieluummin laitan kuravaatteet kuin mietin koko ajan sitä, että onkohan sisävaatteet haalarin alla märkinä..) Tämä taas vain minun kantani asiaan..

Vierailija
6/21 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maggie:

On vaan turhauttavaa yrittää hankkia asiaankuuluvia varusteita, jotka hengittää ja pitää vettä, kun sitten tungetaan hengittämätön sadetakki vielä siihen päälle ja tässä kun on kyse vielä lapsen ihon terveydestä.

Heippa!

Mitäs jos veisit kuravaatteet pois päiväkodista? Meillä on kaksi lasta (3- ja 5-vuotiaat) ja kummallakin Reimatecin vedenpitävät välikausiulkoilupuvut ja toppahaalarit. Lapsille ei ole viety kuriksia ollenkaan hoitopaikkoihin ja hoitajille on kerrottu, että vaatteet pitää vettä. Ainakin meidän hoitopaikoissa ollaan vaan iloisia jos ei kuriksia tarvi pukea lasten päälle. Ja kysymyksessä Vantaan kaupungin hoitopaikka.

Meillä vanhempi on nimenomaan hikoileva, joka pärjää muutenkin ohuemmilla vaatteilla kun nuorempi.

Vierailija
7/21 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadin ystävällisen lapun pukemisesta ja vien se vaatehyllyyn tänään kiinni. Toivottavasti auttaa, en haluaisi olla koko ajan marisemassa, koska hoitajat ovat muuten tosi mukavia ja työtaakkahan heillä on kauhea. Mutta yritetään nyt näin ja sitten viimeisenä keinona otan ne kuravaatteet sieltä pois kokonaan talveksi.

Vierailija
8/21 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös LTO ja aivan uuvuksissa tähän vaaterumbaan... Kun säät vaihtui, on taas melkoinen pähkäily siinä, että mitä kenellekin päälle. Yksi hikoilee, toinen palelee, jonkun reimatec ei missään tapauksessa saa likaantua, jollekin taas ei saa laittaa kurahousuja... Puolet vaatteista on nimikoimatta ja kuivauskaapin tyhjentäminen on yhtä helvettiä, kun yrität löytää oikeaan lokeroon vaatteet. Ja sitten iltapäivällä vanhemmat ihmettelevät, kun lapsella on ihan muuta päällä, kun olisi hiljaa mielessä toivottu ja kuinka kehtaa mennä kauppaan, kun on niin rönttöiset vaatteet ulkoilun jäljiltä...

Antakaa sitä palautetta ja kertokaa mitä tahdotte! Jos vaan aina ollaan naama rutussa, eikä annetta ohjeita selvästi, niin on todella vaikea tietää, kuinka toiveet täyttää. itse en ainakaan loukkaantuisi, vaikka vanhempi ihan paperille laittaisi sopivan ohjeistuksen. Tahallaan emme ketään palelluta/hikeen hukuta. Parhaamme teemme.

Ja laittakaa vanhemmat ne nimet selkeästi vaatteisiin! Se helpottaa ihan uskomattoman paljon arkea ja henkilökunnalle jää aikaa lasten hoitoon (ei vaan vaatehuoltoon).

Vierailija
9/21 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hoitopaikassa hieman ylipuetaan. Poikamme on varsinainen vilukissa ja on mukava, että kotiin haettaessa on aina lämpimät vaatteet päällä.

Kuten joku tuossa jo mainitsikin, ovat myös meidän pojan hoitotädit onnellisia, kun saavat palautetta. Annan sekä risut ja ruusut aina avoimesti ja tähän asti on sanoma mennyt loistavasti perille ja kommunikointi pelaa.

Täytyy vielä huomauttaa, että ainakin täällä etelässä, vaikka mittari onkin muutamana aamuna ollut nollassa, on törkeän kylmä tuuli!

Vierailija
10/21 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mieluummin hiemman ylipuettuna kuin ali. Enemmän olen ollut huolissani siitä, että meidän poitsun tarhassa puetaan vähän liian kevyesti. Niinpä pojalla onkin nenä vuotanut koko syksyn ja nukahtaminen oli eilen iltanakin vaikeaa kun nenä oli koko ajan tukossa!

Vierailija
11/21 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kun tuota vaatetta on (hiukka liikaa..) niin ymmärrän että ei niissä kukaan pysy perässä. Samoin tuodessa kerron mitkä vaatteet mukana.

Vierailija
12/21 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pääsääntöisesti liian vähän vaatetta päällä. Viiden asteen pakkasessa kovassa pohjoistuulessa (15 m/s) oli kevyttoppapuku ja kumisaappaat, vaikka naulakossa olisi ollut talvipukukin ja talvikengät, tai sen kevyttopan alle olisi voinut laittaa villapuvun. Montaa kertaa olen joutunut huomauttamaan kaulurin puuttumisesta, vaikka se on lokerossa.

Luulisi lastenhoitajilla olevan kokemusta lasten pukemisesta, mutta silti menee useimmiten metsään. Eikä puhe tunnu auttavan.

Vierailija
13/21 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös pk henkilökuntaakin helpottaisi kovasti jos jokaisen vanhemman TÄYTYISI kirjoittaa lapulle keskeisimmät pukeutumisohjeet (mikäli sellaisia on iho-oireiden tms takia). Jokaisessa vaatelokerossa olisi pieni lunttilappu, jota ohjaaja voisi käyttää apunaan, ja vanhemmat saisivat varmasti toiveensa perille. Jos näitä toiveita ei noudatettaisi, olisi asiaa helpompi puida, kun olisi asiat kirjattuna ylös. Huh huh, ei ole elämä helppoa :-)

Vierailija
14/21 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jokainen äiti laatii kolmiulotteisen taulukon, jossa y-akselilla lämpötila, x-akselilla tuulen nopeus ja z-akselilla ilman suhteellinen kosteus, ja taulukkoon merkitään eri värikoodeilla eri kentät, jotka tarkoittavat eri pukeutumiskokonaisuuksia. Koodien selitykset liitteeseen taulukon alle.

Vierailija
15/21 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ratkaisin asian siten, että jätän aamulla lokeroon kirkkaan lapun, jossa kerrotaan mitä lapselle päälle. Repussa on varavaatetta ja esim. varakintaiden alle meillä tarvii lapaset ja kinttaan sisältä löytyykin lappu, jossa kerrotaan että halutaan lapaset niiden kintaiden kans.

Lapasten sisältä taas löytyy lappu jossa lukee minkä väristen kintaiden kans niitä pidetään ja minkä väristen kanssa ei.

Meillä onneksi lapsi saa raivarit jos jotain vaatetta ei laiteta päälle, mikä tavallisesti laitettais. Ei siis pelkoa että kauluri yms jäis naulakkoon. :)

Minusta sellainen lappu hoitajalle naulakkoon on hyvä juttu. Siitä hoitaja näkee mitkä olisi vanhempien toiveet ja ei tarvi ns. ajatella itse. Tekee niin kuin on käsketty tehdä.

Vierailija
16/21 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse lastentarhanopettajana ja kuuden lapsen äitinä,pikkaisen särähti korvaan tuo edellisen kirjoittajan kommentti " ettei tarvitse itse ajatella ja tekee niinkuin käsketään" . Mielestäni vanhempien on aika mahdoton tietää aamulla seitsemältä tuodessa lapsia tietää millainen ilma iltapäivällä on. Joten pakko kai siinä on hoitajien itse ajateltava. Ja kyllä sitä joka päivä tehdään. Aina ennen ulos lähtöä mietitään 20 lapsen kohdalla miten ulkoilu sujuisi mahdollisimman mukavasti kunkin lapsen varusteissa. Ikävä ihminen kun olen olen kyllä monesti sitä mieltä, että vanhempien olisi hyvä muistaa, että lapsiryhmät ovat isoja, vanhemmilla on hyvinkin erilaisia toiveita, mutta henkilökunta tekee varmasti parhaansa. kaikkea ei voi muistaa eikä kaikkia toiveita voi ikävä kyllä toteuttaakaan.

omien lasten kohdalla olen vienyt päiväkotiin ne vaatteet jotka olen halunnnut lapsille puettavan, mutta luottanut toki heidänkin ajattelutaitoonsa. Kun pelkkään mittäriin ei voi tuijottaa. Ja sää muuttuu aika paljon päivän aikana.

Vierailija
17/21 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottuu tätien ja sijaisten urakka, eikä tarvitse kenenkään uhrata aikaansa turhaan tuumailuun ja pähkäilyyn. Miten en hoksannutkaan noin loistavaa ideaa aiemmin? Kiitos :)

Vierailija
18/21 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin kotiäidin vinkkelistä. Mistäpä ihmeestä tädit tietäisivät jokaisen lapsen äidin haluaman vaatetuksen joka säällä oikein? Veikkaan että lapsia vaatetetaan hyvinkin eri lailla eri perheissä ja jopa saman perheen eri-ikäisiä lapsia erilailla, ja ihan riippuen siitäkin miten lämminveristä sorttia sattuvat olemaan. Itsekin näki lapsia reilun kymmenen asteen syyssäillä niin erilaisissa vaatteissa; toisilla oli teepaidat päällä kun meidän taaperolla oli esim. välikausihaalari eikä yhtään kuuma siinä jne. Täytyy olla aikamoinen ajatustenlukija jos arvaa aina haluavatko vanhemmat kurahousut haalarien päälle vai eivät jne. Eiköhän tosiaan lappujen kirjoitteluun olisi tarvetta mikäli tuntuu, että tädit eivät osaa valita oikeita vaatteita! Tuntuisi uskomattomalta että jotkut hoitajat voisivat siitä loukkaantua.

Vierailija
19/21 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ride80:

Mutta ratkaisin asian siten, että jätän aamulla lokeroon kirkkaan lapun, jossa kerrotaan mitä lapselle päälle. Repussa on varavaatetta ja esim. varakintaiden alle meillä tarvii lapaset ja kinttaan sisältä löytyykin lappu, jossa kerrotaan että halutaan lapaset niiden kintaiden kans.

Lapasten sisältä taas löytyy lappu jossa lukee minkä väristen kintaiden kans niitä pidetään ja minkä väristen kanssa ei.

Meillä onneksi lapsi saa raivarit jos jotain vaatetta ei laiteta päälle, mikä tavallisesti laitettais. Ei siis pelkoa että kauluri yms jäis naulakkoon. :)

Minusta sellainen lappu hoitajalle naulakkoon on hyvä juttu. Siitä hoitaja näkee mitkä olisi vanhempien toiveet ja ei tarvi ns. ajatella itse. Tekee niin kuin on käsketty tehdä.

Vierailija
20/21 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ja sitten iltapäivällä vanhemmat ihmettelevät, kun lapsella on ihan muuta päällä, kun olisi hiljaa mielessä toivottu ja kuinka kehtaa mennä kauppaan, kun on niin rönttöiset vaatteet ulkoilun jäljiltä... "

** En ole ikinä ymmärtänyt tätä, tarhaanhan laitetaan sellaiset vaatteet lapsille, että lapset saavat leikkiä ulkona ja liata vaatteitaan, hienommat vaatteet joko otetaan mukaan kun haetaan lapset tarhasta tai mennään sitten kodin kautta jos sikseen on. Eikai henkilökunnan velvollisuus ole juhlapukea lapset, he vain huolehtivat, että lapsilla on mukava olo. Onko todellakin niin, että osa vanhemmista sanoo, ettei vaatteet saisi likaantua tarhassa?????

" Ja laittakaa vanhemmat ne nimet selkeästi vaatteisiin! Se helpottaa ihan uskomattoman paljon arkea ja henkilökunnalle jää aikaa lasten hoitoon (ei vaan vaatehuoltoon).

[/quote]

"

*******Tämä myös - jos ei näin tehdä niin onhan ihme, jos sitten moititaan että vaatteet eivät ole omat / lainavaatteet läytössä turhaan.