Miten kukaan, jolla on omia lapsia, voi olla subjektiivista päivähoito-oikeutta vastaan?
Se tuntuu samalta kuin että olisin ilmaista koulua vastaan. Ihmeellistä toisaalta että kotihoitofanaatikot eivät ole vielä koulujärjestelmän kimppuun hyökänneet.
Kommentit (72)
Minä ainakin vastustan subjektiivista päivähoito-oikeutta vaikka itselläni on kaksi lasta, joista toinen on vielä päivähoidossa.
Naapurissa asuu rouva, jolla on yksi 5-vuotias lapsi. Rouva on työtön eikä tunnu halujakaan olevan työntekoon, kun ei muka paikat kestä (mikä on nähty pupuksi muissa yhteyksissä monesti, ei siitä sen enempää). Tyttö viedään hoitoon päiviksi, jotta rouva saa olla rauhassa kotona. Juu-u, ehdottomasti vaan subjektiivinen päivähoito-oikeus!
Voi olla vaikka helevetinmoinen masennus, jota et näe.
Vierailija:
Minä ainakin vastustan subjektiivista päivähoito-oikeutta vaikka itselläni on kaksi lasta, joista toinen on vielä päivähoidossa.Naapurissa asuu rouva, jolla on yksi 5-vuotias lapsi. Rouva on työtön eikä tunnu halujakaan olevan työntekoon, kun ei muka paikat kestä (mikä on nähty pupuksi muissa yhteyksissä monesti, ei siitä sen enempää). Tyttö viedään hoitoon päiviksi, jotta rouva saa olla rauhassa kotona. Juu-u, ehdottomasti vaan subjektiivinen päivähoito-oikeus!
kun hän syksyllä menee hoitoon. Kaikki haluamani. Tuli runsaudenpula.
Se, onko hoitomatkoja varten käytettävissä auto vai ei, vaikuttaa paikan saamiseen myös. Autolla työmatkat suhaava voi viedä lapsen työmatkalla päiväkotiin, autoton äitiyslomalla oleva väsynyt kotiäiti ei voi alkaa viemään isompaa lasta bussilla toiseen kaupunginosaan puolipäivähoitoon.
Vierailija:
Haimme lapsellemme hoitopaikkaa kolmesta kotiamme lähinnä olevasta tarhasta ja saimme paikan toisesta kaupunginosasta. Kuinkahan monta virikelasta oli yhteensä noissa kolmessa päiväkodissa, joihin hamme lapsellemme paikkaa ? Virikelasten vanhemmilla olisi aikaa viedä lapsensa hoitoon hiukan kauemmaksikin kotoa kuin työssäkävillä vanhemmilla...
olisivat venyneet 9-tuntisiksi. Lisäksi meidän reilu 1-vuotiaat olisi otettu ylimääräisinä jo täyteen ryhmään eli johtaja oli ahne. Tämä ei olisi minun mielestä toteuttanut lasten etua. En kuitenkaan ihan kevyesti heittäisi, että hoitajan kotiin ottaminen olisi ollut puhtaasti oma valintamme!
Sitähän minä sanoin, että jos noita virikelapsia ei olisi, niin meidänkin lapsilla olisi ollut paremmat mahdollisuudet saada jostain lähitarhasta paikat.
32
Siis vaikka meni töihin. Oli ihan sattumaa, jos sai toivotusta paikasta tai edes sieltä päin hoitopaikan lapsilleen. Silloin toisaalta oli nykyistä helpompi saada kaupungilta kodinhoitaja vaikka synnytyksen jälkeen pariksi viikoksi kotiin.
Jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistetaan, väitän, että myös työssäkäyvien ja opiskelijoiden, puhumattakaan sairastuneiden lapsista, on vaikeaa saada hoitopaikkaa. Nyt se on saatava.
- Been there, done that -
kauemmaksi hoitoon... Työssäkäyvät vanhemmat maksavat veroja tuloistansa ja pääasiassa virikelasten vanhemmat käyttävät eivätkö tuota verotuloja, joten priorisointia tarvittaisiin päivähoitopaikkojen jaossa...
Minun mieheni maksaa yksin joka kuukausi melkein neljä tonnia veroja. Paljonko te maksatte?
Vierailija:
En ymmärrä tätä yhteiskunnan paapomista. Kyllä vanhempien pitää itse hoitaa lapsensa, jos ovat kotona!!! Tai eivät tee muuta oikeasti järkevää.t. töissäkäyvä kolmen lapsen äiti
lähipäiväkoteja. Ainakin meilläpäin päiväkoteja suljetaan tosi hanakasti ja ripeään, jos vähänkään voivat.
sillä mielipiteellä ei ole mitään tekemistä subjektiivisen päivähoito-oikeuden kanssa.
Minusta on hienoa, että aikanaan tuo oikeus saatiin läpi! Se poisti vihdoinkin mielivaltaisuuteen perustuvan lajittelun siitä, kuka lapsi päivähoitoon pääsee ja kuka ei. Aikaisemmin ei ollut mitään takeita, että lapsi pääsi päivähoitoon edes silloin, kun molempien vanhempien oli pakko käydä töissä tai silloin, kun lapsi olisi tarvinnut kehityksensä takia osa-aikaista (eritis)päivähoitoa.
En mistään hinnasta haluaisi luopua tuosta LAPSEN perusoikeudesta laadukkaaseen päivähoitoon. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että vieläkin tärkeämpi on lapsen oikeus hyvään perheeseen tai sen kanssa, että toivoisin vanhempien olevan lapsilleen mahdollisimman paljon läsnä itse myös arjessa. Päivähoito-oikeutta käyttää väärin (= lapsen edun vastaisesti) onneksi todella pieni osa, miksi ihmeessä tämän ääripään takia pitäisi monimutkaistaa systeemi ja antaa taas kunnille vapauksia supistaa tarjoamiaan lapsiperhepalveluita?
Ei toimeentulotukeakaan ole lakkautettu vain siksi, että osa käyttää systeemin porsaanreikiä hyväkseen kyseenalaisella tavalla. Eikä subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamisesta edes tulisi säästöjä, se on moneen kertaan todettu jo faktatiedoin.
PS. Omat lapseni ovat jo kouluikäisiä, sikäli kai aivan sama. Mutta minua nyt sattuu kiinnostamaan muukin kuin oma napa...
On kyllä aika käsittämätöntä, miten huonosti tieto yli sukupolvien kulkee, jos joku pienen lapsen äiti/isä haikailee niitä menneitä aikoja takaisin, kun päivähoitopaikoista ihan oikeasti taisteltiin :-/ Siihenhän meno johtaisi, ja juuri sitä estämään tuo oikeus tuli.
Eli hyvä pointti, joka tuntuu vaahtoajilta usein unohtuvan:
Oli ihan sattumaa, jos sai toivotusta paikasta tai edes sieltä päin hoitopaikan lapsilleen. Jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistetaan, väitän, että myös työssäkäyvien ja opiskelijoiden, puhumattakaan sairastuneiden lapsista, on vaikeaa saada hoitopaikkaa. Nyt se on saatava. - Been there, done that -
Mitäs se uraäiti sitten teki?
Ja juu, itselläni on muuten itse asiassa samanlaiset tulot, kun olen töissä. Ja juu, kyllä, käytämme todellakin ihan itse sen 50 prosenttia, mitä tuloistamme verojen jälkeen jää. Onpas törkeää.
45
Mitäpä jos ihan oikeasti olisi olemassa noiden lisäksi muitakin systeemejä :-0
mutta kannattaisi todellakin tutkia analyyttisesti eri mallien seuraamuksia.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus vähentää byrokratiaa huomattavasti ja mm. siksi suhtaudun suurin epäilyksin kaikenlaisiin tarveharkintaisiin malleihin: ne työllistäisivät valtavan joukon viraomaisia. Mistäs ne rahat otettaisiin? Miksi siirtyä tahallaan jähmeämpään, hitaampaan ja byrokraattisempaan systeemiin?
Vierailija:
Mitäpä jos ihan oikeasti olisi olemassa noiden lisäksi muitakin systeemejä :-0
välimuotoja on olemassa
iso päiväkoti, nyt sinne on muuttanut valtavasti lapsiperheitä ,koska siellä on hyviä, suht huokeita perheasuntoja. Tämä yllätti päättäjät täysin, vaikka pässikin tajuaa, että ko. alueella mummot vaihtuvat juuri noissa asunnoissa lapsiperheisiin ennen pitkää. Massiivisesti.
Nyt siellä menee remppaan isoin päiväkoti ja lapset on ihan mieron tiellä ja kaupunki rääpii kasaan perhepäivähoitajia alueelle.
Tämä Helsingissä ja tuntuu olevan arkea ihan yleisesti - ja kuitenkin kaupungin tasolla hoitopaikoista on kuulemma pulaa. En epäilisi hiukkaakaan, että meilläpäinkin voitaisiin tehdä sama moka. En todellakaan luottaisi siihe,n että " ei meillä vaan suljeta" . Se on sinisilmäistä.
Se on yhteiskunnan asenteista kiinni eli siitä että nykypäivänä molemmat puolisot tekevät lähes pääsääntöisesti töitä. Ja sitä kannatetaankin verotulojen takia, kannatetaan järjestämällä hoitopaikkoja tarvitseville.
Sitä en osaa ennustaa mitä porvarihallitus tekee tälle tilanteelle. Luultavasti päädymme kaikki maksamaan mannaa hoitopaikoista. Köyhät hoitakoot lapsensa miten taitavat.
vaan totesin, että eivät kotiäitien perheet myöskään tulottomia ole tai sellaisia, että eivät maksa veroja. Kuten minua edeltänyt kirjoittaja väitti.
Korjasin siis hänen asiavirheensä. Siihen lienee asiakeskustelussa oikeus.
Vai onko tää sellainen murjo ja hauku kotiäitiä -keskustelu, jossa tosiasioita ei saa esittää? Selvä. Jääkää tänne sitten. Kaipa tuollakin toiminnolla sitten jokin funktio elämässänne.
50
Haimme lapsellemme hoitopaikkaa kolmesta kotiamme lähinnä olevasta tarhasta ja saimme paikan toisesta kaupunginosasta. Kuinkahan monta virikelasta oli yhteensä noissa kolmessa päiväkodissa, joihin hamme lapsellemme paikkaa ? Virikelasten vanhemmilla olisi aikaa viedä lapsensa hoitoon hiukan kauemmaksikin kotoa kuin työssäkävillä vanhemmilla...