Olisitko jo kuollut ilman nykylääketiedettä?
Luulen, että olisin kuollut angiinaan.
Sairastin niitä jo useita lapsena, olin todella kipeä. Myös keuhkokuume olisi varmaan vienyt.
Synnytyksistä olisin selvinnyt hengissä.
Kommentit (94)
Ehkä. Ainakin elämänlaatu olisi kärsinyt. Olin polvileikkauksessa vaikean urheiluvamman takia, joka vaati useaa siirrettä ja pitkää nukutusta. Eetteri oli ensimmäinen nukutusaine, ja se keksittiin vasta 1800-luvulla. Sitä ennen ei kyllä polvia leikattu, ja leikkaukset olivat aika brutaaleja tapahtumia. Potilas saatettiin sitoa pakkositeillä paikoilleen.
Olisin luultavasti kuollut synnytyksen yhteydessä rheesus-tekijän takia. Kuulun veriryhmään Rh+ ja äitini kuului veriryhmään Rh-, joten äidin immuunijärjestelmä voi muodostaa vasta-aineita sikiön verisoluja vastaan. Sen jälkeen on ollut koko ikäni erittäin terve, joten veridoping kannattaa muussakin kuin hiihtämisessä.
En tiedä koska terveysasioistani on valehdeltu jopa itselleni. Pimitetty ihan fyysiseen terveyteen vaikuttavia juttuja.
Miksi ihmeessä?
No kysykää syyllisiltä ja niiltä, jotka tietää niistä?
Oijoi Onpas ovela jäynä tehdä noin? Sitten ähä kutti ei siinä mitään vakavaa ollut?
No en mene yksityiskohtiin,?mutta moni joka saisi tietoonsa kaiken järkyttyisi ja ajattelisi, että tuollaista pienenä jäynänö pitävät ovat oikeasti iljettäviä ja häiriintyneitä.
Pitäisi tajuta että se että tietää jonkun asian olevan vaaratonta on eri, kun ei tiedä.
Lisäksi toisen terveysasioihin puuttuminen ihan törkein rikoksin on varsin häiritsevää ihan ajatuksen tasollakin ja ottaen huomioon, että ihan fyysiseen terveyteen vaikutettu niin Hehheh olipas ovela pikku näpäytys?
Synnyin keskosena ja tuskin olisin hengissä, jos olisin kotona syntynyt. Lisäksi lapsena ja nuorena minulla oli useita angiinoita ja muutama virtsatietulehdus. En tiedä olisinko hengissä tai terve ilman antibiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä. Ainakin elämänlaatu olisi kärsinyt. Olin polvileikkauksessa vaikean urheiluvamman takia, joka vaati useaa siirrettä ja pitkää nukutusta. Eetteri oli ensimmäinen nukutusaine, ja se keksittiin vasta 1800-luvulla. Sitä ennen ei kyllä polvia leikattu, ja leikkaukset olivat aika brutaaleja tapahtumia. Potilas saatettiin sitoa pakkositeillä paikoilleen.
Morfiinia alettiin käyttää laaja-alaisesti kipulääkkeenä leikkausten yhteydessä 1850-luvulla injektioruiskujen keksimisen myötä. Sitä ennen se yleisin kipulääke taisi olla Kuningas Alkoholi.
Olisin kuollut jo syntyessä. Synnyin kahden pisteen lapsena, pitkään lisähapetettu
Olisin kuollut vuosi sitten syöpään.
Aivan takuulla. Mulla on ollut kaksi kertaa verenmyrkytys.
Lapseni olisi 😭 Nimittäin ilman insuliiniä eli ykköstyypin diabeetikko voi elää ja keksittiin vasta noin 100 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni olisi 😭 Nimittäin ilman insuliiniä eli ykköstyypin diabeetikko voi elää ja keksittiin vasta noin 100 vuotta sitten.
Joo insuliini yksi tärkeimmistä keksinnöistä.
En olisi varmaan selvinnyt edes omasta syntymästäni. Synnytys oli vaikea ja synnyin kuolleena keskosena. Kummasti vaan saivat virkoamaan.
En olisi, ei ole ollut mitään henkeä uhkaavaa, toinen kaksosista olisi kuollut syntyessään, mutta mummoni synnytti kaksoset joskus 30- luvulla ja kumpikin kuoli
Vierailija kirjoitti:
En tiedä koska terveysasioistani on valehdeltu jopa itselleni. Pimitetty ihan fyysiseen terveyteen vaikuttavia juttuja.
Miksi ihmeessä?
No kysykää syyllisiltä ja niiltä, jotka tietää niistä?
Oijoi Onpas ovela jäynä tehdä noin? Sitten ähä kutti ei siinä mitään vakavaa ollut?
No en mene yksityiskohtiin,?mutta moni joka saisi tietoonsa kaiken järkyttyisi ja ajattelisi, että tuollaista pienenä jäynänö pitävät ovat oikeasti iljettäviä ja häiriintyneitä.
Pitäisi tajuta että se että tietää jonkun asian olevan vaaratonta on eri, kun ei tiedä.Lisäksi toisen terveysasioihin puuttuminen ihan törkein rikoksin on varsin häiritsevää ihan ajatuksen tasollakin ja ottaen huomioon, että ihan fyysiseen terveyteen vaikutettu niin Hehheh olipas ovela pikku näpäytys?
Ainakaan päästäsi terveenä et ole säilynyt.
Anteeksi nyt, mutta lapsilla angiina on usein virusperäinen, muutenkin vaikka olisi bakteeriperäinen niin ei sekään meinaa kuolemaa vaikkei antibioottia hakisi
Eli kukaan ei olisi elossa?
Ei nyt ihan niinkään. Suurin osa ihmisistä on kuitenkin selvinnyt aikuisikään aiemminkin. Lapsikuolleisuus toki suurta, mutta jos varhaiset vuodet on selättänyt, niin vanhoiksikin monet ovat eläneet.
Joo. Enkä edes halua tietää, miten aivosyöpää olisi hoidettu joskus aiemmin.
En luultavasti olisi selvinnyt hengissä syntymästäni, ja viimeistään viisivuotiaana olisin menehtynyt tuhkarokon jälkitautiin. Mun lapsuudessani ei vielä ollut tuhkarokkorokotteita.
Kyllä. Synnytyksessä massiivinen 9l vetenvuoto. Sairaskertomuksessa monta sivua annettujen verituotteiden tarroja (verituotteessa aina tarra, jolla luovuttaja voitaisiin tarvittaessa tunnistaa). Vaihtoehtoisesti vauva olisi kuollut hapenpuutteeseen kohtuun js mitähän sitten...
Olisin kuollut. Syytänkin lääketiedettä siitä, että minun pitää katsella nykyhallituksen touhuja. Psyk.sh.
En.