Potilas kuoli lääkärin, 33, karmean virheen takia Seinäjoella
Ei tutkinut potilaan aikaisempia tietoja kyseisen lääkkeen hänelle aiheutetusta reaktiosta vaan määräsi samaa lääkettä suonensisäisesti lukematta potilastietoja, mies kuoli. Tuttu juttu itselleni. Menin MIES lääkärin luokse ja hän vaan kirjoitteli lääkkeitä silmät ummessa (vaikka oli silmälasit), kyseli oikeastaan vain tyhmiä, jolloin jouduin itse sanomaan "kaikkien lääkäreiden määräämät lääkityket on luettavissa koneelta", lääkäri selvästi jotenkin tympääntyi, alkoi katsomaan tietojani, mutta ei löytänyt oikeaa kohtaa, jouduin taas puuttumaan asiaan sanomalla "katso ylempää, lääkkeet on määrätty sinä ja sinä päivänä/kuukautena, eli skrollaa YLÖSPÄIN". Ei jumalauta, missä mennään, häh ?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä ne lääkäritkin ovat. Kaikki lääkärit tekevät virheitä. Jossain vaiheessa uraa potilaita kuolee.
Jos kuolee niin lääkärille pitää määrätä kuolemantuomio. Loppuisi tuo heikkojen tappaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
33-vuotiaan luulisi jo oppineen sen verran lääkäröinnistä, että tajuaisi katsoa allergiat, mutta mistä sen tietää mikä henkilökohtainen kriisi tällä lääkärillä sattui olemaan. Aina pitäisi potilaan itse vahtia omat lääkityksensä ja diagnosoida itsensä ennen kuin menee lääkäriin, ei lääkärit ole enää muuta kuin kumileimasimia. Jos et tiedä mikä sinua vaivaa, saat ravata lääkäreillä 100 kertaa, eikä tule apua. Akuuttitilanteita varten kannattaa kirjoittaa isoilla tikkukirjaimilla lappu lääkkeistä, joille on todettu pahasti allergiseksi. Ikävää, ettei edes hoitaja ollut tajunnut lukea potilastietoja ajoissa.
Sama se on sairaaloiden osastollakin että itse pitää tietää mitä lääkkeitä tohtii nielaista. Saattavat tuoda aamulla ihan mitä tahansa kipossa pöydän reunalle. Sitten kun huomautat niin vihapäissään heitellään niitä roskiin ja jupistaan. Yksikin väitti että samaa lääkettä on kuin mitä kotona olen syönyt. No ei todellakaan ollut. Annostuksetkin ihan päin prsettä ja väärässä järjestyksessä tuodaan. Tyhjään mahaan otettava lääke tuodaan aamupalan jälkeen ja ihmetellään kun ei ole otettu. Miten tuollaiset ihmiset voivat olla noin vastuullisessa työssä?
Siis TÄMÄ. Minun pöydän reunalle oli tuotu pieneen muovikippoon 4 tablettia kertomatta mitä ne on, ilmoitettiin vaan, että voi kipata kaikki kerralla. Ajattelin (hiljaa) itsekseni, että hyvästi elämä, olisi ollut kiva tietää mitä ne olivat ja mihin vaikuttavat, jos uskallat/kehtaat kysyä mitä ne on, alkavat toimimaan ylimielisesti ja seuraavalla kerralla sämpylä lentää pöydälle kaukaa. Ei kovin miellyttäviä kohtaamisia !
Milloin menet YHDYS SANA lääkärille?
Hammaslääkärissäkin kysytään ennen toimenpidettä esitiedot, joihin kuuluu lääkitys ja allergiat.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärissäkin kysytään ennen toimenpidettä esitiedot, joihin kuuluu lääkitys ja allergiat.
Ja joka kerta, koska lääkkeet ovat voineet vaihtua tai niitä on voinut tulla lisää, tulee vaan mieleen PUUDUTUSAINEET, en kerro nyt siitä sen enempää, päivälehtien palstoilta selviää tarkemmat tiedot.
Omaisille sanotaan "olemme hyvin pahoillamme, hän ei kestänyt lääkitystä" mihin ruumiin voi toimittaa !
Maanantain otsikot.
TÄLLÄINEN ON SEINÄJOEN LÄÄKÄRI.
KATSO TÄYHISTORIA SEINÄJOEN KUOLEMANLÄÄKÄRISTÄ.
Vierailija kirjoitti:
Maanantain otsikot.
TÄLLÄINEN ON SEINÄJOEN LÄÄKÄRI.
KATSO TÄYHISTORIA SEINÄJOEN KUOLEMANLÄÄKÄRISTÄ.
Näin on, porukka on varmaan tosi kiinnostunut hänestä ja koko palsta on täynnä kirjoittelua tapauksesta ja lääkäristä.
Mulla on lääkeallergia ja vaikka se mun tiedoissa näkyy, niin joka kerta täytyy itse varmistaa, ettei lääkäri kirjoita sitä reseptille. Harvoin olen käynyt lääkärissä, mutta joka kerta asia pitää itse ottaa esille.
Lääkeainereaktiot voivat yllättää vaikka miten lääkäri olisi lukenut potilastiedot pilkulleen ja vaikka miten potilas oli antanut samat tiedot. Silti joku uusi lääke voi viedä potilaan huonoon kuntoon. Eivät ne turhaan varoittele ihmisiä luontaistuotelääkkeistäkään (niitä moni potilas kuitenkin mielellään syö täysin kritiikittä, mutta annas olla, jos lääkäri määrää tutkittua lääkettä ja sitten tulee jotain, niin heti lääkärin vika kaikki).
Ihmisten pitäisi vain muistaa, että siinä missä kaikissa toimenpiteissä on riskinsä, niin on myös kaikissa lääkkeissä, luontaistotteissa ja lisäravinteissakin. Pitää osata omaa terveyttään seurata siten, että ottaa selvää lääkkeistä/lisäravinteista, joita syö ja sitten jos tulee oireita, jotka voisivat liittyä niihin, niin ottaa yhteyttä lääkäriin ja kertoo oreistaan. Toisten oireiden kanssa lääkäri voi sanoa, että voi jatkaa käyttöä, toisten kanssa kehottaa lopettamaan lääkkeen käytön tai muutetaan annostusta. Jokaisen yhteydenoton yhteydessä kirjataan se potilaan tietoihin, mikä on tärkeä asia jatkon kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lääkeallergia ja vaikka se mun tiedoissa näkyy, niin joka kerta täytyy itse varmistaa, ettei lääkäri kirjoita sitä reseptille. Harvoin olen käynyt lääkärissä, mutta joka kerta asia pitää itse ottaa esille.
kyse on potilasturvallisuudesta. Ennen leikkaustakin sairaanhoitaja varmistaa leikkaukseen tulosyyn, otetut lääkkeet, juomattomuuden, syömättömyyden. Sitten leikkaussalissa samat kysymykset anestesiatiimin toimesta. Siellä usein myös kysytään (ainakin minulta, koska tiedoissani lukee, että on epäiltyjä lääkeaineallergioita ja ne on listattukin) lääkeaineallergiat tai yliherkkyydet.
ELi ihan hyvä, jos potilas kokee, että pitää itse muistaa sanoa.
Tämän takia muslimeja ei pitäisi päästää lääkäriksi. Tapattavat "vääräuskoisia" päivästä toiseen.