Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huolestuttava ilmiö: ihmiset käyvät lääkärissä toisissa EU-maissa

Vierailija
22.09.2026 |

"Huolestuttava ilmiö: ihmiset käyvät lääkärissä toisissa EU-maissa

Ihmiset matkustavat nyt käymään lääkärissä muissa EU-maissa. Lauri, 38, kertoo matkustavansa Saksaan käymään paikallisella yksityisellä klinikalla.

– Kävin parin vuoden ajan Suomessa lääkärissä, mutta täällä on niin tiukat lääkkeiden määräämiskäytännöt, että en saanut tarvitsemaani apua, Lauri sanoo.

Lauri kertoo kärsivänsä voimakkaasta paniikkihäiriöstä. Saksassa lääkäri määrää hänelle laillisen määrän eli kuukauden annoksen alpratsolaamia sisältävää lääkevalmistetta.

Linda puolestaan käy lääkärissä Puolassa. Hän kertoo maksavansa vastaanottokäynnistä vain 50–70 euroa, kun Suomessa vastaava yksityinen lääkärikäynti maksaisi vähintään 150 euroa.

Lindan selkä murtui seitsemän vuotta sitten onnettomuudessa, minkä jälkeen hän on kärsinyt hermokivuista. Suomessa hän joutui sairaslomalle kipujensa takia. Työterveydessä hänelle ei suostuttu määräämään edes mietoja opioideja, jotka auttaisivat kipuun.

Linda kertoo, että hänelle määrätään Puolassa mietoa kodeiinipohjaista opioidivalmistetta, jonka avulla hän on pystynyt palaamaan töihin. Hän ihmettelee Suomen käytäntöjä lääkkeiden suhteen.

EU-resepti kelpaa laillisesti myös toisessa EU-valtiossa. Fimean verkkosivujen mukaan toisesta Schengen-valtiosta saa tuoda huumausaineeksi luokiteltavaa lääkeainetta 30 vuorokauden käyttöä vastaavan määrän kerrallaan.

Saksassa osa lääkäreistä pitää Suomen lääkäreiden käytäntöjä liian tiukkoina lääkkeiden määräämisen suhteen."

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hyvä asia.

Vierailija
82/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen Belgiasta kilpirauhaslääkkeet.

No mikä niitten saannissa on vaikeaa Suomessa?

Ainiin. Lekuri kyttää viitearvoa, joka on yhden kymmenyksen eli pykälän alle sen, että määräisi lääkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen siitä saa, kun hyvinvointialueet eivät leikkaa viidenkymmenen pikkupomon pestiä, vaan sen sijaan 20 lääkäriä ja 80 hoitajaa. Ja ne pikkupomot ajelevat sitten vielä lisäksi 80k työsuhde-sähköautolla, samalla kun nostavat 15k kuukausipalkkaa. Ja nauravat koko matkan pankkiin, koska mitään tulospakkoahan heillä ei ole. Voivat vaikka pelata palavereissa pasianssia samalla kun potilaat kuolevat sänkyihin. 

Nämä ovat arvovalintoja, eikä niitä valintoja saisi tehdä minkään muun kuin hoitotyön näkökulmasta. Mutta kun ne ovat juuri ne paperinpyörittäjät, jotka nämä päätökset omien ja kavereidensa töistä tekevät.

Vierailija
84/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä(kin!) asia on Suomessa ryssitty. Olemme oikeasti kansalaisille ihan hirveä valtio nykyään.

Olen harkinnut erästä tutkimusta, koska outoihin kiouihin ei ole saatu selkeää vastausta mistä johtuu. Suomessa ko. tutkimuksen hinta maksaa tuplat Viron hintoihin, ja Puolassa hinta on n. 1/4 Suomen hinnasta.

Joku mietti matkakuluja: Jos hinta on 1/4, tuolla erotuksella maksaa jo matkat +yön hotellissa HELPOSTI. Päälle vielä se, että jos keskittää ostoja Puolaan (mitä muutenkin tarvitsee/ostaisi, esim. kenkiä, vaatteita, meikkejä, lääkkeitä jne.) säästää noissakin paljon vs. Suomen hinnat.

Virossa hintaero huomattava, toki isompi mitä Puolassa, mutta sinne helppo mennä autolla (ei pakko jäädä yöksi jne.) ja nohevimmat ostavat auton lonkeroa tai vastaavaa täyteen, ja myyvät tutuilleen pienellä voitolla =saa lääkäri kuluja kuitattua noin.

Suomi todellakin on syntyperäiselle valkoihoiselle suomalaiselle hirveä valtio.

Hyvin täällä voivat ainoastaan eliitti ja muukalaiset, heidän kansaan ei säästellä vaan parahia jaetaan.

Vierailija
85/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen ilmaisen julkisen terveydenhuollon maksut ylittää siis Keski-Euroopan yksityisten hinnat.

Me olemme onnistuneet ilmiömäisellä tavalla omimaan ja yhdistämään, idän ja lännen huonoimmat puolet,

No, terveyskeskusmallikin on kopioitu entisestä DDR:stä. 😁

Vanha ja toimiva terveyskeskusmalli ei muuten ollut lainkaan paskempi järjestelmä.

Nykyinen terveyskeskusjärjestelmä on tietoisesti tuhottu siksi, että ihmisistä he joilla on varaa maksaa palveluista ohjautuvat yksityiselle sektorille.

Tämähän on aina ollut kokoomuksen märkä uni, jota tukemaan on nyt saatu vielä vähä-älyiset persutkin. En tiedä millä metkulla tämä junailtiin persuille.

Vierailija
86/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

FIMEAn linja koskien kipulääkkeitä on täysin ylimitoitettu ja kannustaa huumausainekäyttöön. Ei kai se voi olla tarkoitus??

Vierailija
87/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus viime viikolta: digiklinakan kanssa vierähti 45 min, jonka jälkeen siirsivät chatin omalle terveysasemalle. 
Ensimmäinen chattikysymys oli, että eikö ole mahdollisuutta ottaa yhteyttä työterveyteen...
Jalkavaiva, lähes mahdoton kävellä, niin ajan olisi saanut 6 viikon päähän.
Kysyin, et saanko sairaslomaa siihen asti sitten, niin ei kuulemma onnistu ja sain AKUUTTIajan puolentoista viikon päähän...
Ja vielä ystävällisen viestin, että jos menee huonommaksi, niin sitten päivystykseen.
No eipä sinne päivystykseenkään pääse, kun soitin, koska on akuuttiaika jo varattuna viikon päähän...
Tarvii varmaan amputoida varvas itse ja soittaa ambulanssi verenhukan takia...

Vierailija
88/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä(kin!) asia on Suomessa ryssitty. Olemme oikeasti kansalaisille ihan hirveä valtio nykyään.

Olen harkinnut erästä tutkimusta, koska outoihin kiouihin ei ole saatu selkeää vastausta mistä johtuu. Suomessa ko. tutkimuksen hinta maksaa tuplat Viron hintoihin, ja Puolassa hinta on n. 1/4 Suomen hinnasta.

Joku mietti matkakuluja: Jos hinta on 1/4, tuolla erotuksella maksaa jo matkat +yön hotellissa HELPOSTI. Päälle vielä se, että jos keskittää ostoja Puolaan (mitä muutenkin tarvitsee/ostaisi, esim. kenkiä, vaatteita, meikkejä, lääkkeitä jne.) säästää noissakin paljon vs. Suomen hinnat.

Virossa hintaero huomattava, toki isompi mitä Puolassa, mutta sinne helppo mennä autolla (ei pakko jäädä yöksi jne.) ja nohevimmat ostavat auton lonkeroa tai vastaavaa täyteen, ja myyvät tutuilleen pienellä voitolla =saa lääkäri kuluja kuitattua noin.

Suomi todellakin on syntyperäiselle valkoihoiselle suomalaiselle hirveä valtio.

Hyvin täällä voivat ainoastaan eliitti ja muukalaiset, heidän kansaan ei säästellä vaan parahia jaetaan.

Tätä olen myös pohtinut: hoidat asiasi kunnolla, niin missään vaiheessa siitä ei palkita, vaan rangaistaan kahta kovemmin jos saat palkankorotuksen, ostat omaisuutta jne.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on hyvä asia.

Meinasin just tulla kirjoittamaan samaa. Terveyskeskukset ovat ruuhkautuneet  ja aikoja saa vasta viikkojen tai jopa kuukausien päähän, niin hyvähän vaan se on, jos potilas keksii jonkin muun hoitopaikan.  Huonoa tuo on vain yksityislääkäreille, jotka eivät saakkaan asiakkaikseen näitä pitkiin jonoihin kyllästyneitä kansalaisia. 

Vierailija
90/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä niitten saannissa on vaikeaa Suomessa?

Ainiin. Lekuri kyttää viitearvoa, joka on yhden kymmenyksen eli pykälän alle sen, että määräisi lääkitystä.

Suomessa ei ole myyntilupaa, tosin Fimea voi ehkä myöntää erityisluvan. Käyn kuitenkin samalla reissulla kaverin luona kylässä kerran vuodessa. Hoituu näin helposti. 

Vierailija
91/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lääkärit määräävät masennuslääkkeitä kaikkiin vaivoihin. Mitään muuta ei saa vaikka olisi pää kainalossa.

Vierailija
92/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kuulemma maailman paras julkinen terveydenhoito. Tosin sitä jonotteassa saattaa ehtiä kuolla.

No ei kuollut mun mies eikä ole kuollut hänen veljensäkään vaan kipinkapin viety ambulanssilla sairaalaan. Ei tarvinnut jonotella.

Oppikoulun luokkakaverini ja ystäväni kuoli akuutin vessaan jonotettuaan viisi tuntia. Ehkä virhe oli se että ajoi itse paikalle, olisi pitänyt ja aina pitää soittaa ambulanssi, muuten eivät ota todesta.

Eräs ystäväni kaatui ojaan baarista tullessa, ohikulkija soitti ambulanssin, se tuli ja vei puoli kilsaa kotiin. Hän odotti laskua mutta ei tullut. Kiitos siitä.

On aika kauan noista ajoista, kun joku kävi oppikoulua, olikohan sellaisia viimekksi joskus 70-80-luvulla. 

Maailma muuttuu Eskoseni.

Oppikoulu liittyi asiaan vain siten että me ystävystyttiin siellä. Ei liity mitenkään terveydenhuoltoon, et taida ymmärtää likemaasi. Siis vanha ystäväni kuoli Akuutin vessaan jonotettuaan viisi tuntia. Vuonna 2012. Maailma on todella muuttunut terveysalalla ja aika huonoon suintaan. Ymmärrätkö nyt? Rautalanka on loppu.

Huomaa kyllä, miksi sinunlaisesi eivät saa palvelua.

Minä en hoksaa miten anonyymina keskustelupalstalle kirjoittaminen liittyisi terveyspalveluissa saatavaan palveluun. 

Vierailija
93/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemus viime viikolta: digiklinakan kanssa vierähti 45 min, jonka jälkeen siirsivät chatin omalle terveysasemalle. 
Ensimmäinen chattikysymys oli, että eikö ole mahdollisuutta ottaa yhteyttä työterveyteen...
Jalkavaiva, lähes mahdoton kävellä, niin ajan olisi saanut 6 viikon päähän.
Kysyin, et saanko sairaslomaa siihen asti sitten, niin ei kuulemma onnistu ja sain AKUUTTIajan puolentoista viikon päähän...
Ja vielä ystävällisen viestin, että jos menee huonommaksi, niin sitten päivystykseen.
No eipä sinne päivystykseenkään pääse, kun soitin, koska on akuuttiaika jo varattuna viikon päähän...
Tarvii varmaan amputoida varvas itse ja soittaa ambulanssi verenhukan takia...

Minä olen tämän kaltaisissa asioissa miettinyt, että jos dokumentoi kaiken (mitä julkinen puoli sanoo/ohjaa jne.) ja sitten menee yksityiselle: jos tuo yksityinen toteaa jonkun ns. "pahan asian" mikä vaatii nopeaa hoitoa (ei aikoja viikkojen päähän jne.) voidaanko silloin alkuperäinen julkisen puolen ohjaus tulkita HOITOVIRHEEKSI?

Jos, silloinhan sitä olisi oikeutettu korvauksiin? Kaikkien kannattaisi alkaa tekemään noin --> saataisiin näkyväksi terveydenhuollon todellinen tila.

Monillahan on sellainen "ei mua varten tartte keittää..."-asenne, ja/tai jopa jonkilainen 'lääkäripelko', ettei uskalleta haastaa tai vaatia asioita. Noista seurauksena on varmasti paljon isoja juttuja joka vuosi (ns. turhia kuolemia, vaivojen pahenemisia jne.) mutta jos kärjistäen 1% tekee ilmoituksen, niin piiloon jää 99/100 =ei muka ongelmia, vaikka on isoja oikeasti!

Vierailija
94/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn Tanskassa (koska asun täällä) enkä maksa mitään lääkärikäynneistä, en myöskään erikoislääkäreistä. Hammaslääkäri on ainoa, mikä maksaa. Ja lääkäriin pääsee aina nopeasti, jopa samana päivänä tai viimeistään samalla viikolla, jos ei kiire ole.

Eipä minun kokemus työterveydestä Suomessa juurikaan tuosta poikkea. Olen saanut vastaanottopäivänä EKG:n ja magneettikuvan. Käynyt myös useissa labroissa ja varmaan ainakin kuuden lääkärin vastaanotolla, ml. muutama erikoislääkäri, enkä ole näistä penniäkään maksanut. (tämä siis lähes 20 vuotta kestäneessä työsuhteessa, ennen kuin joku tulee huutamaan saikuttajaa)

Niin, työterveydestä. Joka sekin sisältää eri palveluita työnantajasta riippuen. Meillä työterveys on niistetty aivan minimiin, mitään erikoislääkärin palveluita, kuvantamisia tai labroja ei kuulu. Oikeastaan vain akuuttikäynnit jos kipeä ja tarvii reseptin tms.

Vierailija
95/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on hyvä idea! Pitääpä tutkia ja suunnitella.

Itse saisin helposti apua reumakipuihini kortisoli tuotteesta. Mä olen yhden 14 päivän kuurin syönyt sitä nelisen vuotta sitten.

Tuntu, että sen kaksi viikkoisen aikana maailma muuttui kirkkaamaksi ja kaikki huolet oli tipotiessään.

Pystyin käymään töissä huoletta ja olemaan hyödyllinen, iloinen, onnellinen, sain nukuttua...

Sen jälkeen kukaan lääkäri ei ole suostunut kys lääkettä kirjoittamaan, edes kuuriluontoisesti.

Tulee kuulemma ongelmia vanhemmiten, jos käyttö on jatkuvaa.

Mä olen 54v ja kerran tuon kuurin syönyt! Tuntuu, että aivan liian varovaisia ovat.

Ymmärrän, että toiset on kortisonikuureja vetänyt lapsuudesta saakka päivittäin, että heillä on on ongelmia nyt 70+... Mutta mä en ole sitä marginaalia, enkä edes kortisonia sellaisenaan vaatisi. Toinen tuote ja kuureina.

Nyt sitten olen alati surkea, kärttyinen, itkuisa, tarpeeton. Masentunut ja vilttipäiviä tulee kuukaudessa, enkä kipusana pysty tekemään töitä joka päivä. 

Duuni ja parisuhde jatkuvaa taistelua.

Ibuprofeeni ei voi käyttää, koska tulppa. Panadol ei auta. Panacod vie terän kivusta, helpottaa. Tuo sumun, enkä voi ajaa autolla, enkä käyttää töissä koneita. Olla tönkkönä kotona kuin tuottavana töissä lääkärin mielestä parempi. En kestä!

Vierailija
96/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi hakeutua hoitoon mihin EU-maahan haluaa. Vaihtoehtona on hakea ennakkolupaa KELA:lta tai maksaa itse ensin ja vaatia sitten korvausta. Korvaus on korkeintaan se mitä Suomessa saa. Ajantasaiset lomakkeet (kuten SV 129) ja tarkat ohjeet löytyvät Kelan sivuilta hakusanalla "Hoitoon hakeutuminen ulkomaille"

Vierailija
97/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä eurolleen säästö ole edes oleellista kun kyse on terveydestä. Jos apua ei saa niin ei elämänlaatu siitä kohene että kärvistelee yksin kotona. Hoidolla saa aina kokonaishyötyä enemmän. 

Vierailija
98/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn Tanskassa (koska asun täällä) enkä maksa mitään lääkärikäynneistä, en myöskään erikoislääkäreistä. Hammaslääkäri on ainoa, mikä maksaa. Ja lääkäriin pääsee aina nopeasti, jopa samana päivänä tai viimeistään samalla viikolla, jos ei kiire ole.

Ihan mielenkiinnosta...kuka se loppuviimeksi maksaa? Ilmaista ei ole.

Vierailija
99/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T3?

Vierailija
100/156 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta...kuka se loppuviimeksi maksaa? Ilmaista ei ole.

Olisko tuota vaikka verorahoista? Niistä siis, joita sinä et maksa.