Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huolestuttava ilmiö: ihmiset käyvät lääkärissä toisissa EU-maissa

Vierailija
22.09.2026 |

"Huolestuttava ilmiö: ihmiset käyvät lääkärissä toisissa EU-maissa

Ihmiset matkustavat nyt käymään lääkärissä muissa EU-maissa. Lauri, 38, kertoo matkustavansa Saksaan käymään paikallisella yksityisellä klinikalla.

– Kävin parin vuoden ajan Suomessa lääkärissä, mutta täällä on niin tiukat lääkkeiden määräämiskäytännöt, että en saanut tarvitsemaani apua, Lauri sanoo.

Lauri kertoo kärsivänsä voimakkaasta paniikkihäiriöstä. Saksassa lääkäri määrää hänelle laillisen määrän eli kuukauden annoksen alpratsolaamia sisältävää lääkevalmistetta.

Linda puolestaan käy lääkärissä Puolassa. Hän kertoo maksavansa vastaanottokäynnistä vain 50–70 euroa, kun Suomessa vastaava yksityinen lääkärikäynti maksaisi vähintään 150 euroa.

Lindan selkä murtui seitsemän vuotta sitten onnettomuudessa, minkä jälkeen hän on kärsinyt hermokivuista. Suomessa hän joutui sairaslomalle kipujensa takia. Työterveydessä hänelle ei suostuttu määräämään edes mietoja opioideja, jotka auttaisivat kipuun.

Linda kertoo, että hänelle määrätään Puolassa mietoa kodeiinipohjaista opioidivalmistetta, jonka avulla hän on pystynyt palaamaan töihin. Hän ihmettelee Suomen käytäntöjä lääkkeiden suhteen.

EU-resepti kelpaa laillisesti myös toisessa EU-valtiossa. Fimean verkkosivujen mukaan toisesta Schengen-valtiosta saa tuoda huumausaineeksi luokiteltavaa lääkeainetta 30 vuorokauden käyttöä vastaavan määrän kerrallaan.

Saksassa osa lääkäreistä pitää Suomen lääkäreiden käytäntöjä liian tiukkoina lääkkeiden määräämisen suhteen."

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän minä ja lähipiiri ollaan aina saatu hyvää ja asiallista hoitoa julkisella puolella Suomessa. Toki joihinkin hoitoihin ajaduttu yksityisen kautta, mutta sieltä kirjoitettu lähete julkiselle puolelle, koska yksityisellä hoidot maksavat maltaita.

Minä en tunne yhtäkään suomalaista joka käy julkisella. Sehän on tarkoitettu köyhille kuten Kela tuet.

Vierailija
42/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin Suomessakin suurin osa ihmisistä käy ilmaiseksi työterveydenhoidossa tai käyttää yksityistä vskuutusta. Ainoastaan maahanmuuttajat ja köyhät käyttävät julkista terveydenhoitoa.

Tiettyjä asioita ei hoideta yksityisellä, tai ainakaan työterveydessä. Itselläkin oli tiettyjä syöpään viittaavia oireita ja minut laitettiin lähetteellä julkiselle kuvantamisiin yms. tutkimuksiin. Ei siinä, ihan hyvä kokemus julkisestakin, kun ei tarvinnut missään päivystyksissä istuksia ja tivata josko nyt pääsisi tutkittavaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kuulemma maailman paras julkinen terveydenhoito. Tosin sitä jonotteassa saattaa ehtiä kuolla.

Vierailija
44/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän minä ja lähipiiri ollaan aina saatu hyvää ja asiallista hoitoa julkisella puolella Suomessa. Toki joihinkin hoitoihin ajaduttu yksityisen kautta, mutta sieltä kirjoitettu lähete julkiselle puolelle, koska yksityisellä hoidot maksavat maltaita.

Minä en tunne yhtäkään suomalaista joka käy julkisella. Sehän on tarkoitettu köyhille kuten Kela tuet.

Jos menet vaikka sydänleikkaukseen, niin missä luulet, että se tehdään? Ei ainakaan yksityisellä.

Vierailija
45/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pakkohan kipuihin, jostain on saada apua, kun Suomessa lääkkeitä ei määrätä helposti

Tai sitten voi hyväksyä sen ettei elämän tarkoitus ole pumpulissa oleminen. 

Vierailija
46/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin Suomessakin suurin osa ihmisistä käy ilmaiseksi työterveydenhoidossa tai käyttää yksityistä vskuutusta. Ainoastaan maahanmuuttajat ja köyhät käyttävät julkista terveydenhoitoa.

Tiettyjä asioita ei hoideta yksityisellä, tai ainakaan työterveydessä. Itselläkin oli tiettyjä syöpään viittaavia oireita ja minut laitettiin lähetteellä julkiselle kuvantamisiin yms. tutkimuksiin. Ei siinä, ihan hyvä kokemus julkisestakin, kun ei tarvinnut missään päivystyksissä istuksia ja tivata josko nyt pääsisi tutkittavaksi. 

Menitkö sinäkin syöpähoitoihin Saksaan kuten useat.

Vierailija
47/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kuulemma maailman paras julkinen terveydenhoito. Tosin sitä jonotteassa saattaa ehtiä kuolla.

No ei kuollut mun mies eikä ole kuollut hänen veljensäkään vaan kipinkapin viety ambulanssilla sairaalaan. Ei tarvinnut jonotella.

Vierailija
48/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn Tanskassa (koska asun täällä) enkä maksa mitään lääkärikäynneistä, en myöskään erikoislääkäreistä. Hammaslääkäri on ainoa, mikä maksaa. Ja lääkäriin pääsee aina nopeasti, jopa samana päivänä tai viimeistään samalla viikolla, jos ei kiire ole.

Unohdit kertoa, että verojakaan et maksa. 

No ei se verojen maksaminenkaan auta. Ensin maksat tuloverot ja firman verot ja maksut mutta jos tarvit lääkärin apuja tai muuta niin maksat toiseen kertaan. Joten aika monet asiat hankitaan etelänaapurista. On paikalliset ID- kortit jotka vastaa meidän henkilö- ja kelakorttia. On paljon maita joissa terveyspalveluista ei tosiaan tarvi maksaa mitään. Terveydellä bisneksen tekeminen on katsottu epäeettiseksi ja nyt niiden laittaminen maksulliseksi olisi poliittinen itsemurha. Suomeen on maksettu aika paljon veroja ja aika vähän vastinetta saatu aikuisena mutta ei se harmita. Ainakin on kunnon eläke.

Vierailija
49/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Osa saa kodeiinista migreenin, osa ei saa. Tehokas kyllä, jos on vielä toinen kipulääke.

Mulla auttaa kodeiini selkäkipuun. Yks nappi aamuin illoin työpäivinä. Virosta nekin vaikkei ne täälläkään kalliita ole. Terveystalon virolainen nuori naislääkäri kirjoittaa auliisti reseptit ja neuvoi apteekin joka myy yhtä auliisti.

Noin sen pitäisi olla. Suomessa on holhousmentaliteetti, määrätään buranaa koska lääkäri pelkää oman virkansa puolesta, olevansa höynäytetty. Mikäli ihminen pystyy näin elämään siedettävää elämää ja elättämään itsensä työllään, niin miksi lääkkeissä pihdataan?

Vierailija
50/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menitkö sinäkin syöpähoitoihin Saksaan kuten useat.

Ihan Suomessa, kuten viestissä lukee. Sain yksityiseltä lähetteen julkiselle. 

Vierailija
51/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen ilmaisen julkisen terveydenhuollon maksut ylittää siis Keski-Euroopan yksityisten hinnat.

Kertoo vain kirjaimellisesti tämän suomen saatanan demarisyövän tason ja määrän :D

Koko niin sanottu terveydenhuolto-järjestelmä ei enää edes yritä teeskennellä olevansa asiakkaidensa ja maksajiensa asialla, vaan ihan suoraan vain on olemassa itseään ja lasipalatseissaan pasteeravaa demarirälssiään varten, eli pikkupäälliköt ja isot päälliköt. Näiden paskamahojen sikailu, rahan lypsäminen itselleen ja rälssilleen on koko paskan olemassaolon tarkoitus. Ja sen jatkuvuus on prioriteetti. Asiakkaat ja maksajat, veronmaksajat on vain pakollinen paha jota tarvii sietää kun saatanat vain kantaa hiekkaa päivystyksien tiloihin ja haittaa näiden loordien olemista.

Onneksi suomi ajetaan demaripaskasakin toimesta ensi jallituskaudella maksukyvyttömäksi ja IMFn holhoukseen, niin päästään vihdoinkin eroon tästä demarisyövästä ja sen rälsseistä.

Helpottiko?

Vierailija
52/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menet vaikka sydänleikkaukseen, niin missä luulet, että se tehdään? Ei ainakaan yksityisellä.

Monesti leikataan ulkomailla koska Suomessa ei ole varaa.

Vierailija
53/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän pakko käydä, jos on jotain kiireellistä. Et sinä yksityiselle mene, jos on ammottava haava tai äkillinen rintakipu, tai vaikka menisit, sinut todennäköisesti ohjattaisiin päivystykseen. Eikös Turussa ollut se keissi, missä joku sai sydänkohtauksen yksityisen terveysaseman tilojen edustalla, terveysasemalta pyydettiin sydäniskuria/apua, mutta kieltäytyivät? 

Vierailija
54/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linda puolestaan käy lääkärissä Puolassa. Hän kertoo maksavansa vastaanottokäynnistä vain 50–70 euroa, kun Suomessa vastaava yksityinen lääkärikäynti maksaisi vähintään 150 euroa.

Matka Puolaan on ilmeisesti hänelle ilmainen. 

Aika halvalla sinne pääsee, lennot esim 15 euroa Turku-Gdańsk, siihen joku halpa majoitus pari vuorokautta.

Vierailija
55/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kuollut mun mies eikä ole kuollut hänen veljensäkään vaan kipinkapin viety ambulanssilla sairaalaan. Ei tarvinnut jonotella.

Ovatko he valkoihoisia keski ikäisiä lihansyöjämiehiä. Sellaiset käännytetään julkisella puolelta jonosta.

Vierailija
56/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppikoulun luokkakaverini ja ystäväni kuoli akuutin vessaan jonotettuaan viisi tuntia. Ehkä virhe oli se että ajoi itse paikalle, olisi pitänyt ja aina pitää soittaa ambulanssi, muuten eivät ota todesta.

Eräs ystäväni kaatui ojaan baarista tullessa, ohikulkija soitti ambulanssin, se tuli ja vei puoli kilsaa kotiin. Hän odotti laskua mutta ei tullut. Kiitos siitä.

Vierailija
57/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen Julkinen terveydenhoito on Iso vitsi🥳

Vierailija
58/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko he valkoihoisia keski ikäisiä lihansyöjämiehiä. Sellaiset käännytetään julkisella puolelta jonosta.

Ja persu taas öyhöttämässä jotain järjetöntä.Menisit hoidattaa tuota milenterveyttäs, esim. Niuvanniemessä saisit asua ihan mukavasti. Jos ne vaikka opettais sut ihan eka lukemaan.

Vierailija
59/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja persu taas öyhöttämässä jotain järjetöntä.Menisit hoidattaa tuota milenterveyttäs, esim. Niuvanniemessä saisit asua ihan mukavasti. Jos ne vaikka opettais sut ihan eka lukemaan.

Sieltäkin käännyttäisivät. 

mutta sinä taidat asustella sieĺlä itse.

Vierailija
60/63 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppikoulun luokkakaverini ja ystäväni kuoli akuutin vessaan jonotettuaan viisi tuntia. Ehkä virhe oli se että ajoi itse paikalle, olisi pitänyt ja aina pitää soittaa ambulanssi, muuten eivät ota todesta.

Eräs ystäväni kaatui ojaan baarista tullessa, ohikulkija soitti ambulanssin, se tuli ja vei puoli kilsaa kotiin. Hän odotti laskua mutta ei tullut. Kiitos siitä.

On aika kauan noista ajoista, kun joku kävi oppikoulua, olikohan sellaisia viimekksi joskus 70-80-luvulla. 

Maailma muuttuu Eskoseni.