Miksi työtön ei halua ottaa vastaan matalapalkkaista työtä?
Palkka voi olla aluksi pieni, mutta kun hoidat hommat hyvin ja saat kokemusta, palkka nousee tietenkin ja työnantaja voi antaa sinulle parempia töitä jatkossa.
Kommentit (105)
On muutakin tekee työpäivän päälle kuin setviä väärin tehtyjä yleistuen, asumistuen ja toimeentulotuen päätöksiä. Työssäkäynti kun ei tarkoita sitä, että ei tarvitsisi noita tukia palkan päälle.
Koska elän köyhyysrajan alapuolella ja matalapalkka ei minua sieltä nostaisi. Tukien poistaminen tarkoittaisi matalapalkkaiset eläisivät samoilla tuloilla kuin työttömät nyt eli köyhyysrajan alapuolella. Sellainen on kehitysmaiden tunnusmerkistöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paskaduuneissa palkat nouse
Olen laitoshuoltaja. Tuntipalkkani on jo melkein 17e. Tiedän et kollegalla on vielä enemmän,koska hänen peruspalkka on n. 200e enemmän kuussa kun minulla.
Missä siivoat ja onko vuorotyö? Oletko mies vai nainen?
Sairaalassa,on vuorotyö. Eli pyhinä sitten n. 34e tunti.
Joku aika sitten katsoin HUS:in työpaikkoja niin peruspalkka oli jotain 2500-2600 muistaakseni laitoshuollossa tai ruoan valmistuksessa. Siihen tulee kokemuslisä päälle tietenkin. Tuolla palkalla voi pärjätä ihan kohtalaisesti jos asumiseen ei mene ihan mahdottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matalapalkkatyötä om joskus kokeiltu ja kiitoksena oli vain kovan uurastuksen jälkeen runsas palkoista leikkaaminen. Ei enää matalapalkkatöitä siis
Opiskelen sitten parempi ammatti. Työttömäksi heittäytyminen loisimaan toisten piikkiin ei ole vaihtoehto. Ei sitten tarvitse kitistä tukien vähyyttäkään.
Voi hyvä tavaton. Missä tynnyrissä ihmiset elävät? Ei yksikään joka aloittaa opiskelut tiedä, onko alalla töitä vai ei, kun valmistuu, ku.siihen vaikuttavat suhdanteet ja maailman tilanne, johon yksittäiset ihmiset voi vaikuttaa.
Esim. lääkäreitä ja hoitajia valmistui koulusta suoraan työttömäksi 90-luvun alussa, moni joutui muuttamaan ulkomailke, kuten Britaniaan, Arabi maihin jne. ja nyt lääkäreistä on huutava pula, samoin hoitajat hyvin työllustettyjä, ikärakenteesta johtuen, mutta mikä on lääkärien työtilanne, kun surwt ikälokat kuolevat. Käykö niin kuin 70-lvulla. Sama rakenns, teknologian, insinööri jne. alat, kun tekoäly saattaa viedä työt ja teknologia.
Vierailija kirjoitti:
Tuet ovat liian hyvät.
Kokeile elää tuella, voi olla että oikeasti joudut keladieetille, tule sitten kertomaan miltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laitoshuoltaja. Tuntipalkkani on jo melkein 17e. Tiedän et kollegalla on vielä enemmän,koska hänen peruspalkka on n. 200e enemmän kuussa kun minulla.
Joku aika sitten katsoin HUS:in työpaikkoja niin peruspalkka oli jotain 2500-2600 muistaakseni laitoshuollossa tai ruoan valmistuksessa. Siihen tulee kokemuslisä päälle tietenkin. Tuolla palkalla voi pärjätä ihan kohtalaisesti jos asumiseen ei mene ihan mahdottomia.
Clou on siinä että näissä hommissa on paljon vuorolisiä, meillä on säännöllisesti 2/3 viikonlopuista töitä. Peruspalkan lisäksi tulevat nuo aiemmin mainitsemani pilipalit (paikalliset) sekä tietenkin kokemusvuosilisät ja henkilökohtaiset lisät. Kyllä tällä on asuntolainan maksanut poiskin täällä Tampereella. Olisi mielenkiintoist vertailla hva-kohtaisia eroja. -se toinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matalapalkkatyötä om joskus kokeiltu ja kiitoksena oli vain kovan uurastuksen jälkeen runsas palkoista leikkaaminen. Ei enää matalapalkkatöitä siis
Opiskelen sitten parempi ammatti. Työttömäksi heittäytyminen loisimaan toisten piikkiin ei ole vaihtoehto. Ei sitten tarvitse kitistä tukien vähyyttäkään.
Hyvät työpaikat on harvassa ja niistäkin kilpailee sadat ihmiset.
se on nyt vain niin että matalapalkka-alojen palkkoja on nostettava keinotekoisesti minimipalkkalailla tai lisäämällä siihen jonkun tonnin tuen palkan päälle että viitsii käydä sosialistisella paatoksella talkoissa...
Mieluumin nin että hihassa on joku merkki joka oikeuttaa myös käyttämänän julkisia ilmaiseksi ja saa myös ilmaisen lounaan päälle.
Muuten noihin hommiin ei mene edes aseella osoitettunakaan. Moni kokeilee niitä jopa vuosia ja tulee lopulta johtopäätökseen että ei kannata.
niin kauan kun yhtään euroa lähetetään ulkomaille/ulkomaalaisille mistään syystä, en osallistu talkoisiin.
Koska olen korkeakoulutettu ja minulla on jo useampi ammatti. Miksi aloittaisin jonkun viidennen tai kuudennen takaisin pohjalta, kun olen todennäköisesti sitä työnantajaakin pätevämpi moneen?
Tuotan yhteiskuntaan sitä mikä on osaamiseni, en alaistele luusereille parista pennistä. Yhteiskunta hyötyy paljon enemmän siitä että tuotan sitä mitä osaan ja mikä on oikeasti laadukasta kuin jonkun ahneen kokkareperceliyrittäjän kiinakauppa-bisneksen kasvattamisesta.
Ajatelkaa omilla aivoillanne, älkää kapitalistin aivoilla. Mikä tuottaa oikeaa vaurautta ja rikkautta yhteiskuntaan. Erikoistuminen ja laadullinen tekeminen. Ei percelikapitalistille orjailu.
Vierailija kirjoitti:
niin kauan kun yhtään euroa lähetetään ulkomaille/ulkomaalaisille mistään syystä, en osallistu talkoisiin.
Tavio kertoi biljoonia lähetetty.
Vierailija kirjoitti:
Koska elän köyhyysrajan alapuolella ja matalapalkka ei minua sieltä nostaisi. Tukien poistaminen tarkoittaisi matalapalkkaiset eläisivät samoilla tuloilla kuin työttömät nyt eli köyhyysrajan alapuolella. Sellainen on kehitysmaiden tunnusmerkistöjä.
tukien poisto ei myöskään innoita pysymään reserviläisenä. Muutenkin jos työllään ei saa ostettua mitään omaa "maata" tai isompia hankntoja kuin vuokra-asunto ja halvin xtra ruoka, niin ei kauheesti innosta tössäkäynti tai reserviläisenä pysyminen. Miehillähän on myös maanpuolustusvelvollisuus.
Heikoilla kantimilla on halut tapella, kun ei ole mitään minkä vuoksi tapella.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen korkeakoulutettu ja minulla on jo useampi ammatti. Miksi aloittaisin jonkun viidennen tai kuudennen takaisin pohjalta, kun olen todennäköisesti sitä työnantajaakin pätevämpi moneen?
Tuotan yhteiskuntaan sitä mikä on osaamiseni, en alaistele luusereille parista pennistä. Yhteiskunta hyötyy paljon enemmän siitä että tuotan sitä mitä osaan ja mikä on oikeasti laadukasta kuin jonkun ahneen kokkareperceliyrittäjän kiinakauppa-bisneksen kasvattamisesta.
Ajatelkaa omilla aivoillanne, älkää kapitalistin aivoilla. Mikä tuottaa oikeaa vaurautta ja rikkautta yhteiskuntaan. Erikoistuminen ja laadullinen tekeminen. Ei percelikapitalistille orjailu.
Ajattelen täysin pelkällä peruskoulun todistuksella samoin. Ei tarvitse olla mitään koulutuksia siihen että huomaa ettei matalapalkka-alan työ kannata.
Tosa oli alus otettu kantta kui varte..
https://probonopublico2.wordpress.com/2026/09/20/arjesta-ja-todellisuud…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä tavaton. Missä tynnyrissä ihmiset elävät? Ei yksikään joka aloittaa opiskelut tiedä, onko alalla töitä vai ei, kun valmistuu, ku.siihen vaikuttavat suhdanteet ja maailman tilanne, johon yksittäiset ihmiset voi vaikuttaa.
Esim. lääkäreitä ja hoitajia valmistui koulusta suoraan työttömäksi 90-luvun alussa, moni joutui muuttamaan ulkomailke, kuten Britaniaan, Arabi maihin jne. ja nyt lääkäreistä on huutava pula, samoin hoitajat hyvin työllustettyjä, ikärakenteesta johtuen, mutta mikä on lääkärien työtilanne, kun surwt ikälokat kuolevat. Käykö niin kuin 70-lvulla. Sama rakenns, teknologian, insinööri jne. alat, kun tekoäly saattaa viedä työt ja teknologia.
Lääkäreitä on koulutettu paljon mutta taitaa paikoittain olla edelleen pulaa tk-lääkäreistä ja muutaman alan erikoislääkäreistä kun kerran vuokralääkäreitä tarvitaan. Omalla alalla tilanne on muuttunut parissa vuodessa eli ei ole enää pulaa ja uusille työpaikan kyselijöille joudutaan sanomaan ei. Voi käydä niin että jatkossa osa joutuu hakemaan töitä vähän kauempaa keskussairaaloista ja muualta.
Vierailija kirjoitti:
Tuet ovat liian hyvät.
Voi voi, ottaako koville jonkun surkeat tuet. Jos palkkasi on mielestäsi niin huono että pitää kadehtia huono- osaisempia nii tee helkkari jotain. Kouluttaudu, etsi paremmin palkattua työtä, yritä edetä urallasi. Viime palkkani oli 2700e/ kk käteen mutta olen hakenut monia töitä joissa palkka on ollut aika kehno, jopa 1500. Vaan kun on esim. 440 hakijaa samaan paikkaan. Jos ihme kyllä edes tulee vastausta hakuuni. Että tämä on todellisuus, herää pahvi.
Minä en ole saanut kuin muutaman vastauksen tekemiini työhakemuksiin viimeisen viiden vuoden aikana. On melko hankalaa ottaa vastaaan minkäänlaista työtä, jos ei pääse edes ensimmäisen kynnyksen yli.
Ja kyllä, ottaisin vastaan myös matalapalkkaisen työn. Melkein mikä tahansa olisi parempi kuin tämä nykyinen tilanne, jossa kuukaudessa jää 100 euroa ruokaan.
Aloituksesta saa sen harhaisen mielikuvan, että matalapalkkatöissä olisi huutava työvoimapula.
Otan kyllä. 2000 euroa kk on matala pieni palkka ja sillä voi juuri ja juuri pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Clou on siinä että näissä hommissa on paljon vuorolisiä, meillä on säännöllisesti 2/3 viikonlopuista töitä. Peruspalkan lisäksi tulevat nuo aiemmin mainitsemani pilipalit (paikalliset) sekä tietenkin kokemusvuosilisät ja henkilökohtaiset lisät. Kyllä tällä on asuntolainan maksanut poiskin täällä Tampereella. Olisi mielenkiintoist vertailla hva-kohtaisia eroja. -se toinen
Voi olla että hyvinvointialueiden perustamisen myötä palkkoja harmonisoitiin jonkin verran ja onhan työehtosopimukset olemassa. Paikallisia lisä varmaan maksetaan jos on työntekijöistä pulaa.
Työskentelen itse lääkärinä ja pari vuotta sitten vapaalta palatessani ihmettelin että peruspalkka oli noussut mukavasti ja siihen päälle tulevat lisät sekä päivystyskorvaukset. Tiedän olevani etuoikeutettu kun palkka on hyvä mutta toisaalta ollaan sitten valmiina pelastamaan potilaan henki ympäri vuorokauden yhdessä muun henkilökunnan kanssa.
Käy itse, kirjoitustaidoton suojatyöloinen.