Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko vanhemmat tuette kotoa poismuuttaneita lapsianne

Vierailija
18.09.2026 |

Varsinkin opiskelijoita?

Kommentit (537)

Vierailija
501/537 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella paljon. Yleensä menee vähintään 200e/vk rahaa (käteisenä) suoraan lapsen taskuun. Minä myös maksan usein aikuisen lapsen vaateostoksia, ruokaostoksia, lomamatkoja, yms.

Niin kauan kun Suomessa pitää maksaa perintöveroa, en näe mitään syytä "kasvattaa perintöpottia" eli keryttää rahaa pankkiin. Rahat menee lapsille (kaiken verotuksen ohi) ja näin voin varmistaa, että lapsi saa täyden hyödyn rahoista. 

Onnea valitsemallasi tiellä. Lapsi ei opi koskaan huolehtimaan omista raha-asioistaan, kun ilmaista rahaa tyrkytetään ovista ja ikkunoista. Ikuinen persaukisen kierre suvussa on ja pysyy juuri näin. Lapsi ei saa siis mitään hyötyä noista mainitsemistasi vaihtoehtoisista perintörahoista, vaan rahat valuvat isolta osin turhakepikamuodin tuottajille ja vastaavaan. Siinä sivussa lapsi ehkä pääsee esittämään olevansa varoissaan ihmisille, joita asia ei oikeasti kiinnosta pätkääkään. Tuskin nauttii tuosta oikeasti itsekään.

Lapsen perimistä rahoista muuten vähintään 85 prosenttia päätyy lapselle, jos ei ole kyse miljoonista euroista, silloinkin 80 prosenttia. Siinä vaiheessa kun hän jo ymmärtää rahan arvon ja osaa käyttää sitä. Itse pidän tuota paljon parempana vaihtoehtona, mutta kukin saa toki työntää rahansa, mihin haluaa. Lapsilleen ei kuitenkaan kannattaisi tehdä karhunpalveluksia.

Lopeta valehtelu. Meillä molemmat lapset ovat korkeakoulutettuja ja molemmat menivät töihin heti valmistumisen jälkeen. Työttömänä eivät ole olleet hetkeäkään, muuten paitsi vapaahtoisesti. Toinen nyt naimisissa ja omistusasunto. Toinen ei halua asuntoa ostaa, joten hän on asunut sukulaisen omistamassa kämpässä (ilmaiseksi) nyt 15 vuotta putkeen. Suvussa on runsaasti asunto-omaisuutta. Tädillä 4 eri asuntoa, joista vain kaksi vakituisena kotina. Muut kämpät hukkakäytöllä, joten siellä tuo meidän toinen lapsi nyt "loisii". Ei edes KELAn asumistukea nosta.

Mutta teillä taitaa olla suvussa ongelmia (ikuinen persaukisen kierre) koska noin raivokkaasti haukut hyvätuloisia perheitä ja sukuja. 

On sulla jutut.

Vierailija
502/537 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tyrkytetä rahaa, mutta tietävät, että tarvittaessa voivat aina pyytää. Muistetaan syntymäivät ja jouluna muutamalla satasella, mutta silloinkin lapset  kyseenalaistavat  rahalahjat ja kertovat ettei tarvitse. 

Ollaan yritetty kasvattaa pois rahasta ja materiasta ja arvostamaan muita arvoja. Ja pienestä pitäen kasvatettu järkeväksi rahankäyttäjäksi  ja antamaan se tila ja kokemus, kun omat  siivet kantavat ja pärjään elämässä omillaan. Pystyvät jopa antamaan muille ja tekemään hyväntekeväisyyttä. Näin oli omassa lapsuuden perheessäni, joka kuukausi lähtee hyväntekeväisyyteen, josta saa mielihyvää ja iloa. Ei sitä rahaa hirveästi tarvitse ja lähes kaikilla materiaa liikaa. Eikä tuo elämään onnea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/537 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko kukaan ajatellut sitä, mitä mieltä Suomen verottaja on lahjoista täysi-ikäisille lapsille?"

En ole ajatellut koskaan. Sä voit ajatella minunkin puolestani (ja maksaa verot tuplana) niin tulee sitten sekin tehtyä.    :D

Kyllä kaikki verosuunnittelua harrastavat vanhemmat ovat hyvinkin tarkkaan perillä näistä verotuskuvioista ja toimivat tavalla, joista ei aiheudu veroseuraamuksia. Verottomien elatuslahjojen lisäksi saatetaan käyttää alihintaisia kauppoja (kun myydään lapselle asunto markkinahintaa edullisemmin) tai jos lahjoitetaan pörssiosakkeita, niin pidätetään hallintaoikeus tietyksi aikaa tai loppuiäksi, jolloin saadaan veroja pienemmäksi. 

Vierailija
504/537 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon se kotoa muuttanut, mulle sanottiin että kun muutan kotoa olen omillani. Itsenäistyminen pelotti tosi paljon. Minusta olisi tärkeää yrittää edes vähän tukea, jos vain pystyy. 

Vierailija
505/537 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoisemme muutti omilleen, ostimme hänelle asunnon ja maksoimme asunnon kaikki kulut koko opiskelun ajan. Laskimme, että tulee paljon halvemmaksi, kun maksaa hänen vuokra koko opintojen ajan. Ja nyt hänellä on kuitenkin asuntonsa. Olemme ilmoittaneet lapsille, että perintöä on turha odottaa. Kumpikin saa ensi asuntonsa ja siinä on kaikki. Minusta on ihanaa, että saimme tukea lasta silloin, kun hän oikeasti tarvitsi sitä eniten. Nyt on omillaan pärjäävä, työssäkäyvä. 

Vierailija
506/537 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomit, seksilelut ja maksan parille tyypille että pitää sille seuraa

Vierailija
507/537 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuki pitäisi lopettaa kun lapset lähtevät opiskelemaan? Teini-ikäiselle harrastukset jne maksaa satasia kuukaudessa. Kyllä isommalle lapselle voi muutaman satasen kuukaudessa antaa.

Vierailija
508/537 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa kyllä päähän, kun nuorin lapsista ei tunnu pääsevän millään jaloilleen. Monta kertaa kuukaudessa tulee pyyntö laittaa mobilepayllä rahaa milloin mihinkin menoon. Kyse on kympeistä tai korkeintaan satasesta aina kerrallaan, mutta pienistä puroista kertyy iso virta. Mies käy jo pitkän matkaa neljättäkymmentä, mutts talous on ihan retuperällä, vaikka käy kyllä töissä.

N60

Vierailija
509/537 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme vuokran, puhelinlaskun, netin osittain ja kaikki kodinkoneet ja tarvikkeet, junaliput, kun tulee kotiin. Itse saa käyttää asumistuen ja opintotuen ruokaan. Aina, kun käymme opiskelupaikkakunnalla täytämme kaapit pesuaineilla, kuivatuotteilla jne. Kaikki vaatteet ja  kengät sekä muut tarvittavat hankimme. 

Vierailija
510/537 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuki pitäisi lopettaa kun lapset lähtevät opiskelemaan? Teini-ikäiselle harrastukset jne maksaa satasia kuukaudessa. Kyllä isommalle lapselle voi muutaman satasen kuukaudessa antaa.

Keskituloisena vanhempana ihmettelen, mistä nämä vanhemmat taikovat nämä rahat, jos perheessä vaikka 2-4 lasta, kun huomioi suomalaisen palkkatason ja ostovoiman ja maksaa asumisen, ruuan jne. jo pelkkä asuminen on suuri kuluerä, jos aikuisia lapsia pitäisi avustaa talodellisesti.  Tilastojen mukaan kuitenkin suurin osa on keskituloisia ja mediaani oli helmikuussa 3420 €/kk eli alle 2500€ nettona. 

Esim. opettajan, lääkärin palkka on n 3500-4000 €/kk, kun maksetaan verot, käteen jää n. 2500-2900 €/kk ja jos perheessä kolme lasta ja kaikille 500 €/kk niin puolet palkasta menee lapsille ja itse joutuu elämään köyhyys rajalla. 

Vai onko täällä kaikki Suomen rikkaat, jotka kuulvat sadan suurituloisimman joukkoon?

Vierailija
512/537 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin autot.maksan löpöt.jos tarvii rahaa sitä saa pyytämällä.sit kun pientä vakiintumista havaitaan ja haluu asuu niin ostan kämpät.sit saavat rypistellä palkoillaan siihen saakka kun mulla multaa 2m pään päällä.sit jälkikasvu vasta pääsee kii omaisuuteen

Vierailija
513/537 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskituloisena vanhempana ihmettelen, mistä nämä vanhemmat taikovat nämä rahat, jos perheessä vaikka 2-4 lasta, kun huomioi suomalaisen palkkatason ja ostovoiman ja maksaa asumisen, ruuan jne. jo pelkkä asuminen on suuri kuluerä, jos aikuisia lapsia pitäisi avustaa talodellisesti.  Tilastojen mukaan kuitenkin suurin osa on keskituloisia ja mediaani oli helmikuussa 3420 €/kk eli alle 2500€ nettona. 

Esim. opettajan, lääkärin palkka on n 3500-4000 €/kk, kun maksetaan verot, käteen jää n. 2500-2900 €/kk ja jos perheessä kolme lasta ja kaikille 500 €/kk niin puolet palkasta menee lapsille ja itse joutuu elämään köyhyys rajalla. 

Vai onko täällä kaikki Suomen rikkaat, jotka kuulvat sadan suurituloisimman joukkoon?

Jos lapsilla on kaksi keskituloista vanhempaa, niin käteen jää yhteensä noin 5000 eur/kk. Kyllä siitä hyvin riittää jotain lasten tukemiseen.

Vierailija
514/537 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tyrkytetä rahaa, mutta tietävät, että tarvittaessa voivat aina pyytää. Muistetaan syntymäivät ja jouluna muutamalla satasella, mutta silloinkin lapset  kyseenalaistavat  rahalahjat ja kertovat ettei tarvitse. 

Ollaan yritetty kasvattaa pois rahasta ja materiasta ja arvostamaan muita arvoja. Ja pienestä pitäen kasvatettu järkeväksi rahankäyttäjäksi  ja antamaan se tila ja kokemus, kun omat  siivet kantavat ja pärjään elämässä omillaan. Pystyvät jopa antamaan muille ja tekemään hyväntekeväisyyttä. Näin oli omassa lapsuuden perheessäni, joka kuukausi lähtee hyväntekeväisyyteen, josta saa mielihyvää ja iloa. Ei sitä rahaa hirveästi tarvitse ja lähes kaikilla materiaa liikaa. Eikä tuo elämään onnea. 

Olipa jotenkin harvinaisen ihana ja ajalle poikkeava kirjoitus.

Vierailija
515/537 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on jo toisinpäin, vähän päälle viiisikymppiset lapset tukee meitä. 

Vierailija
516/537 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaa kyllä päähän, kun nuorin lapsista ei tunnu pääsevän millään jaloilleen. Monta kertaa kuukaudessa tulee pyyntö laittaa mobilepayllä rahaa milloin mihinkin menoon. Kyse on kympeistä tai korkeintaan satasesta aina kerrallaan, mutta pienistä puroista kertyy iso virta. Mies käy jo pitkän matkaa neljättäkymmentä, mutts talous on ihan retuperällä, vaikka käy kyllä töissä.

N60

Käyttää hyväksi sun rahoja kyllä. Ehkä nyt olisi aika katkaista napanuora. Sä ylläpidät sitä että ei tarvitse oppia. 

Vierailija
517/537 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär jäi työttömäks ja on nyt 41v. Saa toki kelan tukia tällä hetkellä ja maksaa omistusasumisen itse, mutta autan kyllä ruokaostoksissa ja puhelinlaskussa. Ja minä en aja autoa niin ostin auton nimiini, jolla hän kuskaa minua aina kun tarvii ja auttaa kaikessa muussakin elämän asioissa (olen leski). On hyvä eläke niin pystyn taloudellisesti auttamaan.

N72

Vierailija
518/537 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella paljon. Yleensä menee vähintään 200e/vk rahaa (käteisenä) suoraan lapsen taskuun. Minä myös maksan usein aikuisen lapsen vaateostoksia, ruokaostoksia, lomamatkoja, yms.

Niin kauan kun Suomessa pitää maksaa perintöveroa, en näe mitään syytä "kasvattaa perintöpottia" eli keryttää rahaa pankkiin. Rahat menee lapsille (kaiken verotuksen ohi) ja näin voin varmistaa, että lapsi saa täyden hyödyn rahoista. 

Vihervasemmistoa ketuttaa kun eivät pääse sun lompakolle

Vierailija
519/537 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta,  kullekin 200 euroa kuussa. 

Vierailija
520/537 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kulut. Lapsi sijoittaa kaikki omat tulonsa. Palkat, opintorahan, opintolainan ja asumistuen. Lisäksi maksan opintolainan pois heti kun hän valmistuu ja saa hyvituksen lainasummaan aikataulussa valmistumisesta.

Lapsesi saa meidän verorahoja, vaikka ei niitä tarvitse ja käyttää meidän verorahat rikastumiseen. Melkoisen mulkun olet kasvattanut.

Nämä ihmiset on niitä, joiden mielestä jokainen on oman onnensa seppä, ja tuista voi oikein hyvin leikata, koska niiden varassa eläjät on loisijoita...

Ja kasvattavat uuden sukupolven, joka ihan oikeasti ei tajua ollenkaan kuinka helpolla ovat päässeet isin ja äidin kukkaron ansiosta. Näistä sitten tulee kokoomuslaisia tai pahimmillaan persuja.

tulee pikemminkin vasureita kun oppivat ettei itse tarvi tehdä mitään kun  toisen lompakolta saa fyrkkaa