Paljonko vanhemmat tuette kotoa poismuuttaneita lapsianne
Kommentit (471)
Kun lukee näitä vastauksia, niin ei voi kuin ihmetellä nykynuorten valitusta siitä miten helvetin vaikeaa heillä on.😂 Moni näistä opiskelijoista elää suorastaan ruhtinaallisesti vanhempiensa rahoilla ja nyhtävät vielä sen lisäksi yhteiskunnan rahoja. Huh huh!!!
Saa ottaa yhteyttä jos tarve vaatii.
Maksan puhelinlaskun ja sponssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kulut. Lapsi sijoittaa kaikki omat tulonsa. Palkat, opintorahan, opintolainan ja asumistuen. Lisäksi maksan opintolainan pois heti kun hän valmistuu ja saa hyvituksen lainasummaan aikataulussa valmistumisesta.
Lapsesi saa meidän verorahoja, vaikka ei niitä tarvitse ja käyttää meidän verorahat rikastumiseen. Melkoisen mulkun olet kasvattanut.
Nämä ihmiset on niitä, joiden mielestä jokainen on oman onnensa seppä, ja tuista voi oikein hyvin leikata, koska niiden varassa eläjät on loisijoita...
Ja kasvattavat uuden sukupolven, joka ihan oikeasti ei tajua ollenkaan kuinka helpolla ovat päässeet isin ja äidin kukkaron ansiosta. Näistä sitten tulee kokoomuslaisia tai pahimmillaan persuja.
Taloudellisesti ei paljoa pysty, eikä tarvitse. Autoa lainattu, muutoissa autettu, huonekaluja ja isoja ostoksia kuskattu. Paljon kokattu yhdessä, kun halunneet oppia tekemään joitain lemppari kotiruokia yms..
Koti on edelleen koti, ja aina saa tulla!
Nuoret olleet 15v asti kesätöissä ja tienanneet omat rahat.
Käytännön asioissa saa aina kysyä ja autettu tukien ym.sopimusten kanssa. Oikeastaan kaikissa ensimmäistä kertaa vastaan tulleissa, uusissa tilanteissa. Näin ovat nykyisin erittäin omatoimisia nuoria aikuisia, jotka osaavat neuvoa myös omia ystäviään ja nuorempia sisaruksiaan arkisissa pulmissa.
Kiitollisia ovat tuesta!
Vierailija kirjoitti:
Autan vähistäni. Teen ruokaa, leivon sämpylöitä, ostan vaatteita ja jalkineita kirppareilta ( onneksi kierrätetään). Huonekalujakin saa kierrätyksestä. Pientä raha-apua silloin tällöin. En tuomitse hänen elämäntyyliään vaikka virheitä tekee. Elämä kantaa heikommistakin lähtökohdista ja koen että näinä kylminä aikoina on tärkeää auttaa.
Ja vielä lisään että osa vähäisestä avusta mennyt myös kavereilleen. Ovat kertoneet että ruoan jakelussa voi sattua jonotusnumero pitkälle yli kahteensataan. Näin ollen jäljelle jäänyt vain huonompia hedelmiä mutta vielä syötäviä kumminkin.
Sama, kirpparivaatteita ostan, jos kohdalle sattuu. Samoin huonekaluja ja astioita, jos on tarvinnut, on löytynyt torista. Ei ne sielläkään toki ilmaisia ole, paitsi joskus on löytynyt hyviä annetaan-osastolta. Autoa lainaan ja maksan löpöt usein mökkireissullekin, jotta saa välillä vähän huilia. Meistä on kiva, että mökkiä käytetään muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään. Parikymppisen lapseni tulot on yli kymmenkertaiset verrattuna mun tuloihin.
Miksi tienaat vain 100 euroa kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman kun itse sain aikanaan eli 0€/kk
Ja näin se köyhyys periytyy.
Pyh, mulla on omaisuutta puoli miljoonaa. Lapset elättävät itse itsensä ja menestyvät oikein hyvin. Toinen vanhemmistani on kuollut ja toisella halpa tönö syrjäkylällä.
Molemmille lapsille ostettiin asunnot opiskelupaikkakunnalta. Jätettiin sijoitusasunnoiksi kun opiskelut oli ohi. Eli lapset saivat ilmaisen asunnon opiskelun ajaksi. Sen lisäksi normaalia tukemista ruoka-ostoissa ja muissa juoksevissa kuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Annan 300 e / kk ruokaan ja 100 e / vko elämiseen. Maksan puhelinlaskun, kuntosalijäsenyyden ja tarvittavat vaatteet ja muita välttämättömiä asioita (viimeksi läppäri) yms. Auton tankkaan, kun kotona käy (opiskelee muualla). Samoin tuin esikoistani. Kyllä kapsiaan pitää auttaa, jos siihen on mahdollisuus. Niin minuakin aikoinaan tuettiin. Ymmärrän erittäin hyvin, että kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuutta tällaiseen.
On niitäkin, joilla on mahdollisuuksia tukea mutta eivät tue. Meillä ei tullut apua koskaan mihinkään. Elämässä oli opeteltava taistelemaan kaikki itse.
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee näitä vastauksia, niin ei voi kuin ihmetellä nykynuorten valitusta siitä miten helvetin vaikeaa heillä on.😂 Moni näistä opiskelijoista elää suorastaan ruhtinaallisesti vanhempiensa rahoilla ja nyhtävät vielä sen lisäksi yhteiskunnan rahoja. Huh huh!!!
No mut sellaisiahan nykynuoret on..heillä on NIIIIN vaikeaa. Sitten ollaan käsi ojossa joka suuntaan.
Tulee mieleen eräs tuttu 25 vuotias naisihminen, joka kiertelee toisten nurkissa asumassa. Tasaisin väliajoin käy vonkumassa isovanhemmillaan miten ei ole rahaa mihinkään ja töitä ei ole(on siis lähtenyt kaikista työpaikoistaan menemään, kun ei kiinnosta). Ei tee oikein muuta kuin makailee nurkissa, valittaa ja tuhlaa kaiken minkä saa nyhdettyä läheisiltään tai yhteiskunnasta irti.
Minun on pitänyt laittaa stoppi omalle lapselleni. Pitkään katselin ja hyväksyin sen miten hän taloudellisesti hyväksikäytti minua ja muita läheisiä, mutta nyt sille on tullut piste. Lapseni on kertonut kaikille ja esimerkiksi somessa miten ei saa minkäänlaista apua vanhemmiltaan, mutta totuus on, että häntä on tuettu kaikin mahdollisin tavoin ja moninkertaisesti sisareensa nähden. Nyt se ei enää ole mahdollista ja emme enää salli sitä. Siksi hän syyttää meitä joka puolelle, haukkuu ja mustamaalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kulut. Lapsi sijoittaa kaikki omat tulonsa. Palkat, opintorahan, opintolainan ja asumistuen. Lisäksi maksan opintolainan pois heti kun hän valmistuu ja saa hyvituksen lainasummaan aikataulussa valmistumisesta.
Lapsesi saa meidän verorahoja, vaikka ei niitä tarvitse ja käyttää meidän verorahat rikastumiseen. Melkoisen mulkun olet kasvattanut.
Miten niin ei tarvitse? Onneksi sinulla ei ole siihen sananvaltaa vaan päättäjät tekee säännöt. Niiden mukaan toimitaan. Selkeästi mulkku katselee sinua peilistä.
Itse ainakin mielelläni autan lapsiani taloudellisesti, kun se on mahdollista, jolloin he pysyvät sijoittamalla varmistamaan pärjäämisensä paremmin tulevaisuudessa. Monet yläasteikäiset lapsetkin sijoittavat jo esim. isovanhemmiltaan saamansa syntymäpäivä- ja joululahjarahat. Niillä sijoituksilla ei välttämättä rikastu, mutta oppii ainakin säästämään.
Minua tukivat isovanhemmat, jotka maksoivat puolet vuokrasta kunnes täytin 21.
Jouluisin sain n 300e.
Omaa lasta yritän tukea parhaani mukaan, mutta karhunpalveluksia en tee.
Molemmat minä ja mies noin 200-250€/kk per lapsi
Siis vähintään 400€/kk per lapsi ainakin opiskelujen ajan.
Ei ole paljon mutta auttaa kuitenkin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut sellaisiahan nykynuoret on..heillä on NIIIIN vaikeaa. Sitten ollaan käsi ojossa joka suuntaan.
Ettei totuus unohtuisi, suuri osa nykynuorista on fiksuja, eivät valita turhasta eikä heillä ole käsi ojossa mihinkään suuntaan. Heitä ihan mielellään auttaakin maksamalla heidän kulujaan. Opintoraha, tulorajojen puitteissa ja opintolaina kuuluvat kaikille opiskelijoille, se ei ole yhteiskunnan varojen nyhtämistä.. Ne, jotka vaivautuvat käymään lisäksi vielä töissä, saavat käyttää tai sijoittaa rahansa aivan, kuten kaikki muutkin ihmiset.