Paljonko vanhemmat tuette kotoa poismuuttaneita lapsianne
Kommentit (471)
Tuossa juuri männäviikolla tilasin tyttärelle pyykkikoneen, maksoin, hain kaupasta, vein hänen kämpälleen ja asensin paikalleen. Riittänee tukemiseksi taas hetken. Tätä ennen on kustannettu asunnon koko irtaimisto ja välttämättömät tarvekalut..
EI vaisinkaan, ilokseen tätä tekee kun kerran on ylimääräistä rahaa ja aikaa. Kun muistelee miten ankea oli oma itsenäisen elämän ja opiskelun aloitus rupisessa soluasunnossa, niin toki haluaa omalle jälkikasvulle vähän pehmeämmän startin.
Taloudessa viisi lasta. Kaksi opiskelee hyvissä korkeakouluissa, käyvät lisäksi töissä. Elättävät lähes kokonaan itsensä.
Kaksi lukioikäistä kotona asuvaa käy myös töissä koulun ohessa.
Kaikki ovat menestyneet opinnoissa hyvin, opintojen ja työn lisäksi harrastuksiakin on.
Olen auttanut etukäteen muuttoon liittyvissä hankinnoissa., mutta ovat he itsekin tienesteillään varustaneet asuntojaan.
Olen auttanut muutossa.
Ja tukenut henkisesti, tsempannut haastavissa asioissa. En tee kuitenkaan puolesta.
Näin on ollut aina.
Ylimääräistä rahaa minulla ei juurikaan ole.
Oma perintöni lapsille on arjen taidot ja reipas asenne.
Lapsilleni on nimenomaan sitä sisua ja realismia, jota nuorisosta moititaan puuttuvan.
Ja kesätyökokemusten myötä seuraavia työpaikkoja on auennut. Yhtäkään kesää eivät ole olleet ilman työtä. Ovat myös itse hankkineet työpaikkansa.
Muistan omasta nuoruudestani, että ne joiden vanhemmilla ei ollut mahdollisuutta tukea taloudellisesti, aikuistuivat nopeammin. Heidän oli pakko säästää itse hätävara.
Itse pystyin soittamaan tarvittaessa isälle. Ja sitä hätävaraa käytinkin. Ja kypsyin hitaammin taloudelliseen vastuuseen ja järkevään rahan käyttöön. En siis pidä ollenkaan pahana vastuuta, se kasvattaa. Ja myös saa nuoren itsenäistymään.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, joten en pysty auttamaan juuri ollenkaan. Juuri nyt harmittaa, kun lapsella on paljon sairauskuluja, enkä voi tulla yhtään vastaan, kun rahaa ei ole.
Autan missä voin, mutta taloudellista tukea en pysty antamaan.
Kyllä minä autoin minkä pystyin tyttären nuorta perhettä. Heillä kolme pientä lasta ja tytär opiskeli tuolloin. Ostin kodinkoneita ym, rahaakin annoin.
Nykyään tilanne on niin päin, että tytär tienaa 7000e/kk ja minä saan eläkettä 1500e/kk.
Aika siis aikaa kutakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, joten en pysty auttamaan juuri ollenkaan. Juuri nyt harmittaa, kun lapsella on paljon sairauskuluja, enkä voi tulla yhtään vastaan, kun rahaa ei ole.
Sairauksia monessa polvessa, arvaan, että mielen sairauksia???
Kivoja vanhempia täällä. Itse en saanut koskaan mitään ihme tukea. Satasen joululahjaksi. Ei ollut rahaa jaettavaksi. Rakkautta sain.
Tottakai olin kateellinen opiskelukavereille miten he saivat rahaa ja jääkaappi oli täynnä. Mutta selvisin sitten itsekkin ja nyt on kaikki hyvin. Onneksi yhteiskunta tuki aikanaan opiskelua ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauksia monessa polvessa, arvaan, että mielen sairauksia???
Itselläni kyllä, tyttärellä ei, paitsi että sairaus on vetänyt mielenkin matalaksi ja asiaa ei auta rahaongelmat ja Kelan ämpyily lääkkeiden korvattavuuden kanssa.
Kun lapseni lähti opiskelemaan, niin sanoin lähtiessä, että kirjoittele vaikka et heti rahaa lähettäisikään.
Sain lapseneläkettä Kelasta opintojeni alussa. En ole pystynyt rahallisesti auttamaan lastani minäkään, mutta pakkasin omaan kotiin kaiken tarvittavan. Hänen täällä käydessään ruokatarjoilut pelaa ja laitan ruokaa mukaan. Opiskelee ulkomailla ja kerran kuussa laitan tilille 50e, mikä on toki hyvin vähän, mutta edes jotain.
Hän on aina saanut kesätöitä ja vältellyt nostamasta lainaa.
Uskon hänen saavuttavan aseman, jolloin voi sitten tukea omia lapsiaan.
Kokoomuksen ja persujen aiheuttaman työttömyyden takia pitää välillä aina joku kolehti kerätä.