Paljonko vanhemmat tuette kotoa poismuuttaneita lapsianne
Kommentit (471)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
New York Times väittää että melko iso osa Gen-X sukupolvesta on riippuvainen vanhempiensa rahallisesta tuesta:
https://youtube.com/shorts/fvLuo4lDrBc?si=HQx20qBsspBzYj6z
Enpä oikein usko, Suomessa varsinkaan.
Minä kyllä uskon täysin. Nuorten aikuisten on vaikeaa pärjätä ilman vanhempien tukea. Opiskelusta tulee isot lainat ja työpaikat on kiven alla. Niillä nuorilla, jotka ei saa kotoa mitään apua on nyt vaikeaa.
Ei ehkä kannata liikaa vaipua tuohon on vaikeaa pärjätä, nuorilla ei ole työtä- ajatteluun. Oma lapseni on tehnyt murrosiästä lähtien työtä, nyt opiskelee ja käy yliopiston pitkien lomien aikana ja joskus viikonloppuisin työssä. Hyvin näyttää jaksavan, olen ylpeä hänestä ja vakuuttunut että löytää kyllä valmistuttuaan työtä omalta alaltaan. Toki autan jos tarvitsee, avustan joissain laskuissa ja tarjoan ruokaa säännöllisesti, mutta siinäpä se. Pieni ponnistelu asioiden ei ole huono asia.
Molemmille lapsille on taattu asuntolainat, maksettu ajokortit ja autettu remonteissa, lastenhoidossa yms. Kumpikin on teini-ikäisestä asti käynyt töissä ja hoitanut omat asiansa ja menonsa. Rahallista apua ei olla pystytty antamaan sen kummemmin.
Sen verran mitä nyt lapsille saa antaa rahaa vuodessa ilman veroja.
Mietin, että oletteko tosissanne vai onko tämä taas palstan aiheuttamaa höpöhöpöä. Tavallaan ihanaa jos ja kun lapsia tuetaan pitkälle aikuisuuteen, vaan mahtaako se hyysääminen olla heille aidosti hyödyksi? Eivät koskaan opi itse ottamaan vastuuta, ponnistelemaan menestyksensä ja taloutensa eteen tai oppimaan virheistään, jos kaikki tulee valmiiksi. Meidän perheessä on monta lasta ja vaikka tienataan erinomaisesti, ei siitä riitä kaikille, joten emme tue kotoa pois muuttaneita mitenkään. Kaiken maksavat itse. Silloin saavat toki ruoan ja palvelut, kun käyvät kotona, mutta muuten ovat saaneet hankkia opintojen oheen sivutöitä ja elättää itsensä, maksaa laskunsa, autonsa ja huvituksensa. Itse sain saman kohtelun aikanaan, vaikka vanhempani ovat varakkaita ja siksi opin pitämään huolen itsestäni ja ennen kaikkea taloudestani. En ole koskaan ollut talousvaikeuksissa ja olen sijoittanut jo pitkään ja samaa olen ohjeistanut lapsillenikin. En usko lellimiseen, curling-vanhemmuuteen enkä paapomiseen ja silti välimme ovat lämpimät ja hyvät. He tietävät, että jos tosi hätä tulee, aina voi kääntyä puoleeni ja autan kyllä, jos heiltä itseltään resurssit ovat loppu, vaan arjen tulee toimia ilman minua ja rahojani.
Vierailija kirjoitti:
Aina saa soittaa jos joku asia mietityttää tai tuntuu vaikealta.
Näin on ja matkalaukun pakkaamiseen saa apua, jos ei a nappaa tai b onnistu.
Ovelle asunnossa myös kannetaan, mutta ulko ovelle saa ihan itse raahata.
Noin muuten, toivotellaan jatkoja ja nähdään jouluna - heippa :)
Vierailija kirjoitti:
300 e kuussa
Meillä sama summa
Rahaa 2x150 e/kk (äidiltä ja isältä molemmilta tuo 150 e), lisäksi lapsella on käytössä minun omistamani auto, jonka huollot, vakuutukset, verot, renkaat ja niiden vaihdot maksan minä, lisäksi lapsellani on käytössä minun luottokorttini sivukortti, jolla saa sitten aina synttäri- tai joululajaksi jollain summalla ostella mitä tarvitsee. Jouluna annoin 1000 euron limiitin sinne, että osta mitä tarvitset, taisi käyttää tuota rahaa auton tankkauksiiin.
Parisataa meetriä ja sit haulikolla perään...
-vittuuntunut elättäjä
Vierailija kirjoitti:
Parisataa meetriä ja sit haulikolla perään...
-vittuuntunut elättäjä
Se tuli nyt lähtö!
- mitä?
Se tuli nyt LÄHTÖ! Viimmesen kerran sinä minulta viet elareita ja j-lauta jos vielä meijän kynnyksen yli astut stanan hamppari...
On se ennen ollut kohteliasta xD
Vuokria olen maksanut, muutoja, käteistä, huonekaluja, ruokaa ja kaikkea mitä sitä nuori voi tarvita. Nyt omillaan lapset. Olemme maksaneet auton käsirahan, remonttikuluja. Lisäksi maksamme aina ravintolassa ja annamme arvokkaita lahjoja, vaatteita, koriste-esineitä, rahaa. Annan mielelläni nyt kun ovat nuoria ja tarvitsevat. Meillä on hyvä ekonomia miehen kanssa.
Äitini ja isäni säästivät minulle rahastoon noin 1000 euroa, jotka sain mukaan opiskelemaan lähtiessä. Muuta en muista saaneeni. Sen sijaan kumpikin isoäiti laittoi rahaa noin kerran kuussa 50 euroa. Ne oli juhlapäiviä. Ostin aina siiderin tai viiniä ja noutoruokaa sekä pariksi viikoksi evästä. Muutoin en alkoholia raaskinut ostaa.
Olihan se mukavaa ottaa jättilainat ja elää persaukisena ja sitten lukea kuinka 90% vanhemmista tuki lapsiaan. Mä en saanut euroakaan.
Itse en saanut mitään koska vanhemmat oli köyhiä. Omia lapsiamme tuetaan.
Vierailija kirjoitti:
Annoin just juristipojalle 7500 e asuntolainaan, olen maksanut muutakin. Ahkera poika kerrassaan, 12 h työpäivät, fiksu ja pidetty, huomioi kaikki tasa-arvoisesti. Rahat ei siis mene alkoon
Mihin noin ahkera, pitkää päivää tekevä juristi tarvitsee rahallista apua? Eikö sille makseta palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoin just juristipojalle 7500 e asuntolainaan, olen maksanut muutakin. Ahkera poika kerrassaan, 12 h työpäivät, fiksu ja pidetty, huomioi kaikki tasa-arvoisesti. Rahat ei siis mene alkoon
Mihin noin ahkera, pitkää päivää tekevä juristi tarvitsee rahallista apua? Eikö sille makseta palkkaa?
Mihin sitä rahaa nyt yleensä tarvitaan? Esim. siihen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa palkkaa saa jos ei omillaan tule toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei vain olis haksahtanut tuloihinsa nähden liian kalliiseen kämppään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kuitenkin lopulta perii vanhempansa, miksi rahaa ei voisi antaa silloin kun sille on käyttöä?
Helikopterivanhemmat eivät auta lapsiaan kasvamaan aikuisiksi, ottamaan vastuuta omista valinnoistaan, vaan hyysäävät näitä aikuisia vauvoja kokoajan. Näille nuorille aikuisille on sitten tosi vaikea sopeutua mm. Työelämään, kun ei päätä silitellään kokoajan ja vielä vähemmän heitä pidetään erinomaisina työssään.