Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko vanhemmat tuette kotoa poismuuttaneita lapsianne

Vierailija
18.09.2026 |

Varsinkin opiskelijoita?

Kommentit (471)

Vierailija
381/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättekö että ne nuoret, joita ei edes hädässä auteta, voi tehdä tosi huonoja ratkaisuja, ottaa pikavippejä, keskeyttää opinnot jne.

No sitähän nää "en auta" vanhemmat toivookin. Sairaita ihmisiä jotka vihaavat lapsiaan. Yksinäinen vanhuus edessä.

Omilta vanhemmiltani ei tule koskaan mitään puuttumaan kun ovat vanhoja ja tarvivat apua vaikka hoitomaksujen tai kalliiden lääkkeiden kanssa.

Vierailija
382/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien lasten puhelinlaskut ja auton vakuutukset on maksettu. Muuten ollaan molemmat siirrelty isompi summa rahaa aika ajoin molempien tilille. Tulivat kotiin itse pesemään pyykkinsä, kun opiskelijasolun pyykkitupa oli niin likainen. Nyt kun toinen asuu jo vuokra-asunnossa, niin ostettiin sinne oma pesukone. Mitään kuukausikohtaista rahasiirtoa ei olla koskaan tehty ja molemmilla on opintolainaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat maksoivat juuri kaihileikkaukseni, serkulla vanhempansa maksavat lämmitysöljyt taloon joka vuosi. Olemme reilusti yli viisikymppisiä. 

Vierailija
384/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan vuokran ja ruokaostokset 

Vierailija
385/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

New York Times väittää että melko iso osa Gen-X sukupolvesta on riippuvainen vanhempiensa rahallisesta tuesta:

https://youtube.com/shorts/fvLuo4lDrBc?si=HQx20qBsspBzYj6z

Enpä oikein usko, Suomessa varsinkaan.

Minä kyllä uskon täysin. Nuorten aikuisten on vaikeaa pärjätä ilman vanhempien tukea. Opiskelusta tulee isot lainat ja työpaikat on kiven alla. Niillä nuorilla, jotka ei saa kotoa mitään apua on nyt vaikeaa.

Vierailija
386/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättekö että ne nuoret, joita ei edes hädässä auteta, voi tehdä tosi huonoja ratkaisuja, ottaa pikavippejä, keskeyttää opinnot jne.

Oma isäni ei halunnut auttaa minua mitenkään, kun muutin pois kotoa. Siis äitini kotoa, isällä kun oli uusi perhe, jonka kanssa hän asui opiskelupaikkakunnallani. 

Kun näytti siltä, etten ehkä löydä ajoissa ennen opintojen alkua asuntoa, hän sanoi ettei heille voi tulla edes tilapäisesti. Ei myöskään suostunut auttamaan mitenkään muutenkaan. En ikinä tekisi samoin omien lasteni kohdalla. Ei ole varmaan ihme, ettei välit ole edelleenkään lämpimät isän kanssa.

Vierailija
387/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni pyysi kerran opiskeluaikana isältään apua. Sen kerran pyysi apua ja ei saanut. Eivät ole olleet missään tekemisissä sen jälkeen.

Nyt vanha isä on syöpään kuolemassa. Kumpikaan hänen lapsistaan ei vastaa viesteihin tai puheluihin. Kyseinen hyypiö sai itse hyvän perinnön jonka hassasi viinaan ja loput sijoitti WinCapitaan (eli menetti kaiken)  kun oli tyhmä ja ahne. Nyt kuolee yksin surkeana. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
388/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se köyhyys ja varakkuus periytyy. Keskiluokka mahdollistaa lastensa opiskelut ja hyvän ketju jatkuu sukupolvesta toiseen. Suku on tiivis ja tukee toisiaan ja kaikki pärjää ja menestyy.

Sitten taas juntti kuspää voi tienata ihan OK mutta on sitä mieltä että kaikkien pitää omillaan pärjää. Lapsensa ei pysty opiskelemaan pitkään vaan pakko päästä amiksen kautta nopeasti tienaamaan kun joutuu 18v lähtien huolehtimaan itsestään. Välit vanhempiinsa kylmät ja etäiset. Vanhemmat aikanaan kuolevat yksinäisenä.

Vierailija
389/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autamme aikuisia lapsia hankkimalla lastenlapsille vaatteita, kenkiä ym. 

Vierailija
390/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autamme aikuisia lapsia hankkimalla lastenlapsille vaatteita, kenkiä ym. 

Ihanaa, että osallistutte lastenlasten elämään noin kivalla tavalla.

Vierailija
391/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme lähti juuri opiskelemaan. Maksamme hänelle kotimatkat, puhelinlaskun, harrastukset ja ruokarahaa 150 eur kuussa.

Vierailija
392/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

New York Times väittää että melko iso osa Gen-X sukupolvesta on riippuvainen vanhempiensa rahallisesta tuesta:

https://youtube.com/shorts/fvLuo4lDrBc?si=HQx20qBsspBzYj6z

Enpä oikein usko, Suomessa varsinkaan.

Minä kyllä uskon täysin. Nuorten aikuisten on vaikeaa pärjätä ilman vanhempien tukea. Opiskelusta tulee isot lainat ja työpaikat on kiven alla. Niillä nuorilla, jotka ei saa kotoa mitään apua on nyt vaikeaa.

Siis, me X-sukupolvihan ei olla enää mitään nuoria.

Vierailija
393/471 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljattain kieltäydyin perinnöstä, jota oikeasti en tarvinnut, että perimysjärjestyksessä seuraavina olevat lapseni saivat sen. Joitakin kymmeniä tuhansia tuli heille jaettavaksi ja tarpeeseen. Lisäksi autan aina, kun pyytävät, mutta heillä on halu tulla toimeen omillaan.

Vierailija
394/471 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma isäni ei halunnut auttaa minua mitenkään, kun muutin pois kotoa. Siis äitini kotoa, isällä kun oli uusi perhe, jonka kanssa hän asui opiskelupaikkakunnallani. 

Kun näytti siltä, etten ehkä löydä ajoissa ennen opintojen alkua asuntoa, hän sanoi ettei heille voi tulla edes tilapäisesti. Ei myöskään suostunut auttamaan mitenkään muutenkaan. En ikinä tekisi samoin omien lasteni kohdalla. Ei ole varmaan ihme, ettei välit ole edelleenkään lämpimät isän kanssa.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös isän puoli tarinasta. Varmasti siihen on oikein hyvä syy ettei sinua halunnut kotiinsa ja todennäköisesti myös itse sen tiedät.

Vierailija
395/471 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä opiskelevan vuokra plus luottokortti ja ehkä noin 500 kuussa muuta käyttörahaa. Muita aikuisia lapsia satunnaisesti. Nyt maksan juuri vanhimman oman asunnon rempan. Olen myös maksanut lasteni opiskelut maksullisissa kansainvälisissä huippuyliopistoissa. Lapsista kukaan ei asu Suomessa. 

Vierailija
396/471 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsemme lähti juuri opiskelemaan. Maksamme hänelle kotimatkat, puhelinlaskun, harrastukset ja ruokarahaa 150 eur kuussa.

Lähtikö kauas asumaan vai lähelle?

Vierailija
397/471 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä opiskelee?

Mitä harrastuksia?

Vierailija
398/471 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun naperoni täytti 18v.näytin ovea ja toivotin tsemppiä tulevaisuuteen,ja niin läksi kotoa kassiensa kanssa,pennin hyrrää en antanut kun oven sulki mennessään,ja hyvin on näköjään pärjännyt elämässään,joten johtopäätökseni on että sanoo selvällä suomen kielellä että tienaa omat rahasi elämiseen,ja elä ihmisiksi,niin pärjäät maailman turuilla ja toreilla,ihmettelen tätä nykytouhua,ihan kädettömiä ovat nykyajan aikuiset lapset,joten vanhemmat:monoa hanuriin ja loettakaa se rahoittaminen,kyllä ne kinua osaa kun näkevät että isi ja äippä betaalar..huh..teidän kanssanne.T:Kaapo Pohjanmaalta.

Joo, ihmettelen itekin (siis positiivisesti) suurinta osaa ketjun vanhemmista. Oma isä on juurikin Kaapo Pohjanmaalta. Kun täytin 18, niin isä suunnilleen tanssi mukanani Cittariin Elisan standille siirtämään puhelinliittymäni nimiini, niin maksaisin puhelinlaskuni vastedes itse. Samoin rallatteli koko päivän, kun minusta ei enää tarvi maksaa elareita. Piti varmaan hauskanakin juttuna hieroa naamaani sitä, että en ole enää hänen ristinään.

Tuntuu melkein absurdilta, että on vanhempia, jotka hyvää hyvyyttään haluaa auttaa avokätisesti lapsiaan

Vierailija
399/471 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tuin äitiäni taloudellisesti kun opiskelin ja jopa sisaruksiani 

Vierailija
400/471 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tuin äitiäni taloudellisesti kun opiskelin ja jopa sisaruksiani 

Tein siis öisin ja kesäisin töitä, jotenkin maagisesti vanhemmilla sisaruksilla ei ikinä ollut rahaa, eikä opintorahakaan riittänyt.  Kun asuin vielä kotona, maksoin osan tuloistani äidille, joka auttoi vanhempia opiskelevia sisaruksia, mm takasi vanhimman lapsen autolainan, joka jäi sitten maksamatta. Itse en esimerkiksi voinut ostaa koko lukioaikana uusia farkkuja. Vanhin meistä olikin miljönääri, mutta ajautui silti loppuiäkseen ulosottoon. Nuorin taas elää yhä 30-vuotiaana äidin nurkissa ja maksattaa ruokansa tällä,  oli nuorena aina pulassa,  josta äiti auttoi rahallisesti.

Että ne sua tukevat vanhemmat voi näyttäytyä toisille sun sisaruksilla vähän eri valossa