Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko vanhemmat tuette kotoa poismuuttaneita lapsianne

Vierailija
18.09.2026 |

Varsinkin opiskelijoita?

Kommentit (471)

Vierailija
361/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon. Ostan kaikki vaatteet. Tänä syksynä kengät, t-paitoja, pitkähihaisia puseroita, boksereita ja sukkia. Lisäksi olen antanut avustusta vuokran maksuun keskimäärin 200€ kuussa. Meillä annetaan myös ruokarahaa silloin tällöin tai marketiin lahjakortti kerran, pari kuukaudessa. Tilasin opiskelijalle shampoita ja pesuaineita kotiin. En tiedä, milloin taloudellisen avun tarve vähenee. Toista vuotta opiskelemassa, sitä ennen armeijassa. Tuntuu siltä, ettei vanhempien vastuu lopu koskaan.

Vierailija
362/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai paljonko? No muutto noin 3000€ yhteensä. Siinä oli takuuvuokra, ensimmäisen kuin vuokra ennakkoon, muuttokulut, joitain huonekaluja ja tarvikkeita. Pelkästään keittiötarvikkeusiin meni noin 400€ (astiat, ruokailuvälineet, ruuanlaittovälineet, mikro, kahvinkeitin). 
Puhelinlasku ja netti maksetaan, samoin vakuutukset. Nyt ei ole vielä edes tullut asumistukea, heinäkuun puolella muuttivat. Vuokranmaksu on taas lokakuun alussa ja toivottavasti siihen mennessä kela ehtii käsitellä asumistuen. Jos ei ehdi, me joudutaan taas antamaan rahaa vuokraan. Opintotuki on niin pieni. Vuokra on isompi kuin pitäisi, joten itse maksetttavaa jää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat lukioajan kuukausirahat vähän alle 100 euroa per nuppi menevät edelleen  1. ja 3,. vuoden opiskelijoille. Nuorten äiti todennäköisesti maksaa puhelimet ja vakuutukset

Vierailija
364/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyshoito tarvittaessa, en oo mikään gestapon komentajakenraali.

Vierailija
365/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan vakuutukset, puhelinlasku ja lääkärit. Lisäksi saa 200 € kuussa ruokaan. Joskus ostetaan vaatteita ja kenkiä ja tuodaan aina käydestä kaupasta ruokaa mitä toivoo. Käyn auttamassa myös asunnon siivouksessa silloin tällöin niin pääsen hyvällä syyllä moikkaamaan ja saatan ottaa lakanapyykit matkalla pesuun. 

Voi tsiisus! Et kyllä pese enää omilleen muuttaneen pyykkejä!! Käytkö pyllynkin pyyhkimässä? Anna toisen opetella itsenäistä elämää. Toihan on hänelle todella noloa.

Pienessä kodissa on isojen lakanapyykkien kuivaus hankalaa ja niitä pitää kuitenkin pestä ja vaihtaa aika usein. Ei ole mikään vaiva pyöräyttää niitä täällä missä on ihan eri tavalla tilaa kuivata. Kyllä tykkään auttaa asioissa missä helposti pystyn. Ei ole kyse siitä ettei osaisi. Ennemminkin nuori on liian itsenäinen ja aina menossa joten näillä pienillä avun eleillä saa häneltä vastineeksi aikaa ja hyvää seuraa. 

Näin minäkin teen. Isänsä maksaa vuokratukea 100/kk, ja puhelinliittymän.  Minä ostan välillä pesuaineita, ruokaa. Ja pesen pyykit. Ostin myös asuntoon keittiövälineet, homaasin sohvan, pesuaineet ja verhoja ym. Ja autoa lainataan myös välillä (ostamme itse polttoaineet). Tämä toimii meillä hyvin!!! Kyllä nuoria tulee auttaa alkuun omassa kodissaan, kaikki tietenkin omien voimavarojen mukaan.  Paljon ei itsellä rahaa ole, mutta kyllä aina jotain löytyy millä auttaa tytärtä.

Vierailija
366/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 euroa kuussa kullekin lapselle.

Vierailija
367/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi käytte siivoamassa terveen aikuisen kotona? Ettekö te halua, että hän aidosti aikuistuu? Siitähän on hänelle itselleen vain vahinkoa.

Ihan hullu ajatus että rampauttaisi omat lapset sillä ettei antaisi heidän pitää huolta omasta kodistaan ja elämästään. Varmaan samaa porukkaa jotka eivät vaadi mitään lapsiltaan silloin kun lapset vielä asuvat kotona. Ei tarvitse siivota omia jälkiä, ei osallistua mihinkään yhteiseen kodin ylläpitoon, ei tarvitse syödä samoja ruokia kuin perhe vaan voi vaan valikoida mitä lystää milloinkin syödä jne.

Ei tulisi mieleenkään siivoilla lasten kämpissä, paitsi muuttosiivouksen yhteydessä. Ja ei sitä kyllä lapsetkaan haluaisi. 

Toinen on tosi siisti ja toinen viihtyy sotkuissa. 

Vierailija
368/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä niitä vanhempia jotka eivät yhtään auta poismuuttaneita lapsiaan. Joo tottakai nuoren täytyy oppia tulemaan toimeen omillaan, mutta kyllä sen oppii vaikka vanhemmat silloin tällöin auttaisivat. Ihmettelen varsinkin niitä änkyröitä jotka sanoo, että en minäkään saanut apua niin en myöskään auta lapsiani. Onko ne lapset hankittu, että saa niille kostaa kaikki oman lapsuuden huonot asiat?

Ei kai se kostamista tarvitse olla. Jotkut lapset vaan osaa ja haluaa hoitaa hommansa itse. Eikä kaikilla ole varaakaan kuun omiin laskuihin. 

Vierailija
369/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin asunnon ja auton. Lisäksi saa käyttää kesämökkiämme milloin haluaa, itse olemme suuren osan ajasta ulkomailla portugalissa huvilallamme.

Vierailija
370/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuen vuokranmaksussa ja siinäpä se. Joskus ostan jonkun siistin käytetyn vaatteen, jos tulee vastaan.

Vierailija
371/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

New York Times väittää että melko iso osa Gen-X sukupolvesta on riippuvainen vanhempiensa rahallisesta tuesta:

https://youtube.com/shorts/fvLuo4lDrBc?si=HQx20qBsspBzYj6z

Enpä oikein usko, Suomessa varsinkaan.

Vierailija
372/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuemme opiskelevaa nuorta monin tavoin. Vastavuoroisesti hän auttaa meitä, kun tarvitaan.

Vierailija
373/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiden lapsen isänä en ole paljonkaan maksanut ilman työvelvoitetta lapsille kun he ovat muuttaneet kotoa pois. Meillä on yritys jossa he voivat käydä tekemässä keikkaa jos rahasta on tiukkaa. Heidän ollessa kotona lomilla tai viikonloppuina ylläpito on sentään ilmaista.

Lapset ovat olleet jo kaikki yli 10v työelämässä ja vanhin kohta 25v. He kaikki ovat löytäneet ensin kesätöitä ja myöhemmin oman alansa töitä hyvin. Liki perus dunnareita ovat, yksi on käynyt yliopiston hieman vanhemmalla iällä kun ensin oli ammatissa 10v ja siinä ohessa opiskeli maisteriksi ja nyt opettaa ammattikorkeakoulussa oman alansa työntekijöitä, on pätevä ja pidetty opettaja kun on 10v käytännöntyökokemus omasta alastaan yliopistopintojen lisäksi. 

Nyt me vanhempana panostamme jo hieman lastenlasten harrastuksiin ja opetamme heitä myös pientä bisnestä tekemään ja huomaamaan ettei raha synny tyhjästä. Lapsenlapset käyvät auttelemassa meitä rahaa vastaan mm. puutarha ja polttopuu askareissa. 

Olemme n 70v ja vaimo jatkaa keikkatöitä ja minä hieman konsultoin yrittäjyyttä ja kehittämishankkeita eri aloille. 

Opettakaa lapsenne työntekoon, Kela ja isän sekä äidin kukkaro ei voi olla elämän perusta. 

...savusaunan lauteilta...

Vierailija
374/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä viesti vastaajaan.

Vierailija
375/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini jankutti siitä lähtien kun olin pieni, että nurkkiin ei kyllä jää lapset pyörimään, ja apua on turha odottaa. Piti sanansa. En tiedä mikä sai hänet pitämään asiaa koko ajan esillä.

Siinä vaiheessa kun olin nuori aikuinen  vanhempani oli eronneet ja isäni onneksi auttoi joskus.

Vierailija
376/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrättekö että ne nuoret, joita ei edes hädässä auteta, voi tehdä tosi huonoja ratkaisuja, ottaa pikavippejä, keskeyttää opinnot jne.

Vierailija
377/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini jankutti siitä lähtien kun olin pieni, että nurkkiin ei kyllä jää lapset pyörimään, ja apua on turha odottaa. Piti sanansa. En tiedä mikä sai hänet pitämään asiaa koko ajan esillä.

Siinä vaiheessa kun olin nuori aikuinen  vanhempani oli eronneet ja isäni onneksi auttoi joskus.

Sulle vain sattui vit tumain en äiti. Onneksi faijasi heivasin hänet menemään.

Vierailija
378/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaus lasta kohtaan on ehdotonta. Tuen jo näin peruskoulussa.

Vierailija
379/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman kun itse sain aikanaan eli 0€/kk

Ja näin se köyhyys periytyy.

Vierailija
380/471 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon ettei opintolainaa tarvi nostaa. Työpaikan saanti opintojen jälkeen on niin epävarmaa