Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko vanhemmat tuette kotoa poismuuttaneita lapsianne

Vierailija
18.09.2026 |

Varsinkin opiskelijoita?

Kommentit (471)

Vierailija
341/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit kun muuttaa omilleen ni eiköhän sitä jollain summalla alkuun voi tukee. Meneehän niihin lapsiin kotonakin satasia kuussa.

Vierailija
342/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan vuokran opiskelija-asunnosta ja ostan ruokakassin, kun käydään kylässä. Ostin myös jotakin keittiö- yms. tarvikkeita asuntoon. Tärkeää, ettei tarvii ottaa opintolainaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin just juristipojalle 7500 e asuntolainaan, olen maksanut muutakin. Ahkera poika kerrassaan, 12 h työpäivät, fiksu ja pidetty, huomioi kaikki tasa-arvoisesti. Rahat ei siis mene alkoon

Vierailija
344/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoimme jokaista lasta. Kun lapset syntyivät antoi äitini jokaiselle "maihinnousu rahaa" 500mk. Kun lapset täyttivät 12 avasimme pankkitilin ja laitoimme tilille 100€. Opiskeluaikoina bonssattiin ja ja vähän sen jälkeenkin. Vaimo antoi jokaiselle lapselle ennakkoperintöä 3000€. Nyt kaikki kolme lasta on hyvissä ammateissa ja varoissa myös. Lapsenlapsia on ja niitä hoidetaan nyt eläkeläisinä. Olimme ns. duunari väkeä. Vaimon perintöä on säästössä. 

Vierailija
345/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättehän että lahjaveroa on maksettava. Tarkastakaa raja. Taisi olla 5k - 7k kolmessa vuodessa. 

Vierailija
346/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napanuorassa kiinni saa olla hautaan asti

Vierailija
347/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupasi hirttäytyä sitten siihen, kun minusta aika jättää

Vierailija
348/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättehän että lahjaveroa on maksettava. Tarkastakaa raja. Taisi olla 5k - 7k kolmessa vuodessa. 

Selvitäpä asiaa vähän tarkemmin! Vuokrat ja muut laskut voi maksaa, on ihan laillista eikä  tule veroseuraamuksia, koska ei katsota lahjaksi vaan elatuslahja.

Samoin kodinkoneet ym

Vierailija
349/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit kun muuttaa omilleen ni eiköhän sitä jollain summalla alkuun voi tukee. Meneehän niihin lapsiin kotonakin satasia kuussa.

Onneksi minä säästin lapsille rahaa ajoissa. Heidän kotoa muuttamisen aikoihin olin ensin pitkään sairaana ja sitten menetin työni. Sen aikaisilla tuloilla en olisi voinut tukea heitä yhtään.

Vierailija
350/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinlaskun maksan edelleen, jäänne siltä ajalta kun olin hänelle liittymän hankkinut lapsena. N. 15 euroa/kk. Lapsi saa asumistukea ja kuntoutustukea. Auttaisin varmaan enemmänkin, jos hän tarvitsisi ja itsellä olisi siinä tilanteessa mahdollista auttaa. Onneksi lapsi osaa elellä säästäväisesti pienillä tuloillaan.  Aina välillä saatan ostaa hänelle jotain tarpeellista, maksan liput jos käydään vaikka leffassa yhdessä ja tarjoan ruoat yms. pientä. 

Vierailija
351/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran. Alkaa tytär vaan olla paremmissa rahoissa kuin mä ja hyvä niin. Puhelinlaskun maksoin ja striimauspalveluihin kuuluu. Toisinaan ostanut ruokakasseja, joskus tuolin taikka maton.

Vierailija
352/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset 3 v opiskeluaikoina noin 50-100 eur / kk ja ehkä jotain ruokatarpeita tms pikkuhankintoja pari x vuodessa päälle. Kun sai työpaikan niin satunnaisesti vein kylään mennessäni esim leipää, juustoa, joskus synttäriksi ostin citymarketin lahjakotin 100 e jotta voi ostaa ruokaa. En elätä sen kummemmin ketään jolla on liki sama palkka kuin minulla.

Vierailija
353/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitäpä asiaa vähän tarkemmin! Vuokrat ja muut laskut voi maksaa, on ihan laillista eikä  tule veroseuraamuksia, koska ei katsota lahjaksi vaan elatuslahja.

Samoin kodinkoneet ym

"Lahja tarkoittaa sitä, että omaisuus siirtyy toiselle henkilölle ilman korvausta. Lahjasta pitää maksaa lahjaveroa, jos samalta lahjanantajalta saatujen lahjojen arvo on kolmen vuoden aikana 7 500 euroa tai enemmän (31.12.2025 asti 5 000 euroa tai enemmän)." 

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/

Vierailija
354/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500e/kk pitää saada kassakaappi tyhjäksi, siihen menee jokunen vuosi loput ryypätään.

Vierailija
355/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoin just juristipojalle 7500 e asuntolainaan, olen maksanut muutakin. Ahkera poika kerrassaan, 12 h työpäivät, fiksu ja pidetty, huomioi kaikki tasa-arvoisesti. Rahat ei siis mene alkoon

Siinä onkin sit vanhana kuoleman lähestyessä hyvä todeta että onneksi tein ihan hitosti töitä!

Vierailija
356/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsi muutti juuri pysyvästi pojalleni asumaan ja ollaan autettu hankinnoilla sekä kauppakäynteinä. Ihan koko ajan ollaan autettu, alusta alkaen, mutta eron tullessa tarve oli suurempi, koska kaikki kulut jäi sille joka ei saanut tukia lapsesta. Äiti oli hieman ketku kaikkien asioiden suhteen. 

Aina saa pyytää apua laskuihin jos tekee tiukkaa. Ei ole kyllä kyselyä tullut nyt pitkään aikaan. Lapselle on maksettu uimakoulu tälle syksylle. Mihinkään turhaan hömppään ei auteta, perusasioita ja tärkeitä hankintoja. Tai yhteisiä reissuja huvipuistoon tms mitä ollaan tehty. 

Oma äitini potki minut pois kotoa, kun olin 15v vanha (kyllä, 15v)  ja jätti tosissaan yksin pärjäämään. Ei, en kuulunut lasun tai minkään piiriin. Opiskelin jo lukiossa ja kävin töissä. Päätin, ettei oma lapsi joudu sitä jatkuvaa huolta kokemaan. Aina saa apua jos tarvitsee. Lasta ei tarvitse rangaista noin julmasti. Päihdeäidin lapsena koin ikäviä asioita.

Vierailija
357/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan niin on, että ne lapset joita tuetaan taloudellisesti kotoa kovasti ja muutenkin paapotaan, niiden on vaikeampi pärjätä sitten kun tulee joku ongelma elämässä vastaan. Näille ihmisille vaan harvemmin tulee ennenkuin keski iässä, sitten kun vanhemmat alkaa sairastella ja nuorena solmittu avioliitto alkaa kyllästyttää, töissäkään ei jaksa enää pyöriä, kun huomaa ettei enää pysty häikäisemään ihmisiä erinomaisuudellaan ja on huomannut oman elämänsä oikeastaan melko tyhjäksi. Sitten tulee ne ensimmäiset kriisit ja niistä tehdään sitten helv...moinen show ja vedetään niihin kaikki mukaan. 

Aika suoraviivainen päätelmä.

Oma kokemukseni oli, että vanhemmat eivät pahemmin näkyneet joka päiväisessä elämässä, mutta taloudellinen tuki oli taustalla todella vahva. Minulle ostettiin oma ensiasunto, auto ja bensat sekä huollot maksettiin koko opiskelun ajan. Minulle hankittiin myös sijoitusasunto, jonka vuokratulolla ja kesätöiden tuloilla kustansin oman asuntoni kuukausikulut ja joka päiväisen elämiseni. Käytettävissä oleva raha oli todella tiukassa ja usein jääkaapissa oli vain valo. 

Tämä malli opetti minut arkipäivän vastuunkantoon ilman todellista taloudellista stressiä. Kaikissa myöhemmissä ongelmissa minä olen aina ollut lähipiirin tuki ja turva, vaikka sain todella paljon valmiiksi annettuna. Omien lasteni kanssa tulen toimimaan samoin. Varmistan heille vahvan taloudellisen taustan, mutta arjessa tulee toimia omilla. Vaikka sitten keräämällä pulloja, jotta saisi ostettua junalipun poikakaverin luokse, kuten minä tein. :)

Tämä kommentti on ärsyttävän lapsellinen keski-ikäisen (?) ihmisen suusta. Saanut asunnon ja sijoitusasunnon, mutta kokee silti olleensa omillaan , jääkaapissa valo seuranaan. Näitä kuulee kyllä ihan livenäkin ihmisten suusta ja eihän niihin jaksa kuin hymyillä ja nyökytellä, mutta herääkö nämä tyypit missään iässä harhoistaan? 

Vanhemmat ostivat minulle yksiön Helsingistä, maksoivat yhtiövastikkeen, sähköt jne.

Olin silti todella köyhä koko opiskeluajan. Loppukuussa saattoi olla vain pari kymppiä kukkarossa. Äiti antoi silloin minulle pari kymppiä rahaa. 

Kun sain rahaa tililleni kuun alussa, ostin rahalla kaiken välttämättömän, esim. sakset, loppukuusta minulla ei olisi ollut varaa ostaa saksia.

Joo ei minullakaan ollut varaa saksiin noihin aikoihin. Ei myöskään ollut velatonta kämppää Helsingissä. Sori siis jos en ymmärrä nyyhkytarinaasi.

Nyyhkytarina kertoi vain huonosta talouden hallinnasta - eihän muuten ole mitään väliä, onko alkukuu vai loppukuu, täysin sama määrä rahaa on käytössä.

Mutta jos "ylimääräinen" valuu käsien läpi, on lopputulos tuo.

Useimmiten niillä joita on taloudellisesti kovasti tuettu, tuntuu rahat valuvan sormien lomitse karkuun.

Sitten kierrellään pyytämässä apua käsi ojossa kun rahat ei riitä.

Riippuu varmaan vähän millaisia perheitä kuuluu tuttaviisi. Omassa tuttava piirissä tai lasten ystävistä en tuota ole huomannut.

Eivät ole tuttaviani. Ihan vaan olen sivusta seurannut läpi elämän ja tämän todennut.

Harrastukset kullakin mutta ehkä kannattaisi hankkia ihan oma elämä niin ei tarvitse käyttää elämäänsä ventovieraiden elämän seuraamiseen.

Vierailija
358/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin kodinkoneet ym

"Lahja tarkoittaa sitä, että omaisuus siirtyy toiselle henkilölle ilman korvausta. Lahjasta pitää maksaa lahjaveroa, jos samalta lahjanantajalta saatujen lahjojen arvo on kolmen vuoden aikana 7 500 euroa tai enemmän (31.12.2025 asti 5 000 euroa tai enemmän)." 

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/

Pidä erillään lahjat ja elatuslahjat

Ero elatuslahjan ja lahjan välillä

Verottomia lahjoja voi antaa haluamalleen henkilölle alle 7 500 euron arvosta kolmen vuoden aikana, mutta elatuslahjoihin ei liity euromääräistä rajaa.

Elatuslahjat jäävät perintö- ja lahjaverotuksen ulkopuolelle. Se on siis verovapaa lahja, jolla voi tukea kenen tahansa elatusta, kasvatusta ja koulutusta.

Elatuslahja on kuitenkin annettava niin, että lahjan saaja ei voi käyttää sitä muuhun tarkoitukseen (lähde OP)

Vierailija
359/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman kun itse sain aikanaan eli 0€/kk

Hienoa, siirrät omaa katkeruuttasi omille lapsillesi, onnea valinnallesi

Vierailija
360/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: