Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko vanhemmat tuette kotoa poismuuttaneita lapsianne

Vierailija
18.09.2026 |

Varsinkin opiskelijoita?

Kommentit (471)

Vierailija
321/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan vakuutukset, puhelinlasku ja lääkärit. Lisäksi saa 200 € kuussa ruokaan. Joskus ostetaan vaatteita ja kenkiä ja tuodaan aina käydestä kaupasta ruokaa mitä toivoo. Käyn auttamassa myös asunnon siivouksessa silloin tällöin niin pääsen hyvällä syyllä moikkaamaan ja saatan ottaa lakanapyykit matkalla pesuun. 

Muuten hyvä mutta toi asunnon siivousjuttu ei ole!!

Itse en koskaan siivonnut lasteni asuntoja, vaan he oppivat jo kotona ollessa siivoamaan jälkensä, kylppärit, lattian pesut, astiat, pölyt, vaatteet ja laittamaan myös ruokaa, sekä pyykinpesun.
Kun nuo taidot osaa jo kotona pärjää hyvin, eikä synny paniikkia!

Vierailija
322/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan vakuutukset, puhelinlasku ja lääkärit. Lisäksi saa 200 € kuussa ruokaan. Joskus ostetaan vaatteita ja kenkiä ja tuodaan aina käydestä kaupasta ruokaa mitä toivoo. Käyn auttamassa myös asunnon siivouksessa silloin tällöin niin pääsen hyvällä syyllä moikkaamaan ja saatan ottaa lakanapyykit matkalla pesuun. 

Mitkä lääkärit?

Esimerkiksi gyne ja silmälääkäri on maksettava omasta pussista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käytte siivoamassa terveen aikuisen kotona? Ettekö te halua, että hän aidosti aikuistuu? Siitähän on hänelle itselleen vain vahinkoa.

Vierailija
324/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi käytte siivoamassa terveen aikuisen kotona? Ettekö te halua, että hän aidosti aikuistuu? Siitähän on hänelle itselleen vain vahinkoa.

Ihan hullu ajatus että rampauttaisi omat lapset sillä ettei antaisi heidän pitää huolta omasta kodistaan ja elämästään. Varmaan samaa porukkaa jotka eivät vaadi mitään lapsiltaan silloin kun lapset vielä asuvat kotona. Ei tarvitse siivota omia jälkiä, ei osallistua mihinkään yhteiseen kodin ylläpitoon, ei tarvitse syödä samoja ruokia kuin perhe vaan voi vaan valikoida mitä lystää milloinkin syödä jne.

Vierailija
325/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään hyvin selvästi näkee tälläisen 'hoidamme kaiken puolestasi' kasvatustavan tulokset yhteiskunnassa. Nykyiset nuoret aikuiset eivät osaa olla työelämässä, eivät pärjää omillaan ilman vanhempien apua ja tukea ja kaikilla on jokin diagnoosi jonka vuoksi tarvitsevat erikoiskohtelua.

Vierailija
326/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tukee minua. Olen köyhä. 

Vierailija
327/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman kun itse sain aikanaan eli 0€/kk

Silloin ei nuoren tarvinnut taistella valtavan tummien miesten vyöryn kanssa, josta syystä vain nuorten miesten palkkataso on juuri julkaistun uutisen mukaan Suomessa romahtanut ja työttömyys räjähtänyt, koska tulijat 50 000 vuodessa on käytännössä kaikki miehiä. Suomalaisten nuorten miesten yhden ikäluokan koko on non 26 000 poikaa, eli tulijat kolminkertaista jokaisen ikluokan miesten määrän mutta naisten määrä jää kolmasosaan miesten määrästä. Eipä tarvi suomalaisen nuoren miehen kuvitella koskaan saavansa lapsia tai perhettäkään. 

Tänä päivän ei ainakan nuorella miehellä ole mitään mahdollisuutta pärjätä omillaan.

Oma tilanteeni nuorena miehenä oli aikoinaan about 6x parempi, sai töitä nuorena ja tyttöystävän  josta myöhemmin vaimon, joihin nykynuorella miehellä ei ole edes olemassa oikeutta.

Nuori nainen poääsee heti töihin ja parusuhteeseen kun haluaa, eli merkittävästi paremmalle oksalle taloudellisesti.

Vierailija
328/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kommentteja lukiessa ei ole mikään ihme, että nykynuorista kasvaa sellaisia kitiseviä kermaperseitä mitä he nykyään ovat. Vanhemmat lellivät aikuisia lapsiaan kuin vauvoja. Mitään ei tarvitse itse tehdä. Työelämässä tuleekin sitten lunta tupaan ovista ja ikkunoista. 

Vierailija
329/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ruokakaupassa pari kertaa kuussa, että voi ostaa sellaiset raskaammat ostokset, joita vaikea pyörällä kuljettaa. Esimerkiksi vehnäjauhot, tomaattisäilykkeet, iskukuumennetut maidot (ostaa jotain 15 litraa kerralla) , perunat yms. ja maksan tietysti ostokset. Käydään myös yhdessä kerran viikossa ulkona syömässä ja tarjoan. Työttömänä on hän ja perustuella niin rahaa on vähän käytössä.  Ostaa aina halvinta, ei koskaan mitään eineksiä vaan tekee ruuan itse ja myös leivät leipoo itse

Vierailija
330/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä niitä vanhempia jotka eivät yhtään auta poismuuttaneita lapsiaan. Joo tottakai nuoren täytyy oppia tulemaan toimeen omillaan, mutta kyllä sen oppii vaikka vanhemmat silloin tällöin auttaisivat. Ihmettelen varsinkin niitä änkyröitä jotka sanoo, että en minäkään saanut apua niin en myöskään auta lapsiani. Onko ne lapset hankittu, että saa niille kostaa kaikki oman lapsuuden huonot asiat?

Vierailija
331/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut hyvät lähtökohdat aikuisuuteen omalta vanhemmalta. Niin ihan varmasti tuen myös omia lapsia tulevien opintojen / mahdollisen työttömyyden aikana. Miksi lapsilla pitäisi olla kurjaa, jos pystyy auttamaan. Outo ajatus.

Vierailija
332/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en koskaan siivonnut lasteni asuntoja, vaan he oppivat jo kotona ollessa siivoamaan jälkensä, kylppärit, lattian pesut, astiat, pölyt, vaatteet ja laittamaan myös ruokaa, sekä pyykinpesun.

Osasitko lukea kohdan SILLOIN TÄLLÖIN. 

Mä hain viimekuussa  lapsilta peitot ja matot pesuun, ihan vain auttaakseni, ei hän niitä yksin ilman autoa saisi helposti kuljetettua mihinkään.

Ei vaikuta siihen osaako hän siivota vai ei.

Vierailija
333/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelilaskun ja terveysvakuutuksen maksan molemmille opiskelijoille.

Isäni on maksanut kaikkien neljän lapsenlapsensa vuokrat opiskeluvuosina( mulla kaksi lasta ja veljelläni kaksi). Erittäin kiitollinen tästä! Vanhempani ovat todella varakkaita, järkevää verosuunnittelua.

Vierailija
334/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ostettiin osake, kun pääsin yliopistoon. Sitten, kun ainokaisemme pääsi opiskelemaan, maksoimme huomattavan osan hänen rivitalokaksiostaan. Se oli lähellä hänen opiskelupaikkaansa eli keskussairaalaa (tiedekunta), joten asunto oli myös sijoitus.

Vierailija
335/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon kun tarvii. Ei ole tarvinnut 10 vuoteen sen jälkeen kun esikoinen muutti pois kotoa.

Vierailija
336/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon etteivät vaan tule takaisin.

Vierailija
337/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autan lapsiani niin paljon kuin pystyn ja se on tarpeen. Esikoinen on työelämässä ja hänellä on hyvä palkka, joten sinne en rahaa syydä. Opiskelijoiden osalta maksan puhelinlaskut, sähkölaskut, auton vakuutukset ja ostan ruokaa. Ostan vaatteet ja muutenkin isommat hankinnat. En ymmärrä miksi en auttaisi, tuntuu käsittämättömältä ajatuksen tasollakin. Opintolainaa ei mielestäni ole järkeä ottaa jos selviää pienellä rahallisella avulla opintojen ajan. 

Vierailija
338/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hain viimekuussa  lapsilta peitot ja matot pesuun, ihan vain auttaakseni, ei hän niitä yksin ilman autoa saisi helposti kuljetettua mihinkään.

No tässähän se todistetaan. Eivät saisi yksin ilman autoa asiaa tehtyä. Niin vaan minä sain pestyä edellämainitut asiat aikanaan yksin ilman apua tai autoa. Ja olen muutenkin pärjännyt elämässä ilman vanhenpien tai kenenkään muun jelppiä, kun on ollut pakko pärjätä.

Sitten on taas ne, jotka eivät yksinkertaisesti asiaa saisi tehtyä ilman apua. Se on näiden kahden ihmistyypin ero.

Vierailija
339/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut vanhemmiltani mitään tukea, en kouluaikana tai sen jälkeen. Kun muutin pois kotoa, hain kierrätyskeskuksesta muutamia huonekaluja ekaan asuntoon. Opiskelujen jälkeen olin noin vuoden työttömänä eikä silloinkaan mitään tukea herunut. Lapsena minulla oli säästötili mihin laitettiin kaikki synttäri yms rahat sekä itse tienasin kesätöistä rahoja. Ennen kuin muutin pois kotoa, isäni tyhjensi sen tilin. Rahat kuulemma kuuluivat heille, kun olivat minua elättäneet.

Omille lapsille avasin säästötilit heti kun he syntyivät ja olen sinne säästänyt siitä asti pieniä summia. olen ollut yksinhuoltaja lähes koko lasten lapsuuden ja tiukkaa on ollut monesti, mutta tilien rahoihin en ole koskenut. Lapset saavat tileillensä käyttöoikeuden sitten kun muuttavat pois kotoa. Olen myös valmis muuttamaan itse pienempään asuntoon sitten kun pesä tyhjenee, jotta voin taloudellisesti tukea lapsia heidän opiskelujensa aikana. Isovanhemat eivät ole mitenkään mukana lasten elämässä eikä heiltä varmasti mitään tukea tule lapsille. 

Vierailija
340/471 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässähän se todistetaan. Eivät saisi yksin ilman autoa asiaa tehtyä. Niin vaan minä sain pestyä edellämainitut asiat aikanaan yksin ilman apua tai autoa. Ja olen muutenkin pärjännyt elämässä ilman vanhenpien tai kenenkään muun jelppiä, kun on ollut pakko pärjätä.

Sitten on taas ne, jotka eivät yksinkertaisesti asiaa saisi tehtyä ilman apua. Se on näiden kahden ihmistyypin ero.

"Niin vaan minäkin vein matot pesuun ilman autoa. Mennen tullen ylämäkeä ja lunta polviin asti. Ja susilauma perässä. Mutta niin vaan yksin pärjäsin! Ei näistä nykynuorista ole mihinkään kun ne passataan pilalle!"