Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko vanhemmat tuette kotoa poismuuttaneita lapsianne

Vierailija
18.09.2026 |

Varsinkin opiskelijoita?

Kommentit (318)

Vierailija
261/318 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan rimbba/galu housuisille nuorille jotka on narisevia ääliöitä tarvitse mitään antaa, pärjätkööt itse, kun luulevat olevansa vaikka mitä ja pärjäävänsä. 

Vierailija
262/318 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko suurinta osaa jutuista mitä täällä syötetään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/318 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamme asumislisän ja vuokran erotuksen, kotivakuutus on kytketty omiin vakuutuksiimme, säännölliset ruokakauppakeikat, jolloin opiskeleva nuori voi ostaa muutakin kuin opiskelijabudjetin mukaisia ruokia. Välillä saa ruokakaupan lahjakortin, ettei tarvitse elää tonnikala-makaronilinjalla. Autamme isommissa hankinnoissa (puhelin, tietokone, pesukone jne). 

Kesät on ollut töissä, silloin avustaminen pienempää.

Näin on ollut myös omassa nuoruudessani, oli aikamoinen etu opiskella ilman lainaa ja silti elää taloudellisesti turvattua opiskelijaelämää. 

No oikeastihan olisi järkevää antaa ottaa lainat tappiin ja hyvityksen jälkeen maksaa verovapaasti lapsen laina pois.

Ei näillä koroilla.

Kyllä nimenomaan näillä koroilla.

Vierailija
264/318 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan vakuutukset, puhelinlasku ja lääkärit. Lisäksi saa 200 € kuussa ruokaan. Joskus ostetaan vaatteita ja kenkiä ja tuodaan aina käydestä kaupasta ruokaa mitä toivoo. Käyn auttamassa myös asunnon siivouksessa silloin tällöin niin pääsen hyvällä syyllä moikkaamaan ja saatan ottaa lakanapyykit matkalla pesuun. 

Tarvitset hyvän syyn että pääset moikkaamaan omaa lastasi? OK.

Meitä on moneksi…

Vierailija
265/318 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären opiskellessa maksoin vuokran, harrastukset, laskut jne. Nyt hän taitaa jo tienata enemmän kuin minä, mutta haluan edelleen maksaa kaikki harrastukset, lääkärikäynnit, matkat ja puhelinlaskun. Minusta on järkevää käyttää rahaa nyt eikä säästää perinnöksi kaikkea.

Vierailija
266/318 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan vakuutukset, puhelinlasku ja lääkärit. Lisäksi saa 200 € kuussa ruokaan. Joskus ostetaan vaatteita ja kenkiä ja tuodaan aina käydestä kaupasta ruokaa mitä toivoo. Käyn auttamassa myös asunnon siivouksessa silloin tällöin niin pääsen hyvällä syyllä moikkaamaan ja saatan ottaa lakanapyykit matkalla pesuun. 

Voi tsiisus! Et kyllä pese enää omilleen muuttaneen pyykkejä!! Käytkö pyllynkin pyyhkimässä? Anna toisen opetella itsenäistä elämää. Toihan on hänelle todella noloa.

Pienessä kodissa on isojen lakanapyykkien kuivaus hankalaa ja niitä pitää kuitenkin pestä ja vaihtaa aika usein. Ei ole mikään vaiva pyöräyttää niitä täällä missä on ihan eri tavalla tilaa kuivata. Kyllä tykkään auttaa asioissa missä helposti pystyn. Ei ole kyse siitä ettei osaisi. Ennemminkin nuori on liian itsenäinen ja aina menossa joten näillä pienillä avun eleillä saa häneltä vastineeksi aikaa ja hyvää seuraa. 

Pojallani on neliöitä 28. Pyykkitelineeseen menee yksi parivuoteen lakana sekä pussilakana, että tyynynpäällinen. Osaa järkeistää pyykinpesun niin, että niitä telineitä ei ole tukkeeksi asti. Vaihtaa petivaatteet kerran viikossa. On iso lasitettu parveke, sielläkin kuivattaa pyykkiä. Lakanapyykki on hyvä viedä sinne myös pakkasella. En viitsi enempää kehua.

Kyllä minä sain aikanaan kaikki pyykit yksiössäni pestyä ja kuivatettua, myös ne lakanat. Pitäisin outona jos joku ei kykenisi sellaiseen ja tarvitsisi siihen apua vanhemmiltaan.

Vierailija
267/318 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivoja vanhempia linjoilla.

Ei se kerro mitään kivuudesta antaako rahaa vai ei. Ei kaikilla kivoilla oo varaa antaa, ja osa jotka antaa paljon ei oo ollenkaan kivoja tai tukena muuten kuin rahallisesti.

Vierailija
268/318 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 000 €/kk. Opiskelee nyt muutaman kuukauden. Omistusasunto, asuu yksin.

Vierailija
269/318 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tsiisus! Et kyllä pese enää omilleen muuttaneen pyykkejä!! Käytkö pyllynkin pyyhkimässä? Anna toisen opetella itsenäistä elämää. Toihan on hänelle todella noloa.

Pienessä kodissa on isojen lakanapyykkien kuivaus hankalaa ja niitä pitää kuitenkin pestä ja vaihtaa aika usein. Ei ole mikään vaiva pyöräyttää niitä täällä missä on ihan eri tavalla tilaa kuivata. Kyllä tykkään auttaa asioissa missä helposti pystyn. Ei ole kyse siitä ettei osaisi. Ennemminkin nuori on liian itsenäinen ja aina menossa joten näillä pienillä avun eleillä saa häneltä vastineeksi aikaa ja hyvää seuraa. 

Mulla on pikkuyksiö ja isot lakanat. Ja pesen ne ihan ITSE, ja laitan ne kuivumaan kaksinkerroin kaappien ovien päälle. Toki voi mennä vähän ryppyyn, mutta ei siihen kuole. Hän nyt vain ostaa tikkaat jonne kiikkuu lakana kerrallaan sylissä, ja keikkuu siellä katonrajassa asettelemassa ne jättilakanat ovien päälle. Ja tasapaino kehittyy samalla.

Sivusta, mutta pyykkiä ei sausi kuivata ovien päällä. Pyykinkuivaustelineet ovat kuivausta varten.

"Hän nyt vain ostaa tikkaat..." Vähän outo kommentti. Ethän sinä voi alkaa pomottaa joidenkin muiden asioita. Joku muu saa lahjana pyykkihuollon, vaikka sinä et saisi.

Vierailija
270/318 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan puhelinlaskun ja netflixin. Hänellä on käytössä auto, joka on minun nimissäni (=edullisemmat vakuutukset), ajoneuvon veron ja vakuutusmaksun hän maksaa itse. 

Kun käy kotona, saa ottaa halutessaan mukaansa puutarhan antimia täysin rajoituksetta sen mukaan mitä maistuu. On ottanut perunoita, omenoita, hilloa, mehua ja marjoja. Ja on aina tervetullut kotiin syömään, kuin myös seurustelukumppaninsa. 

Vierailija
271/318 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ilmeisesti poika? Korkea aika opettaa lapsi siivoamaan ja pesemään itse pyykkinsä, kukaan nainen ei tuollaista mammanpoikaa huoli.

Vierailija
272/318 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mietin että onko täällä kaikki keskimääräistä rikkaammat ihmiset kommentoimassa kun noin paljon ostetaan kämppiä ja annetaan rahaakin aikuisille pois muuttaneille mielin määrin. Suurella osalla on omistusasunnot jo parikymppisinä. Itse en tunne henkilökohtaisesti ketään kelle olisi vanhemmat ostaneet kämppiä/autoja tai muutenkaan auttaneet rahallisesti juurikaan pois muutettuaan. Tai sitten eivät kehtaa vain kertoa. Sekin on mahdollista. Ja minulla on paljon kavereita jotka ovat olleet mukana elämässni ihan ala-asteajoista lähtien.
Itse keskimääräistä köyhemmästä perheestä jossa isä ja äiti olivat ahkeria työläisiä joka päivä tehtaassa töissä 8-16.30 toinen hitsarina ja toinen ompelija. Ei meillä ollut varaa edes televisoon ennenkuin itse olin 12 vuotias. Se oli hieno päivä. Autoa meillä ei ollut varaa pitää vaan pyörällä mentiin mm kauppaan ja kylään. Silti elin ERITTÄIN onnellisen lapsuuden ja kaikkea oli mitä halusin. Enkä liikoja vaatinutkaan. Isä osti fillarin kun oli kauan säästänyt. Niin ikään sain 16 vuotiaana levysoittimen kun isä oli tehnyt parina kuukautena ensin ylitöitä. Menojahan kun oli paljon muitakin. Mutta koskaan en tuntenut itseäni/perhettäni silti köyhäksi. Vietimme paljon aikaa keskenään pelailemalla lautapelejä, katsomalla televisiota yms.
Ei siis ollut puhettakaan tai käynyt mielessäkään että vanhemmat tukisivat rahallisesti minua kun kotoa pois muutin 19 vuotiaana. Sain töitä ja tiesin että elämä on sitä että pitää pärjätä omillaan. Vanhemmat olisivat halunneet toki varmasti auttaa, mutta en olisi mitään ottanutkaan heidän pienistä rahoistaan. He olivat minusta kasavatteneet kunnollisen oma-aloitteisen ihmisen joka pärjää ja keksii kyllä keinot pärjätäkseen. Näinhän se pitää ollakkin.
Nykyään itse autan isääni (äitini on jo kuollut) viemällä hänelle itse tehtyä kotiruokaa (hän on 80v, yksikätinen ja istuu pyörätuolissa) enkä pyydä siitä tietenkään mitään. Isälleni jää pakollisten laskujen ja vuokran jälkeen eläkkeestä sellaiset  250-300€ ja sillä pitäisi kuukausi aina pärjätä. Joten yllättävät menot kuten television hajoaminen yms hoidan itse omalla rahalla hänelle ns "synttärilahjoina" tai "isänpäivälahjoina" yms.

Pointtina siis kuitenkin se että kaikista kymmenistä kavereistani jotka tunnen ei ole kukaan saanut omaa kämpää vanhemmilta tai muutakaan isompaa rahasummaa pois muuttaessaan. Vai onko tämä joku alueellinen juttu suomessa?

Vierailija
273/318 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikin mahdollisin tavoin tarpeen mukaan. Enää ei tarvitse kun lapset ovat jo aikuisia. Aikoinaan ostimme yliopiston läheltä asunnon jossa vuorollaan asuivat.

Vierailija
274/318 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä mietin että onko täällä kaikki keskimääräistä rikkaammat ihmiset kommentoimassa kun noin paljon ostetaan kämppiä ja annetaan rahaakin aikuisille pois muuttaneille mielin määrin. Suurella osalla on omistusasunnot jo parikymppisinä. Itse en tunne henkilökohtaisesti ketään kelle olisi vanhemmat ostaneet kämppiä/autoja tai muutenkaan auttaneet rahallisesti juurikaan pois muutettuaan. Tai sitten eivät kehtaa vain kertoa. Sekin on mahdollista. Ja minulla on paljon kavereita jotka ovat olleet mukana elämässni ihan ala-asteajoista lähtien.
Itse keskimääräistä köyhemmästä perheestä jossa isä ja äiti olivat ahkeria työläisiä joka päivä tehtaassa töissä 8-16.30 toinen hitsarina ja toinen ompelija. Ei meillä ollut varaa edes televisoon ennenkuin itse olin 12 vuotias. Se oli hieno päivä. Autoa meillä ei ollut varaa pitää vaan pyörällä mentiin mm kauppaan ja kylään. Silti elin ERITTÄIN onnellisen lapsuuden ja kaikkea oli mitä halusin. Enkä liikoja vaatinutkaan. Isä osti fillarin kun oli kauan säästänyt. Niin ikään sain 16 vuotiaana levysoittimen kun isä oli tehnyt parina kuukautena ensin ylitöitä. Menojahan kun oli paljon muitakin. Mutta koskaan en tuntenut itseäni/perhettäni silti köyhäksi. Vietimme paljon aikaa keskenään pelailemalla lautapelejä, katsomalla televisiota yms.
Ei siis ollut puhettakaan tai käynyt mielessäkään että vanhemmat tukisivat rahallisesti minua kun kotoa pois muutin 19 vuotiaana. Sain töitä ja tiesin että elämä on sitä että pitää pärjätä omillaan. Vanhemmat olisivat halunneet toki varmasti auttaa, mutta en olisi mitään ottanutkaan heidän pienistä rahoistaan. He olivat minusta kasavatteneet kunnollisen oma-aloitteisen ihmisen joka pärjää ja keksii kyllä keinot pärjätäkseen. Näinhän se pitää ollakkin.
Nykyään itse autan isääni (äitini on jo kuollut) viemällä hänelle itse tehtyä kotiruokaa (hän on 80v, yksikätinen ja istuu pyörätuolissa) enkä pyydä siitä tietenkään mitään. Isälleni jää pakollisten laskujen ja vuokran jälkeen eläkkeestä sellaiset  250-300€ ja sillä pitäisi kuukausi aina pärjätä. Joten yllättävät menot kuten television hajoaminen yms hoidan itse omalla rahalla hänelle ns "synttärilahjoina" tai "isänpäivälahjoina" yms.

Pointtina siis kuitenkin se että kaikista kymmenistä kavereistani jotka tunnen ei ole kukaan saanut omaa kämpää vanhemmilta tai muutakaan isompaa rahasummaa pois muuttaessaan. Vai onko tämä joku alueellinen juttu suomessa?

Saanko udella ikääsi? Itsellä on sama kokemus, olen 56-vuotias. Kun lähdettiin kotoa, pärjäiltiin omilla. Jollekin kaverille taisi vanhemmat silloin tällöin vipata muutaman kympin tai ostaa vaikka uudet kengät. Itse olen kerännyt vielä peruskoulussa olevalle lapselle tuleville ajoille opiskelurahaa rahaston muodossa. Mutta ei minulla ole varaa ostella autoja ja asuntoja tai edes maksella vuokraa lapsen puolesta.

Vierailija
275/318 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma maksa mitään, vaikka meillä on muutama miljoona omaisuutta. Pärjätköön omillaan.

Vierailija
276/318 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emma maksa mitään, vaikka meillä on muutama miljoona omaisuutta. Pärjätköön omillaan.

*emme

Vierailija
277/318 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojallani on neliöitä 28. Pyykkitelineeseen menee yksi parivuoteen lakana sekä pussilakana, että tyynynpäällinen. Osaa järkeistää pyykinpesun niin, että niitä telineitä ei ole tukkeeksi asti. Vaihtaa petivaatteet kerran viikossa. On iso lasitettu parveke, sielläkin kuivattaa pyykkiä. Lakanapyykki on hyvä viedä sinne myös pakkasella. En viitsi enempää kehua.

Kyllä minä sain aikanaan kaikki pyykit yksiössäni pestyä ja kuivatettua, myös ne lakanat. Pitäisin outona jos joku ei kykenisi sellaiseen ja tarvitsisi siihen apua vanhemmiltaan.

Melkoinen homma pestä lakanat käsin ja kuivattaa yksiössä. Itse olen opiskeluaikoina tehnyt noin, mutta jos olisi ollut mahdollisuus viedä lakanapyykit vanhempien luona pestäväksi, niin todellakin olisin tehnyt niin.

Vierailija
278/318 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkinen tuki tärkein. Aina saa soittaa, aina voi tulla kotiin. Ollaan kiinnostuneita miten menee ja pidetään yhteyttä.

Muuten maksetaan puhelimet, ostettu kannettavat, maksetaan vakuutukset. Laitettu pari sataa tilille aina kuussa ruokarahaa. Annettu kotoa kaikkea sellaista mille ei ole käyttöä tai mitä useita, jos kelpaa. Kaikki kolme lastani tekee nykyisin opiskelujen ohella töitä ja on niillä lisäksi haettuna opintolainakin, varmuuden vuoksi, mutta nostavat vain kun on tarvetta. Vanhimman lapsen avopuoliso jo tuossa valmistui ja palkka yli 4000 kuussa, joten siinä taloudessa ei ainakaan ole tiukkaa rahallisesti asua opiskelija-asunnossa.

Vierailija
279/318 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin sohvan, otti oman tietokone pöydän, maksoin muutto auton. Ostin sängyn. Olen maksanut jotain laskujaan tarvittaessa. 

Vierailija
280/318 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monenkaan satasen auttaminen kuukaudessa ei tarkoita balinmatkoja vaan vain antaa mahdollisuuden opiskella pääkaupunkiseudulla missä opiskelijan asuminen maksaa monta sataa enemmän kuin muualla Suomessa.

Höpöhöpö.

Oma nuoreni aloitti just opinnot Aallossa, asuu kahden kaverin kanssa kimppakämpässä, ja vuokra on n. 400/nuppi.

Tietysti jos pitää asua Helsingin keskustassa yksiössä, niin se maksaa ja paljon.