4d dokumentti, veti aika hiljaseksi.
Joku ongelma noilla kaikilla aikuisilla oli, olivat itse niin riippuvaisia siitä imetyksestä.
Itsekin imetän vielä 7kk vanhaa lasta, mutta rajani tulee vastaan siinä 1-1,5v
Kommentit (168)
Maidon väheneminen perustuu siihen, että hormoonit määräävät maidon määrän ja imetyksen pituuden. (jokaisella yksilöllinen)
Luonto on rakentanut systeemin niin, että lapsen tulessa nälkäiseksi maidon määrä ei enää riitä ja lapsen/pennun on alettava syömään/etsimään lisäravintoa muualta. Jos tämä systeemi ei toimisi, maa olisi autio ja tyhjä. (mutta mitä tekee äiti? lisää imetystä, että lapsi roikkuu rinnassa jatkuvasti) Maidon koostumus ei enää ole sama eikä kata ravinnon tarvetta.
Se että maito vähenee ja se ei riitä pitämään nälkää niin sillä on selvä tarkoitus. Tarkoitus on myöskin sillä, miksi maito on ravitsevampaa ja rasvaisempaa imetyksen alussa. Tuo ravintorikas maito on tarkoitettu vastasyntyneelle eikä taaperolle.
Maitoa ei siis tule niin kauan lapsi imee. Lapsi hylkää rinnan, kun maidon eritys loppuu tai se ei ole riittävä.
Tietämättömien äitien lapsia on jopa jouduttu ruokkimaan sairaala hoidossa, kun kuvitellaan että maito riittää kun vain sinnikkäästi imettää.
i]
Tietämyksesi taso suorastaan häikäisee. Vai vähenee maidon määrä luonnostaan? Ja lopulta loppuu?
Niinhän tuo tietenkin luonnostaan toisaalta tekeekin: maidon määrä vähenee sitä mukaan kuin sen kysyntä vähenee. Ja loppuu sitten kun sitä ei enää juoda.
Maitoahan siis tulee niin kauan kuin lapsi imee. Vuosiakin. Ei se vaan " lopu" yhtäkkiä. Miten kuvittelet entisaikojen imettäjien (siis ammattikunnan) muuten olleen mahdollisia?
Tällä en nyt sitten tarkoita, etteikö esim. imetyksen alkuvaiheessa voisi olla niin, ettei maito riitä vauvalle tai etteikö maito loppuisi hitaasti esim. sen vuoksi, että vauva ei saa kunnolla imettyä.
Minä olen muuten imettänyt elämästäni yli kahdeksan vuotta. Tosin useampaa lasta, enkä ketään 7-vuotiaaksi ;-).
[/quote]
antavansa yli 2v lapselle jotain imetyksen muodossa... saavat varmaan itse niin paljon tyydytystä, että pimahtavat lopulta kokonaan... ja joku hullu mieskin vielä leikissä mukana... oksetus!!! mutta joo, onhan täällä hullumpiakin tapauksia maan päällä.
vuosia imetystä on hoitaneet mm. imetäjät. Eli varakkaissa talouksissa oli yksi imettäjä, joka imeti paitsi omaa lastaan myös perheen lapset. Ja maitoa tuli, koska hän imetti ja imetti. Maito ei siis lopu, kuin joskus harvoin, jos on joku joka sitä imee.
Ja kyllä ennen vanhaan imetys " alemmissa piireissä" oli hyvin tavallista, kaikki imettivät jos ei ollut varaa hankkia imettäjää. Kunnes alkoi teollistuminen ja naiset lähti töihin, siis 1900-l puolivälin tienoilla. Siihen asti oli äidinmaito vauvan tärkeintä ravintoa.
Eli tässä oli vastaus sille, joka kysyi miten ennen vanhaan imetettiin ja asiaa sille, joka kirjoitti että maito loppuu aikanaan kaikilta, myös lehmistä. Ja hah siihenkin, samaa lehmäähän lypsetään vuosia!
Terv. imetysmyönteinen, joka ei kuitenkaan ymmärrä yli 2 v:n imetystä (eikä itse niinkään kauaa imettänyt).
Itse olen boikotoinut kyseistä sarjaa alusta asti, niin mauttomasti se on tehty. Tavoitteena ei todellakaan ole tuoda asiallisesti mitään pointteja esiin, se on vain tarkoitushakuista kohahduttamista. Mutta sitähän juuri av-laiset rakastaa!
Mitä imetykseen tulee, en voi kuin hämmästellä ihmisten sivistyksen alhaista tasoa. Missä tynnyrissä ihmiset oikein on kasvaneet?! Ettäkö rintamaidolla ei olisi ravitsemuksellista (tai ilmeisesti muutakaan?) merkitystä " n. 8kk jälkeen" tai ettei Suomessa olisi " terveydellisiä perusteita imettää yli 1-vuotiaita" ...? :O Päivittäkää nyt hyvät ihmiset tietonne 2000-luvulle! Sen jälkeen voitte minun puolestani silti toimia itse miten lystäätte omien lastenne kanssa.
Miten ihmeessä itse asiassa kukaan pystyy edes SUOMALAISTEN minimisuositusten valossa lopettamaan imetyksen alle 1-vuotiaana? Alle 1-vuotiashan ei voi vielä siirtyä lehmänmaitoon, ja muutenkin sen ikäiselle äidinmaito on edelleen pääravintoa, jota kiinteät ruoat vain täydentävät. Eli kyllä imetystä pitää edes vähän aikaa jatkaa sen maagisen 1v päivän jälkeenkin, jos haluaa vältellä turhia korvikkeita. Mulla ei pää sitä suositusta kestänyt, mutta nostan hattua niille, jotka jaksaa tsempata! Äidinmaito on koostumukseltaan taatusti 100 kertaa parempaa kuin muiden nisäkkäiden maidosta teollisesti jalostetut korvikkeet tai proteiinipommit. Ehkä äidinmaidon arvo myönnettäisiin täälläkin, jos sitä voisi ostaa kaupasta :D Ja syöttää tietenkin sitten tissiä mahdollisimman hyvin matkivan tuttipullon avulla...
Veikkaan, että meidän lapset aikanaan ihmettelee isoon ääneen, miksi ihmeessä heitä EI imetetty EDES 2-vuotiaiksi. Itse ainakin myönnän nolostuvani jo etukäteen ;)
vai tuleeko maitoa vaan lapselle. voisiko joku selostaa
Tietysti vähän erikoinen se yksi perhe, mutta heidän kohdalla olikin ilmeisesti vääristelty hieman sitä tarinaa. Täällä äiti korjailee väärinkäsityksiä:
veeveeveethemothermagazinePistecoPisteukKautta extraordinarybreastfeedingPistehtml
(ei anna laittaa oikeaa linkkiä)
Ne jotka heittävät faktanomaisesti omia mutu-bullshit -käsityksiään ettei esimerkiksi äidinmaidosta olisi mitään (ravitsemuksellista) hyötyä enää 6kk/8kk/12kk jälkeen, kannattaa ottaa asioista selvää ettei anna itsestään ihan idioottia vaikultemaa ;-)
Hyvä aloituspaikka on esim. imetys piste fi tai imetystukilista piste net -sivustot, taapero -kohdasta.
WHO:n 2 vuoden suositus koskee muuten myös länsimaita. Kehitysmaissahan tuo 2 vuotta olisi aika lyhyt aika, keskimäärin lapset vieroittuvat maailmanlaajuisesti siinä 4 vuoden kieppeillä. Ja 6kk täysimetyssuositus (vertailu, onko 4kk vai 6kk parempi ja päädyttiin 6kk:een) on tehty nimenomaan länsimaiden tilanteen perusteella.
Täältä tietoa: veeveeveePistewhoPisteintKauttatopicsKauttabreastfeedingKauttaen
Erotuksella että, mun tisseissä ei isot lapset roiku.
122
Vierailija:
Maidon väheneminen perustuu siihen, että hormoonit määräävät maidon määrän ja imetyksen pituuden. (jokaisella yksilöllinen)
Hormonit eivät " määrää" maidon määrää ja imetyksen pituutta. Niillä on merkitystä lähinnä imetyksen käynnistyessä. Maitomäärän vakiinnuttua merkitystä on rinnan tyhjenemisellä: jos rinta ei tyhjene säännöllisesti, vähentää elimistö maidon eritystä.
Luonto on rakentanut systeemin niin, että lapsen tulessa nälkäiseksi maidon määrä ei enää riitä ja lapsen/pennun on alettava syömään/etsimään lisäravintoa muualta. Jos tämä systeemi ei toimisi, maa olisi autio ja tyhjä. (mutta mitä tekee äiti? lisää imetystä, että lapsi roikkuu rinnassa jatkuvasti) Maidon koostumus ei enää ole sama eikä kata ravinnon tarvetta.
Maidon koostumus pysyy melko lailla vakiona koko imetyksen ajan. Toki alussa on kolostrumia jne, mutta sen jälkeen ei suuren suurta vaihtelua maidon koostumuksessa ole (tosin esim. noin yksivuotiaan äidin maito on proteiini ja rasvapitoisempaa, mutta ei suuren suurta eroa).
Ravinnon tarve lapsella muuttuu ja sen vuoksi aloitetaan kiinteä ruoka, maidon rinnalla. Vieroittuminenhan alkaa siinä vaiheessa kun lapsi ryhtyy kiinteitä syömään.
Se että maito vähenee ja se ei riitä pitämään nälkää niin sillä on selvä tarkoitus. Tarkoitus on myöskin sillä, miksi maito on ravitsevampaa ja rasvaisempaa imetyksen alussa. Tuo ravintorikas maito on tarkoitettu vastasyntyneelle eikä taaperolle.
Kuten tuolla jo sanoin, taaperon maito on itse asiassa hitusen tuhdimpaa tavaraa kuin esim. puolivuotiaan :).
Se, että maito ei " riitä pitämään nälkää" ei johdu maidon vähenemisestä vaan lapsen ravinnontarpeen muuttumisesta ja siihen tosiaan aloitetaan kiinteät. Maito ei ole siis muuttunut ravitsemuksellisesti huonommaksi tai laihemmaksi tms.
Maitoa ei siis tule niin kauan lapsi imee. Lapsi hylkää rinnan, kun maidon eritys loppuu tai se ei ole riittävä.
Maitoa tosiaan tulee niin kauan kuin lapsi imee, JOS imetys on lähtenyt käyntiin hyvihn ja maidon määrä on noussut lapsen tarvitsemalle tasolle.
Suosittelen tutustumista netistäkin löytyvään imetystietouteen.
Se on YK:n alainen maailmanterveysjärjestö. Ja todellakin heillä on maailmanlaajuinen tutkimuksiin pohjautuva suositus lasten imettämisestä 2 vuotiaaksi ja täysimetyksellä puolivuotiaaksi. Sama suositus koskee myös länsi-maita. Ei siellä ole kohtaa, että " rikkaat" ja " parempaa ravintoa" syövät voivat luopua imetyksestä aikaisemmin. Kyse on lapsen suolistosta ja sen kehittymisestä. Muualta kuin äidinmaidosta ei ravintoaineet imeydy yhtä tehokkaasti, ennen kuin lapsen suolisto on kehittyneempi.
Isä ei takuuvarmasti osaa imeä oikealla imuotteella :), eikä siten saa maitoa hyvin rinnasta ulos.
Lapsihan imee maitoa siten, että " pumppaa" sitä kielellään rytmisesti. Ei siis ime kuten esim. pillillä imetään tms.
Jokainen poikiminen tuottaa maitoa, mutta vain tietyn ajan ja määrän. Ja jos lehmä ei tule tiineeksi, niin maidon tuotantoa ei ole. Eli tuotantoa on noin alle vuosi. Sitten lehmä pääseekin paremille laitumille.
Vierailija:
Mutta naiset voi kyllä sitten kun helteet tulee niin taas vetää tiukat topit päälle mistä puolet tisseistä pursuu ulos ja esitellä niitä sulojaan, kelle? Todennäköisesti miehille.
On ihmeellistä, eikö? Rinnat on Luoja luonut lapsia varten, ei miehiä!
on kylläkin luonut rinnat sekä lapsia että miehiä varten, mutta myös naisia itseään varten. Rinnoilla on seksuaalista merkitystä, vaikka näissä imetyskeskusteluissa se jostain syystä halutaan lakaista maton alle. Miksi? Moni mies pitää rintoja seksuaalisesti kiihottavina ja moni nainen kokee seksuaalista mielihyvää, kun kumppani hyväilee rintoja. Toisaalta rinnat ovat tärkeät äidille ja lapselle, jotta lapsi saa ruokaa ja äiti saa syötettyä lapsen. Ei näiden asioiden tarvitse olla mitenkään toisiaan poissulkevia.
Ja ei, en vastusta taaperoimetystä, mutta en itse sitä tekisi. Ja ei, 8-vuotiaan imetys ei minusta ollut normaalia. Enkä usko, että kukaan 8-vuotias osaisi vitsailla sillä tavalla, että kunhan rintani kasvavat, imen itseltäni.
Vierailija:
Tietysti vähän erikoinen se yksi perhe, mutta heidän kohdalla olikin ilmeisesti vääristelty hieman sitä tarinaa. Täällä äiti korjailee väärinkäsityksiä:
veeveeveethemothermagazinePistecoPisteukKautta extraordinarybreastfeedingPistehtml
(ei anna laittaa oikeaa linkkiä)Ne jotka heittävät faktanomaisesti omia mutu-bullshit -käsityksiään ettei esimerkiksi äidinmaidosta olisi mitään (ravitsemuksellista) hyötyä enää 6kk/8kk/12kk jälkeen, kannattaa ottaa asioista selvää ettei anna itsestään ihan idioottia vaikultemaa ;-)
Hyvä aloituspaikka on esim. imetys piste fi tai imetystukilista piste net -sivustot, taapero -kohdasta.WHO:n 2 vuoden suositus koskee muuten myös länsimaita. Kehitysmaissahan tuo 2 vuotta olisi aika lyhyt aika, keskimäärin lapset vieroittuvat maailmanlaajuisesti siinä 4 vuoden kieppeillä. Ja 6kk täysimetyssuositus (vertailu, onko 4kk vai 6kk parempi ja päädyttiin 6kk:een) on tehty nimenomaan länsimaiden tilanteen perusteella.
Täältä tietoa: veeveeveePistewhoPisteintKauttatopicsKauttabreastfeedingKauttaen
vaan ihminen. Minkä varmasti tiesitkin.
Samalla, kun sairaudesta kerrottiin, tuli paikalle lastenlääkäri. Hän kehotti lopettamaan imetyksen välittömästi ja kielsi imetyksen tulevaisuudessa. Samalla hän totesi, että vastoin yleisiä käsityksiä, imetyksellä ei ole TERVEYDELLISTÄ merkitystä puolen vuoden jälkeen. Tämä tapahtui 2000-luvulla.
Sehän ei saanut enää maitoa imettyä mutta imi silti. eli tykkäs vaan lutkuttaa äidin nänniä. Kyse siis ei todellakaan ole mistään ravitsemuksellisesta jutusta vaan päässä on joku mennyt jo vinksin vonksin.
129:
Mitä imetykseen tulee, en voi kuin hämmästellä ihmisten sivistyksen alhaista tasoa. Missä tynnyrissä ihmiset oikein on kasvaneet?! Päivittäkää nyt hyvät ihmiset tietonne 2000-luvulle!
Samaa olen hämmästellyt, niin ihmeellisiä vääriä luuloja ihmisillä vieläkin on. Edes perusasiat ei ole hallussa :( Ja mikäs siinä, mutta kun nämä samat tyypit sitten levittävät väärää mututietoaan world wide isoon ääneen... Noloa, ja kansanterveyden näkökulmasta myös harmillista.
Äidinmaito on koostumukseltaan taatusti 100 kertaa parempaa kuin muiden nisäkkäiden maidosta teollisesti jalostetut korvikkeet tai proteiinipommit. Ehkä äidinmaidon arvo myönnettäisiin täälläkin, jos sitä voisi ostaa kaupasta :D Ja syöttää tietenkin sitten tissiä mahdollisimman hyvin matkivan tuttipullon avulla...
Erittäin osuvasti sanottu! Itsekin huomasin nolostelevani 1-vuotiaan imetystä, ja ikävä kyllä lopulta päätinkin pienokaisemme vieroittaa jo ennen aikojaan (1v 2kk). Ja samaan aikaan jotkut pitää 3-vuotiailla leikki-ikäisilläänkin tutit suussa...
Veikkaan, että meidän lapset aikanaan ihmettelee isoon ääneen, miksi ihmeessä heitä EI imetetty EDES 2-vuotiaiksi. Itse ainakin myönnän nolostuvani jo etukäteen ;)
Samaa veikkaan, ja ikävä kyllä joudun selittelylinjalle myös ;)
Ravinnolla on suurempi merkitys, eikä sekään aina auta herumiseen.
Lehmä lypsetää kahdesti päivässä.
" Miten ihmeessä itse asiassa kukaan pystyy edes SUOMALAISTEN minimisuositusten valossa lopettamaan imetyksen alle 1-vuotiaana? Alle 1-vuotiashan ei voi vielä siirtyä lehmänmaitoon, ja muutenkin sen ikäiselle äidinmaito on edelleen pääravintoa, jota kiinteät ruoat vain täydentävät. "
Maito ja etenkin rintamaito ei kertakaikkiaan pysynyt lapsen sisällä vaan tuli sekä oksennuksena että ripulina ulos jolloin yksikään ravintoaine ei ehtinyt imeytyä. Lapsen paino ja pituuskäyrä putosi jyrkästi ja lapsi on edelleen ikäistään pienempi.
Allergioita tai muuta vastaava ei ole löytynyt mutta mikäli halusin pitää lapseni hengissä hänelle oli ehdottomasti tarjottava ravinnoksi muuta kuin maitoa.
Ja tuskin tuo nyt sen tyhmemmäksi kasvaa vaikka äidinmaitosaalis jäikin alle kahden vuoden imetyksen....
Vierailija:
hänellä oli ihme pakkomielle siitä imetyksestä. Miksi 1½-vuotiasta adoptiolasta pitäisi imettää? Lisäksi hän käytti lastaan maidontuotannon ylläpitäjänä. Aika kyseenalaista poikaa kohtaan.