Miksi osa työnhakijoista ei ilmoita ikäänsä?
Mikä idea on, ettei työhakemuksessa kerro ikäänsä tai edes ikäluokkaansa? Eikö työnantajalla ole oikeutta valita enää sen ikäisiä ihmisiä töihin, kuin itse haluaa?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan jokaiseen hakemukseen ikäni (50) sekä tiedon siitä, että olen ollut pitkään työttömänä. Kerron myös, että olen tarvittaessa valmis oppimaan uutta, vaikka kokemusta haettavasta tehtävästä ei ole.
Mainitse myös työkkärin palvelut, niin päivääkään ei tarvitse töitä tehdä. Väitä olleesi kuntouttavassa työtoiminnassa, vaikka et olisi ollutkaan.
Työkkärin palvelut ovat itsestäänselvyys, jos on ollut pitkään työttömänä.
Ei ole. Niihin ei joudu, jos on työkokemusta, koulutus ja terveys.
Minä olen ollut ilman töitä puoli vuosikymmentä ja ikinä en ole joutunut palveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos valmistumisvuodesta ei osaa arvioida ikää, niin täytyy olla tampio.
Minkä ikäinen on ihminen, jonka valmistumisvuosi on 2021?
Mikä olikaan työhistoria CV:ssä?
Vain viimeiset 5 vuotta on listattuna.
Pyytää haastikseen, jos kiinnostaa. Jättää palkkaamatta, jos nassu ei miellytä. Mikä ongelma?
"jos valmistumisvuodesta ei osaa arvioida ikää, niin täytyy olla tampio"
Osasitko, vai olitko itse vähän tampio nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eikö työnantajalla ole oikeutta valita enää sen ikäisiä ihmisiä töihin, kuin itse haluaa?"
Ei ole. Syyllistyt ikäsyrjintään.
Mitä syrjintää se on, jos ei halua 64 vuotiasta vuodeksi sairastelemaan? Toisaalta itketään sitä, että nuoret eivät saa mahdollisuuksia ja sitten kun haluaisi sellaisen antaa, niin syyllistyykin syrjintään?
Jos joku työpaikalla sairastelee, se on nuoret. Pitävät rokulipäiviä ja tulevatkin aina myöhässä ja kirjaavat itsensä sisään jo työmatkalla verkon kautta. Työpaikalla surffailevat omia asioitaan ja roikkuvat somessa.
Iäkkäämmät työntekijät ovat harvoin poissa ja aina ajallaan. Tekevät työnsä tunnollisesti
Iäkkäät eivät ole ajallaan vaan vähintään puoli tuntia etuajassa notkumassa työnantajan laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi laittaa? Eihän työnantajille tänä päivänä kelpaa mikään eikä kukaan, jolle pitäisi maksaa oikein palkkaakin, joten täysin yhdentekevää.
Se, että sinä et pääse edes haastatteluihin, ei tarkoita, etteikö monet saisi töitä.
Sinulla itselläsi näyttää olevan senkin suhteen vaikeuksia, sillä notkut tähän aikaan päivästä rääpimässä päätäsi täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eikö työnantajalla ole oikeutta valita enää sen ikäisiä ihmisiä töihin, kuin itse haluaa?"
Mitä syrjintää se on, jos ei halua 64 vuotiasta vuodeksi sairastelemaan? Toisaalta itketään sitä, että nuoret eivät saa mahdollisuuksia ja sitten kun haluaisi sellaisen antaa, niin syyllistyykin syrjintään?
Se on ikäsyrjintää usko nyt.
Jos haluan tiettyyn työhön esim. 25-30 vuotiaan, koska mielestäni työ on luonteeltaan sopivaa sen ikäiselle, niin miksi minun pitäisi ottaa siihen joku eläkeiän kynnyksellä oleva kehäraakki?
Se 30v voi olla ihan raakki ruuhkavuosista, ja se eläkeikää odottava elämänsä vedossa, kun lapset muuttaneet jo pois kotoa, ja intoa ja aikaa oppia uutta ja kiinnostavaa onkin yhtäkkiä vaikka kuinka vastuiden väistyttyä elämästä.
Tuokin on täysin totta. Mullakin tulee tuo "lapset lentää pois" noin 52 vuoden iässä.
Ei välttämättä ole liian vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan jokaiseen hakemukseen ikäni (50) sekä tiedon siitä, että olen ollut pitkään työttömänä. Kerron myös, että olen tarvittaessa valmis oppimaan uutta, vaikka kokemusta haettavasta tehtävästä ei ole.
Mainitse myös työkkärin palvelut, niin päivääkään ei tarvitse töitä tehdä. Väitä olleesi kuntouttavassa työtoiminnassa, vaikka et olisi ollutkaan.
Minä olen ollut ilman töitä puoli vuosikymmentä ja ikinä en ole joutunut palveluihin.
Tarvitaan vain työkkärin tätiä korkeampi koulutus ja hyvät puheenlahjat. Lisäksi pitää osata lain pykälät ja luetella ne tarvittaessa ulkomuistista. Tällöin olet koskematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi ei pidä paikkansa että 64-vuotias sairastelee. Moni ei edes jää 65-vuotiaana eläkkeelle vaan jatkaa vielä senkin jälkeen. Tuttu jäi vasta 77-vuotiaana. Kaverin äiti tekee vieläkin töitä ja on 80-vuotias että vedä sinä siitä.
Yliopistossa sanottiin, että älkää laittako ikäänne ansioluettelon tai LinkedIniin, koska sen mainitseminen aiheuttaa helposti sen, että on aina jonkun mielestä liian nuori tai liian vanha. Sanottiin myös, että sitä ei saa kysyä, eikä siihen tarvitse työhaastattelu saa vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi ei pidä paikkansa että 64-vuotias sairastelee. Moni ei edes jää 65-vuotiaana eläkkeelle vaan jatkaa vielä senkin jälkeen. Tuttu jäi vasta 77-vuotiaana. Kaverin äiti tekee vieläkin töitä ja on 80-vuotias että vedä sinä siitä.
Siis korjaan että jäi eläkkeelle 67v. eikä 77v.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap, yleensä iän voi laskea suoraan CV:stä. Jos on 40 vuoden työhistoria, ei todennäköisesti ole 20 vuotias.
Jos on 40 vuoden työhistoria niin on jo eläkeikäinen, tai ainakin melkein. Ei sellaasta kukaan ota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joutuu. Työnhakukeskustelut on työkkärin palvelu.
Jos mulla olisi firma niin ottaisin sinne vain sellaisia työntekijöitä jotka ovat käyneet reserviupseerikurssin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap, yleensä iän voi laskea suoraan CV:stä. Jos on 40 vuoden työhistoria, ei todennäköisesti ole 20 vuotias.
Jos on 40 vuoden työhistoria niin on jo eläkeikäinen, tai ainakin melkein. Ei sellaasta kukaan ota.
Mut silti töihin pitää tosta vaan mennä. Tai ainakin lähetellä se neljä työhakemusta.
Tee työ(hakemus/tä) jolla on tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei läheskään kaikki ilmoita valmistumisvuottaan nykyisin. Koulutustiedoissa voi olla mainittu esim. - Ylioppilas, Mäkelänrinteen lukio, - Diplomi-insinööri, Tampereen teknillinen korkeakoulu. Ilmoitetaan siis opinahjot, mutta ei valmistumisvuosia.
Linkkarissa on vissiin pakko laittaa vuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ei tarvitse enää mennä haastatteluihin. Saan puhelun ja asia hoituu 15 min.
Kävin pari kertaa haastattelussa Pradan jakkupuvussa tukka föönattuna ja kynnet mintissä. Minua ei haluta toimistolle.
Mitäs luulet.Kukaan ei ota 63 vuotiasta enää töihin.Odotan vain eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei läheskään kaikki ilmoita valmistumisvuottaan nykyisin. Koulutustiedoissa voi olla mainittu esim. - Ylioppilas, Mäkelänrinteen lukio, - Diplomi-insinööri, Tampereen teknillinen korkeakoulu. Ilmoitetaan siis opinahjot, mutta ei valmistumisvuosia.
Linkkarissa on vissiin pakko laittaa vuodet.
Ei ole. Olen nähnyt monta profiilia, joissa on koulutukset ilman vuosia.
Mulle on ihan sellainen palkattu työnhakukonsultti sanonut ettei hakemukseen laiteta syntymäaikaa nykyaikana, eikä kotiosoitettakaan koska kukaan ei lähettele haastattelukutsua pulupostissa. Hakemukseen ei tarvitse myöskään laittaa onko lapsia tai naimisissa. Että näin. Hyvä jos kaikki käytää jo nämä tiedot pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ei tarvitse enää mennä haastatteluihin. Saan puhelun ja asia hoituu 15 min.
Kävin pari kertaa haastattelussa Pradan jakkupuvussa tukka föönattuna ja kynnet mintissä. Minua ei haluta toimistolle.
Toinen syy on kova ääneni. Puhun kovaa. Sermit ei eristä.
Ennen oli miehet rautaa...vanhassa vara parempi....jne.