Miksi osa työnhakijoista ei ilmoita ikäänsä?
Mikä idea on, ettei työhakemuksessa kerro ikäänsä tai edes ikäluokkaansa? Eikö työnantajalla ole oikeutta valita enää sen ikäisiä ihmisiä töihin, kuin itse haluaa?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on selvästi tyhmä kuin saapas.
Olen eri, mutta aloittajalla on kyllä pointtinsa, joskin hieman kärjistetysti. Jokaisessa rekryprosessissa tulee aina aikaisempaa prosessia enemmän hakemuksia, mistä on jätetty ikä pois ja myös työkokemukset on rajattu niin, että koko työhistoria ei näy. Myöskään kuvaa ei laiteta mukaan, jotta siitäkään ei voisi päätellä mitään. Kerron esimerkin:
Koulutus:
- Ylioppilas 2018, Turun aikuislukio
- Tradenomi 2022, Turun ammattikorkeakoulu
Työkokemus:
- Palkanlaskija yrityksessä x 2024-2025
- Toimistonhoitaja yrityksessä x 2021 - 2024
Minkä ikäinen hakija on? Saattaa olla alle 30 tai sitten voi olla 60+.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eikö työnantajalla ole oikeutta valita enää sen ikäisiä ihmisiä töihin, kuin itse haluaa?"
Ei ole. Syyllistyt ikäsyrjintään.
Mitä syrjintää se on, jos ei halua 64 vuotiasta vuodeksi sairastelemaan? Toisaalta itketään sitä, että nuoret eivät saa mahdollisuuksia ja sitten kun haluaisi sellaisen antaa, niin syyllistyykin syrjintään?
Se on ikäsyrjintää usko nyt.
Jos haluan tiettyyn työhön esim. 25-30 vuotiaan, koska mielestäni työ on luonteeltaan sopivaa sen ikäiselle, niin miksi minun pitäisi ottaa siihen joku eläkeiän kynnyksellä oleva kehäraakki?
Uteliaisuudesta mikä on sellainen työ, joka on luontevaa tehdä 25-30 vuotiaan eikä esimerkiski 22-25 vuotiaantai yli 30 vuotiaan?
Pätkätöihin tuomittu maisteri
En nyt tiedä, mutta esim. joku puhelinmyynti tai face-to-face, niin jos myy liittymiä tai nuorisovaatteita tai hanpurilaisia, niin kohderyhmä on kuitenkin usein nuorehkot ihmiset, tai ainakin konservatiivisesti asiakkaat odosttavat että heitä palveleva myyjä on nuorehko. Tulee jotenkin sääli tunnelma jos puhelinliittymää tarjoaa selvästi vanha ihminen tai hampurilaispaikassa palvelee eläkeläisen oloinen ja Leviksen farkkushopissa sama - Japanissahan tuo on kyllä jo arkipäivää, Suomessa vasta hitaasti menossa siihen, vielä ei ymmärretä.
Leviksen farkkushopissa joku kauniisti harmaantunut entinen mallityttönen tai -pappa olisi aika kova juttu! Siis sellainen joka näyttäisi edelleen hyvältä farkuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eikö työnantajalla ole oikeutta valita enää sen ikäisiä ihmisiä töihin, kuin itse haluaa?"
Mitä syrjintää se on, jos ei halua 64 vuotiasta vuodeksi sairastelemaan? Toisaalta itketään sitä, että nuoret eivät saa mahdollisuuksia ja sitten kun haluaisi sellaisen antaa, niin syyllistyykin syrjintään?
Jos haluan tiettyyn työhön esim. 25-30 vuotiaan, koska mielestäni työ on luonteeltaan sopivaa sen ikäiselle, niin miksi minun pitäisi ottaa siihen joku eläkeiän kynnyksellä oleva kehäraakki?
Onko joku pakottanut sinua tekemään niin arvon @utísti?
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan jokaiseen hakemukseen ikäni (50) sekä tiedon siitä, että olen ollut pitkään työttömänä. Kerron myös, että olen tarvittaessa valmis oppimaan uutta, vaikka kokemusta haettavasta tehtävästä ei ole.
Mainitse myös työkkärin palvelut, niin päivääkään ei tarvitse töitä tehdä. Väitä olleesi kuntouttavassa työtoiminnassa, vaikka et olisi ollutkaan.
Jos työnantaja on niin typerä ettei osaa laskea vuosia koulutuksista tai työkokemuksista niin ihan oma vika
Vierailija kirjoitti:
Varmaan CV:stä voi aika hyvin päätellä mitä ikäluokkaa joku on, ei se ole kovin vaikeaa
Ei voi ihan teini olla jos oli töissä jo 1987, ihan vain esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuudesta mikä on sellainen työ, joka on luontevaa tehdä 25-30 vuotiaan eikä esimerkiski 22-25 vuotiaantai yli 30 vuotiaan?
En nyt tiedä, mutta esim. joku puhelinmyynti tai face-to-face, niin jos myy liittymiä tai nuorisovaatteita tai hanpurilaisia, niin kohderyhmä on kuitenkin usein nuorehkot ihmiset, tai ainakin konservatiivisesti asiakkaat odosttavat että heitä palveleva myyjä on nuorehko. Tulee jotenkin sääli tunnelma jos puhelinliittymää tarjoaa selvästi vanha ihminen tai hampurilaispaikassa palvelee eläkeläisen oloinen ja Leviksen farkkushopissa sama - Japanissahan tuo on kyllä jo arkipäivää, Suomessa vasta hitaasti menossa siihen, vielä ei ymmärretä.
Leviksen farkkushopissa joku kauniisti harmaantunut entinen mallityttönen tai -pappa olisi aika kova juttu! Siis sellainen joka näyttäisi edelleen hyvältä farkuissa.
Nyt on asiaa. Vanhemmat rouvat on monesti hyväkroppaisia. Nuoremmissa on enemmän pitsansyöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan vaikka roolia, jossa ei sinällään vaadita vielä paljon kokemusta, mutta valitun henkilön toivotaan kehittyvän ja kehittävän roolia paljon laajemmaksi, on vähäisellä työkokemuksella, mutta hyvällä potentiaalilla varustettu henkilö oikea valinta. Työelämässä on myös asioita, jotka nuoremmilta sujuu automaattisesti, mutta varttuneemmat eivät saa niitä lainkaan haltuun, koska niitä ei ole heidän opiskelu-urallaan ollut edes olemassa.
t. Eri
Tuo on totta mutta perustuu olettamaan, että verraten perinteisistä työpoluista, eikä huomioi lainkaan sitä, että henkilö voi valmistua kokonaan uuteen ammattiin tai nssuorittaa maisteritutkinnon varttuneemmalla iällä, joka ei suoraa valmsita mihinkään ammattiin paljon varttuneempana (yli 40 vuotiaana) ja omaamatta lainkaan tai hyvin vähäm kokemusta uuden alan tehtävistä mutta jostain hänenkin olisi aloitettava uusi uransa, jossa epäielämättä haluaisi hyötyä suorittamistaan opinnoista, eikä enää palata vanhaan; jos se olisi edes mahdollsitakaan, esimrkikdi siksi, että uran vaihto ajankohtaistui keotun onnettomuuden jälkeen tai ksoka aiemmin on saattanut työskennellä kumppanin kanssa yhdessä ilman erityistä koulutustakin mutta avioeron myötä myös yhteinen yritystoiminta ei enää onnistu ja vain yksin vastvaanlaisen yrityksen perustamienn ja sillä toimeentulon hankkiminen käytännössä mahdotonta tai ainakin hyvin hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... niin, ne nuoremmat työntekijät, joilla on pieniä lapsia eivät tietysti koskaan sairasta? Aika usein sairastavatkin ja usein nämä yli 60-vuotiaat sitten paikkaavat nuorempien työpanosta.
Koska se on monessa paikassa kielletty, onko lie koko euroopan laajuisella säädöksellä, ettei työnantaja pysty suorittamaan ikäperusteista syrjintää. Rekryt yleensä kiertävät tämän vaatimalla videoesittelyn (esittelemättä yritystään ja haettavan paikan työpistettä ja tiimiä videolla, eli melko alistava metodi).
Seuraavaksi ei saa kysyä koulutusta, koska sekin on heidän syrjintää, jotka eivät ole kouluja käyneet.
Nykyään ei ilmoiteta ikää ja puolisolta ei edes kysytty. Sai työpaikan ja on 57-vuotias. Pitkä rekty niin näkihän sen että on vanha. Siitä kertoo myös työkokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan jokaiseen hakemukseen ikäni (50) sekä tiedon siitä, että olen ollut pitkään työttömänä. Kerron myös, että olen tarvittaessa valmis oppimaan uutta, vaikka kokemusta haettavasta tehtävästä ei ole.
Mainitse myös työkkärin palvelut, niin päivääkään ei tarvitse töitä tehdä. Väitä olleesi kuntouttavassa työtoiminnassa, vaikka et olisi ollutkaan.
Työkkärin palvelut ovat itsestäänselvyys, jos on ollut pitkään työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... niin, ne nuoremmat työntekijät, joilla on pieniä lapsia eivät tietysti koskaan sairasta? Aika usein sairastavatkin ja usein nämä yli 60-vuotiaat sitten paikkaavat nuorempien työpanosta.
Nuoremmat joutuu hakemaan jälkikasvun tarhasta tiettyyn aikaan. Ne saa kaikki liikkeellä olevat lentsut lapsiltaan. Ne joutuu lähtemään kesken työpäivän koulun vanhempainvarttiin ja ne joutuu kesken työpäivän kaikkiin koulun neuvonpitoihin ja kuulusteluihin, jos pentu kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku työpaikalla sairastelee, se on nuoret. Pitävät rokulipäiviä ja tulevatkin aina myöhässä ja kirjaavat itsensä sisään jo työmatkalla verkon kautta. Työpaikalla surffailevat omia asioitaan ja roikkuvat somessa.
Iäkkäämmät työntekijät ovat harvoin poissa ja aina ajallaan. Tekevät työnsä tunnollisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain tollasii roskahommia joita kukaan ei tee kuin äärimmäisessä hädässä?
Nykymeinigillä jos firmassa avautuu työpaikka, on turvallisinta arpoa hakijoista joku, ettei tule puheita syrjinnästä. Hakemuksiin mieluiten nimimerkki, koska nimestä voi päätellä sukupuolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin palvelut ovat itsestäänselvyys, jos on ollut pitkään työttömänä.
Ei ole. Niihin ei joudu, jos on työkokemusta, koulutus ja terveys.
Sinulla ei ole koulutusta tai työkokemusta listattuna? Ikää taitaa olla 16v.