Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi osa työnhakijoista ei ilmoita ikäänsä?

Vierailija
14.09.2026 |

Mikä idea on, ettei työhakemuksessa kerro ikäänsä tai edes ikäluokkaansa? Eikö työnantajalla ole oikeutta valita enää sen ikäisiä ihmisiä töihin, kuin itse haluaa?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eikö työnantajalla ole oikeutta valita enää sen ikäisiä ihmisiä töihin, kuin itse haluaa?"

Ei ole. Syyllistyt ikäsyrjintään.

Mitä syrjintää se on, jos ei halua 64 vuotiasta vuodeksi sairastelemaan? Toisaalta itketään sitä, että nuoret eivät saa mahdollisuuksia ja sitten kun haluaisi sellaisen antaa, niin syyllistyykin syrjintään?

Se on ikäsyrjintää usko nyt.

Jos haluan tiettyyn työhön esim. 25-30 vuotiaan, koska mielestäni työ on luonteeltaan sopivaa sen ikäiselle, niin miksi minun pitäisi ottaa siihen joku eläkeiän kynnyksellä oleva kehäraakki?

Uteliaisuudesta mikä on sellainen työ, joka on luontevaa tehdä 25-30 vuotiaan eikä esimerkiski 22-25 vuotiaantai yli 30 vuotiaan? 

Pätkätöihin tuomittu maisteri 

Jos ajatellaan vaikka roolia, jossa ei sinällään vaadita vielä paljon kokemusta, mutta valitun henkilön toivotaan kehittyvän ja kehittävän roolia paljon laajemmaksi, on vähäisellä työkokemuksella, mutta hyvällä potentiaalilla varustettu henkilö oikea valinta. Työelämässä on myös asioita, jotka nuoremmilta sujuu automaattisesti, mutta varttuneemmat eivät saa niitä lainkaan haltuun, koska niitä ei ole heidän opiskelu-urallaan ollut edes olemassa.

t. Eri

Vierailija
22/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osaa laskea? CVstähän sen saa selville kun ynnää 1+1.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen hakemukseen pitää ilmoittaa vaaditun palkattavan ikä ja maksettava palkka.

Vierailija
24/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän kerron heti ensimmäisessä lauseessa ja CV:hen olen valinnut erittäin epäedustavan kuvan, ettei vaan jäisi pienintäkään mahdollisuutta joutua töihin. 😂

Vierailija
25/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos valmistumisvuodesta ei osaa arvioida ikää, niin täytyy olla tampio.

Vierailija
26/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et osaa laskea? CVstähän sen saa selville kun ynnää 1+1.

Miten päättelet hakijan iän seuraavasta:

Minulla on reilu kokemus erilaisista töistä niin toimistossa kuin muussakin työssä. Olen tottunut tekemään erilaisia töitä ja tartun reippaasti toimeen kuin toimeen. Tykkään tehdä töitä ihmisten kanssa ja pystyn myös itsenäiseen työhön.

Kuinka pitkä työkokemus henkilöllä on ja mikä on hänen ikänsä suunnilleen? Hakija voi olla mitä tahansa 20-65 vuoden väliltä.

Vierailija
27/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen on ihminen, jonka valmistumisvuosi on 2021?

Vierailija
28/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iän kerron heti ensimmäisessä lauseessa ja CV:hen olen valinnut erittäin epäedustavan kuvan, ettei vaan jäisi pienintäkään mahdollisuutta joutua töihin. 😂

Minä valehtelen aina ikäni 10 vuotta vanhemmaksi. On kivaa, kun kehutaan nuorekkaaksi.

Vierailija
29/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eikö työnantajalla ole oikeutta valita enää sen ikäisiä ihmisiä töihin, kuin itse haluaa?"

Mitä syrjintää se on, jos ei halua 64 vuotiasta vuodeksi sairastelemaan? Toisaalta itketään sitä, että nuoret eivät saa mahdollisuuksia ja sitten kun haluaisi sellaisen antaa, niin syyllistyykin syrjintään?

Jos haluan tiettyyn työhön esim. 25-30 vuotiaan, koska mielestäni työ on luonteeltaan sopivaa sen ikäiselle, niin miksi minun pitäisi ottaa siihen joku eläkeiän kynnyksellä oleva kehäraakki?

Otat siis nuoren, jota voi simputtaa, vanha tietää arvonsa.

Vierailija
30/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsyrjinnän takia. Olen melko varma, että saan seuraavissa yt-neuvotteluissa kenkää, koska olen tiimin vanhin työntekijä.

Vierailija
31/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on selvästi tyhmä kuin saapas. 

Vierailija
32/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olikaan työhistoria CV:ssä?

Vierailija
33/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei läheskään kaikki ilmoita valmistumisvuottaan nykyisin. Koulutustiedoissa voi olla mainittu esim. - Ylioppilas, Mäkelänrinteen lukio, - Diplomi-insinööri, Tampereen teknillinen korkeakoulu. Ilmoitetaan siis opinahjot, mutta ei valmistumisvuosia.

Vierailija
34/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain viimeiset 5 vuotta on listattuna.

Vierailija
35/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei läheskään kaikki ilmoita valmistumisvuottaan nykyisin. Koulutustiedoissa voi olla mainittu esim. - Ylioppilas, Mäkelänrinteen lukio, - Diplomi-insinööri, Tampereen teknillinen korkeakoulu. Ilmoitetaan siis opinahjot, mutta ei valmistumisvuosia.

Turha mainita edes ylioppilastutkintoa, jos on korkeakoulututkinto.

Vierailija
36/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla tietyn ikäinen? Eiköhän pääasia ole, että osaa hoitaa hommansa.

Niinpä. Kuulin erään työhönottajan sanoneen että olisin ollut muuten hyvä mutta liian vanha. Olen kumminkin tehnyt keikkoja ko. firmaan vuokratyöläisenä ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Ilmoitan aina ikäni ja työnantajalla on mielestäni oikeus valita kenet vaan ja millä perusteella vaan. Ei se minua useinkaan haittaa ettei minua valita.

Luulen, että tällä tavalla säästetään myös ikä- tsa kokemuslisissä, joita olisi vanhemmalle pakko maksaa.

Vierailija
37/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuudesta mikä on sellainen työ, joka on luontevaa tehdä 25-30 vuotiaan eikä esimerkiski 22-25 vuotiaantai yli 30 vuotiaan? 

Pätkätöihin tuomittu maisteri 

En nyt tiedä, mutta esim. joku puhelinmyynti tai face-to-face, niin jos myy liittymiä tai nuorisovaatteita tai hanpurilaisia, niin kohderyhmä on kuitenkin usein nuorehkot ihmiset,  tai ainakin konservatiivisesti asiakkaat odosttavat että heitä palveleva myyjä on nuorehko.  Tulee jotenkin sääli tunnelma jos puhelinliittymää tarjoaa selvästi vanha ihminen tai hampurilaispaikassa palvelee eläkeläisen oloinen ja Leviksen farkkushopissa sama - Japanissahan tuo on kyllä jo arkipäivää, Suomessa vasta hitaasti menossa siihen, vielä ei ymmärretä.

Vierailija
38/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain viimeiset 5 vuotta on listattuna.

Pyytää haastikseen, jos kiinnostaa. Jättää palkkaamatta, jos nassu ei miellytä. Mikä ongelma?

Vierailija
39/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan jokaiseen hakemukseen ikäni (50) sekä tiedon siitä, että olen ollut pitkään työttömänä. Kerron myös, että olen tarvittaessa valmis oppimaan uutta, vaikka kokemusta haettavasta tehtävästä ei ole.

Vierailija
40/89 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se 30v voi olla ihan raakki ruuhkavuosista, ja se eläkeikää odottava elämänsä vedossa, kun lapset muuttaneet jo pois kotoa, ja intoa ja aikaa oppia uutta ja kiinnostavaa onkin yhtäkkiä vaikka kuinka vastuiden väistyttyä elämästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi