Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskoltaako mennä hammaslääkäriin 6 vuoden tauon jälkeen? enkä ole pystynyt lankailla...

Vierailija
11.06.2026 |

Hampaita ei säre, mutta mitä voin odottaa? Ikenvälit on tiheät joten lankaus sattuu.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskalla, parempi odottaa vielä ainakin kuusi seuraavaa vuotta tai siihen kunnes hampaat alkavat mädäntyä suuhun.

Vierailija
2/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene turhaan. Muutaman vuoden päästä hampaasi tippuu ihan itsekseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mene turhaan. Muutaman vuoden päästä hampaasi tippuu ihan itsekseen

Ai noinko nopeasti? Olen vasta päälle 30v

Vierailija
4/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse pelkopotilaisiin erikoistunut hammaslääkäri. Kyllä uskaltaa ja kannattaa mennä. Tilaa pelkkä tarkastus. Se ei ainakaan satu. Sen jälkeen voit miettiä tehdäänkö muuta. 

Vierailija
5/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitse pelkopotilaisiin erikoistunut hammaslääkäri. Kyllä uskaltaa ja kannattaa mennä. Tilaa pelkkä tarkastus. Se ei ainakaan satu. Sen jälkeen voit miettiä tehdäänkö muuta. 

Mutta uskotko et mulla pitää tehdä paljon hoitoja? 

Vierailija
6/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai uskallat. 

Vierailija
7/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tuli taukoa 18 vuotta hammaslääkörikäyntien välille. Hyvin häpeissäni menk tarkastukseen. 1 reikä. Monta alkavaa. Hammaskiveä ja kiillevauriouta lukuisissa hampaissa. Pelkäsin pahempaa.

N35

Vierailija
8/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä tuli taukoa 18 vuotta hammaslääkörikäyntien välille. Hyvin häpeissäni menk tarkastukseen. 1 reikä. Monta alkavaa. Hammaskiveä ja kiillevauriouta lukuisissa hampaissa. Pelkäsin pahempaa.

N35

Mutta oli varmaan hoitanut hyvin ja langaillut...?

Vierailija
9/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HETI aikaa varaamaan ellet halua isoja ongelmia. Ja se lankaaminen sattuu koska ikenesi ovat tulehtuneet, ei tiukkojen välien takia.

Vierailija
10/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika heti paikalla! Mene hyvä ihminen vähintään suuhygienistille. Ahtaat hammasvälisi ovat todennäköisesti hammaskiveä, joka peittää hampaiden sisäpintaa. Langan tulisi mennä normaalisti joka välistä.

Jos sinulle on kehittynyt 6 vuodessa karies ja etenkin jos se on edennyt ientaskun sisään, seuraukset voi olla kamalat. Bakteerit pääsevät niistä sisään verenkiertoon ja hampaiden kiinnityskudokset heikkenevät. On paljon parempi rampata hammaslekurilla vuosi ja hoitaa kaikki mahdolliset ongelmat kuntoon, kuin menettää osan hampaista sujt nuorena ja sairastua kroonisesti vain hammaskanavien tulehduksen takia.

Vierailija
11/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta uskotko et mulla pitää tehdä paljon hoitoja? 

Se ei ole uskon asia. Mene!

Vierailija
12/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa aika heti paikalla! Mene hyvä ihminen vähintään suuhygienistille. Ahtaat hammasvälisi ovat todennäköisesti hammaskiveä, joka peittää hampaiden sisäpintaa. Langan tulisi mennä normaalisti joka välistä.

Jos sinulle on kehittynyt 6 vuodessa karies ja etenkin jos se on edennyt ientaskun sisään, seuraukset voi olla kamalat. Bakteerit pääsevät niistä sisään verenkiertoon ja hampaiden kiinnityskudokset heikkenevät. On paljon parempi rampata hammaslekurilla vuosi ja hoitaa kaikki mahdolliset ongelmat kuntoon, kuin menettää osan hampaista sujt nuorena ja sairastua kroonisesti vain hammaskanavien tulehduksen takia.

Siis menee se, mutta mulla ei laitettu nuorempana rautoja niin ahtaat hammasvälit. Niin ne aina kipeytyy jos lankaan, ja sit jätän sen lankauksen aina pois pitkäksi aikaa

Vierailija
13/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli taukoa varmaan noin 10 vuotta. Ei ollut reikiä. En mitenkään erityisen hyvin ollut hoitanut, lankailua en harrastanut ja ihan manuaaliharjalla pesin. 

Vierailija
14/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N35

Mutta oli varmaan hoitanut hyvin ja langaillut...?

Kerran päivässä harjaus (aamulla), ei lankausta kuin joskus ja jouluna. Hammasvälit ahtaat ja lankaus ikävää. Tarkastuksen tehnyt lääkäri sanoi, että hammaskiveä poiston jälkeen pitäisi olla helpompaa, nyt siis niin täynnä ettei lanka mene.

Vierailija
15/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vain, ei ne siellä tuomitse vaikka olet jättänyt tarkastuksia väliin. Pitävät vain hyvänä asiana että viimein tulit tarkastukseen.

Vierailija
16/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös tiukat hammasvälit enkä voi käyttää länkaa, koska lanka juuttuu kiinni. Myös lankain on hankla käyttää. Mutta on sellaisia silikonisia hammastikkuja, joilla voi puhdistaa välit, tikku menee hampaan väliin aivan hampaan alaosasta, ienrajasta. Kaarevat tikut ovat minusta helpompia käyttää kuin suorat. 

Vierailija
17/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös tiukat hammasvälit enkä voi käyttää länkaa, koska lanka juuttuu kiinni. Myös lankain on hankla käyttää. Mutta on sellaisia silikonisia hammastikkuja, joilla voi puhdistaa välit, tikku menee hampaan väliin aivan hampaan alaosasta, ienrajasta. Kaarevat tikut ovat minusta helpompia käyttää kuin suorat. 

Ok, kysyn sitten vielä hammaslääkäriltä mikä ois paras

Vierailija
18/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin usean vuoden jälkeen.

Taustalla itselläni sairaalakammoa ja ylipäänsä pelkkä hoitohuoneeseen meneminen saattaa ahdistaa.

Kerroin jo aikaa varatessani asiasta ja taisin itkeä vollottaa koko puhelun. Ytävällinen vastaanottovirkailija valaisi, et periaatteessa on mahdollista saada rauhoittava lääkitys, mutta silloin tarvitsee vastaanotolle mukaansa saattajan.

Menin ilman, koska oma kammoni tarkentuu enemmän nielun ja nenän alueelle tehtäviin toimenpiteisiin.

Etukäteen oli sovittu, voidaan keskeyttää koska tahansa ja käynti sujuikin hyvin.

Vierailija
19/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

viisveisaan hammaslääkärikäynnistä...tekee mitä tekee mutta se lasku! Eilen kävin ja tehtiin sitä sun tätä ja 296euroa!

Vierailija
20/27 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskaltauduin juuri viiden vuoden tauon jälkeen. Tuona aikana kävin läpi toisen vaikean masennusjaksoni. Ensimmäisen uhrina poistettiin hammas näkyvältä paikalta, mitä olen hävennyt vuosikaudet. Tällä kertaa olin huolehtinut hampaistani vielä huonommin ja olin varma, että ne kaikki revitään ulos. Kun lankasin joskus ja jouluna, syljin sen jälkeen niin paljon verta, että hirvitti ja olin varma, että mulla on pitkälle edennyt parodontiitti. Ennen lääkäriaikaa pari viikkoa hoidin hampaita tehostetusti, ja verenvuoto ikenistä loppui muutaman päivän jälkeen. Lääkärissä todettiin paljon alkavia reikiä, kaksi paikattavaa ja paljon hammaskiveä. Ikenet kuulemma näyttivät hyvältä eikä ollut edes syventyneitä ientaskuja. Parilla käynnillä tuli kaikki hoidettua.

Mene ihmeessä ap. Ajattele, miten hyvältä tuntuu, kun saat hampaat hoidettua kuntoon etkä joudu yksinäsi miettimään ja pelkäämään, mitä suussa tapahtuu. Hammasongelmat vaikuttavat myös yleisterveyteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän